"75–90 prosenttia ihmisen rypyistä johtuu auringosta"
https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000006465708.html
Mua ihmetyttää vähän tämä. Jos jopa 90% kasvojen ihon vanhenemisesta (rypyt, veltostuminen, pigmenttiläiskät) johtuu vain ja ainoastaan auringosta, niin ihanko todella ihminen joka olisi koko elämänsä luolassa piilossa auringolta, näyttäisi esim. 80-vuotiaana ei vanhenisi juuri lainkaan? Varmasti sellaisiakin ihmisiä on, ketkä syystä tai toisesta eivät juurikaan aurinkoa ole nähneet (jossain maissa esim. elinkautisvangit joiden ulkoilu minimissä/ei ulkoilua ollenkaan), ovatko nämä vanhoina sitten ihan freessin näköisiä? En kyllä ihan usko... Joten miten tämä uutisen väittämä voi pitää paikkansa? Ja vielä sekin, että me Suomessa elämme suurimman osan vuodesta ilman kunnon auringonpaistetta (etenkin verrattuna moniin muihin maihin), niin eikös suomalaisten sitten täytyisi ikääntyä hitaammin kuin vaikka espanjalaisten.. mitä nyt Espanjassa olen ainakin kymmenen kertaa käynyt, niin kyllä siellä ihmiset freessimmältä minun silmään näyttää..
Kommentit (24)
Kyllä se totta on. Näen työssäni paljon iäkkäitä ihmisiä, ja joillain vaaleilla naisilla, jotka ovat suojanneet ihoaan lapsesta saakka, on kahdeksankymppisenäkin hyvin kaunis iho. Roikkumista voi olla, mutta ihon väri on tasainen ja ryppyjä vähän. Auringonpalvojan erottaa jo metrien päästä: ihossa on vankkoja, syviä ryppyjä ja vaaleiden ihmisten iho kirjava ja monilla on ihosyövän esiasteita. Tupakoitsijoiden iho vanhenee myös ennenaikaisesti, rypyt ovat syviä, iho roikkuu ja on väriltään samea.
Teinigoottina välttelin aurinkoa ja nyt kolmekymppisenä luullaan usein lähes kymmenen vuotta nuoremmaksi. Auringossa kaljoitelleet ja tupakoineet ikätoverit näyttävät huomattavasti kuluneemmilta.
Minä en tuota usko, äitini 82 v näyttää kymmenen vuotta ikäistään nuoremmalta. Ja hän palvoi aurinkoa 70-luvulla ilman mitään voiteita.
Mutta ei hän etelän auringoissa käynyt, vaan ihan täällä kotona. Eri asia ovat he, jotka siellä Espanjassa käristivät itseään.
No hei, jotain hyvää siinäkin että teinit ei enää ulkoile.
Paitsi tekeekö tuo ruutujen keinovalo jotain haittaa iholle 🤔
Vierailija kirjoitti:
Minä en tuota usko, äitini 82 v näyttää kymmenen vuotta ikäistään nuoremmalta. Ja hän palvoi aurinkoa 70-luvulla ilman mitään voiteita.
Mutta ei hän etelän auringoissa käynyt, vaan ihan täällä kotona. Eri asia ovat he, jotka siellä Espanjassa käristivät itseään.
Oma perheeni matkusti kasarilla ja ysärillä paljon etelässä aurinkolomilla. Vanhempani ovat nyt 70+ ja molemmat nuoremman näköisiä ja oloisia. Itse nelikymppinen ja omat isoimmat ongelmani ovat tulleet hormoniehkäisyn myötä - maksaläiskät ilmestyivät kierukan asennuksen jälkeen, ihan sama vaikka kerroin on 50 ja käytössä ympäri vuoden.
Kuka nykyään vanha ihminen on edes osannut suojata ihoaan lapsena?
Minä en rusketu, vaan palan. Sairastan migreeniä. Välttelen aurinkoa aina. Naama ei roiku ja rypyt toistaiseksi ilmeryppyjä. Ikää melkein 50 v.
Totta. Olen 65v ja aina voinut huonosti auringossa. Pyörryttänyt ja oksettanut. Olen siis ulkoillut hyvin vähän aurinkoiseen aikaan enkä koskaan ole "ottanut" aurinkoa. Minua luullaan 30-vuotiaaksi, paitsi nyt kun hiukseni ovat harmaantuneet, mutta usein kysytään, minkä ikäinen oikein olen. Ryhti ja liikehdintä tietysti on vanhemman, mutta iho on kuulas ja rypytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma perheeni matkusti kasarilla ja ysärillä paljon etelässä aurinkolomilla. Vanhempani ovat nyt 70+ ja molemmat nuoremman näköisiä ja oloisia. Itse nelikymppinen ja omat isoimmat ongelmani ovat tulleet hormoniehkäisyn myötä - maksaläiskät ilmestyivät kierukan asennuksen jälkeen, ihan sama vaikka kerroin on 50 ja käytössä ympäri vuoden.
Kuka nykyään vanha ihminen on edes osannut suojata ihoaan lapsena?
Niinpä. Eikä vanhat suomalaiset ole mitenkään kamalan ryppysiä, kun vanhoja ihmisiä katsoo, tai kun vertaa etelä-eurooppalaisiin tai Ruotsin prinsessa Birgittaan.
Mutta onko sillä elämän loppumetreillä väliä onko ryppyjä paljon vai vähän? Kuka haluaa elää elämänsä jatkuvasti ulkoisia uhkia vältellen ja peläten? Ja joo, käytän aurinkorasvaa mutta tämäkin asia on k uutisoinnin lisäksi jatkuvaa pelon lietsontaa. Mieluummin vanhana ryppyjä, kuin elämätön elämä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko sillä elämän loppumetreillä väliä onko ryppyjä paljon vai vähän? Kuka haluaa elää elämänsä jatkuvasti ulkoisia uhkia vältellen ja peläten? Ja joo, käytän aurinkorasvaa mutta tämäkin asia on k uutisoinnin lisäksi jatkuvaa pelon lietsontaa. Mieluummin vanhana ryppyjä, kuin elämätön elämä.
Kyllä itsekin 65 veenä olen mieluummin terve ja tyytyväinen kuin täysin rypytön. Mutta kun aurinko aiheuttaa ongelmia, ihosyöpää, ihottumaa, verenpaineen laskua ja pyörrytystä, niin en ole auringossa. Rypyt ovat sivuseikka, toki. Naururypyt ovat ihania!
Olen 48 vuotias, ja en koskaan ole ottanut aurinkoa. Ihossani ei ole rypyn ryppyä. Ei edes silmien kulmissa. Kyllä se aurinko polttaa koska sehän menee ihon "läpi'". On kauheaa katsoa kauniiden naisten auringonottoa. 35 vuotiaana näytetään sitten 50 vuotiaalta.
Vierailija kirjoitti:
Teinigoottina välttelin aurinkoa ja nyt kolmekymppisenä luullaan usein lähes kymmenen vuotta nuoremmaksi. Auringossa kaljoitelleet ja tupakoineet ikätoverit näyttävät huomattavasti kuluneemmilta.
Tää. En ollut gootti, niitä ei mun aikana ihan sillä nimellä juuri ollut, mutta sen skenen liepeillä, ja omasta pikku kotikylästäni (enimmäkseen maailmalle lähteneiden) luokkakaverien joukossa iho ihan omanlaisensa. Muunlaista ikääntymistä tulee, mutta ryppyjä ja värimuutoksia tosi vähän. Oon jo 46 v ja meillä oli just luokkakokous.
Aurinkosuoja on ylivoimaisesti paras anti-age.
Vierailija kirjoitti:
Ne elämän loppumetrit tulee nopeammin, melanooma on kauhea tappaja. Ja salakavala, voi olla silmissäkin, kynsien alla tai sisäelimissä piilossa, joten ei voida edes löytää ja hoitaa. Ja aurinko aiheuttaa melanoomaa. Viisas ei ota aurinkoa, koskaan. Eikä vie lapsia aurinkorannoille ilman uv-asuja koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se totta on. Näen työssäni paljon iäkkäitä ihmisiä, ja joillain vaaleilla naisilla, jotka ovat suojanneet ihoaan lapsesta saakka, on kahdeksankymppisenäkin hyvin kaunis iho. Roikkumista voi olla, mutta ihon väri on tasainen ja ryppyjä vähän. Auringonpalvojan erottaa jo metrien päästä: ihossa on vankkoja, syviä ryppyjä ja vaaleiden ihmisten iho kirjava ja monilla on ihosyövän esiasteita. Tupakoitsijoiden iho vanhenee myös ennenaikaisesti, rypyt ovat syviä, iho roikkuu ja on väriltään samea.
Kuka 80v. on suojannut ihoa lapsesta saakka!? Olen itse vasta vähän yli 30v. eikä lapsuudessani vielä ysärilläkään paljon huolehdittu aurinkorasvasta. Kaksikymppisten nuoruudessa koko aurinkovoide ei ole vielä edes rantautunut Suomeen.
Toki jotkut ovat olleet jo nuoresta paljon ulkona esim. töissä kun taas toiset ovat olleet enemmän sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Olen 65v ja aina voinut huonosti auringossa. Pyörryttänyt ja oksettanut. Olen siis ulkoillut hyvin vähän aurinkoiseen aikaan enkä koskaan ole "ottanut" aurinkoa. Minua luullaan 30-vuotiaaksi, paitsi nyt kun hiukseni ovat harmaantuneet, mutta usein kysytään, minkä ikäinen oikein olen. Ryhti ja liikehdintä tietysti on vanhemman, mutta iho on kuulas ja rypytön.
😂😂 Nyt tarvisi kyllä kuvia todisteeksi, että 65 menee kolmekymppisestä.
Vierailija kirjoitti:
Luultiin 30-vuotiaaksi siihen saakka kunnes tukka harmaantui, ja tästä on nyt aikaa montako kymmentä vuotta?
Minua on sanottu nuorekkaaksi ja kas kun olenkin viettänyt suurimman osan elämästäni sisällä.
No Jaycee Lee Dugard vietti 18 vuotta sisällä kidnappaajansa vankina, ja mielestäni näytti vapauduttuaan huomattavasti ikäistään nuoremmalta...
Itse olen 38 ja kyllä voin ihan rehellisesti sanoa että jokainen uskoisi jos sanoisin olevani 30. Minulla on silmien välissä ihan hento viiva, rypyn alku, kunntaas ikäisilläni aurinkoa palvoneilla ja tupakoivilla kavereilla on syvät Sibeliukset jotka eivät enää oikene kun kasvot ovat perusasennossa. Itsellä siis herkkä iho joka palaa, eli aina 50+ kasvoissa ja mahdollisimman vähän aikaa auringossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂 Nyt tarvisi kyllä kuvia todisteeksi, että 65 menee kolmekymppisestä.
Naura vaan, mutta totta on. Eräs työmies meillä sekotti minut ja tyttäreni, kysyi missä äitis on. Tytär oli 25 silloin ja minä 60v. Ei uskonut. luuli, että huijataan.
Vieraat lapset olivat hädissään, kun ei ketään aikuista ollut uimahallissa mukana, vaikka minä olin . Joka kerta kysytään paperit kassalla, paitsi nyt kun jo tuntevat minut. Pukeudun kyllä nahkatakkiin, farkkuihin ja nytkin minulla on sotkunuttura, joten kokonaisuus hämää. Luokkakokouksessa muut olivat ihmeissään, miksi minä en vanhene, iholtani, kuten muut. No aurinkoallergiani vuoksi. Mieheni sanokin, että minä Helena Lindgren ollaan kyllä sukua. Hänellä on myös kuulas iho vielä vanhanakin.
Normaali biologinen ikääntyminen on tosiasia otti aurinkoa tai ei.
Uv-säteily vaurioittaa ihon soluja ja vanhentaa ihoa ennenaikaisesti ja radikaalimmin.
Noin. Ehkä nyt tajusit?