Miksi aina vain suurempi osa pojista alisuorittaa koulussa?
Pitäisikö poikia kasvattaa tiukemmalla kädellä? Onko teillä kotona päinvastaisia menestystarinoita tai jopa sellaisia jossa luisu on saatu oikaistua uuteen nousuun?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Nykykoulun opetusmenetelmät suosivat tyttöjä. Pojille pitäisi olla heille sopivammat opetustavat niin alkaisi tulosta tulemaan.
Sano konkreettisia esimerkkejä.
Lapset ovat yleensä kuitenkin enemmän vanhempiensa kanssa kuin koulussa.
Mun poikani ovat hyviä oppilaita. En osaa muuta syytä kertoa, kuin että meillä on luettu aina paljon ja kirjoja on pinoittain kaikkialla.
Lisäksi harrastamme koko perheen voimin musiikkia, sen sanotaan lisäävän pitkäjänteisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon lukenut, että isien esimerkki ja asenne on tässä isossa osassa.
Ongelma on juuri siinä, etteivät pojat näe miesten nykyään lukevan eivätkä miehet lue pojille. Sama juttu laskemisen kanssa. Lasketaan äidin kanssa.
Kuinka sitä voi oppia kiinnostumaan laajemmin ympäristöstään ja maailmanmenosta jos ei ole sisälukutaitoa? Nykyään on jo isiä, joilla ei ole sisälukutaitoa eli heistä ei ole oikein opettajiksi pojille jos eivät itse päätä korjata omaa lukutaitoaan.
Tämä on se ongelma. Lukeminen ei ole miehekästä miesten mielestä. Kuinka moni isä viettää poikiensa/ lapsiensa kanssa aikaa lapsille lukien, kirjastossa käyden, ostaa kirjoja lahjaksi, loruttelee, kirjoittaa lasten kanssa satuja, kertoo kirjailijoista, kirjoittaa lapsen vauvakirjaa, kirjoittaa lapsen kanssa ostoslistoja, kun lapsi opettelee lukemaan, kirjoittaa ja keksii lasten kanssa lorun äidille äitienpäiväksi, kirjoittaa synttärikortteihin muuta kuin oman nimensä?
Kun taas äidit hoitavat kaiken pienenkin kotiin liittyvän kirjoitushomman.
Täällä yksi isä jokaa lukee itse, ja lapsilleen.
3 vuotias aina ihan liekeissä, kun lähdetään kirjastoon vaihtamaan luetut kirjat uusiin.
Äitiähän ei nämä hommat kiinnosta sitten yhtään ( tosin, eipä mikään muukaan ).
Äärettömän tärkeää oppia varhain lukemisen, ja tekstin ymmärtämisen tärkeys.
Itse opin vasta kunnolla "lukemaan" 22 vuotiaana, sitä ennen en jaksanut paneutua tekstin sisältöön, vaan grindasin sen vain läpi ilman kunnon ymmärrystä itse sisällöstä.
Pojat tietää, että jos ne käyttäytyy kiltisti ja lukee nii ne päätyy 25-vuotiaina vauva palstalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on juuri siinä, etteivät pojat näe miesten nykyään lukevan eivätkä miehet lue pojille. Sama juttu laskemisen kanssa. Lasketaan äidin kanssa.
Kuinka sitä voi oppia kiinnostumaan laajemmin ympäristöstään ja maailmanmenosta jos ei ole sisälukutaitoa? Nykyään on jo isiä, joilla ei ole sisälukutaitoa eli heistä ei ole oikein opettajiksi pojille jos eivät itse päätä korjata omaa lukutaitoaan.
Tämä on se ongelma. Lukeminen ei ole miehekästä miesten mielestä. Kuinka moni isä viettää poikiensa/ lapsiensa kanssa aikaa lapsille lukien, kirjastossa käyden, ostaa kirjoja lahjaksi, loruttelee, kirjoittaa lasten kanssa satuja, kertoo kirjailijoista, kirjoittaa lapsen vauvakirjaa, kirjoittaa lapsen kanssa ostoslistoja, kun lapsi opettelee lukemaan, kirjoittaa ja keksii lasten kanssa lorun äidille äitienpäiväksi, kirjoittaa synttärikortteihin muuta kuin oman nimensä?
Kun taas äidit hoitavat kaiken pienenkin kotiin liittyvän kirjoitushomman.
En tunnista itseäni yleistyksestä. Mulla on tosin tyttö, mutta olen lueskellut hänelle ääneen jo vauvasta alkaen ja luen vieläkin vaikka ikää on jo 10-vuotta ja hän osaa myös itse lukea. Olen myös lauleskellut hänelle hampaita pestessä jo pienestä pitäen ja patistellut lukemiseen mediahetkien väliin. Koulusta saadun palautteen mukaan on hyvin taitava lukija. En jaksa enkä halua uskoa siihen, että olen harvinaislaatuinen poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Nykykoulun opetusmenetelmät suosivat tyttöjä. Pojille pitäisi olla heille sopivammat opetustavat niin alkaisi tulosta tulemaan.
Mitkähän ne metodit ovat?
30 vuotta sitten istuttiin ja päntättiin, opettaja määräsi mitä ja milloin opitaan. Vähän valinnaisuutta ja suosittiin tyttöjä.
20 vuotta sitten tuli oppimispäiväkirjaa, ryhmätöitä, integrointia, toiminnallista ja kinesteettistä oppimista. Puhuttiin kognitiivisesta ja konstruktiivisesta oppimisesta. Kaveri opetti luokkakaveria. Lapsi sai hieman suunnitella oppimistaan, oppimispelejä lautapeleinä. Yhä kuulemma suosittiin tyttöjä.
Nyt on pelaamista, on älylaitteita, kirjoitetaan tietokoneilla, on ilmiöoppimista, lapsi itse suunnittelee oppimisensa. Ksunokirjoitusta eienää opetella juurikin poikien huonon motoriikan vuoksi, on metsässä oppimista, on muunneltavia tiloja. Vieläkin suositaan tyttöjä.
Mitkä siis ovat metodit, joilla pojat oppivat eikä tyttöjä suosita?
Kiltteyteen kohdistuva syrjintä. Ja se, että tiedetään ettei tulla saamaan tyttöystävää :-/
Vierailija kirjoitti:
Pojat tietää, että jos ne käyttäytyy kiltisti ja lukee nii ne päätyy 25-vuotiaina vauva palstalle
Jos käyttäytyy kiltisti ja lukee, niin kyllä yleensä kirjoittaa parempaa suomea kuin tämän palstan pojat.
Vierailija kirjoitti:
Kiltteyteen kohdistuva syrjintä. Ja se, että tiedetään ettei tulla saamaan tyttöystävää :-/
Lähes jokainen tyttö haluaa poikaystäväkseen mieluiten älykkään ja lukevan pojan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on kiinni motivaatiosta, sisäisestä tai ulkoisesta. Jos sisäistä motivaatiota opiskeluun ei ole, niin saisiko sellaisen istutettua esimerkeillä vanhemmista tai sukulaisista, jotka ovat edenneet opiskeluiden vuoksi hyvään asemaan? Ulkoista motivaatiota voisi harjoittaa vaikka vanhempien ja lapsen yhdessä asettamilla tavoitteilla ja palkitsemalla niistä portaittain.
Riippuu varmaan vahvasti myös lapsen iästä, 8. tai 9. luokkalaiselle on jo lukio tai amis tähtäimessä, jolloin varmaan olisi mieluista päästä haluamaansa kouluun/opintolinjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun taas äidit hoitavat kaiken pienenkin kotiin liittyvän kirjoitushomman.Miehet voisivat edes auttaa vaikka lapsen sukupuun tekemisessä. Ei tarvi lukea ja kirjoittaa kuin nimet, päivämäärät ja paikkakunnat.
Jos haluaa kehittyneempää niin ihan netin Finnan kautta voi etsiä vanhojen lehtien uutisia esivanhemmista ja lukea niitä yhdessä.
Joo, voisihan isä auttaa sukupuun tekemisessä, jos saisi äidiltä todelliset faktatiedot. Monen lapsen biologinen isä vaan on ihan joku muu kuin "kirkonkirjoissa" mainittu isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokainen tyttö haluaa poikaystäväkseen mieluiten älykkään ja lukevan pojan.
Mutta valitsee seksikumppanikseen koulun koviksen, joka ei älyllään tai lukutaidollaan loista. Miksi tyttö valitsee toisin kuin sanoo haluavansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näkyy ilmiö niissäkin kodeissa, joissa luetaan.
Vähän hankala puhua omakohtaisesti, sillä pojallani todettiin aika paha lukihäiriö, joka vaikuttaa asiaan.
On luettu lapsille(luen edelleen), olen edimerkilläni yrittää kannustaa kirjojen maailmaan.
Kai nyt alisuoriutuvat koska on monelta pojalta puuttuu isähahmo. Yksinhuoltaja äidit kasvattavat puhelimella, pleikkarilla ja sokerille. Sitten ihmetellään kun poikia ei muu kiinnosta. Ehkä tämä postaus on liikaa yleistämistä, mutta tunnen liian monta nuorta poikaa jotka elävät noin. Äidit eivät tunnu koskaan olevan läsnä ja viikonloput baarissa hakemassa yhden illan juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ihan varmaan se Yrjö-Ukko Jontteri 9vee lintsaa koulusta ihan vaannä siksi että 1) vanhemmat ihailee tuilla elämistä 2) ei halua tulla kapitalistin hanuuriinvedettäväksi ja 3) kaikki muut yhtä hörhöt mutuilut jotka pihalla olevat ihmiset täällä heittelee. Kertoo enemmän noista ihmisistä itsestään.
Tai sitten vastataan niin, että puhutaan kaikista lapsista. Ap puhui pojista, ja kai siitä, miksi pojat alisuorittavat tyttöihin verrattuna.
AP tässä: oikaisen verran käsitystä, että uskon vakaasti siihen, että sukupuoli ei tee ihmisestä tyhmempää tai viisaampaa, mutta tilastot puhuvat muuta joten tästä looginen johtopäätös on se, että pojat alisuorittavat Suomessa ja se on huolestuttavaa muihinkin länsimaihin verrattuna. Meillä ei ole varaa antaa tällaista etumatkaa kilpailussa.
Pojat eivät tajua sitä, että tytöt odottavat naisiksi kasvettuaan puolisollaan olevan kommunikaatiokykyjä, koulutus ja jonkinlaiset tulevaisuudensuunnitelmatkin. Jos kotimaasta ei löydy tuollaisia pariutumishaluisia miehiä niin sitten nykyään on helppoa laskea verkkoja ulkomaisille deittipalstoille.
Kommunikaatioksi näemmä riittää hauskuuttaminen antamalla muille baarissa oleville miehille "homouspisteitä" ulkonäön perusteella, sopiva koulutus on elämänkoulu ja hyvä tulevaisuudensuunnitelma on olla tuiterissa loppuillasta. Miksi tarttua koulukirjaan, jos tämä on se mistä naiset kiinnostuvat?
ohis
vanha juttu https://yle.fi/uutiset/3-5260532
Kansalaisten yhdenvertaisuuden kannaltakin arvioinnin epätasaisuus on erittäin syövyttävä ongelma.
Voin vain kuvitella millaisia koululaisia tulevaisuuden sukupolvista kasvaa, jos on oppinut kotona vaihtoehtototuuksia tutti-ikäisestä asti ja kaikki viralliset informaatiokanavat syöttävät vain valheita. Kodin asenteella todellakin on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkähän ne metodit ovat?
30 vuotta sitten istuttiin ja päntättiin, opettaja määräsi mitä ja milloin opitaan. Vähän valinnaisuutta ja suosittiin tyttöjä.20 vuotta sitten tuli oppimispäiväkirjaa, ryhmätöitä, integrointia, toiminnallista ja kinesteettistä oppimista. Puhuttiin kognitiivisesta ja konstruktiivisesta oppimisesta. Kaveri opetti luokkakaveria. Lapsi sai hieman suunnitella oppimistaan, oppimispelejä lautapeleinä. Yhä kuulemma suosittiin tyttöjä.
Nyt on pelaamista, on älylaitteita, kirjoitetaan tietokoneilla, on ilmiöoppimista, lapsi itse suunnittelee oppimisensa. Ksunokirjoitusta eienää opetella juurikin poikien huonon motoriikan vuoksi, on metsässä oppimista, on muunneltavia tiloja. Vieläkin suositaan tyttöjä.
Mitkä siis ovat metodit, joilla pojat oppivat eikä tyttöjä suosita?
Kaikki alapeukuttannet voivat kertoa ihan konkreettisesti, että mitä ne metodit ovat?
Sen sijaan, että täällä akkaporukalla keksitään poikia syyllistäviä syitä, niin eikö kukaan ole sitä mieltä, että tätä aihetta pitäisi tutkia kunnolla?
Pojat eivät tajua sitä, että tytöt odottavat naisiksi kasvettuaan puolisollaan olevan kommunikaatiokykyjä, koulutus ja jonkinlaiset tulevaisuudensuunnitelmatkin. Jos kotimaasta ei löydy tuollaisia pariutumishaluisia miehiä niin sitten nykyään on helppoa laskea verkkoja ulkomaisille deittipalstoille.