Onko teillä 1-luokkalainen kulkenut bussilla koulumatkan yksin?
Kommentit (12)
Itse kuljin keskustaan (7km ruuhkassa ~40min) ykkösluokkalaisena kotiinpäin ja kakkosluokalla myös kouluunpäin bussilla. Kaikki meni hyvin ja aina pääsin perille, mutta esm. Oman lapsen,kohdalla tuntuisi mahdottomalle laittaa Se bussilla kouluun vaikka ihan tavallinen reipas lapsi onkin.
Meillä haettiin koulusta ekaluokan loppuun. Tokalla tulivat itse bussilla kotiin. Kouluun on viety aamuisin autolla samalla kun on itse menty töihin. lapsilla ei ole oikeastaan yhtään tien ylitystä tms. ja ovat hyvin oppineet ne bussit joilla pääsee kotiin.
normaalisti tässä ei ole ollut ongelmia, mutta vielä kolmasluokkalaisellekin on aika jännä paikka kun joutuu väärälle pysäkille ( kerran nukahti bussiin, toisen kerran pelasi kännykällä ettei huomannut painaa nappia ja kolmannell kerralla bussi ei vaan pysähtnyt omalle pysäkille). Näissä tapauksissa on tullut äidille tosi hätääntynyt ja itkuinen puhelu töihin ja sitten olen jopa lähtenyt hakemaan tyttöä pysäkiltä kotiin. Meisän oma pysäkki kun on sellaisessa paikassa, että jos menee ohi niin joutuu jopa kilometrin päähän seuraavalle pysäkille alueelle jota tyttö ei tunne lainkaan.
harjoitelkaa siis matka hyvin (=monesti), ja jos lapsi on luonteeltaan reipas niin kyllä voi hyvin sujua jo ekaluokkalaiselta. Paras olisi tietysti jos löytyisi luokkakaveri jonka kanssa voisi kulkea matkan.
mekin siis helsingissä
Siis mitä? 7-vuotias ei saa ajaa edes henkilöautoa, bussista puhumattakaan... Tämän on pakko olla joku huono provo...
Ei kulkenut, 2lk sitten kulki kotin päin iltapäivällä. Meni ihan OK, kulkivat yhdessä naapurinpojan kanssa.
Ei oikein ole vaihtoehtoa. Pakko mennä yksin bussilla koska työt alkaa Hki keskustassa 7.45. pääsen kyllä hakemaan ip kerhosta, päivä työ on.. Ahdistaa :/
meillä kulki ekaluokan keväästä asti, 5km matka keskustaan.
Harjoitelkaa hyvin, katsokaa maamerkkejä yhdessä ja miettikää vaihtoehdot, miten lapsen pitää toimia jos ajaa vahingossa pysäkin ohi, myöhästyy bussista, bussikortti hukassa. On tärkeää, että kaikki mahdolliset eteen tulevat tilanteet on juteltu yhdessä "mitä teet jos käy näin tai noin" - ja nimenomaan niin, että lapsi itse osallistuu niihin ratkaisuihin. Silloin lapsi ei hätäännyt ja osaa toimia, jos on valmiina mietitty ratkaisumalli.
Ajakaa bussilinjaa läpi yhdessä monta kertaa ennen koulun alkua, katsokaa reitti, maamerkit, joiden kohdalla pitää painaa jne. Jutelkaa matkaa läpi, moneen kertaan.
Jos lapsi lähtee aamulla yksin pysäkille, soita ainakin alkuun siinä vaiheessa kun pysäkille pitää lähteä + laittakaa kaikki yhdessä valmiiksi.
ja kerro opelle, että lapsi kulkee yksin bussilla, näin saat tiedot heti jos lapsi ei olekaan aamulla saapunut kouluun.
terveisin eräs ope
Ei tod. Minä hain just kolmasluokkalaiselle vielä iltispaikkaa, koska en halua häntä Helsingin liikenteeseen yksinään. Kutosluokkalaisemme kulkee bussilla.
Joo, Espoosta stadiin ja takasin. Hyvin on sujunu.
Meni kävellen n 600-800 m .ei autoja. Hgissä
Ja numero 12 liittyi asiaan miten???
Helsingissä siis :)
ap