Miten alkoholisti raitistuu, miten tuen läheisenä?
Kun toinen haluaa raitistua, miten tuen parhaiten?
Entä entiset ryyppykaverit, kannattaako jättää kokonaan taakseen?
Kommentit (5)
Parhaiten tuet antamalla miehen itse hoitaa raitistumisensa. Olemalla puuttumatta aikuisen asioihin osoitat parhaiten kunnioitusta ja tukea.
Itsellesi voit hakea vertaistukea. Al anon on ollut minulle verraton tuki jo vosien ajan.
Minun vaimoni tuki minua monin tavoin. Kun yritin elää ilman alkoholia, hän joi tölkin kaljaa joka ilta. Lisäksi hän ennusteli, että huomenna varmaan juot taas. Vanhoista, jopa vuosien takaisista kännissä tekemistäni mokista hän muisti mainita, mieluiten vieraiden aikana. Työpaikan pikkujouluista hän tuli taksilla kotiin sikakännissä saman kuntoisten akkojen ja ukkojen kanssa vaikka minä olin luvannut hakea hänet, ja vain hänet.
Lopulta kun pinnani taas petti ja lähdin viinakauppaan, hän mökötti ja itkeskeli vähän väliä.
Sitten hän lähti. Minä juopottelin pari päivää ja aloin tuumia, että nythän onkin sopiva hetki koettaa elää ihmisiksi, olin juomatta päivän, se oli kamalaa, olin toisen, vielä kamalampaa, muutaman päivän kuluttua alkoi elämä luistaa, naaman pöhötys laski, ostin säästyneillä viinarahoilla itselleni uusia vaatteita, laihduin, aloin näyttää melkein ihmiseltä, löysin uuden naisen, jonka kanssa äskettäin tuli täyteen ensimmäinen vuosikymmen. 
Vierailija kirjoitti:
Minun vaimoni tuki minua monin tavoin. Kun yritin elää ilman alkoholia, hän joi tölkin kaljaa joka ilta. Lisäksi hän ennusteli, että huomenna varmaan juot taas. Vanhoista, jopa vuosien takaisista kännissä tekemistäni mokista hän muisti mainita, mieluiten vieraiden aikana. Työpaikan pikkujouluista hän tuli taksilla kotiin sikakännissä saman kuntoisten akkojen ja ukkojen kanssa vaikka minä olin luvannut hakea hänet, ja vain hänet.
Lopulta kun pinnani taas petti ja lähdin viinakauppaan, hän mökötti ja itkeskeli vähän väliä.
Sitten hän lähti. Minä juopottelin pari päivää ja aloin tuumia, että nythän onkin sopiva hetki koettaa elää ihmisiksi, olin juomatta päivän, se oli kamalaa, olin toisen, vielä kamalampaa, muutaman päivän kuluttua alkoi elämä luistaa, naaman pöhötys laski, ostin säästyneillä viinarahoilla itselleni uusia vaatteita, laihduin, aloin näyttää melkein ihmiseltä, löysin uuden naisen, jonka kanssa äskettäin tuli täyteen ensimmäinen vuosikymmen.
Tadaa! Löysin uuden naisen kun entinen ei ottanut vastuuta elämästäni! Olen itse alkoholisti joka haluaisi raitistua, mutta en voi odottaa että toinen rupeaa toimimaan kuten olisi itse sairas. Jos sinulla on syöpä ja hoidot vie kutrit niin ajatko automaattisesti puolisona jostain myötätunnosta tukan pois, kun kaikkihan me tässä perheessä sairastetaan samalla tapaa.. Jotkut tuohon lähtee mutta ei ne sairaudet parane sairastamalla muitakin.
Tuet häntä, mutta tahto lähtee hänestä itsestään. Suosittelen AA:tai tai A-klinikkaa tueksi myös. Ystäväpiirin vaihto voinee olla paikallaan, jos se koostuu juopoista.