Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolmoishermosärkyä?

Vierailija
27.06.2021 |

Minulla on niska ja takaraivo vasemmalla puolella jumissa. Välillä niiden ärtyminen tai liike säteilee ylemmäs takaraivolle, otsalle ja nenänpäähän. Ikäänkuin pistelyä tai repäisy/lievä säkäys. Niinä päivinä, kun takaraivo on oikein ärtynyt, myös nenää kihelmöi ajoittain.

Välillä tunnen ensin nenänpäässä vasemmalla puolella pistelyä/pienen repäisyn, samaan aikaan usein takaraivoa ja välillä otsaa jomottaa samalta puolelta lievästi. Tämän jälkeen nenän alue saattaa tuntua myös ikäänkuin puutuneelta, mutta tunto on kyllä normaali. Osaako joku sanoa, onko tämä kolmoishermosärkyä?

Kärsin myös purentalihasvaivoista. Minut ohjattiin aiemmin neurologille, joka oli sitä mieltä, että niska/hartiajumit aiheuttavat myös kasvojen alueen pistelyt. Eli joku hermo on ärtynyt ja reagoi. Nyt kun olen aika kivasti saanut kuntoutettua jumeja, ovat vaivat keskittyneet tuohon takaraivo-otsa-nenä- akselille. Nenänpään pistely vaivaa minua, vaikka se ei sinänsä kovin kivuliasta ole. Onko kenelläkään ollut vastaavaa vaivaa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla erilaisia oireita kuin aloittajalla, mutta osaisiko joku sanoa, ovatko trigeoireet yleensä toisella puolella kasvoja, vai voiko tuntua molemmilla?

Yleinen näkemys on, että melkeinpä vain ms-taudissa kolmoishermosärkyä on molemmilla puolilla kasvoja (hermokimput haarautuvat takana niin, että kummallekin puolelle kasvoja tulee ne omat 3 haaraa, joista ylin muuten ulottuu otsaan ja muistaakseni nenänpäähänkin). Kuitenkin vertaisten piirissä on monta, jolta ei ole löytynyt ms-tautia ja silti kipua on molemmin puolin.

Vierailija
22/36 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kuulosta kolmoishermosäryltä yhtään, sen täysin lamauttavan kivun kyllä erottaa kaikesta muusta - ei pysty edes huutamaan vaikka haluaisi. Mm. migreeni on ihan on ihan lastenleikkiä tähän verrattuna. Ja kyllä, minulla on diagnosoitu molemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä kuulosta kolmoishermosäryltä yhtään, sen täysin lamauttavan kivun kyllä erottaa kaikesta muusta - ei pysty edes huutamaan vaikka haluaisi. Mm. migreeni on ihan on ihan lastenleikkiä tähän verrattuna. Ja kyllä, minulla on diagnosoitu molemmat.

Minulla alkoi kolmoishermosärky lievemmillä, ns. esioireilla aikanaan.

Vierailija
24/36 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastatko liikuntaa?

Joo kyllä. Lähes päivittäin ihan kuntoliikuntaa. Lisäksi arkiliikuntaa tulee päivässä n. 12000-15000 askelta. Nyt olen joutunut jättämään salitreenejä vähemmälle, kun takaraivo ärtyy niin helposti. Lenkkeily puolestaan ei ärsytä.

Edelliseen vielä, että olen käynyt myös työfyssarilla ja saanut voimisteluohjeita. Itseä vaivaa vain vasemman takaraivon sitkeä ärtyminen ja nenään kohdistuvat oireet. Kukaan ei oikein osaa sanoa suoraan syytä pistelyyn ja se häiritsee.

Varmuuden vuoksi kysyn, oletko saanut venytysohjeen, jossa vedetään ikäänkuin leukaa sisään syvemmälle ja korkeammalle, syvemmälle ja korkeammalle? Se vapauttaa kolmoishermon juuren seutua ja on minulle tärkeä kivunhallinnan keino. Lisäksi on tärkeää välttää vetoa (nyt on hankala aika esim. auton ilmastoinnin säätämisessä) ja niskan/takaraivon seutu tulisi vähänkin viileämmillä ilmoilla pitää lämpimänä. Olkoon oireesi kolmoishermosärkyä tai kyseisen hermon ja sen läheisten lihasten tms. kudosten ärsytystilaa, niksit lienee samat.

Tsemppiä sinulle ❤️

Vierailija
25/36 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi kolmoishermosärky lievemmillä, ns. esioireilla aikanaan.

Esioireet eivät ole yleisiä. Suomessa todella arvostettu trigen tutkija on todennut, että tämä alkaa kuin iskusta. Tietysti esim. hammasoperaatio tai onnettomuus on voinut ärsyttää hermoa. Mutta nuo ensioireet ovat yleensä ihan yleisiä oireita, joita on lähes kaikilla ihmisillä. Eli ne esioireet ovat voineet olla sattumaa. En siis halua väheksyä oireitasi yhtään.

Vierailija
26/36 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastatko liikuntaa?

Joo kyllä. Lähes päivittäin ihan kuntoliikuntaa. Lisäksi arkiliikuntaa tulee päivässä n. 12000-15000 askelta. Nyt olen joutunut jättämään salitreenejä vähemmälle, kun takaraivo ärtyy niin helposti. Lenkkeily puolestaan ei ärsytä.

Edelliseen vielä, että olen käynyt myös työfyssarilla ja saanut voimisteluohjeita. Itseä vaivaa vain vasemman takaraivon sitkeä ärtyminen ja nenään kohdistuvat oireet. Kukaan ei oikein osaa sanoa suoraan syytä pistelyyn ja se häiritsee.

Varmuuden vuoksi kysyn, oletko saanut venytysohjeen, jossa vedetään ikäänkuin leukaa sisään syvemmälle ja korkeammalle, syvemmälle ja korkeammalle? Se vapauttaa kolmoishermon juuren seutua ja on minulle tärkeä kivunhallinnan keino. Lisäksi on tärkeää välttää vetoa (nyt on hankala aika esim. auton ilmastoinnin säätämisessä) ja niskan/takaraivon seutu tulisi vähänkin viileämmillä ilmoilla pitää lämpimänä. Olkoon oireesi kolmoishermosärkyä tai kyseisen hermon ja sen läheisten lihasten tms. kudosten ärsytystilaa, niksit lienee samat.

Tsemppiä sinulle ❤️

Hei, kiitos viestistäsi. Juurikin tuota teen päivittäin :) Huomaan, että se saattaa välillä ärsyttää takaraivoa vasemmalta, mutta tiedostan, että liike on tärkeä ja samaa fyssari painotti. Nenän oireilu alkoi takaraivon ollessa vähän kipeä ja kun liikautin niskaa ylöspäin. Pistely ikäänkuin lähti takaraivosta päänpäälle, otsalle ja nenään. Silloin yhdistin takaraivoon, että liike ärsytti. Nykyään pistelee välillä nenään ja samalla tunnen pistelyä/jomotusta niskassa ja joskus päänpäällä ja otsalla.

Vierailija
27/36 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla erilaisia oireita kuin aloittajalla, mutta osaisiko joku sanoa, ovatko trigeoireet yleensä toisella puolella kasvoja, vai voiko tuntua molemmilla?

Yleinen näkemys on, että melkeinpä vain ms-taudissa kolmoishermosärkyä on molemmilla puolilla kasvoja (hermokimput haarautuvat takana niin, että kummallekin puolelle kasvoja tulee ne omat 3 haaraa, joista ylin muuten ulottuu otsaan ja muistaakseni nenänpäähänkin). Kuitenkin vertaisten piirissä on monta, jolta ei ole löytynyt ms-tautia ja silti kipua on molemmin puolin.

Kiitos selvennyksestä. Minulla on ajoittain kivuliaita vihlaisuja molemmilla poskilla, ja olen miettinyt että mistä johtuu.

Vierailija
28/36 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä. Minulla on ajoittain kivuliaita vihlaisuja molemmilla poskilla, ja olen miettinyt että mistä johtuu.

Voi johtua bruksismista

Vierailija
29/36 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että sinulla se takaraivo on oireiden takana, jos samanaikaisesti nenäoireet sen kanssa. Joku siellä ärtynyt ja sähköttää takaraivo-otsa-linjaa. Onko semmosta polttelun tai puutumuksen tunnetta? Mulla niskajumi aiheuttaa ohimolla ja silmän alueella pistelyä, puutumisen tunnetta ja välillä semmoista lievää polttelua. On tutkittu ja jotenkin kuulemma liittyy niskaan.

Vierailija
30/36 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaisin b12-vitamiinin. Vaikka nuo nenäoireet yhdistäisin niskaan, niin puutos voi aiheuttaa kipuja ja vammat paranevat huonommin. Voisiko olla niskassa jotain välilevyrappeumaa?

Vierailija
31/36 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi johtua bruksismista

Tämä. Jos poskia vihloo, vahva veikkaus että purentaan liittyy. Itsellä pahimpana aikana vihloi, jomotteli ja pisteli poskia, korvia ja ikeniä. APn vaiva todennäköisesti niskaperäinen.

Vierailija
32/36 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä on migreeniä ja itsemurhapäänsärkyä. Apua on löytynyt kuulemma taikasienistä. Tämä siis vain kuulopuhetta ettei kukaan pahoita mieltään laittomien substanssien mainostamisesta.

Vierailija
33/36 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tattiritari kirjoitti:

Lähipiirissä on migreeniä ja itsemurhapäänsärkyä. Apua on löytynyt kuulemma taikasienistä. Tämä siis vain kuulopuhetta ettei kukaan pahoita mieltään laittomien substanssien mainostamisesta.

Mulla kanssa tutulla Hortonin päänsärkyä. On saanut lisähapesta apua kohtauksissa.

Vierailija
34/36 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

minulla on ollut vastaavaa ja kävin neurologin vastaanotolla. Pään kääntäjälihas aivan jumissa (varmaan kaikki muutkin niskan alueen lihakset), samoin bruksismia. Sain pitkän relaksanttikuurin ja tämä auttoi. Neurologi paineli tätä pään kääntäjälihasta ja se sai aikaan kiputuntemuksia juuri nenän kohdalla. Eli melko varmastai liittyy kipusi näihin niskajumeihin. Tsemppiä!

Vierailija
35/36 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset lihasjumit ja heikkoudet lähes aina syynä tälläisiin.

+moniin muihin vaivoihin

Vierailija
36/36 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyrica auttaa