Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi annat lapsesi käyttää tablettia julkisella paikalla ilman kuulokkeita?

Vierailija
25.06.2014 |

Pakko avautua. Miksi muksunne katsovat piirrettyjä tai pelaavat äänet päällä ja ilman kuulokkeita? Lensin pari viikkoa sitten Kreikkaan ja edessäni istui äiti ja kaksi poikaa. Toinen pojista pelasi jotain tasohyppelyä ja toinen autopeliä. Koko lennon ajan kauhea meteli noista laitteista eli volyymi ei tosiaan ollut hiljaisella.

Toinen mamma taas antoi lapsensa katsoa jotain videopätkää ravintolassa. En edes tiedä, montako kertaa kuulin tunnusmusiikin.

Tabletit ja älypuhelimet ovat joka paikassa lasten käytössä. Aina lapset katsovat jotain tai pelaavat, kenelläkään ei ole ollut kuulokkeita. Mielestäni todella epäkohteliasta muita kohtaan. En mäkään kuuntele bussissa musaa niin, että sen kuulee kaikki muutkin!

Ärsyttääkö muita tämä?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista lasta saa kevyesti ojentaa, mutta jälkiä ei saa tulla. :)

Vierailija
2/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli oikeesti räjähtää pää tuolla koneessa. Kaikkein oudointa oli, että lapset oli yli 10v. Luulis sen ikäisten jo tajuavan. Ihme, että se äiti jaksoi kuunnella pari tuntia tuota ränkytystä.

Pikkulapset ei toki ymmärrä, että muita häirtisee. Olen nähnyt, että jo alle vuoden ikäiset katsovat jotain tabletilta/puhelimesta esimerkiksi junassa. Viimeksi matkustaessani junalla yksi lapsi katsoi koko ajan jotain ohjelmaa ja äänet todella kovalla.

Olis varmaan pitänyt sanoa, että nyt ne äänet pois. Ensi kerralla aion kyllä puuttua, en tosiaan halua kuunnella Muumien tunnaria koko ajan.

Ihmisillä ei ole mitään käytöstapoja. Lapsetkin samalla oppivat olemaan huomioimatta muita ihmisiä.

Ap

Vierailija
4/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia kokemuksia myös minulla. Lapset pelaavat koko ajan jotain ja peliäänet kuuluvat.

Vierailija
5/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on ongelmat :) annan todellakin lapseni katsoa tabletilta ohjelmia jos hän haluaa. Pienen päässä on hankalaa saada kuulokkeita pysymään. Tuskin laitan laitetta hiljaisemmalle vaikka kuinka kävisit sanomassa. Kyllä ne aikuisetkin meteliä aiheuttaa. Hanki korvatulpat jos et kestä ;)

Vierailija
6/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ärsyttää minuakin ja ylipäätään se ihan turha "oho, pysähdyttiin paikalleen, otas tästä tää tabletti" -touhu. Lapseni harrastaa liikuntaa ja kun odotamme salivuoron alkua, on aika monelle lapselle (4-6 -v) kaivettu tabletti kouraan jo sen lyhyen odottamisen ajaksi! Ihan vakiona, useimmat eivät edes kysy lapselta, että haluaako pelata jotain, vaan ihan automaattisesti vaatteiden narikkaan laiton jälkeen kaivavat tabletin kouraan.

Useimpia pelejä voinee varmasti ihan hyvin pelata äänettömällä, mutta tuollakin on esim. pikkusisaruksia, jotka jäävät odottelemaan isän tai äidin kanssa isomman lapsen liikuntavuoron päättymistä. Siinä sitten kuunnellaan 55 minuuttia plimplomia tai pörinää, aikuinen itse tietty istuu vieressä kännykkää räpläten.

Ihan ei riitä ymmärtämystä näille...

Vierailija
7/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:09"]Jo on ongelmat :) annan todellakin lapseni katsoa tabletilta ohjelmia jos hän haluaa. Pienen päässä on hankalaa saada kuulokkeita pysymään. Tuskin laitan laitetta hiljaisemmalle vaikka kuinka kävisit sanomassa. Kyllä ne aikuisetkin meteliä aiheuttaa. Hanki korvatulpat jos et kestä ;)

[/quote]

No ensinnäkin mua ihmetyttää, miksi pienet lapset käyttävät tablettia jos pitää odottaa jotain. Muilla on varmaan eri näkemyksiä tästä kasvatusasiasta, mutta mielestäni pienen lapsen kätösiin ei tabletti kuulu ja kauhea raivo tulee jos sen ottaa pois. Surullista, että jo vauvat ovat koukussa tabletteihin. Kukin kasvattakoon toki tyylillään.

Sulle sitten varmaan ok, että mä pelaan Mariota äänien kanssa ravintolassa :)? Tai pistän heviä soimaan junassa.

Ap

Vierailija
8/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:09"]

Jo on ongelmat :) annan todellakin lapseni katsoa tabletilta ohjelmia jos hän haluaa. Pienen päässä on hankalaa saada kuulokkeita pysymään. Tuskin laitan laitetta hiljaisemmalle vaikka kuinka kävisit sanomassa. Kyllä ne aikuisetkin meteliä aiheuttaa. Hanki korvatulpat jos et kestä ;)

[/quote]

Minä ja minun pershedelmä!

Vierailija
9/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Todellakin ärsyttää. Kuulokkeet on keksitty.

Vierailija
10/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei pitäisi ketään haitata, jos äänet ovat pienellä. Kateellisten panettelua vaan. Täysillä äänet eivät tietenkään pidä olla. Nykyään aletaan yo-kirjoituksetkin kohta suorittaa sähköisesti. Kouluissa käytetään opetuksessa iPadeja... Tulkaa tekin tälle vuosikymmenelle. Nykylasten elämä ei ole kopio sinun lapsuudestasi.

Kaupoissa ja julkisissa paikoissa auloissa soivat radiot ja pauhaavat televisiot tai mainostaulut. Ravintoloissa pauhaa musiikki... Lapsen lelusta sitten häiriinnytään. On teillä murheet. Minua ei haittaa muiden lasten pelit ja leikit. 

Vierailija
11/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi pitkällä lennolla vieressäni istui 3- ja 5-vuotiaat sisarukset. Katsoivat yhdessä nätisti muumeja ja onnekseni kuulokkeet korvilla ja volyymi sen verran hiljaisella, ettei kuulunut edes minulle, kuten monesti teinien musiikki on niin kovalla, että se kuuluu useammankin penkkirivin päähän.

Eli kyllä ne kuulokkeet pysyy lapsenkin päässä, jos ostetaan lapselle sopivat. Ja tarkoitan ihan tavallisia kuulokkeita, en niitä korviin tungettavia. Ja lapselle voi kyllä sanoa milloin ei käytetä ääniä ja milloin niitä saa käyttää.

Vierailija
12/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa ja toive toteutetaan.

Vierailija
13/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:30"]Kaupoissa ja julkisissa paikoissa auloissa soivat radiot ja pauhaavat televisiot tai mainostaulut. Ravintoloissa pauhaa musiikki... Lapsen lelusta sitten häiriinnytään. On teillä murheet. Minua ei haittaa muiden lasten pelit ja leikit. 

[/quote]

Ei se ole se pointi. Lasten vanhemmille vaan pitää päästä kertomaan, että ne on huonoja vanhempia ja ne tekee kaiken väärin. Tämä on toki sinänsä hyvin hämmentävä tapa korostaa itselleen ja muille sitä omaa hyvyyttään vanhemmuuden saralla, mutta tähän ollaan tässä maailmassa tultu.

Vierailija
14/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10: Mistä olisin kateellinen? Kyllä minultakin löytyy tabletti ja älypuhelin aivan kuten monelta muultakin :D. Vai pitäiskö olla kade, kun sun lapsi osaa hienosti katsoa teletappeja YouTubesta?

Kyllä se vaan häiritsee jos on muuten hiljainen tila. Jossain hotellin aamiaisruuhkassa hiljaisella oleva tabletti ei tokikaan ärsytä kun ei siitä ääniä kuulu toisiin pöytiin. Hiljaisessa junassa tai lentokoneessa todellakin ärsyttää. Samoin odotushuoneessa, hiljaista on paitsi pelien äänet.

Väitätkö tosissasi, että sua ei häiritse jos aamujunassa pelaan äänien kanssa jotain plingplingpokspoks-peliä?

Ap

Vierailija
15/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että ärsyttää. Itse kyllä myös toisinaan vaiennan lapset puhelimella tai tabletilla. Ovat vielä sen ikäisiä, etteivät käytä kuulokkeita (3 ja 4). Heidän kirkuminen/pomppiminen/jäkätys on toisinaan rasittavampaa kuin mikään peli tai ohjelma. Yleensä pidän huolta siitä, ettei volyymi ole niin kova, että se häiritsisi muita.

Vierailija
16/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuulokkeita ei ilmestyisi päähän, minä tempaisisin sen perkeleen tabletin kakaralta ja paiskaisin lattialle tai seinään. Näin helposti sen saa hiljaiseksi.

Vierailija
17/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:37"]Jos kuulokkeita ei ilmestyisi päähän, minä tempaisisin sen perkeleen tabletin kakaralta ja paiskaisin lattialle tai seinään. Näin helposti sen saa hiljaiseksi.

[/quote]

Se on kylläkin vanhempien vika..

Vierailija
18/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ärsyttää minuakin ja itsellä on i Pad mini joten en ole kateellinen. Kun aiemmin kuljin paljon pitkänmatkan bussissa niin en käsittänyt miksi edes bussin radion on oltava matkustustilassa päällä. Eiköhän jokainen matkustaja, joka ei viihdy bussissa ilman musiikkia tms. voi ihan itse huolehtia viihdytyksestään kuulokkeiden kautta omalla laitteellaan, jotta muut (joskus haluan ainakin itse ajatella kaikenlaisia asioita häiriintymättä) saavat matkustaa rauhassa.

Itselle ainakin oma musa on niin tärkeää, etten halua kuunnella mitään turhaa pölinää radiosta. Enkä häiritä ketään!

Vierailija
19/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ei ole terveellistä pitää kuulokkeita. Korvalääkäri on näin sanonut. Mieluummin siis ääni päällä, mutta ei täysillä.  

Jos joku menee aggressiivisesti ottamaan toisen omaisuutta kädestä ja paiskomaan lattialle, tekisin rikosilmoituksen. 

Vierailija
20/42 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:51"]Lapsella ei ole terveellistä pitää kuulokkeita. Korvalääkäri on näin sanonut. Mieluummin siis ääni päällä, mutta ei täysillä.  

Jos joku menee aggressiivisesti ottamaan toisen omaisuutta kädestä ja paiskomaan lattialle, tekisin rikosilmoituksen. 

[/quote]

Miksi ei voi käyttää kuulokkeita? Perustele.

Ap