Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"75–90 prosenttia ihmisen rypyistä johtuu auringosta"

Vierailija
27.06.2021 |

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000006465708.html

Mua ihmetyttää vähän tämä. Jos jopa 90% kasvojen ihon vanhenemisesta (rypyt, veltostuminen, pigmenttiläiskät) johtuu vain ja ainoastaan auringosta, niin ihanko todella ihminen joka olisi koko elämänsä luolassa piilossa auringolta, näyttäisi esim. 80-vuotiaana ei vanhenisi juuri lainkaan? Varmasti sellaisiakin ihmisiä on, ketkä syystä tai toisesta eivät juurikaan aurinkoa ole nähneet (jossain maissa esim. elinkautisvangit joiden ulkoilu minimissä/ei ulkoilua ollenkaan), ovatko nämä vanhoina sitten ihan freessin näköisiä? En kyllä ihan usko... Joten miten tämä uutisen väittämä voi pitää paikkansa? Ja vielä sekin, että me Suomessa elämme suurimman osan vuodesta ilman kunnon auringonpaistetta (etenkin verrattuna moniin muihin maihin), niin eikös suomalaisten sitten täytyisi ikääntyä hitaammin kuin vaikka espanjalaisten.. mitä nyt Espanjassa olen ainakin kymmenen kertaa käynyt, niin kyllä siellä ihmiset freessimmältä minun silmään näyttää..

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on vaan jotenkin suloista, kun kerta toisensa jälkeen tullaan kommentoimaan, että tämä tutkimustulos ei pidä paikkaansa, koska minun äiti ainakin otti aurinkoa eikä ole rypyn ryppyä. Huoh.

Vierailija
22/24 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali biologinen ikääntyminen on tosiasia otti aurinkoa tai ei.

Uv-säteily vaurioittaa ihon soluja ja vanhentaa ihoa ennenaikaisesti ja radikaalimmin.

Noin. Ehkä nyt tajusit?

Eiköhän ap ihmetellyt vain auringon vaikutuksen suuruutta eikä luullut, että ikääntymisen merkit tulisi pelkästään auringosta. Jutun mukaan "75–90 prosenttia ihmisen rypyistä johtuu auringosta" eli ilman aurinkoa ihmisellä olisi 75–90 % vähemmän ryppyjä!? Tosiasiassa toki lähes kaikki saavat aurinkoa kasvoilleen jonkin verran ja aurinkovoiteetkin estävät vain osan auringon vaikutuksista, joten käytännössä olisi vaikea täysin poistaa auringon vaikutus. Ja jos joku tosiaan eläisi koko elämänsä sellaisessa eristyksessä, muut haitat varmaan kumoaisi hyödyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös geenit varmasti vaikuttaa ja muut elämäntavat ja varmaan ihan vaan kasvojen piirteetkin millaiseksi luoja suonut.

Tiedän monia ihmisiä ketkä näyttävät ikäistään nuoremmilta kuin myös sellaisia ketkä näyttää ikäistään vanhemmilta, ja ihan erilaisia ihmisiä elämäntavoiltaan. Jotkut vetänyt röökiä ja ottaneet aurinkoa kun taas toiset ei, ja ei kyllä voi jaotella mitenkään että nuo toiset ovat kulahtaneen näköisiä ja toiset ei. :D Ja sen lisäksi jos olet esim.kaunotar nainen, niin vaikka sinulla olisikin ryppyjä ja muuta, niin kaunis olet vanhempanakin, kun taas jos olet ruma mutta vaikka kuinka siloposki 70vuotiaanakin, niin et sinä silti hehkeä ole.

Vierailija
24/24 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Olen 65v ja aina voinut huonosti auringossa. Pyörryttänyt ja oksettanut. Olen siis ulkoillut hyvin vähän aurinkoiseen aikaan enkä koskaan ole "ottanut" aurinkoa. Minua luullaan 30-vuotiaaksi, paitsi nyt kun hiukseni ovat harmaantuneet, mutta usein kysytään, minkä ikäinen oikein olen. Ryhti ja liikehdintä tietysti on vanhemman, mutta iho on kuulas ja rypytön.

😂😂 Nyt tarvisi kyllä kuvia todisteeksi, että 65 menee kolmekymppisestä.

Naura vaan, mutta totta on. Eräs työmies meillä sekotti minut ja tyttäreni, kysyi missä äitis on. Tytär oli 25 silloin ja minä 60v.  Ei uskonut. luuli, että huijataan.

Vieraat lapset olivat hädissään, kun ei ketään aikuista ollut uimahallissa mukana, vaikka minä olin  . Joka kerta kysytään paperit kassalla, paitsi nyt kun jo tuntevat minut.  Pukeudun kyllä nahkatakkiin, farkkuihin ja nytkin minulla on sotkunuttura, joten kokonaisuus hämää. Luokkakokouksessa muut olivat ihmeissään, miksi minä en vanhene, iholtani, kuten muut. No aurinkoallergiani vuoksi. Mieheni sanokin, että minä Helena Lindgren ollaan kyllä sukua. Hänellä on myös kuulas iho vielä vanhanakin.

Siis milloin tämä tapahtui? jos näytät kolmekymppiseltä, miksi lapset luulisivat sinua lapseksi? Jos taas tämä on tapahtunut nuoruudessasi, tuo kertoo pikemminkin erikoisen lapsekkaista kasvonpiirteistäsi ja ruumiinrakenteetasi kuin ihon säilymisestä.