yököttävä olo kaiken aikaa
Eli oon 21v ja en oo raskaana. Mua yököttää aina aamuisin joskus hampaitten pesun aikana tai ennen sitä, ja jos syön aamupalaa (tai mitään muuta ruokaa) tuntuu että pakko juoda paljon syönnin jälkeen muuten yököttää. Joskus kaupungissa kävellessäki tai ihan muuallaki tulee semmonen olo että ei voi muuta ku niellä ja eikä voi puhua mitään koska muuten yökkö tulee. Joskus alkoholia juodessa se kyllä menee välillä siihen et menee pytylle "oksentamaan" mutta eipä sieltä mitään tuu.. Sylkeä vaan sylkee.
Että tuntuu siltä että kurkku olis kutistunu tosi pieneks että osat painaa toisiansa vasten josta se yökkö refleksi tulee. Että aattelin vaan kysellä täältä että onko kellään ollu samaa tai mitään hajua mistä vois johtua? Ja tää vaiva ollu jo nelisen vuotta..
Toivottavasti ymmärsitte, oon huono kirjottaa ajatuksiani :)
Kommentit (15)
Närästystä? Auttaako hiilihapotettu vesi?
Jos on närästystä niin silloin ei kannata juoda hiilihapotettuja vrsiä. Googlaa närästys, täsmääkö oireet?
Mulla on ongelmia ton oksennusrefleksin kanssa jatkuvasti. Olen huomannut että pahimmillaan se on huonosti nukutun yön jälkeen, aamulla aikaisin noustessa ja tietty silloin kun pitäisi olla menossa johonkin hoitamaan jotain epämieluisaa asiaa jne. Normaalisti en siis joudu aikaisin aamulla nousemaan ja lähtemään mihinkään, koska olen työkyvytön, ja tuollaiset menot stressaavat mua hirveästi, joten yleensä en oikein nuku edellisinä öinä. Mulla on myös hoitamaton verenpainetauti, ja olen miettinyt sitäkin olisivatko paineet erityisen korkealla kun on nukkunut huonosti ja stressaantunut.
Tai sitten tän syynä on vain joku paniikkihäiriö tai jotain, ja itse vaikkapa kaupassa käydessäkin jo stressaannun aika usein niin että viimeistään kasseja autolle kantaessa jo yökkäilen veden valuessa silmistä. Varsinaisesti siis oksennus ei koskaan tule, vain se yökkäys.
Joskus olen myös herkkä hajuille, eli haistan siellä kaupassakin jonkin pahan hajun, vaikkapa happaman maidon kaltaisen, tai jonkun ihmisen, ja heti kääntää.
Vähän samoin kuin krapulassa, että avaapa jääkaappi ja haistat siellä ties mitä mitä normaalisti et havaitse edes.
heippa:) kiitos kaikille vastanneille. oon ollu verikokeissa pari kertaa eikä siellä lääkärit huomannu mitään sen erikoisempaa. googletin närästyksen ja kunnon närästystä mulla on ollu pari kertaa eli tuntuu puristavaa tunnetta ja niin mutta muuten tää mun normaali olo ei tunnu rintakehän alapuolella että enimmäkseen tuntuu vain kurkussa enimmäkseen kurkun yläosassa. eli voisko vielä johtua toisenlaisesta närästyksestä?
Kuulostaa vatsalaukkuperäisiltä vaivoilta. Närästystä, tai vatsan liikahappoisuutta tai liian vähähappoisuutta. Tai sitten vatsansisällön hidastunut kulkeminen eteenpäin mahalaukusta. Sinun oireesi kuulostavat eniten närästykseltä eli vatsahapon nousulta ruokatorveen ja kurkkuun asti, koska on tosiaan tuota tunnetta kurkun kutistumisesta tms.
Näihin voi olla monia syitä. Itselläni esim. stressi tai alkoholin käyttäminen liian usein laukaisee noita oireita. Itselle epäsopimaton ruokavalio voi myös aiheuttaa.
Sinuna menisin nyt alkuun hakemaan apteekista vaikka paketin Somac-närästyslääkkeitä ja söisin viikon kuurin (ne alkavat auttaa vasta 2-3. päivänä). JOs ne auttaa, tiedät että vaiva on närästystä. Sen jälkeen voit lueskella närästyksen itsehoidosta ja ennaltaehkäisystä ja tarvittaessa mennä lääkäriin jos itsehoito ei auta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:50"]
heippa:) kiitos kaikille vastanneille. oon ollu verikokeissa pari kertaa eikä siellä lääkärit huomannu mitään sen erikoisempaa. googletin närästyksen ja kunnon närästystä mulla on ollu pari kertaa eli tuntuu puristavaa tunnetta ja niin mutta muuten tää mun normaali olo ei tunnu rintakehän alapuolella että enimmäkseen tuntuu vain kurkussa enimmäkseen kurkun yläosassa. eli voisko vielä johtua toisenlaisesta närästyksestä?
[/quote]
Närästys ei aina ole sitä "poltetta rintalastan alla", vaan jos vatsansisältöä nousee ylemmäs, se nimenomaan oireilee kurkussa tai hengitysteissä. Jopa hengenahdistuksen tunne on aika tavallinen närästyksessä, samoin äänen käheys, nielemisvaikeuden tunne jne. Samoin toki kuvotus, sehän on vähän sama kuin olisi sormet kurkussa koko ajan jos sinne kurkkuun tulee vatsahappoa joka ärsyttää.
t. 8
voi kiiitos teille kaikille :) psykiatri on kans miettiny tota paniikkikohtausta/ahdistusta mutta se ei oo sen enempää siihen keskittyny ja mulla se tunne voi tulla ihan tutuissa/turvallisissa tilanteissaki, ite oon epäilly jonkinlaista syömishäiriötä (en kyl tiiä mimmonen se on) mutta kun se tuli jopa tilanteissa joissa en oo syöny tai oo menossa syömään.
ja noi asiat mitä 8 sanoit tuli justliin mieleen kyllä toi äänenkäheys et tuntuu et sitä on kyllä tullu. aina välillä yrittää köhiä ku kuulostaa että tulee käheemmällä äänellä..
Eli mä koitan sitä Somac-lääkettä? onko siitä mitään haittavaikutuksia jos tää ei johtuiskaan närästyksestä? (vaikka oireet näköjään kertookin siitä) ja osaatteko sanoa paljo semmonen maksaa?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:13"]
Eli mä koitan sitä Somac-lääkettä? onko siitä mitään haittavaikutuksia jos tää ei johtuiskaan närästyksestä? (vaikka oireet näköjään kertookin siitä) ja osaatteko sanoa paljo semmonen maksaa?
[/quote]
Kannattaa koittaa. Kaikilla lääkkeillä on mahdollisia sivuvaikutuksia, mutta ko. lääkkeellä ne on varsin harvinaisia ja jos niitä tulee niin lieviä. Monet joutuvat syömään jopa pysyvästi tuota tai samaa vaikuttavaa ainetta sisältävää lääkettä ilman haittoja.
Jos kyseessä ei ole närästys, niin hoidosta ei ole sinulle mitään haittaa. Se laskee vatsasi hapokkuutta, mikä voi ilmetä hieman erikoisena olona vatsassa tai sitten ei. Mutta mitään vakavaa siitä ei tule ja kun lopetat kuurin, vatsan pH palautuu ennalleen. Lääke ei ole kallista, 14 kpl pakkaus maksaa jotain vähän päälle kympin http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/alphabetproductlist.aspx?letter=s&group=SOMAC
Muuten todella usein ylempänä ruokatorvessa ja hengitysteissä oireilevat närästysvaivat tulkitaan esim. paniikkihäiriöksi, astmaksi ja allergiaksi tms, tai ihan silkaksi luulosairaudeksi. Jotkut lääkäritkään eivät tajua, että ei kaikille tule ollenkaan niitä perintiesiä ylävatsan poltteita. Mutta tosiaan tuolla itsehoitokokeilulla näet, onko kyse noinkin vaarattomasta vaivasta kuin närästys!
Mulla alkoi sama olo, kun aloitin pillerit. Sain siis selkeät raskausoireet pillereistä. Painoni on noussut 10kg reilun vuoden aikana, koska huonovointisuuteen auttaa parhaiten syöminen.
Närästyslääkkeitä ei saisi syödä jatkuvasti, vaun tarvittaessa. Närästyslääkkeet kuten Somac ovat ns. Selektiivisia protonipumpunestäjiä, eli vähentävät vatsahapon eritystä.
Liian vähän vatsahappoja = hapoton vatsa. Hapoton vatsa alttiimpi muille bakteereille/viruksille.
Mene ap lääkäriin ja pyydä lähete tähystykseen.
Jos sinulla on varaa, mene gastroenteorologille.
Tutulta kuulostaa. Ruokatorven ahtauma mielestäni kyseessä. Varaa aika lääkärille ja tutkimukset lähtevät alkuun.
Kaikkea hyvää sinulle!
Kannattaa kävästä lääkärissä, esim. verensokeriarvot olisi hyvä tarkistuttaa. Parempia vointeja sinulle, toivottavasti syy selviää ja saat helpotusta vaivaan!