Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko taloyhtiön pesutuvassa vaatia asukkaiden käyttävän hajusteettomia pesuaineita/ huuhteluaineita? Meillä haisee koko koti

Vierailija
27.06.2021 |

ihan hirveältä.
En tiedä auttaisiko jos pesukoneet käyttäisi ensin tyhjänä mutta ikävä maksaa siitä.

Luulisi tämän olevan jo nykypäivää, ettei käytettäisi tuoksullisia pesuaineita.

Kommentit (282)

Vierailija
21/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita ensin pikaohjelmalla

pyörimään ja etikkaa pesuaineeksi.

Tämä ei vie hajua pois eikä tapa esim täitä. Jos aiempi pessyt kans pikaohjelmassa omiaan tai alhaisella lämpötilalla, kaikki liat ja hajut ja pöpöt odottavat seuraavaa käyttäjää koneessa. Aiemmassa kodissa joskus oli pesukoneen huollon takia pakko käyttää pesutupaa ja se oli pelkän pesukoneen hajun takia hirveä kokemus. Varasin joskus maksimin eli 3h ja pyöritin kummankin koneen 60 asteessa etikan kanssa ennen omien pyykkien pesua, ja silti omat pyykkini haisevat samalta kuin jotkut lasten kaverit joiden kotona pestään Omolla desikaupalla. Ja olen siis pienituloinen yh enkä mikään allergikko tai hajustevastainen, mutta pesuaineen löyhkä on sellainen mitä en siedä. Yhtä halvalla saa hajutonta ainetta, en tajua miksi pitää lutata hajulla joka ei todellakaan ole hyvä.

Vierailija
22/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lappu: "miltä puhdas pyykki tuoksuu? Ei miltään, vain puhtaalta. Käyttäisitkö sinäkin ystävällisesti hajusteetonta pesuainetta ja huuhteluainetta, niinme allergisetkin voisimme nauttia puhtaan pyykin tuoksusta."

Oikein muuta et voi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jätin 10 pulloa nestemäistä ja hajusteetonta pesuaineputelia sekä vastaavan määrän pyykkietikkaa pesutupaan niin oli parissa päivässä kadonneet ja viikon päästä tuoksui konekin raikkaalle.

Tää tietty on ratkaisu jos haluaa maksaa 60€ viikossa siitä että omalla vuorolla kone ei haise. Joku bioluvilhullu voi silti pilata kaiken :D

Vierailija
24/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luulisi tämän olevan jo nykypäivää, ettei käytettäisi tuoksullisia pesuaineita."

Missä maailmassa sä oikein elät? Kauppojen hyllythän notkuvat mitä erilaisempia ja erikoisempia tuoksullisia pesuaineita.

Vierailija
25/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama ongelma. Taloyhtiöllä on huomattavasti isompi kone kuin itsellä ja siinä oli hyvä pestä mm. päiväpeittoja. Pakko oli lopettaa peseminen sen löyhkän vuoksi. Lemuaineella pesevät eivä itse huomaa edes löyhkän leviämistä rappukäytävään.

Juttelin naapurin kanssa rappukäytävässä, kun rappuun astui postinkantaja. Mies pysähtyi kuin seinää ja totesi, että onpas täällä vahvat tuoksut. Naapuri oli ihan ihmeissään kun ei haistanut mitään. Hän oli itse tuon pesuaineen käyttäjä 😁

Outo postinkantaja, jos noin oikeasti kommentoi. Käyvät kuitenkin useissa erilaisissa paikoissa, luulis ettei jaksa /viitsi kommentoida

Vierailija
26/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen huuhteluaineen idea on?

En ole ikinä kokeillut.

Vierailija
27/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen sillä mikä on halvinta ja tuoksut ei itseä haittaa. Jos ostat mulle pesuaineet voin käyttää niitä.

Vierailija
28/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain mahdollista, hommaa oma kone.

Ihmiset pesevät niissä kaikkea mahdollista kestovaipoista mattoihin, koiranpaskalla tahrattuihin peittoihin jne.

Vierailija
29/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama ongelma. Taloyhtiöllä on huomattavasti isompi kone kuin itsellä ja siinä oli hyvä pestä mm. päiväpeittoja. Pakko oli lopettaa peseminen sen löyhkän vuoksi. Lemuaineella pesevät eivä itse huomaa edes löyhkän leviämistä rappukäytävään.

Itsekin tuoksuallerginen mutta ei tulisi mieleenikään moisesta valittaa. Päiväpeitot ym voi viedä pesulaan ja pienemmät pyykit pestä omassa koneessa.

Tämä. Minäkin maksan mielelläni taloyhtiön niistä etuuksista, joita en voi käyttää. Rahaa nääs on maksaa muiden pyykin pesut. Köyhät kyykkyyn 👍

Vierailija
30/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan toi joku aistiyliherkkyys? En ole itse havainnut hirveitä hajuja eikä pyykkiiini tartu edellisen pesijän pesu- ja huuhteluaineiden tuoksu.

Vierailija
31/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai taloyhtiön konetta käytä kuin ulkomaalaiset.

Meidän taloyhtiön pesulassa on kaksi iso pesukonetta, kuivausrumpu, kuivauskaappi ja pari kuivaushuonetta. Yleensä varaan semmoisen ajankohdan että voin käyttää molempia pesukoneita samanaikaisesti, niin että toiseen koneeseen voi laittaa vaaleat ja toiseen tummat vaatteet. Voin siis pestä kaksi koneellista pyykkiä noin 45-50 minuutissa 40 tai 60 asteen ohjelmissa ja kuivata ne vaatteet noin 45 minuutissa kuivausrummusta. Minulla on sitten puhtaat ja kuivat vaatteet alle 2 tunnissa. Sen takia on mukava käyttää taloyhtiön pesukoneita ja jos niissä on jotain vikaa, niin riittää että ilmoittaa asiasta taloyhtiön huoltoon.

Mitä tulee hajusteiden käyttöön, niin minä haluan etenkin lakanoiden ja pyyhkeiden tuoksuvan hyviltä ja miksei t-paitojenkin.

Vierailija
32/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, tämän planeetan ekosysteemien tilasta huolestuneena nuorena kantiksena ainakin käytän pesutupaa, vaikka kapitalistisetä haluaisikin minun ostavan oman pesukoneen.

Vierailija
33/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelin naapurin kanssa rappukäytävässä, kun rappuun astui postinkantaja. Mies pysähtyi kuin seinää ja totesi, että onpas täällä vahvat tuoksut. Naapuri oli ihan ihmeissään kun ei haistanut mitään. Hän oli itse tuon pesuaineen käyttäjä 😁

Outo postinkantaja, jos noin oikeasti kommentoi. Käyvät kuitenkin useissa erilaisissa paikoissa, luulis ettei jaksa /viitsi kommentoida

Enpä häntä tunne sen enempää, jotta voisin oudoksi luokitella. Noin sanoi, naurahti ja jatkoi matkaa. 🤷‍♂️

Vierailija
34/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laundry Man kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän taloyhtiön pesulassa on kaksi iso pesukonetta, kuivausrumpu, kuivauskaappi ja pari kuivaushuonetta. Yleensä varaan semmoisen ajankohdan että voin käyttää molempia pesukoneita samanaikaisesti, niin että toiseen koneeseen voi laittaa vaaleat ja toiseen tummat vaatteet. Voin siis pestä kaksi koneellista pyykkiä noin 45-50 minuutissa 40 tai 60 asteen ohjelmissa ja kuivata ne vaatteet noin 45 minuutissa kuivausrummusta. Minulla on sitten puhtaat ja kuivat vaatteet alle 2 tunnissa. Sen takia on mukava käyttää taloyhtiön pesukoneita ja jos niissä on jotain vikaa, niin riittää että ilmoittaa asiasta taloyhtiön huoltoon.

Mitä tulee hajusteiden käyttöön, niin minä haluan etenkin lakanoiden ja pyyhkeiden tuoksuvan hyviltä ja miksei t-paitojenkin.

Eli et käytä hajustettuja?

Vierailija
35/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä haisee myös talonyhtiön pesukoneet ja kuivaushuone kamalalle. Jengi vaan tykkää käyttää hajustettuja tymäköitä aineita, en tajua miksi. Itsellä aina sensitive-versiot pesuaineista. Ällöintä silti kun jotkut pesee koiran tai kissan tavaroita siellä ja oma pyykki on täynnä pitkiä eläimenkarvoja.

Vierailija
36/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi istua omalla terassillani naapurin pyykinpesupäivänä. Narulla kuivaa. Miten kukaan voi olla sellaisissa haisevissa vaatteissa, jotka lemuaa metrien päästä?

Vierailija
37/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän miedosti hajustettua pesuainetta. En kestä vahvoja tuoksuja, mutta mieto on minusta kiva.

Ihan samaten käytän miedosti hajustettua shampoota ja suihkusaippuaa, en kokonaan tuoksuttomia. Käsirasvakin tuoksuu vähäsen.

Vierailija
38/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin huuhteluaineen kuin lian haju, jos saa kahdesta pahasta valita.

Tuo johtuu liiasta pesuaineesta. Koneet pitäisi pestä välillä tyhjänä, esim. kerran viikossa kuumalla ohjelmalla. Esitä taloyhtiölle että siivooja/huolto hoitaa tämän. Sille ei paljoa voi, että jotkut kaatavat puoli pulloa koneeseen mittaamatta.

Ongelma on yleinen esimerkiksi opiskelija-asunnoissa, joihin ei edes voi asentaa omaa pesukonetta kun puuttuu paikka ja liitännät.

Kukaan ei maksa siitä, että siivoja/huolto istuskelee odottamassa pesun loppumista. Tässä on kyseessä yksi hajuherkkä asukas.

Vierailija
39/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se on, kun noihin hajusteisiin tottuneet on sitä mieltä että juurikin se runsas tuoksu kertoo että vaatteet on puhtaat. Niiden pitää tuoksua vahvasti. Eihän ne edes käsitä miten pahalta ne haisee kun ovat aina marinoineet vaatteensa niillä.

Itse en edes ole hajusteherkkä, mutta käytän allergisille sopivia hajusteettomia pesuaineita. Pyykki tuoksuu puhtaalle, ei hajusteille. Sain lapselle aikanaan käytettyjä hyviä vauvanvaatteita sukulaiselta jonka mielestä ilman hajusteita pyykki ei ole puhdasta. Meni monta pesukertaa ennenkuin vaatteista sai sen järkyttävän tuoksun pois.

Onneksi on oma pesukone.

Vierailija
40/282 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen huuhteluaineen idea on?

En ole ikinä kokeillut.

Minä käytän kahdenlaista Bio Luvilin pesupulveria, toista vaaleampia ja toista tummempia vaatteita varten ja niiden lisäksi sinistä huuhtelunestettä. Nestemäisiä pesuaineita en ole koskaan käyttänyt pyykinpesuun paitsi mattoja olen pessyt mäntysuopaliuoksella ja käsin harjalla harjaamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan