Mistä huomasit, että asut hometalossa?
Millaisia oireita? Miten tutkittiin onko oikeasti hometta?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:57"]Sokeritoukat ovat normaaleja vain kylppärin viemärin lähellä tai keittiöntiskialtaalla.
[/quote]
Tätä itsekin olen ajatellut. Yöllä jos katsoo valon kanssa sängyn alle niin näkyy useasti viisikin sokeritoukkaa. Ällöä, mutta tavallaan kiitollinen näille sokeritoukille jos paljastavat kosteuden. Lapsetkin sairastelleet flunssia kesäaikaankin ja itsellä usein aamulla nenä tukossa. Luojan kiitos tästä pääsee helposti pois.
Ap
[/quote]
oletko tarkistanut, ettei ne tule patjasta?
Erittäin voimakas haju. Muuten en osaa selittää. Vaikea selittää
Vaatteisiin jäävä haju on mielestäni aina merkki korjausta vaativasta kosteusvauriosta.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:06"]onko kenelläkään varmaa faktatietoa: mikä on se vanhan talon tuoksu, joka jää vaatteisiin jos ne ovat parikin viikkoa vanhassa talossa? tuoksu tunkkainen, mutta ei mielestäni kellarimainen tai erityisen makea.
[/quote]
Ns. vanhan talon tuoksua ei ole. Se on homeen tuoksu.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:57"]Sokeritoukat ovat normaaleja vain kylppärin viemärin lähellä tai keittiöntiskialtaalla.
[/quote]
Tätä itsekin olen ajatellut. Yöllä jos katsoo valon kanssa sängyn alle niin näkyy useasti viisikin sokeritoukkaa. Ällöä, mutta tavallaan kiitollinen näille sokeritoukille jos paljastavat kosteuden. Lapsetkin sairastelleet flunssia kesäaikaankin ja itsellä usein aamulla nenä tukossa. Luojan kiitos tästä pääsee helposti pois.
Ap
[/quote]
[/quote]
Ei tule patjoista. Lattialistoissa on rakosia, joista varmaan pääsevät lattialle. Omistaja asennutti laminaatin, kun muutimme tähän. Laitettiin vanhan ja kupruilevan parketin päälle.
Haju tulee sädesienestä. Se ei ole varsinaisesti home, mutta aiheuttaa samanlaisia ongelmia ja sen kanssa samoissa olosuhteissa viihtyy homeetkin.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:04"]
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
Ei tule patjoista. Lattialistoissa on rakosia, joista varmaan pääsevät lattialle. Omistaja asennutti laminaatin, kun muutimme tähän. Laitettiin vanhan ja kupruilevan parketin päälle.
[/quote]
parketti on kupruillut kosteuden takia. ei ne normaalisti kupruile!
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:15"]
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kupruileva parketti kuulostaa epäilyttävälle. Se olis pitäny ottaa pois sillä sen alla on todennäköisesti kosteusvaurio. Terveystarkastaja voisi mittauksilla todeta sen.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:06"]onko kenelläkään varmaa faktatietoa: mikä on se vanhan talon tuoksu, joka jää vaatteisiin jos ne ovat parikin viikkoa vanhassa talossa? tuoksu tunkkainen, mutta ei mielestäni kellarimainen tai erityisen makea.
[/quote]
Ns. vanhan talon tuoksua ei ole. Se on homeen tuoksu.
[/quote]
Meillä lakkas tuoksumasta, kun paikallistettiin kosteusvaurio ja kuivattiin.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:19"]Haju tulee sädesienestä. Se ei ole varsinaisesti home, mutta aiheuttaa samanlaisia ongelmia ja sen kanssa samoissa olosuhteissa viihtyy homeetkin.
[/quote]
Eikös homekin haise?
Soittelen omistajalle ja irtisanon asunnon. Äkkiä vaan uusi hakuun. Kyselin kerran häneltä noista sokeritoukista niin sanoi että niitä on kaikissa vanhoissa taloissa.
Ap
Oli jatkuvasti bakteeri-infektioita, aamulla hirveä hedari, sankka homeenhaju kosteustiloissa. Yleensä oudot hajut ja ahdistavan tunkkainen ilma.
Suosittelen luettavaksi kirjaa Homehelvetti. Karua tekstiä, mutta monen suomalaisen kokemuksia hometaloista ja -työpaikoista. Voi sairastua vakavastikin.
Noista hajuista vielä. Olen ostanut huutiksen kautta pari lasten vaatepakettia ja kun olen avannut muovipussin, jossa vaatteet on, tuo voimakas haju on tullut heti nenään. pitäisikö siitä sanoa myyjälle vai tietääkö ne sen jo itsekin, että heidän koti haisee?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:37"]Noista hajuista vielä. Olen ostanut huutiksen kautta pari lasten vaatepakettia ja kun olen avannut muovipussin, jossa vaatteet on, tuo voimakas haju on tullut heti nenään. pitäisikö siitä sanoa myyjälle vai tietääkö ne sen jo itsekin, että heidän koti haisee?
[/quote]
Sama on käynyt minulle. Joskus kirpputoreillakin jotkut pöydät haisevat jo kauas. Ne kierrän kaukaa, vaikka olisi kuinka kivannäköistä tavaraa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:37"]
Noista hajuista vielä. Olen ostanut huutiksen kautta pari lasten vaatepakettia ja kun olen avannut muovipussin, jossa vaatteet on, tuo voimakas haju on tullut heti nenään. pitäisikö siitä sanoa myyjälle vai tietääkö ne sen jo itsekin, että heidän koti haisee?
[/quote]
Yleensä tietää, moni ei vain halua uskoa rakkaan kotinsa olevan pilalla ja mahdollisesti arvoton, joten tuollaiseen tietoon suhtaudutaan tunteella ja vihamielisesti. Hyvähän se silti olisi kertoa.
Ei välttämättä tiedä itse. Kiva jos joku sanoo.
Menin uuteen työpaikkaan viime vuonna ja yks (muuten tosi vittumainen tyyppi) sanoi monesti että "mikä täällä haisee" kun tulin paikalle. Olen siisti ihminen, en tiedä eikö pitänyt hajuvedestäni vai tarkoittiko jotain homehajuja. Mietin asiaa välillä vieläkin mutta en oikein ole kehdannut kysyä ja täsmentää (tai siis pyytää täsmennystä) kun ei oikein olla "bestiksiä" muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:41"]
Ei välttämättä tiedä itse. Kiva jos joku sanoo.
Menin uuteen työpaikkaan viime vuonna ja yks (muuten tosi vittumainen tyyppi) sanoi monesti että "mikä täällä haisee" kun tulin paikalle. Olen siisti ihminen, en tiedä eikö pitänyt hajuvedestäni vai tarkoittiko jotain homehajuja. Mietin asiaa välillä vieläkin mutta en oikein ole kehdannut kysyä ja täsmentää (tai siis pyytää täsmennystä) kun ei oikein olla "bestiksiä" muutenkaan.
[/quote]
kysy joltain muulta, haisevatko vaatteesi.
"onko kenelläkään varmaa faktatietoa: mikä on se vanhan talon tuoksu, joka jää vaatteisiin jos ne ovat parikin viikkoa vanhassa talossa? tuoksu tunkkainen, mutta ei mielestäni kellarimainen tai erityisen makea."
Ei ole mitään vanhan talon tuoksua, ei vaatteissa tai huoneilmassa. Itse asun vapaa-ajat yli 100v. vanhassa hirsitalossa, enkä ole huomannut mitään "vanhan talon" hajua, kaupunkiasuntoon verrattuna, vaikka vaatteita pyöritellään molemmissa kämpissä.
Hajut tulevat yleensä kosteudesta tai ei ole riittävää ilmanvaihtoa, joka jo sinällään aiheuttaa jo kosteusongelmia ja hajuhaittoja.
onko kenelläkään varmaa faktatietoa: mikä on se vanhan talon tuoksu, joka jää vaatteisiin jos ne ovat parikin viikkoa vanhassa talossa? tuoksu tunkkainen, mutta ei mielestäni kellarimainen tai erityisen makea.