Yritys meni nurin ja velat jäi, nykyinen pienipalkkainen työ ja ulosotto, miten selvitä?
Olen tässä nyt vuoden verran tehnyt pienipalkkaista (brutto 2100e/kk) työtä, kun firma meni konkurssiin viime vuoden keväänä.
Olen alkanut miettiä että ihmeessä tällaisella palkalla muka pystyy lyhentämään ulosotossa olevaa 150 000euroa? Vuoden olen nyt maksanut, ja summa on vain kasvanut korkojen sekä muiden kulujen takia.
Muita samassa tilanteessa olleita?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä muita hommia
???
Et sä sitä maksettua saa. Velkajärjestely tai sitten odottaa 15v että ne vanhenee.
Et sä ap saa niitä ikinä maksettua. Ulosoton maksut on niin kovat mutta eikö ne velat vanhene joskus?
Vierailija kirjoitti:
Et sä sitä maksettua saa. Velkajärjestely tai sitten odottaa 15v että ne vanhenee.
Mitä järkeä sitten on tehdä töitä edes, kun ulosotto vie niin paljon että saisin työttömänä enemmän? (Sain ollessani hetken viime keväänä)
Juu samassa veneessä ollaan. Kaksi ja puoli vuotta olin työttömänä konkurssin jälkeen pelkällä työmarkkinatuella. En suostunut ottamaan vastaan pienipalkkaista työtä, joka ei vastannut koulutusta ja kokemusta. Sain isopalkkaisen homman lopulta (6.500 euroa brutto), josta jää verojen ja ulosoton jälkeen noin 2.000 käteen. Tätä on nyt jatkunut kohta 10 vuotta ja ulosottovelka on kyllä lyhentynyt. Reilu 5 vuoden jälkeen loppuvelka sitten vanhenee. Laskeskelin, että olen silloin maksanut yli 2 kertaa alkuperäisen velan verran, joten ei hävetä yhtään tuo velan vanheneminen.
Eläke on onneksi karttunut hyvin ja kyllä tuon 5 vuotta vielä kestää.
Velkajärjestely ja älä vain ota mitään isompipalakkaista työtä ennen velkajärjestelyä. Velkajärjestelyn aikana hommaa heti parempi työ, mutta älä tietenkään hiisku siitä mitään velkojille.
Oletteko olleet toiminimi yrittäjiä?
Osakeyhtiö oli, mutta omavelkainen takaus ja siinä meni ihan kaikki, asunnot, autot ym. ja tietysti ero kaupan päälle.
Olen siis tuo ex-yrittäjä, jonka velat vanhenee reilu 5 vuoden päästä.
Muuta tilapäisesti ulkomaille töihin ja takaisin sitten, kun velat ovat vanhentuneet. Ulosotolla on toimivalta vain maan rajojen sisäpuolella.
Velkajärjesty tai anna vanheta. Et palkkatyöllä saa koskaan maksettua, menee korkoihin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Osakeyhtiö oli, mutta omavelkainen takaus ja siinä meni ihan kaikki, asunnot, autot ym. ja tietysti ero kaupan päälle.
Melko hölmösti sitten olet toiminut.
Meillä myös osakeyhtiö ja ei todellakaan mitään lainoja muuten kuin firman vastuulla. Ihan sopivasti pankki on tarvittaessa luotottanut. Osakeyhtiön paras puoli kun on nimenomaan se, että yritys vastaa veloista, ei yrittäjä henkilökohtaisesti. Jos ei siis rötöstelemään ryhdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis tuo ex-yrittäjä, jonka velat vanhenee reilu 5 vuoden päästä.Melko hölmösti sitten olet toiminut.
Meillä myös osakeyhtiö ja ei todellakaan mitään lainoja muuten kuin firman vastuulla. Ihan sopivasti pankki on tarvittaessa luotottanut. Osakeyhtiön paras puoli kun on nimenomaan se, että yritys vastaa veloista, ei yrittäjä henkilökohtaisesti. Jos ei siis rötöstelemään ryhdy.
Ei se vaan onnistu kuule aina noin. Juu, meilläkin on osakeyhtiö, mutta joka helvetin laina on pitänyt itse taata valtaosin tai ainakin joltain viipaleelta. Samoin ostotilit, polttoainekortit jne. Kaikissa oma takaus mukana. Ja kyllä, yritys on AA-luottoluokassa ja 10 vuotta vanha. Silti pitää itse oma nimi laittaa edelleen papereihin.
Vain veroveloista pääsee eroon, jos huonosti käy ja Finnveran takaamasta osasta. Velkaa jää kuitenkin itselle runsaasti, jos firma kaatuu.
Hae ap velkajärjestelyyn. Ota yhteyttä velkaneuvontaan. Se voi parhaimmillaan olla vaan kolme vuotta ja sitten olet jalat kuivilla. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ero tuli, koska kun mieheltä rahat loppuu niin samalla naisen rakkaus lentää ikkunasta ulos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis tuo ex-yrittäjä, jonka velat vanhenee reilu 5 vuoden päästä.Melko hölmösti sitten olet toiminut.
Meillä myös osakeyhtiö ja ei todellakaan mitään lainoja muuten kuin firman vastuulla. Ihan sopivasti pankki on tarvittaessa luotottanut. Osakeyhtiön paras puoli kun on nimenomaan se, että yritys vastaa veloista, ei yrittäjä henkilökohtaisesti. Jos ei siis rötöstelemään ryhdy.Ei se vaan onnistu kuule aina noin. Juu, meilläkin on osakeyhtiö, mutta joka helvetin laina on pitänyt itse taata valtaosin tai ainakin joltain viipaleelta. Samoin ostotilit, polttoainekortit jne. Kaikissa oma takaus mukana. Ja kyllä, yritys on AA-luottoluokassa ja 10 vuotta vanha. Silti pitää itse oma nimi laittaa edelleen papereihin.
Vain veroveloista pääsee eroon, jos huonosti käy ja Finnveran takaamasta osasta. Velkaa jää kuitenkin itselle runsaasti, jos firma kaatuu.
Hae ap velkajärjestelyyn. Ota yhteyttä velkaneuvontaan. Se voi parhaimmillaan olla vaan kolme vuotta ja sitten olet jalat kuivilla. Tsemppiä!
Kannattaako yrittää, jos joutuu velkaa ottamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä sitten on tehdä töitä edes, kun ulosotto vie niin paljon että saisin työttömänä enemmän? (Sain ollessani hetken viime keväänä)
Järkeä on maksaa siksi, että on parempi mahdollisuus saada velkajärjestely, kun edes yrittää maksaa jotain.
Ei tuoreen ex-yrittäjän veloista vanhene 5 vuoden päästä muut kuin verot ja ehkä jotkut muut julkiset maksut. Yleisesti lopullinen vanhentumisaika on 15 vuotta. 6:n velkaantumisesta onkin jo nyt yli 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös osakeyhtiö ja ei todellakaan mitään lainoja muuten kuin firman vastuulla. Ihan sopivasti pankki on tarvittaessa luotottanut. Osakeyhtiön paras puoli kun on nimenomaan se, että yritys vastaa veloista, ei yrittäjä henkilökohtaisesti. Jos ei siis rötöstelemään ryhdy.Ei se vaan onnistu kuule aina noin. Juu, meilläkin on osakeyhtiö, mutta joka helvetin laina on pitänyt itse taata valtaosin tai ainakin joltain viipaleelta. Samoin ostotilit, polttoainekortit jne. Kaikissa oma takaus mukana. Ja kyllä, yritys on AA-luottoluokassa ja 10 vuotta vanha. Silti pitää itse oma nimi laittaa edelleen papereihin.
Liian isot lainat vissiin teillä sitten ja/tai huonosti tuottava yritys.
Kyllä meiltäkin aina kysytään, että laitetaanko asunto vakuudeksi. Ei laiteta, ikinä. Lainaa on saatu, mutta enemmän saisi varmaan asunnon kanssa. Itse ainakin nukun yöni paremmin, kun tiedän että asunto ei mene alta vaika yritys kyykkäisikin.
Tekemällä muita hommia