Mustasukkainen lapsi
Minulla on yksi lapsi, kohta neljävuotias.
Hän on äärettömän vahvaluonteinen, huomionkeskipisteenä oleva ja todella mustasukkainen mikä korostuu pihalla muiden lasten kanssa leikkiessä.
Esimerkkinä äskeinen tilanne:
Naapurin tyttö Iida tuli koputtaan ovelle ja kertoi että tyttöni löi häntä. Kysyin että miksi ja oletko kunnossa. Jonka jälkeen pyysin oman lapseni paikalle ja kysyin onko totta että olet lyönyt? Johon hän apeana loksautteli niskojaan ettei muka tiedä. Johon sitten kysyin että miksi löit. Johon tyttöni vastasi "no koska Iida halasi jessikaa ja se ei saa halata koska mä tykkään jessikasta" ja tälläistä tää on päivittän, ja olen yrittänyt selittää ettei ihmiset ole leluja mitä jakaa eikä ketään voi omistaa. Selittäen myös että vaikka jessika leikkii muiden kanssa tai halaa muita ei se tarkoita etteikö se tykkäisi sinusta. Mutta musta tuntuu ettei mikään mitä sanon mene meidän tytölle perille. Aikasemmin meidän tyttö ei nyrkkejä ole käyttänyt vaan juossut itkien sisälle "kukaan ei leiki mun kanssa" mutta nähtävästi nämä mustasukkaisuus ja omistushalut menee Kokoajan pahemmiksi.
Samoin meidän likka suuttuu ja rupee heti kitisemään jos isä halaa/pussaa minua. "Sä halaat äitiä etkä mua ollenkaan"
Miten ihmeessä tollasen käytöksen saa kitkettyä pois?
Täytyy varmaan vaan koittaa turruttaa se siihen, eli halatkaa ja pussatkaa miehenne kanssa extra paljon. Itse olen tahallisesti myös suutahtanut lapselle ja sanonut tiukasti että minä saan halata ketä haluan ja sinä olet lapsi etkä sitä päätä. Äläkä turhaan sääli näissä tilanteissa ole tiukkana vaan. Jos selittelyt ei toimi on aika vaihtaa toimintamallia.