Rahat ei riitä elämiseen ja laskuihin, koko ajan
jää uupumaan jostain. Yhden laskun kun saa kuitattua, muut menee perintään.
Tulot netto 3000€/kk molemmilta yht + lapsilisä 2:dsta, kaksi aikuista, 3 alaikäistä. Asuntolainaa, tonttivuokraa, vakuutukset ...kertokaa muut, miten selviätte.
Kommentit (474)
Hei!
Jos ruokalasku on suurin syyllinen liian isoihin kuluihin. Kokeile seuraavaa helppoa niksiä. Kauppaan (halpaan sellaiseen esim. Lidl) mennään vain kerran viikossa. Muuten ei kaupassa käydä. Ostetun ruoan on riitettävä ja ruoat tehdään suunnitelmallisesti, että tähteet voidaan hyödyntää seuraavana päivänä. Viikon ainoalla kauppareissulla ostetaan vain se mitä on ennalta suunniteltu. Opettele tekemään 3 viikon ruokalista, jolloin ostosten tekeminen sujuu rutiinilla eikä tule ostettua "hukkaruokaa". Tämä systeemi on toiminut meillä erinomaisesti. Säästää aikaa, rahaa ja energiaa :). On palkitsevaa, kun saa ostokset tehtyä puolella siitä summasta mitä aikaisemmin meni- tinkimättä terveellisyydestä. Katsokaa myös annoskokoja. Liian suuret annokset eivät hydödytä ketään. Ei napostelua ruoka-aikojen välillä.
T: Martta Itä-Suomesta
Martta taitaa olla oikeassa. AIka paljon ruokaostosten hintaan vaikuttaa se mistä ruoan käy ostamassa. Ostoskorin hintaa kannattaa vertailla eri kauppojen välillä- ero kuukaudessa voi olla tuo pari sataa euroa. Asiaa!
En ymmärrä jos sanotaan, että laskuja on liikaa kun ne tulevat 4xvuodessa mutta ne pystyisi maksamaan jos ne tulisivat pienemmissä erissä kerran kuussa? No pistä se summa kerran kuussa sivuun! Sama määrä rahaa se on, maksaa sen kerralla vai kahdellatoista kerralla. Anteeksi, mutta tän keskustelun myötä alan ymmärtämään miksi toiset pärjää taloudellisesti ja toiset ei.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 10:01"]
Ai kerrostaloasujilla ei ole aavistusta omakotitalon kuluista? Mutta kun on, siksi en asukaan vanhassa vetoisessa talossa jumalan selän takana. Kuin laittais rahaa pankkiin! Ja laitankin. Asuminen ja liikkuminen ovat isoimpia kuluja, joihin molempiin voi elämänmuotonsa valitsemalla vaikuttaa. Marjojen pakastaminen on aika vähän noiden rinnalla.
Ja taloakaan ei ilm kannata rempata tiiviimmäksi, koska siihen ei ole varaa. Mun nähdäkseni ap:llä ei ole varaa asua talossaan nykyisillä kuluilla. Puhumattakaan jos haluaa asua siellä vielä kymmeniä vuosia, tai edes sen ajan kuin lainaa on jäljellä.
[/quote]
Juuri näin! Terkuin kerrostaloasuja =)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:18"]
No kuulostaa kyllä aika kummalle! Meillä nettotulot 5400e, mutta menot 3700e ja tuossa mukana jo 1100e lainanlyhennys. Meillä nelihenkinen perhe, syödään todella hyvin mutta pääosin kotona, harrastetaan paljon, (matkustellaan paljon, mutta ne maksetaan noista kertyneistä säästöistä), ostetaan laadukkaita vaatteita, meillä on 2 autoa, iso talo jossa sähkölämmitys jne. Joku siis mättää taloudenpidossanne, mutta mikä??
[/quote]
Sitä olen usein miettinyt. Meillä on vanha auto, ei matkustella ikinä, vaatteet kiirpputoreilta. Ehkä osamaksukaupat on yksi paha. Olemme ostaneet mm. pesu- ja tietokoneen osamaksulla. Puhelimet myös. Ruokaa menee aivan järjettömästi n. 1000€/kk. Asuntolainaan 800€/kk seuraavat 15 vuotta. Tonttivuokra 1000€/vuosi. Meillä on myös henkivakuutukset, koska lainantakaisinmaksuturva oli kalliimpi vaihtoehto.
ap
[/quote]
No siinä on uusavuton joka sitten valittaa!
1000 euroa ruokaan?
Etkö osaa itse tehdä ruokaa? Vai ostatko jokaiselle mikroateriat joka päivä?
Naurettavan lapsellisia neuvoja täällä, oikeasti. Kyllä kaikki tietää miten esim. ruokalaskuissa voi säästää, kyse on pikemminkin asenteesta, halusta, tahdonvoimasta. Tämän päivän ihmisillä on tietoa ja netistä löytyy lisää. Paras apu ap.n kaltaisille on saada rahaa jostakin esim. lottovoitto tai perintö tai talo kaupaksi mahdollisimman pian ja uusi edullinen asumismuoto. Ja ruokaostoksissa tietää varmasti miten säästää. Kauppojen mainoksia tulee kotiin postin mukana, sieltä näkee, mistä saa halvimmalla mitäkin.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:23"]
Reseptiä:
-suihkussa jokainen ihminen saa olla max. 5 minuuttia. Kaikki sen ylimenevä on luksusta. Esimerkiksi kännykkään voi syöttää hälytyksen, jolloin tietää, kun 5 minuuttia suihkussa on kulunut. Hana suljetaan shampoon ja saippuan yms. laittamisen ajaksi. Opeta tämä nuorillesi. Päivittäistä suihkua ei myöskään tarvita. Esim. joka toinen päivä ok, jos ei hikiliikuntaa.
-ovatko talon tiivistykset ok? Jos eivät, paikkaa ne itse.
-pesukone. Jos pesukone rikkoutuu, ja perustelet uuden hankintaa osamaksulla siten, että et jaksa pestä pyykkejä käsin, saat syyttää itseäsi. Älä ole laiska. Teidän olisi tullut toimia siten, että perheen jokainen jäsen pesee käsin pesuvadissa omat vaatteensa siihen saakka, kunnes on varaa ostaa uusi pesukone. Kaikkia vaatteita ei todellakaan tarvitse pestä päivittäin. Itse pyykkäsin paljon käsin opiskeluaikoinani.
-Mopokoulut ja autokoulut... Itse olen lähtöisin varakkaasta perheestä. Minulle ei silti hankittu ajokorttia heti 18-vuotiaana. Nuorten pitää pystyä nielemään asia. Piste. Olet hemmotellut lapsiasi ehkä vähän liikaa.
-ruokalaskusta saat säästettyä välttämällä kalliimpia aineksia. Minun ja mieheni talouden nettotuotot ovat 3500 e ja meillä ei ole lapsia ja asumme kaksiossa. En silti raaski ostaa esim. pähkinöitä, vaikka mieli tekisi.
-valot on suljettava aina, kun niitä ei käytä
-käyttäkää julkista terveyshuoltoa ja peskää kunnolla hampaanne
-lapset ja teinit eivät tarvitse älykännyköitä
-kai kierrätätte lasten varusteet ja vaatteet
-lasten harrastukset: vain kohtuukulutus on hyväksyttävää
[/quote]
Sinulle voisi ihan myöntää Nobelin tai vastaava palkinto näitä hyvistä ja erinomaisista neuvoista. Mikä kuvittelet oikein olevasi? Unohdit vielä kertoa, että kaupan muovikassit voi hyödyntää esim. käyttämällä roskapusseina. Tai voi ostaa kauppakassin, niin ei tarvitse ostaa muovipusseja.
Tiedoksi, kunnallinen hammalääkäri tulee ihan yhtä kalliiksi, kun yksityinen.
[/quote]
Todella ihmeellinen asenne sinulla! Minä ihan varta vasten laitan tänne oikeita vinkkejä, ja sinä tyrmäät ja syyllistät minut ihmisenä. Olet sitten ap tai et, niin joka tapauksessa täysin ala-arvoista käytöstä. On selvää, että nämä vinkit ovat tarpeen ap:lle. Tällaiset asiat eivät olleet hänelle millään tavalla itsestäänselvyyksiä. Sen huomaat, jos ketjun olet lukenut. Laina-asioista onkin jo kerrottu sata kertaa tässä ketjussa. Mutta jos sinua kiinnostaa, mikä olen, niin olen talousalan ammattilainen.
Totta, muovipusseja ei kannata ostella järjettömästi. :)
Kunnallinen hammaslääkäri ei todellakaan tule asiakkaalle yhtä kalliiksi kuin yksityinen. Vai milloin olet maksanut kunnallisesta nopeasta suun rutiinitarkastuksesta 80 euroa ja saman verran suun puhdistuksesta suuhygienistillä (ja näistä siis jo vähennetty Kelan osuus)?
[/quote]
Sinun oma asenteesi on epänormaali. Kuvittelet, että antamasi neuvot ovat jotain niin suurta ja ihmeellistä. Syyllistät ap.ta jolla menee taloudellisesti huonosti ja suoranaista v****lua ehdottaa pyykinpesua käsin, ottiko se niin koville sinua henkilökohtaisesti, jos ap ei halua pestä käsin pyykkiään? Olet itse rikkaan talon tyttö, pumpulissa kasvatettu ja piloille hemmoteltu. Helppo huudella kun itse olet taloutesi saanut kuntoon vanhempien avustuksella.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 16:42"]
Ongelmaisille ihmisille ongelmien ja virheiden myöntäminen on ensimmäinen askel. Kritiikin sieto ja muutoksen vastaanottokyky on toinen askel.
[/quote]
Niinpä, sen vuoksi katsoppas peiliin.
Olen lueskellut tätä ketjua mielenkiinnolla, kaikkine rengaskeskusteluineen päivineen:) En ole kovin tarkkaan ap:n tilannetta analysoinut, mutta haluan nyt kuitenkin todeta, että ei nyky-Suomessa keskituloisellekaan elämä mitään ruusuilla tanssimista ole, noin niinkuin talouden kannalta. Ruoka ja eläminen on kyllä kallistunut kovasti suhteessa palkkoihin.
Meillä on kaksi teiniä. Ruokaa kuluu paljon. Joku mainitsi, että on lapsellista neuvoa, kuinka ruokalaskuissa voi säästää. Ei minun mielestäni, aina ei vaan tule kaikkea ajatelleeksi, vaikka mainoksia lukisikin.
Lisään vielä, että hyödynnä ap lähistöllä ja/tai järkevästi matkojen varrella sijaitsevat tehtaanmyymälät. Leipomoiden myymälöistä saa todella edullista leipää, jota kuluu yleensä teinien kanssa paljon. Omalla paikkakunnallani on myös Valion tehtaanmyymälä, josta löytää paljon edullista (mitä erää milloinkin, välillä jogurttia, välillä juustoa, vaihdelleen), täällä tosin täytyy olla hyvinkin hintatietoinen, mikä on oikeasti halpaa ja mikä ei.
Ja pitäkää huolta omaisuudestanne! Kenkien ja vaatteiden hoito (pienten reikien paikkaus heti, vetoketjujen vaihto, jne.) pidentävät niiden käyttöikää paljonkin.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:23"]
Moni kertoo kirjaavansa ylös menonsa, siis jo eletyt.
Itse teen toisin päin:
Minulla on laaja excel-taulukko, jossa on kuukausikohtaisesti ensinnäkin tulot, omien kuukausiensa kohdalla myös lomarahat yms.
Sitten menot kuukausittain, kaikki menot, laskut (vakuutukset, autoverot, yms.yms.) on helppo laittaa oikean kuukauden kohdalle. Menoihin myös oikean kuukauden kohdalle esim. lahjoihin menevät menot. Samoin esim. uudet renkaat, autojen huollot jne. Sähkölaskut realistisen suuruuden mukaan, talvella suurempi, kesällä pienempi.
Sitten vähennän tuloista menot, ja näen heti tulevaisuuteen, mikä kuukausi on tiukempi, milloin jää rahaa. Ja edellisen kuukauden tappio/säästö siirtyy aina seuraavalle kuukaudelle. Jos haluaa tehdä jonkun esim. matkan tulevaisuudessa, sen voi lisätä taulukkoon, ja näkee heti sen vaikutuksen kokonaiselämiseen.
Tämän (pidän tätä koko ajan yllä n. vuodeksi eteenpäin) lisäksi minulla on kuukausitilanne, siis elettävä kuukausi, myös eteenpäin. Siinä näkyy käyttötilillä olevat rahat ja ne kaikki menot, joita tässä kuussa vielä on. Ei tarvitse laskea menokuitteja yhteen, sen kun vain päivittää tilin saldon, niin näkee koko ajan missä mennään, meneekö hyvin vai huonosti.
Sitten tästä kuukausittaisesta taulukosta siirtyy automaattisesti viivan alle jäävä (tappio/säästö) tuohon isoon vuosibudjettiin.
En tiedä ymmärsikö kukaan tästä selityksestäni mitään, mutta minulla tämä toimii hyvin, on toiminut jo monen vuoden ajan. Näen koko ajan todellisen taloustilanteen n. vuodeksi eteenpäin. Ja jos tulee jotain yllättävää menoa, näen sen vaikutuksen ja minkälaisen kiristyksen se vaatii, vai onko vielä joustovaraa.
[/quote]
Ymmärsin, kun itse teen samoin.
Kun taulukon on yhden kerran tehnyt ja täyttänyt kalenterivuodelta kuukausittain, on helppo kopioida taulukko sellaisenaan seuraavalle vuodelle, ja muuttaa vaan säännölliset tulot ja menot sen mukaan, miten niitä on tiedossa.
Esimerkiksi vakuutusmaksu tulee neljännesvuosittain, ja se on helppo merkitä etukäteen koko vuodelle.
Kuukausittain korjataan edelliseltä kuukaudelta jäljellä olevat rahat, joita yleensä aina on vähemmän kuin laskelma osoittaa, juuri vaate-, ruoka- ym. käteisostojen vuoksi.
Joka tapauksessa ihan jokainen kuitti kannattaa nyt tarkistaa, niin kioskiostokset, netti- ja puhelinlaskut ym. ja katsoa, mistä voi vähentää. Meillä esimerkiksi puhelinlaskut on saatu putoamaan jopa puoleen, käytöstä tinkimättä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:04"]
[/quote]
Olenko jotenkin yksinkertainen, kun en ymmärrä, millä tavalla hammaslääkärilaskut selittävät ylisuurta vesilaskua?
Lapin soille, Kainuun korpiin tai vaikka Helsingin keskuspuistoon voi ottaa mukaan kompassin. Se näyttää suuntaa jos vähänkään osaa käyttää, ja hinta ehkä samaa luokkaa kuin ämpärin. Aloittajan lasten puhelimissa ei tietenkään ole mitään navigaattoria.
Oikeasti aloittajan kannattaisi nyt laittaa asioita tärkeysjärjestykseen! Kumpi onkaan lasten tulevaisuuden kannalta tärkeämpi, se kallis harrastus vaiko ajokortti, jota olisi jo nyt tarvittu työssäkäyntiin?
[/quote]
Hei älä nyt hermostu noin kamalasti, käyt todella kuumana ja haluat selvästi vain päteä ja ilkeillä verhoutumalla muka auttajaksi.
Haluat muka ymmärtää tahallasi väärin asioita. Kylläpä sinua kaivelee myös onko ap.n lapsilla navigaattorit, onko itselläs, älä kerro, ei kiinnosta.
Mee kaivolle hakee ämpärillinen vettä ja kaada päälles, niin viilenet pikkusen vesivastaava.
[/quote]
Muuttuuko aloittajan lasten tilanne jotenkin sillä, että minä kaadan vesiämpärillisen päähäni, kun kyse on nuorten ihmisten työstä ja tulevaisuudesta?
Kertokaa minulle, millä tavalla harrastus (ja siitä maksaminen) estää syrjäytymistä niin että siitä kannattaa joka tapauksessa maksaa, mutta työssäkäynnin vuoksi tarpeellisesta ajokortista luovutaan?
Niin, elämä on valintoja!
Ruokatermarin voi löytää kirpparilta muutamalla eurolla, mutta se kannattaa avata ja tarkistaa, että ei ole homeinen eikä muutenkaan likainen.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 01:29"]
Osaisitkos neuvoa meille kahdelle liikkuvalle edullisemman työpaikkalounaan? Sellaisen, jolla jaksaa pitemmänkin päivän? Ruokailu tapahtuu pääsääntöisesti autossa, yleensä kiireessä, lämmitysmahdollisuutta ei ole.
Tällä hetkellä syömme leipäevään (ruisleipää, usein paistettuja munia, jonkin verran juustoa, tomaattia, kurkkua tms. voi olla esim. edelliseltä päivältä paistettuja lihoja). Minä juon vettä ja mies tuota vissyä. Jotain helposti syötäviä hedelmiä ehkä mukaan, omena tai banaani.
En ole laskenut, paljonko rahaa työpaikkaruokailuuni kuluu. Ehkäpä 1 e? Mies syö enemmän, ja tuo vissyjuttu, olisiko 2 e, vähän reilut? Itse juon kerran päivässä kahvin, muutamasta paikasta matkan varrelta saa sen eurolla. Olen käyttänyt termaria, mutta totesin kahvin olevan etenkin talvisin kylmää kun siihen pääsi käsiksi. Yhteensä kahden ihmisen liikkuva työpaikkaruokailu olisi ehkä 4,5 e/pvä.
Elämästä voisi nauttia vaikka abc:llä. Sitä en tiedä, miten kalliiksi se tulisi. Itse olen mennyt näin jo 4 vuotta. Mitäs teillä syödään työpäivän aikana? Pääsettekö halvemmalla?
[/quote]
Ruokatermokset olivat mm. metsureilla ja rekkamiehillä käytössä jo 1970-luvulla. Niihin voi laittaa melkein mitä vaan, ei todella ole pelkkiä keittopulloja ja ruuan hinta on jokseenkin sama kuin normaalin kotiruuan muutenkin.
Edellisenä päivänä tehdään reilu annos, esim. perunamuusia + lihakastiketta, ja jos ei välitä syödä aivan samaa kahtena päivänä peräkkäin, laittaapa evästermariin vaikka kalapuikkoja sen muusin seuraksi.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:04"]
[/quote]
Olenko jotenkin yksinkertainen, kun en ymmärrä, millä tavalla hammaslääkärilaskut selittävät ylisuurta vesilaskua?
Lapin soille, Kainuun korpiin tai vaikka Helsingin keskuspuistoon voi ottaa mukaan kompassin. Se näyttää suuntaa jos vähänkään osaa käyttää, ja hinta ehkä samaa luokkaa kuin ämpärin. Aloittajan lasten puhelimissa ei tietenkään ole mitään navigaattoria.
Oikeasti aloittajan kannattaisi nyt laittaa asioita tärkeysjärjestykseen! Kumpi onkaan lasten tulevaisuuden kannalta tärkeämpi, se kallis harrastus vaiko ajokortti, jota olisi jo nyt tarvittu työssäkäyntiin?
[/quote]
Hei älä nyt hermostu noin kamalasti, käyt todella kuumana ja haluat selvästi vain päteä ja ilkeillä verhoutumalla muka auttajaksi.
Haluat muka ymmärtää tahallasi väärin asioita. Kylläpä sinua kaivelee myös onko ap.n lapsilla navigaattorit, onko itselläs, älä kerro, ei kiinnosta.
Mee kaivolle hakee ämpärillinen vettä ja kaada päälles, niin viilenet pikkusen vesivastaava.
[/quote]
Muuttuuko aloittajan lasten tilanne jotenkin sillä, että minä kaadan vesiämpärillisen päähäni, kun kyse on nuorten ihmisten työstä ja tulevaisuudesta?
Kertokaa minulle, millä tavalla harrastus (ja siitä maksaminen) estää syrjäytymistä niin että siitä kannattaa joka tapauksessa maksaa, mutta työssäkäynnin vuoksi tarpeellisesta ajokortista luovutaan?
Niin, elämä on valintoja!
Ruokatermarin voi löytää kirpparilta muutamalla eurolla, mutta se kannattaa avata ja tarkistaa, että ei ole homeinen eikä muutenkaan likainen.
[/quote]
Niinpä niin, sinun sanat ja teot eivät todellakaan auta ap.n tilannetta, saati kenenkään muunkaan. Piti laittaa sinun kirjoitukseen alapeukku, mutta vahingossa sait yläpeukun, mutta menkööt, ehkä ootkin sen tarpeessa, kun niin kuumana käyt. Tuleeko savu korvista, kun et käynytkään siellä kaivolla? ;-)
Menot tulojen mukaan. Yksinkertaista.
Täällä yh huoltaja. En saa edes asumistukea. Olen ostanut ainoalle lapselleni pelit ja härpäkkeet. En osta mitään osamaksulla. Suunnittelen nyt ulkomaanmatkaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 10:21"]
Menot tulojen mukaan. Yksinkertaista.
[/quote]
Olisipa se noin yksinkertaista mutta kun ei ole. Periaate on hyvä mutta nykyinen yhteiskuntamalli tekee sen toteuttamisen välillä hankalaksi.
Mopokoulu on tullut voimaan vasta vuonna 2011 eli nousi kerralla isoksi maksueräksi, kun aiemmin sen sain muutamalla kympillä.
Ap palasi taas tänne. Kiitos aivan mielettömästi kaikille kirjottajille.Olen yrittänyt lukea kaikki viestit läpi, huikeaa, miten aihe sai teidät liikkeelle.
Katselin läpi lähikuukauden menoja ja löytyihän sieltä seikkoja, jotka ovat saaneet meidät tähän jamaan. Unohdin kokonaan muutaman kuukauden takaiset hammaslääkärilaskumme. Kahdelta ihmiseltä lähes 1000€, niitä olemme maksaneet osissa. Hampaat pitää olla kunnossa.
Toistan vielä, emme käytä alkoholia, emmekä tupakoi. Mitään lehtiä ei tule, ainoastaan ilmaisjakelulehdet.
Lasten harrastuksia pidäm perustuen lasten mopo ja autokoulut, vaikka opetus olisi tullut perhetutun kautta. Kalliiksi tulee kuitenkin. Pettymyshän se oli, varsinkin nuorelle, joka olisi saanut työpaikan ajokortin myötä. Mutta kun rahaa ei ole.
Pankkiin on varattu aika, korkoasioista jutellaan. Ruokamenoja on jo karsittu paljon. Hetihän nämä säästöt eivät näy arjessa.
Lisäksi luovuimme molemmat kesälomista, otimme ne rahana, vaikka veroa menee paljon ja väsymys painaa.
Alotimme myös koko perheen voimin mainospostin jaksamisen, vaikka on työlästä ja siitä maksetaan todella huonosti, mutta lapset oppivat, ettei raha tule helposti. Lisäksi saamme liikuntaa koko perhe.
Kiitos kaikille vielä kerran vinkeistä ja neuvoista. Kyllähän ne on tiedetty ja alitajunnassa pyörineet koko ajan, mutta tarvitsin tämä ojennuksen.
Hyvää kesää kaikille, etenkin niille, jotka painivat samojen ongelmien kanssa!
terv. ap
P.S. Tilanteestamme en syytä ketään muita kun itseämme, sanottakoon se vielä
Anteeksi tässä kohtaa tekstiä oli hävinnyt"Lasten harrastuksia pidäm perustuen lasten mopo ja autokoulut, vaikka opetus olisi tullut perhetutun kautta. Kalliiksi tulee kuitenkin. Pettymyshän se oli, varsinkin nuorelle, joka olisi saanut työpaikan ajokortin myötä. Mutta kun rahaa ei ole."
Korjaan; eli lasten harrastusmenot pidämme, syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Mutta mopo ja autokoulut peruutettiin, vaikka opetus olisi tullut perhetutun kautta. Kalliiksi tulee kuitenkin. Pettymyshän se oli, varsinkin nuorelle, joka olisi saanut työpaikan ajokortin myötä. Mutta kun rahaa ei ole.
ap
Onko ap eronnut kirkosta?