Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahat ei riitä elämiseen ja laskuihin, koko ajan

Vierailija
25.06.2014 |

jää uupumaan jostain. Yhden laskun kun saa kuitattua, muut menee perintään.

Tulot netto 3000€/kk molemmilta yht + lapsilisä 2:dsta, kaksi aikuista, 3 alaikäistä. Asuntolainaa, tonttivuokraa, vakuutukset ...kertokaa muut, miten selviätte. 

Kommentit (474)

Vierailija
241/474 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 15:03"]

Michelin antaa kuitenkin omaksi arvioksi renkailleen keskimäärin 45 000 km?

[/quote]

Jaa, no sitten ei ole nekään enää entisellään, minä ostin ne vuonna 1983 ja ajoin vissiin 100 000 km. Tai sitten miellä on aivan satumaisen säästäväinen ajotapa, automerkki oli muuten Lada.

Nykyään on ollut autossa halvempia renkaita, mutta kyllä nekin ovat kestäneet useampia vuosia huonommillakin teillä.

Vierailija
242/474 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:18"]

No kuulostaa kyllä aika kummalle! Meillä nettotulot 5400e, mutta menot 3700e ja tuossa mukana jo 1100e lainanlyhennys. Meillä nelihenkinen perhe, syödään todella hyvin mutta pääosin kotona, harrastetaan paljon, (matkustellaan paljon, mutta ne maksetaan noista kertyneistä säästöistä), ostetaan laadukkaita vaatteita, meillä on 2 autoa, iso talo jossa sähkölämmitys jne. Joku siis mättää taloudenpidossanne, mutta mikä??

[/quote]

Teillähän on 2400€ isommat tulot! Ei tuo ole mitenkään vertailukelpoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/474 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:28"]

Sun on pakko olla trolli. Me elettäisiin noilla tuloilla jossain palatsissa. Puolellakin tosta pärjää jotenkuten kun osaa minimoida menonsa.

[/quote]

Palatsissa?! Meillä vuokra vesimaksuineen on hieman päälle 1000€, ja kyse on kerrostalokolmiosta.

Vierailija
244/474 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 02:59"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 00:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 10:40"]

Marjat ja sienet voi myydä, jos ei itse käytä.

[/quote]

Tämähän on ihan älyvapaa vinkki. Kun ihmisillä kuitenkin jo on ammatit ja työpaikat, joista maksetaan palkkaa, niin varmaan kannattaisi ennemmin yrittää tehdä oman alan hommia enemmän tai yrittää edetä urallaan kuin yrittää hankkia lisätuloja jollain marjanpominnalla, missä tuntipalkka on varmasti pienempi ja mikä ei mitenkään tue varsinaisten työtulojen kasvua tulevaisuudessa.

[/quote]

AAARGH, ap:lla on kolme (3) isoruokaista eli todennäköisesti teini-ikäistä lasta, jotka joutavat vaikka aamusta iltaan marjaan koska mitään kesätöitä ei ole löytynyt. 

[/quote]

Jos olet yhtään näitä säitä seurannut, niin suomeen on tulossa mustikoiden osalta katovuosi. Muutenkin marjoista pääsee taistelemaan vietnamilaisten kanssa. Ja torille on ihan turha mennä kilpailemaan, ei saa edes myyntipaikkaa. Sinulla on vanhentuneet neuvot. Tuo toimi 30 v sitten.

Vierailija
245/474 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nämä viisaat neuvot edes realistisia?

Vierailija
246/474 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 00:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 10:40"]

Marjat ja sienet voi myydä, jos ei itse käytä.

[/quote]

Tämähän on ihan älyvapaa vinkki. Kun ihmisillä kuitenkin jo on ammatit ja työpaikat, joista maksetaan palkkaa, niin varmaan kannattaisi ennemmin yrittää tehdä oman alan hommia enemmän tai yrittää edetä urallaan kuin yrittää hankkia lisätuloja jollain marjanpominnalla, missä tuntipalkka on varmasti pienempi ja mikä ei mitenkään tue varsinaisten työtulojen kasvua tulevaisuudessa.

[/quote]

Mitä älyvapaata tuossa on? Marjarahat ovat verotonta tuloa. Eräskin työkaverini meni aina työpäivän jälkeen pariksi tunniksi metsään ja keräsi kaksi sankoa mustikoita. Hän myi ne jollekin marketin edessä myyvälle yritykselle. Tarkkaa hintaa en tiedä, mutta minäkin ostin kaveriltani kerran päivän saaliin puhdistettuna ja maksoin 50e. Ei ollut minulle mielestäni paljon, mutta onhan se kiva raha tienata verottomana, vai mitä? 50-100e/pvä. Vähän eri juttu kuin hikinen 10e mummon ikkunoiden pesusta. On muuten törkeen huono palkka!

[/quote]

Siis 50 e/pv. Ja siitä vähennät matkakulut, koska eiväthän ne marjat kaupungissa kasva. Aika vähän kyllä sai päivän saaliiksi. Mustikat on n. 6e/litra. Ja kyllä päivässä 15-30 litraa poimii, jos sen työkseen ottaa.

Vierailija
247/474 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsi kuluissa ja sijoita.

Vierailija
248/474 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 18:46"]

Minne ne marjat voi myydä?

[/quote]

Marjanostajille, joita löytyy mm. toreilta ja kaupoista. Siis TUKKUostajille, torilla on turha yksityisen poimijan pelkkiä marjoja myydä suoraan kuluttajille.  Parhaan hinnan saa myymällä niille samoille mummoille, joiden ikkunoita pesee.

Maalta kaupunkiin muuttaneet ikäihmiset ovat tottuneet metsämarjojen käyttöön, mutta eivät itse pääse helposti poimimaan niitä. Siksi eräät kerrostaloasukkaat ovat joutuneet hiipimään marjasaaliineen kuin varkaat aamuyöstä kotiinsa, että naapurimummot eivät hyökkää kimppuun niitä ostamaan.

Muistanko väärin, että ap itse kertoi puhelimia hankitun osamaksulla? Halvimmat puhelimet saa kyllä köyhempikin ilman osamaksua.

Mitä lapsesi sanoivat siihen ehdotukseen, että hankkisivat ihan itse ajokorttirahaa vaikka marjanpoiminnalla, niin kuin tänäkin kesänä moni Kainuun ja Lapin nuori tekee? Heillä on tosin marjamaat jokseenkin kirjaimellisesti kivenheiton päässä, mutta thaimaalaispoimijoihin verrattuna sinunkin lapsillasi aika paljon lyhempi matka.

Mullakin on omakohtaista kokemusta marjanpoiminnasta. Harvemmin olen päiväsaalista tarkkaan punninnut ja laskenut, mutta erään kesän saalis oli 17 kg hilloja / 6 tuntia, hinta 6 €/kg. Autolla piti hakea, torille myin  ja matkaan voisi laskea vaikka 10€, paljonko jäikään tuntipalkaksi? Tai päiväpalkaksi, tuo oli siis päivän tulo.

Kieltämättä harvinaisen hyvä paikka se oli, ihan joka kesä ei sellaista löydä ja siksi tuo jäikin mieleen. Lisäksi tarvittiin tietenkin pari ämpäriä, saappaat, sääskimyrkkyä sekä eräpusseja ja reppu, jolla kannoin ne autolle.

Vierailija
249/474 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 11:40"]

Hei, kerroit että lainaa on n. 120 000 euroa, olette maksaneet sitä jo 20 v. eikä lainassa ole takaajia. Eli ilmeisesti olette maksaneet lainaa jo sen verran pois, että lainassa voisi olla vapaata vakuutta. Eli asuntohan käy 70 % lainan vakuutena. Jos teillä on jo maksettuna yli 30 % lainasta, voitte ottaa halvemmalla pankkilainaa, jolla yhdistätte kaikki pienemmät lainat ja osamaksut, ja kuittaatte ne pois. Jos asunnossa ei ole vapaata vakuutta, tarvitsette jonkun henkilön takaamaan lainan. Teette pankin kanssa sopivat maksusuunnitelmat lainoihinne, esim. 10 000 euron kulutuslainalle 150 euroa/kk, takaisinmaksuaika alle 10 v. Teette samalla säästösopimuksen. Avaatte tilin tai rahaston, jonne menee molemmilla tilipäivänä 100 euroa/kk automaattisesti. Tehkää esim. tiliin sopimus, että rahaa voi nostaa ainoastaan pankin konttorilla käymällä, tämä rajoittaisi hiukan sitä käyttöä ja rahaa jää säästöön. Auttaisko tämä yhtään tilanteessa?

[/quote]

Jos luottotiedot on kunnossa ja oma pankki ei tähän suostu, kysytte tarjousta muista pankeista. P.S. 120 000 euron lainassa 15 v. maksuajalla korko on n. 3,5 % ja kuukausierä n. 850 euroa eli ihan normaali!

[/quote]

Tällä mallilla laskettuna tosin lyhennyksen osuus on se 500 euroa ja koron 300. Oletko varma että se koron osuus on 500 euroa?

[/quote]

Laina alkaa lyhentyä muutaman kuukauden päästä enemmän ja noin  vuoden päästä koron osuus huomattavasti pienempi. Tarkastin juuri. Olemme joutuneet pitämään näitä maksuvapaita vuosia, valitettavasti. Syynä työttömyys. 

Näköjään pankille on näin sopinut, olemmehan olleet jo 20 vuotta hyviä maksajia. Vaikka haukut on saanut niskaan, omistamme ollaan maksettu. Bruttotulojen perusteella emme ole saaneet, emmekä saa asumistukea Kelalta. Myöskään vanhin ei saa opintotukea, joku täällä esitti opintorahoja säästämällä ajokortti, mites säästät, kun et saa?

Nyt on kuitenkin tullut todella hyviä ehdotuksia ja tukea tilanteeseemme, kiitos, luen mietin ja toimin sen jälkeen.

P.S. Talous- ja velkaneuvonnan ohje: antakaa laskujen mennä ulosottoon, en  voinut ymmärtää tätä neuvoa ollenkaan. Kuulemma vasta sen jälkeen heiltä voisi hakea lainaa..

ap

Vierailija
250/474 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:30"]

Ap, oletko vielä avannut vesilaskunne salaisuutta?

Autonrenkaat onkin jo tarkkaan käsitelty, samoin marjanpoiminta ja mopokortin tarpeellisuus. Itse asiassa monelle nuorelle riittää polkupyörä kulkuvälineeksi siinä missä kulkisi mopolla, mutta auto-ajokortti on monissa töissä suorastaan välttämätön.

Syrjäytymisen ehkäisemiseksi olisi ajokortti hyödyllisempi sijoitus kuin harrastus, vai onko sen harrastuksen puitteissa mahdollisuus saada työtä. Vaikka NHL:ssa.. .?

[/quote]

jossain taisi olla ainakin selitystä tilanteelle se, että hammaslääkärilaskuja oli kertynyt aika lailla.

[/quote]

Olenko jotenkin yksinkertainen, kun en ymmärrä, millä tavalla hammaslääkärilaskut selittävät ylisuurta vesilaskua?

Lapin soille, Kainuun korpiin tai vaikka Helsingin keskuspuistoon voi ottaa mukaan kompassin. Se näyttää suuntaa jos vähänkään osaa käyttää, ja hinta ehkä samaa luokkaa kuin ämpärin. Aloittajan lasten puhelimissa ei tietenkään ole mitään navigaattoria.

Oikeasti aloittajan kannattaisi nyt laittaa asioita tärkeysjärjestykseen! Kumpi onkaan lasten tulevaisuuden kannalta tärkeämpi, se kallis harrastus vaiko ajokortti, jota olisi jo nyt tarvittu työssäkäyntiin?

[/quote]

Hei älä nyt hermostu noin kamalasti, käyt todella kuumana ja haluat selvästi vain päteä ja ilkeillä verhoutumalla muka auttajaksi. 

Haluat muka ymmärtää tahallasi väärin asioita. Kylläpä sinua kaivelee myös onko ap.n lapsilla navigaattorit, onko itselläs, älä kerro, ei kiinnosta.  

Mee kaivolle hakee ämpärillinen vettä ja kaada päälles, niin viilenet pikkusen vesivastaava. 

Vierailija
251/474 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:23"]

Reseptiä:

-suihkussa jokainen ihminen saa olla max. 5 minuuttia. Kaikki sen ylimenevä on luksusta. Esimerkiksi kännykkään voi syöttää hälytyksen, jolloin tietää, kun 5 minuuttia suihkussa on kulunut. Hana suljetaan shampoon ja saippuan yms. laittamisen ajaksi. Opeta tämä nuorillesi. Päivittäistä suihkua ei myöskään tarvita. Esim. joka toinen päivä ok, jos ei hikiliikuntaa.

-ovatko talon tiivistykset ok? Jos eivät, paikkaa ne itse.

-pesukone. Jos pesukone rikkoutuu, ja perustelet uuden hankintaa osamaksulla siten, että et jaksa pestä pyykkejä käsin, saat syyttää itseäsi. Älä ole laiska. Teidän olisi tullut toimia siten, että perheen jokainen jäsen pesee käsin pesuvadissa omat vaatteensa siihen saakka, kunnes on varaa ostaa uusi pesukone. Kaikkia vaatteita ei todellakaan tarvitse pestä päivittäin. Itse pyykkäsin paljon käsin opiskeluaikoinani.

-Mopokoulut ja autokoulut... Itse olen lähtöisin varakkaasta perheestä. Minulle ei silti hankittu ajokorttia heti 18-vuotiaana. Nuorten pitää pystyä nielemään asia. Piste. Olet hemmotellut lapsiasi ehkä vähän liikaa.

-ruokalaskusta saat säästettyä välttämällä kalliimpia aineksia. Minun ja mieheni talouden nettotuotot ovat 3500 e ja meillä ei ole lapsia ja asumme kaksiossa. En silti raaski ostaa esim. pähkinöitä, vaikka mieli tekisi.

-valot on suljettava aina, kun niitä ei käytä

-käyttäkää julkista terveyshuoltoa ja peskää kunnolla hampaanne

-lapset ja teinit eivät tarvitse älykännyköitä

-kai kierrätätte lasten varusteet ja vaatteet

-lasten harrastukset: vain kohtuukulutus on hyväksyttävää

[/quote]

Sinulle voisi ihan myöntää Nobelin tai vastaava palkinto näitä hyvistä ja  erinomaisista neuvoista. Mikä kuvittelet oikein olevasi? Unohdit vielä kertoa, että kaupan muovikassit voi hyödyntää esim. käyttämällä roskapusseina. Tai voi ostaa kauppakassin, niin ei tarvitse ostaa muovipusseja. 

Tiedoksi, kunnallinen hammalääkäri tulee ihan yhtä kalliiksi, kun yksityinen. 

Vierailija
252/474 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanos nyt ap vielä, mikä on asuntolainanne korko tällä hetkellä? Mikä marginaali?

Vierailija
253/474 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se vanhin lapsenne opiskele jos ei saa opintorahaa? siinä tapauksessa jos ei opiskele kannattaa hommata se ajokortti jos sen jälkeen saa töitä,kohtahan se ajokortti on sitten maksettu.

Vierailija
254/474 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n asunto on ostettu 20 vuotta sitten, asunnon arvo on ainakin tuplaantunut tänä aikana ostohintaan nähden. Koron osuus ei mitenkään voi olla 500 euroa kuussa. 

Vierailija
255/474 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:27"]

Eikö se vanhin lapsenne opiskele jos ei saa opintorahaa? siinä tapauksessa jos ei opiskele kannattaa hommata se ajokortti jos sen jälkeen saa töitä,kohtahan se ajokortti on sitten maksettu.

[/quote]

Etkö lukenut aiemmin on jo kerrottu, ei saa opintorahaa. Opintorahaa EI SAA, jos perheen BRUTTOTULOT ovat enemmän, kuin 60 tuhatta euroa/vuosi. 

Vierailija
256/474 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:34"]

Jos ap:n asunto on ostettu 20 vuotta sitten, asunnon arvo on ainakin tuplaantunut tänä aikana ostohintaan nähden. Koron osuus ei mitenkään voi olla 500 euroa kuussa. 

[/quote]

Ei välttämättä, jos lainaa joutuu uusimaan koko ajan velkapääoma ei juurikaan lyhene. Karua, mutta totta. Sitten jos saa jonkun tonnin lyhennyttyä, voi joutua ottamaan uudestaan lisälainaa, jotta selviää. Mutta yleisimmin varmaan kaikki maksaa koko ajan lainaansa lyhentäen ja saaden sen maksetuksi ja kuitatuksi. 

Jos ap on ottanut korkokaton, siinä voi olla syy, ettei laina juurikaan lyhene

Lukekaa:

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-elama/2011/01/22/nain-rahasi-menivat-hukkaan-pankki-rikastui/20111003/139

Vierailija
257/474 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 09:17"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 10:47"]

Jos ap:n vesilasku on 250 e/2 kk ei se ole mikään valtava. Se on hivenen keskimääräistä pienempi. Keskimääräinen vesilasku on jotain 28 e/hlö/kk. 28 x 10 = 280 e <- tämä on keskimääräinen hinta 5-henkiselle perheelle. En tarkoita, etteikö siitä olisi nipistettävää mutta todellakaan se ei mikään kamalan iso kuten väitetään! 98

[/quote]

Siis anteeksi mutta mitä vittua? Meillä on okt, kaksi aikuista, kestovaippaileva taapero, joka on ollut pulloruokinnassa 6kk täysin alkuelämästään (pullojen keitto, vaippojen pesu) ja iso koira. Lisäksi lastenhoitaja käy meillä suihkussa, kastellaan vihannesmaata (tai siis kasteltiin viime kesänä hanasta kun oli kuivaa). Meidän vesilasku on enintään 40 e kuussa, siis enintään! Mikään ihme, että apllä ja 89 (vai 98) tekee tiukkaa pärjätä normituloilla, jos 28e lärvi on ihan ok vesimaksu? Miettikää nyt vähän miten kulutatte jos rahat ei riitä. Se puolen tunnin lämmin suihku joka päivä maksaa oikeasti vuodessa aika paljon.

[/quote]

No siis sitä vittua, että tuo on suurinpiirtein suomalaisten keskikulutus. Vaikka se teillä olisi ihan mitä hyvänsä. Tästä on olemassa jokunenkin tutkimus ja laskelma.

Meillä käydään n. 2-3 minuutin suihkussa. Pyykinpesukone pyörii tavallista useammin. Teillä on todellakin pieni vesilasku! Jos tosiaan 80 e/2 kk niin meillä on suhteellisesti 2,5 -kertainen lasku (samoin ihmisillä keskimäärin). Mikä sen selittää? Se kiinnostaa enemmän kuin "mitä vittua"-kommentit. Ootteko asuneet kauan siinä talossa ja onko vesilasku pysynyt pitkään samana?

Vierailija
258/474 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei täälläpä on se selitys (tai iso osa siitä)!

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vesi-voi-maksaa-maltaita-katso-oman-kuntasi-veden-hinta/1898094

Me kuuluutaan tuohon kalliimpaan asuinkuntaryhmään.

Olen miettinyt että minkä verran eroa voi olla kuntien välillä, mutta ajatella, että nelihenkisen perheen vesilasku voi olla kaksinkertainen asuinkunnasta riippuen! Aika iso ero! Me ei päästäisi millään säästöllä siihen summaan, minkä joku perhe maksaa, kun asuu kunnassa missä vesi on 2 e/kuutio.

98

Vierailija
259/474 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:23"]

Reseptiä:

-suihkussa jokainen ihminen saa olla max. 5 minuuttia. Kaikki sen ylimenevä on luksusta. Esimerkiksi kännykkään voi syöttää hälytyksen, jolloin tietää, kun 5 minuuttia suihkussa on kulunut. Hana suljetaan shampoon ja saippuan yms. laittamisen ajaksi. Opeta tämä nuorillesi. Päivittäistä suihkua ei myöskään tarvita. Esim. joka toinen päivä ok, jos ei hikiliikuntaa.

-ovatko talon tiivistykset ok? Jos eivät, paikkaa ne itse.

-pesukone. Jos pesukone rikkoutuu, ja perustelet uuden hankintaa osamaksulla siten, että et jaksa pestä pyykkejä käsin, saat syyttää itseäsi. Älä ole laiska. Teidän olisi tullut toimia siten, että perheen jokainen jäsen pesee käsin pesuvadissa omat vaatteensa siihen saakka, kunnes on varaa ostaa uusi pesukone. Kaikkia vaatteita ei todellakaan tarvitse pestä päivittäin. Itse pyykkäsin paljon käsin opiskeluaikoinani.

-Mopokoulut ja autokoulut... Itse olen lähtöisin varakkaasta perheestä. Minulle ei silti hankittu ajokorttia heti 18-vuotiaana. Nuorten pitää pystyä nielemään asia. Piste. Olet hemmotellut lapsiasi ehkä vähän liikaa.

-ruokalaskusta saat säästettyä välttämällä kalliimpia aineksia. Minun ja mieheni talouden nettotuotot ovat 3500 e ja meillä ei ole lapsia ja asumme kaksiossa. En silti raaski ostaa esim. pähkinöitä, vaikka mieli tekisi.

-valot on suljettava aina, kun niitä ei käytä

-käyttäkää julkista terveyshuoltoa ja peskää kunnolla hampaanne

-lapset ja teinit eivät tarvitse älykännyköitä

-kai kierrätätte lasten varusteet ja vaatteet

-lasten harrastukset: vain kohtuukulutus on hyväksyttävää

[/quote]

Sinulle voisi ihan myöntää Nobelin tai vastaava palkinto näitä hyvistä ja  erinomaisista neuvoista. Mikä kuvittelet oikein olevasi? Unohdit vielä kertoa, että kaupan muovikassit voi hyödyntää esim. käyttämällä roskapusseina. Tai voi ostaa kauppakassin, niin ei tarvitse ostaa muovipusseja. 

Tiedoksi, kunnallinen hammalääkäri tulee ihan yhtä kalliiksi, kun yksityinen. 

[/quote]

Todella ihmeellinen asenne sinulla! Minä ihan varta vasten laitan tänne oikeita vinkkejä, ja sinä tyrmäät ja syyllistät minut ihmisenä. Olet sitten ap tai et, niin joka tapauksessa täysin ala-arvoista käytöstä. On selvää, että nämä vinkit ovat tarpeen ap:lle. Tällaiset asiat eivät olleet hänelle millään tavalla itsestäänselvyyksiä. Sen huomaat, jos ketjun olet lukenut. Laina-asioista onkin jo kerrottu sata kertaa tässä ketjussa. Mutta jos sinua kiinnostaa, mikä olen, niin olen talousalan ammattilainen.

Totta, muovipusseja ei kannata ostella järjettömästi. :)

Kunnallinen hammaslääkäri ei todellakaan tule asiakkaalle yhtä kalliiksi kuin yksityinen. Vai milloin olet maksanut kunnallisesta nopeasta suun rutiinitarkastuksesta 80 euroa ja saman verran suun puhdistuksesta suuhygienistillä (ja näistä siis jo vähennetty Kelan osuus)?

Vierailija
260/474 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmaisille ihmisille ongelmien ja virheiden myöntäminen on ensimmäinen askel. Kritiikin sieto ja muutoksen vastaanottokyky on toinen askel.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi