Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19930)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, lehdessä oli, että eläkeläisille ei riitä hoitajia seuraavan 10 vuoden sisällä. Me omaiset ei hoideta ilmaiseksi. Me halutaan myös rahaa, kun hoitajatkin pyytää. Taitaa tulla valtiolle melkoinen soppa eläkeläisten hoidosta. Sosiaaliohjaajat sanovat, että omaisten on osallistuttava, mutta eipä ole siihen lakia.
10 vuoden sisällä boomeri-ikäiset onkin jo suureksi osaksi kuolleet, joten tämä hoitajapula tulee koskemaan teitä nuorempia. Teille niitä hoitajia ei riitä. Alkakaa säästää jo nyt sitä omaa hoitoanne varten.
Lakia omaisten hoitamispakosta ei ole ollut koskaan. Minä olen kyllä hoitanut omat vanhempani ilman lain määräyksiä.
Mutta älä pelkää, ei sinun tarvitse. Ketä sinä sitten rahastakaan edes hoitaisit?
Koskee 70 - ja 80 - vuotiaita eläkeläisiä, ei meitä nuorempia, me olemme pienempiä sukupolvia.
Kotihoitajamaksu on noin 400 - 1000 euroa kuukaudessa, hän antaa lääkkeet. Kotihoitaja käy 2-3 kertaa päivässä, on 10 minuuttia kerralla.
Kelataksilla pääsee lääkäriin.
Ateriapalvelu tuo lämpimän ruoan, maksaa noin 7,50 annos. Tosin hinnat varmaan nyt nousevat.
Muut ruoat voi tilata netin kautta kaupasta, kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Kodin siivous ostetaan siivousyritykseltä.
Jos tulee syöpä tai täyttää 90 - vuotta niin ei välttämättä jaksa siivota.Palvelun tarvetta ei voi päättää eläkeläinen itse eikä omainen, sen päättää viranomaiset.
1980 - luvulla oli kotiavustajia, mutta ne laitettiin - 90-luvulla pois.
Nyt kukaan ei käy eläkeläiselle kaupassa, mutta kauppa tuo kotiinkuljetuksella, kun tilaa netin kautta ruoat.
Ja siivous ostetaan siivousyritykseltä, jos ei omaiset siivoa.
Kukaan ei myöskään tee lämmintä ruokaa, mutta ateriapalvelu tuo lämpimän ruoan kotiin ja lämmittää sen mikrossa, mutta se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KETÄ KIINNOSTAA!
Varmasti kaikkia, kun sähkön hinta on ensi talvena 4 kertainen. Kyllä moni ottaisi mieluusti tuon 2000 eläkemaksun omaan sähkölaskuunsa, nyt tuo eläkemaksu palkasta menee naapurin eläkeläisille.
Huonosti on nykypolvi asiansa ajanut. Ja aina vain huonommaksi menee, kun poliitikotkin on kuin kakaroita ajatusmaailmaltaan.
Tiedättekö, mistä se sähkön hinnan korotus johtuu?
Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä joten kaikki päätökset on eläkeläisten etujen mukaisia.
Tosin eläkeläisiä kuolee noin 5000 kuukaudessa ja nuo perinkuntien kerrostalo osakkeet jää monessa kaupungissa kimppa loma asunnoksi 300 yhtiövastikkeella kuukaudessa, kohta varmaan nousee vastikkeet eikä vuokralaisia riitä.
Anteeksi, mutta missä instansseissa ne eläkeläiset tekee niitä päätöksiä?
Kun eduskunnassakaan ei ole kuin yksi varsinainen boomeri. Hänkö siellä niitä eläkeläisten etuja ajaa? Voisitko kertoa, mitä ne eläkeläisten etujen mukaiset asiat on?
Tutkailin tässä oman kuntani valtuuston tilannetta, siellä on vain muutama eläkeikäinen edustaja. Kokonaiskuva on varsin nuori. Olen itsekin ollut aikanani valtuustossa, silloin olin vielä työelämässä. Olin työelämässä vielä silloinkin, kun päätin, etten enää asetu ehdokkaaksi ja päätös on pitänyt. Silloin oli vielä päätöksenteossakin jonkinlainen työrauha ja asiat sujuivat ihan hyvin. Nyt siellä ei muuta kuin riidellään. Koko ajan on jotakin tappelua jostain, ja kaikista päätöksistä aina joku valittaa, jolloin loppujen lopuksi hyvätkään aikeet eivät koskaan pääse toteutumisen asteelle. Aina joku ränkättää vastaan. Onko se ajan henki?
Äänestäen nuo päätökset tehdään vaaleissa.
Niin tehdään. Äänestäkää omia ehdokkaitanne. Jos teillä niitä on.
Olen ollut vuosikausia myös vaalilautakunnassa, ja valitettava asia on, että nuoret eivät käy äänestämässä. Eikös oikeastaan pitäisi, jos valittamista on? Eivät nuoret edes tahdo asettua ehdokkaiksikaan. Kummallinen juttu, koska sillähän sitä pääsisi vaikuttamaan. Ei kiinnosta juu. Olkaa sitten hiljaa.
Kyllä nuoret käy äänestämässä, mutta meitä on vähemmän. Moni äänestää myös ennakkoon.
Ei. Oma kokemukseni ei tue tuota käsitystä. Ikäjakauma äänestäjien suhteen on ihan selvä. Onhan minulla edessäni vaalipäivänä äänestäjäluettelot, ja vaalivirkailijat tekevät koko ajan myös tilastoja. Nuorten äänestysprosentti on hälyttävän huono. Äänestyskato koskee nimenomaan nuoria, joilla olisi kyllä äänioikeus, mutta eivät sitä käytä.
Samoin ehdokkaaksi asettuu ensisijaisesti n. keski-ikäinen tai sitä vanhempi ihminen. Miksi nuoret ihmiset ei asetu ehdokkaiksi? Heissähän olisi se potentiaali, mitä kaivataan. Nythän on eletty jo pitkään someaikaa, jossa nuorilla olisi mahdollisuus liittoutua keskenään ja sopia äänestämisestä ja siitä, ketä kannattaa äänestää niin, että tämä myös menisi läpi. Itse olisin ollut jo ajat sitten valmis luopumaan näistä toritapahtumista, jotka vetää puoleensa vain vanhempia ihmisiä, mutta ilmeisesti niitäkin vielä tarvitaan. Nuorilla ihmisillä on paremmat mahdollisuudet perustaa someryhmiä ja tehdä vaalityötä keskenään sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkeläinen ja kyllä ihan itse työlläni olen eläkkeeni ansainnut. Verojakin maksan eläkkeestä lähes 30 %.
Palkasta maksoin työssä ollessani eläkemaksut.
Ymmärrän myös täysin nykyisen työllisyystilanteen.
En puhu lapsettomille lasten hankkimisesta.
Eivät eläkeläiset yleisesti ottaen ole mitään tyhmiä tumpeloita.Et ole maksanut eläkettäsi itse. Verot ei liity eläkkeeseen niillä maksetaan vain kansan ja takuueläkkeet. Teillä eläkemaksu oli vain 5 %, nyt se on yhteensä 25%. Nyt työssäkäyvät maksavat teidän eläkkeitä 25 miljardia vuodessa palkkojen eläkemaksujen kautta ja 3 miljardia eläkkeitä maksetaan verorahoista ja 5 miljardia rahastosta.
Hohhoi, ehkäpä meille maksetaan eläkettä nyt siitä kaikesta, mitä me teimme teidän hyväksenne, että teillä on tänä päivänä hyvä elää. Tiedättekö ollenkaan, millainen oli yhteiskunta ja yleinen infrastruktuuri ja kunnallistekniikka sotien jälkeen?
Me maksoimme varmasti vähemmän eläkemaksuja, mutta meidän oletettiin - ei vain pitävän yhteiskuntaa pystyssä - vaan myös kehittävän sitä koko ajan. Suuret ikäluokat ovat juuri ne, jotka sen työn tekivät. Toki ne olivat myös äitimme ja isämme, mutta me sotien jälkeen syntyneet nimenomaan rakensimme Suomen sellaiseksi, kuin se nyt on. Meille maksettiin kohtuupalkkaa siksi, että kuluttaisimme ja laittaisimme yhteiskunnan rattaat pyörimään. Kun ostimme palkastamme jääkaapin, sillä oli merkitys muillekin kuin sille, että saimme piimäastiamme kylmään. Sillä oli merkitys kauppiaalle, joka pystyi perustamaan liikkeen ja pitämään sen pystyssä, maksamaan veroa saamastaan tulosta valtiolle ja kunnalle. Ja se oli se, mitä ensisijaisesti tarvittiin: ihmisten maksamia veroja. Ja niitä me suuret ikäluokat myllysimme. Meiltä ne otettiin.
Me rakensimme tiet, sillat ja vesiväylät, joita te tänä päivänä pidätte itsestäänselvyytenä. Ei niitä ole tyhjästä polkaistu. Niihin on tarvittu rahaa.
On tarvittu rahaa uusiin oppilaitoksiin ja niiden henkilökunnan palkkaamiseen, niihin, joita te tänä päivänä käytte. Nekin on ensin perustettu. Ei ne ole aina olleet.
Olisittepa nähneet, millainen oli keskisuuren kotikaupunkini keskusta 50-luvun alussa. Se oli hiekkaa, soraa, savea, liejua ja lätäköitä. Ei niitä kuivia katuja ja kiveyksiä mikään ihme taivaasta pudottanut. Kaupunki tarvitsi rahaa laittaakseen ne kuntoon. Mistä muualta raha otettiin, kuin meidän työssä käyvien palkoista?
On rakennettu kouluja, päiväkoteja, vanhainkoteja, lastenkoteja, sairaaloita ja laitoksia ja palkattu henkilökuntaa, perustettu virkoja, tehty tuhansia asioita, jotka tänä päivänä jäisi jo tekemättä, kun ei ole tekijöitä. Eihän rahaa tehdä niin, että sitä vain painetaan. Rahaa varten pitää olla työntekijöitä ja siihen meitä tarvittiin.
Kun suuret ikäluokat on jääneet eläkkeelle, on heidän nuoruudestaan tähän päivään koko maassa tapahtunut aivan valtavan suuri muutos, ehdottomasti parempaan päin.
[[/quote]
Et ole maksanut eläkettäsi itse. Verot ei liity eläkkeeseen niillä maksetaan vain kansan ja takuueläkkeet. Teillä eläkemaksu oli vain 5 %, nyt se on yhteensä 25%. Nyt työssäkäyvät maksavat teidän eläkkeitä 25 miljardia vuodessa palkkojen eläkemaksujen kautta ja 3 miljardia eläkkeitä maksetaan verorahoista ja 5 miljardia rahastosta.[/quote]
Tulevat polvet maksavat sitten aikanaan sinun eläkkeesi, niin se systeemi toimii. Eläkkeestä perittävällä verolla kustannetaan yhteiskunnan menoja samoin kuin muillakin verotuloilla.
Vanhemmat sukupolvet aloittivat työuransa jo nuorina, koska ei voinut loisia yhteiskunnan kustannuksella. Pitkän koulutuksen ja monenkertaisten tutkintojen jälkeen ei tosiaankaan ehdi hankkia sitä kunnon eläkettä. Ihan kaikkea hyvää ei sentään tarjoilla valmiiksi jokaiselle!
En voi käsittää sitä, miksi sodan jälkeen syntynyttä sukupolvea haukutaan itsekkääksi ja ahneeksi. Itse olen tuon sukupolven edustajien jälkeläinen, ja tunnen vain kiitollisuutta. Kiitollisuutta siitä, kuinka tuo ikäluokka on luonut isolla panoksellaan sellaisen Suomen, jossa saamme elää. Sotien jälkeen olimme köyhä valtio, mutta niin vain noustiin ylös.
Uusia sukupolvia vaivaa kiittämättömyys. Tukiaiset kyllä kelpaa, mutta silti valitetaan kuinka p*ska maa tämä on. On unohdettu, että jokaisella on velvollisuus antaa panoksensa, jotta hyvinvoiva valtio pitää asemansa. Ennen ei yhteiskunta maksanut kotona loisimisesta, vaan täytyi puhaltaa yhteen hiileen ja tehdä töitä. Ja juurikin sodassa meille itsenäisyyden sotinut sukupolvi ja heidän jälkeläisensä ovat rakentaneet meille upean maan ja vahvan perustan hyvinvoinnille.
Lopettakaa se kitinä ja olkaa kiitollisia.
Luultavasti se 5 % riitti silloin, kun eläkeläisiä oli vähemmän ja keski-ikä jotain 60-70 v. Eikä eläkeläisilläkään ollut samoja menoja kuin nykyään. Olin lapsi 50-luvulla ja naapurin mummo kehui aina, että tulee hyvin toimeen eläkkeellään. Ja tulikin, eihän silloin ostettu valmisvaatteita siinä määrin kuin nyt eikä matkusteltu maailmalla. Ruokakaan ei ollut kallista. Kissansakin taisi elää hiirillä. Mitään muita maksujakaan ei ollut kuin vuokra ja sähkö.
Ihan niin kuin työikäisilläkin, myös eläkeläisillä on erilaiset elintasot. Muistan kun äitini oli jossain eläkeläisyhdistyksessä, mikä teki retkiä ja ulkomaanmatkoja ja sen sellaisia, niin hän sanoi, että siellä oli aina muutama, jotka ei osallistuneet mihinkään. Ei edes sellaiseen, mikä olisi maksanut vain kympin tai kaksi, koska heillä ei liiennyt rahaa. Eläke oli liian pieni.
Nyt kun itsekin elän aika pienellä eläkkeellä, ymmärrän hyvin. Rahaa ei ole tuhlattavaksi. Sitten on sellaisia, jotka matkustelevat paljon ja vaihtavat aina autoa muutaman vuoden välein ja pitävät kesäasuntoa jne. Yleensä ne on niitä, joilla ei ole lapsia tai on vain ehkä yksi. Rahaa on jäänyt säästöönkin.
Ja ihan eri asia sitten ne, joilla oli iso palkka ja omaisuutta muutenkin. En oikein käsitä, mihin joku eläkeläinen tarvitsee viiden tonnin eläkettä - edes. Kun on niitäkin, jotka saa vielä enemmän. Minusta kolme tonnia saisi olla maksimi, on kyse kenestä hyvänsä, mutta sitten se johtaisi vain siihen, että pienempiä eläkkeitä pienennettäisiiin entisestään, koska täytyyhän se ero aina olla.
Kaikki te marisijat täällä tulette kyllä ihan kiltisti itsekin nostamaan eläkkeenne aikanaan, vaikka tiedätte, että se kustannetaan teidän lastenne palkoista. Ette te suostu eläkkeitänne karsimaan, vaikka kuinka huudettaisiin, että saunan taa siitä! Mutta huutakaa nyt tällä hetkellä vielä, kun voitte. Kohta olette itse niitä eläkkeen saajia ja nurisette, kuinka se on teidän mielestänne liian pieni. Ei eläkeikää tulla määrättömiin nostamaan. Se kostautuu suurempina terveydenhoitokuluina sitten yhteiskunnalle. Tulee vain kalliimmaksi maksaa palkkaa sairauslomalla olevalle työntekijälle samalla kun on maksettava palkkaa tuuraajalle.
Minä olisin voinut tehdä töitä vielä viisi vuotta eläkkeelle jouduttuani, mutta ei annettu vaihtoehtoja. Joko lähden henkilökohtaisessa eläkeiässä, tai minut potkaistaan heti pihalle, niin oli ne näreet silloin, ankarat yyteet. Allekirjoitin lupauksen, että tulen jäämään eläkkeelle normaalisti ja sain sitten olla sen viimeisen puolitoista vuotta töissä. Työnantaja pelkäsi, että jatkaisin työsuhdetta yli eläkeiän ja siksi se ukaasi annettiin.
Viisi vuotta olisin siis ihan hyvin vielä jaksanut ansaita rahani itse, mutta ei annettu. Sen viisi vuotta sain sitten vielä nauttia eläkkeellä olosta terveenä. Kiitos nyt vaan sitten te työssäkäyvät tästä pikku eläkkeestäni. Sillä 42 v:n työurallani ei tietenkään ole mitään merkitystä. Siitähän ei kukaan hyötynyt mitään. Paitsi ehkä ne vanhukset, joita autoin ja hoidin, mutta hehän on jo kuolleet pois. Ja joka tapauksessa vanhuksia, joita ei olisi kuulunut kenenkään edes hoitaa. Tyhmä minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on haukkunut vuokralla asuvia ja nyt voi sitten heillä itsellä tulla vuokralle muutto.
Vuokrat tulee nousemaan ihan kunnolla lähivuosina. Kaikki asuminen kallistuu. Ei vuokranantajat tee mitään hyväntekeväisyyttä.
Ei tule. 2 viikon sisällä tuli uutisissa, että vuokrat ei paljon nouse, koska koko Suomessa on vuokra-asunnoista ylitarjontaa.
Eläkeläisiä kuolee noin 5000 kuukaudessa. Moni saa maksaa oman asunnon, sijoitusasunnon ja perintöasunnon kulut. Ja työpaikkoja lähtee ensi talvena kaupan alalta ja palvelualalta.
Ei tehdä remonttejakaan, jää kiettiökaapit vaihtamatta monella, rahat menevät sähköön.
Moni tekee laatikko- ja keittoruokia evääksi töihin ensi talvena, kun sähkölaskut nousevat. Eivät mene lounasravintolaan.
Ateriapalvelu tuo eläkeläisille kotiin ruoan, maksaa noin 7,50 annos, varmaan hinnat nousevat, kun raaka-aineiden hinnat nousevat.
Haha. Ei sitä paskaa kukaan syö. Meilläkin se menee koiralle. Aina ei kelpaa sillekään.
Mitä teillä nuo eläkeläiset syö? Eläkeläisiä on vaipoissa kotona.
Ei meillä. Äidille tuodaan ruoka kotiin. Noin kerran viikossa se on edes jotenkin syömäkelpoista. Joskus on ollut keitetty perunakin vielä puoliksi raaka. Ja miljoonat kerrat ilmoitettu, että ei maksaa ihmiselle, jolla on kihti. Mutta se maksapihvi tulee viikoittain kuitenkin. Koira sen kyllä syö ihan mielellään.
Mutta tuokoon sen ruuan, kun sen kerran ilmaiseksi saa. Tai siis ilmaiseksi ja ilmaiseksi. Äiti rämpi neljä vuotta jatkosodassa Karjalan metsissä muonituslottana ilman palkkaa, tai saihan se sen saman päivärahan minkä miehetkin, plus annostupakat ja Mannerheimin viinatilkan, jotka antoi vääpelille. Että siitä hyvästä.
Meille työssäkäyville tehtiin sukupolviryöstö kun edellinen sukupolvi jätti eläkkeensä maksamatta.
Näin se vaan on. Historian suurin puhallus omilta lapsilta.
Nyt olemme köyhempiä kuin vanhempanne vaikka raadamme kaksinkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KETÄ KIINNOSTAA!
Varmasti kaikkia, kun sähkön hinta on ensi talvena 4 kertainen. Kyllä moni ottaisi mieluusti tuon 2000 eläkemaksun omaan sähkölaskuunsa, nyt tuo eläkemaksu palkasta menee naapurin eläkeläisille.
Huonosti on nykypolvi asiansa ajanut. Ja aina vain huonommaksi menee, kun poliitikotkin on kuin kakaroita ajatusmaailmaltaan.
Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä joten kaikki päätökset on eläkeläisten etujen mukaisia.
Tosin eläkeläisiä kuolee noin 5000 kuukaudessa ja nuo perinkuntien kerrostalo osakkeet jää monessa kaupungissa kimppa loma asunnoksi 300 yhtiövastikkeella kuukaudessa, kohta varmaan nousee vastikkeet eikä vuokralaisia riitä.
Kun eduskunnassakaan ei ole kuin yksi varsinainen boomeri. Hänkö siellä niitä eläkeläisten etuja ajaa? Voisitko kertoa, mitä ne eläkeläisten etujen mukaiset asiat on?
Tutkailin tässä oman kuntani valtuuston tilannetta, siellä on vain muutama eläkeikäinen edustaja. Kokonaiskuva on varsin nuori. Olen itsekin ollut aikanani valtuustossa, silloin olin vielä työelämässä. Olin työelämässä vielä silloinkin, kun päätin, etten enää asetu ehdokkaaksi ja päätös on pitänyt. Silloin oli vielä päätöksenteossakin jonkinlainen työrauha ja asiat sujuivat ihan hyvin. Nyt siellä ei muuta kuin riidellään. Koko ajan on jotakin tappelua jostain, ja kaikista päätöksistä aina joku valittaa, jolloin loppujen lopuksi hyvätkään aikeet eivät koskaan pääse toteutumisen asteelle. Aina joku ränkättää vastaan. Onko se ajan henki?
Olen ollut vuosikausia myös vaalilautakunnassa, ja valitettava asia on, että nuoret eivät käy äänestämässä. Eikös oikeastaan pitäisi, jos valittamista on? Eivät nuoret edes tahdo asettua ehdokkaiksikaan. Kummallinen juttu, koska sillähän sitä pääsisi vaikuttamaan. Ei kiinnosta juu. Olkaa sitten hiljaa.
Kyllä nuoret käy äänestämässä, mutta meitä on vähemmän. Moni äänestää myös ennakkoon.
Ei. Oma kokemukseni ei tue tuota käsitystä. Ikäjakauma äänestäjien suhteen on ihan selvä. Onhan minulla edessäni vaalipäivänä äänestäjäluettelot, ja vaalivirkailijat tekevät koko ajan myös tilastoja. Nuorten äänestysprosentti on hälyttävän huono. Äänestyskato koskee nimenomaan nuoria, joilla olisi kyllä äänioikeus, mutta eivät sitä käytä.
Samoin ehdokkaaksi asettuu ensisijaisesti n. keski-ikäinen tai sitä vanhempi ihminen. Miksi nuoret ihmiset ei asetu ehdokkaiksi? Heissähän olisi se potentiaali, mitä kaivataan. Nythän on eletty jo pitkään someaikaa, jossa nuorilla olisi mahdollisuus liittoutua keskenään ja sopia äänestämisestä ja siitä, ketä kannattaa äänestää niin, että tämä myös menisi läpi. Itse olisin ollut jo ajat sitten valmis luopumaan näistä toritapahtumista, jotka vetää puoleensa vain vanhempia ihmisiä, mutta ilmeisesti niitäkin vielä tarvitaan. Nuorilla ihmisillä on paremmat mahdollisuudet perustaa someryhmiä ja tehdä vaalityötä keskenään sitä kautta.
Sinulla on edessäsi vain jonkun tietyn paikan vaaliluettelo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KETÄ KIINNOSTAA!
Eikä silloinkaan koko kaupungin vaan vain pienen osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KETÄ KIINNOSTAA!
Eikä silloinkaan koko kaupungin vaan vain pienen osan.
Eikä läheskään koko Suomen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkeläinen ja kyllä ihan itse työlläni olen eläkkeeni ansainnut. Verojakin maksan eläkkeestä lähes 30 %.
Eivät eläkeläiset yleisesti ottaen ole mitään tyhmiä tumpeloita.Et ole maksanut eläkettäsi itse. Verot ei liity eläkkeeseen niillä maksetaan vain kansan ja takuueläkkeet. Teillä eläkemaksu oli vain 5 %, nyt se on yhteensä 25%. Nyt työssäkäyvät maksavat teidän eläkkeitä 25 miljardia vuodessa palkkojen eläkemaksujen kautta ja 3 miljardia eläkkeitä maksetaan verorahoista ja 5 miljardia rahastosta.
Hohhoi, ehkäpä meille maksetaan eläkettä nyt siitä kaikesta, mitä me teimme teidän hyväksenne, että teillä on tänä päivänä hyvä elää. Tiedättekö ollenkaan, millainen oli yhteiskunta ja yleinen infrastruktuuri ja kunnallistekniikka sotien jälkeen?
Me maksoimme varmasti vähemmän eläkemaksuja, mutta meidän oletettiin - ei vain pitävän yhteiskuntaa pystyssä - vaan myös kehittävän sitä koko ajan. Suuret ikäluokat ovat juuri ne, jotka sen työn tekivät. Toki ne olivat myös äitimme ja isämme, mutta me sotien jälkeen syntyneet nimenomaan rakensimme Suomen sellaiseksi, kuin se nyt on. Meille maksettiin kohtuupalkkaa siksi, että kuluttaisimme ja laittaisimme yhteiskunnan rattaat pyörimään. Kun ostimme palkastamme jääkaapin, sillä oli merkitys muillekin kuin sille, että saimme piimäastiamme kylmään. Sillä oli merkitys kauppiaalle, joka pystyi perustamaan liikkeen ja pitämään sen pystyssä, maksamaan veroa saamastaan tulosta valtiolle ja kunnalle. Ja se oli se, mitä ensisijaisesti tarvittiin: ihmisten maksamia veroja. Ja niitä me suuret ikäluokat myllysimme. Meiltä ne otettiin.
Me rakensimme tiet, sillat ja vesiväylät, joita te tänä päivänä pidätte itsestäänselvyytenä. Ei niitä ole tyhjästä polkaistu. Niihin on tarvittu rahaa.
On tarvittu rahaa uusiin oppilaitoksiin ja niiden henkilökunnan palkkaamiseen, niihin, joita te tänä päivänä käytte. Nekin on ensin perustettu. Ei ne ole aina olleet.
Olisittepa nähneet, millainen oli keskisuuren kotikaupunkini keskusta 50-luvun alussa. Se oli hiekkaa, soraa, savea, liejua ja lätäköitä. Ei niitä kuivia katuja ja kiveyksiä mikään ihme taivaasta pudottanut. Kaupunki tarvitsi rahaa laittaakseen ne kuntoon. Mistä muualta raha otettiin, kuin meidän työssä käyvien palkoista?
On rakennettu kouluja, päiväkoteja, vanhainkoteja, lastenkoteja, sairaaloita ja laitoksia ja palkattu henkilökuntaa, perustettu virkoja, tehty tuhansia asioita, jotka tänä päivänä jäisi jo tekemättä, kun ei ole tekijöitä. Eihän rahaa tehdä niin, että sitä vain painetaan. Rahaa varten pitää olla työntekijöitä ja siihen meitä tarvittiin.
Kun suuret ikäluokat on jääneet eläkkeelle, on heidän nuoruudestaan tähän päivään koko maassa tapahtunut aivan valtavan suuri muutos, ehdottomasti parempaan päin.
Luuletko ettei meidän suvussa suuria ikäluokkia ole ollut. Ette te mitään yhteiskuntaa ole rakentaneet vaan käyneet töissä ja keränneet itsellenne omaisuutta ja matkustelleet, nyt kärsitään ilmastonmuutoksesta. Ihan yhtä lailla nyt veroja maksetaan ja teitä ja rakennuksia rakennetaan.
Ja nyt maksetaan 33 miljardin eläkkeiden lisäksi 5 miljardia eläkeläisten hoitokotimaksuja, terveydenhuoltoa 6500 / 1 eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta jne.
Vierailija kirjoitti:
[
Et ole maksanut eläkettäsi itse. Verot ei liity eläkkeeseen niillä maksetaan vain kansan ja takuueläkkeet. Teillä eläkemaksu oli vain 5 %, nyt se on yhteensä 25%. Nyt työssäkäyvät maksavat teidän eläkkeitä 25 miljardia vuodessa palkkojen eläkemaksujen kautta ja 3 miljardia eläkkeitä maksetaan verorahoista ja 5 miljardia rahastosta.
Tulevat polvet maksavat sitten aikanaan sinun eläkkeesi, niin se systeemi toimii. Eläkkeestä perittävällä verolla kustannetaan yhteiskunnan menoja samoin kuin muillakin verotuloilla.
Vanhemmat sukupolvet aloittivat työuransa jo nuorina, koska ei voinut loisia yhteiskunnan kustannuksella. Pitkän koulutuksen ja monenkertaisten tutkintojen jälkeen ei tosiaankaan ehdi hankkia sitä kunnon eläkettä. Ihan kaikkea hyvää ei sentään tarjoilla valmiiksi jokaiselle!
Opiskelu on rankempaa kuin työnteko. 8 tuntia koulussa ja sen jälkeen kasa läksyjä eikä palkkaa. Töissä pääsee paljon helpommalla. Nykyään kyllä työtahti on kovempi kuin ennen eikä voi olla niin pitkillä sairaslomilla mitä suuri ikäluokka oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KETÄ KIINNOSTAA!
Kuluta vähemmän sitä sähköä. Niin sitä tehtiin ennenkin. Ei ollut sähkövehkeitä joka asiaan. Se on paluuta siihen boomerien lapsuuteen ja nuoruuteen, joka teidän mielestä on ollut sitä auvoista aikaa. Olkaa hyvät, nyt saatte nauttia siitä. Istukaa pimeässä kynttilän valossa lukemassa läksyjänne ja monot jalassa sisätiloissakin, niin kuin minäkin olen joutunut tekemään. Oli niin kylmät asunnot ja puut kalliita, ettei joka huonetta pystytty aina lämmittämään. Tuulettakaa mattonne ulkona ja lakaiskaa lattiat harjalla ja pyyhkikää räsyllä, ei imureita ennenkään ollut sähköä kuluttamassa.
Jos asunnossa ei ole tarpeeksi lämpöasteita niin tulee esim. vesivahinko ja vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, kastunutta lattiaa jne. kyllä.
Oi joi. Mitenkähän se silloin ennen vanhoina hyvinä boomerien nuoruusaikoina olikaan? Vesivahingoista ei puhuttu mitään.
Asuttiin vanhoissa puutaloissa, joitten lattianraoista puhalsi viima. Sinne ne meni ne pesuvedetkin. Villasukkaa vaan jalkaan ja huopasia. Ihan hyvin se meni, ei olla sairastuneita.
Kaikissa vanhoissa asunnoissa haisi jollekin. Puhuttiin vaan, että haisee vanhalle. Semmoiseen vanhaan hörskään syntyi minun pikkuvelikin, konttasi lattialla kintaat kädessä. Iso terve miehenköriläs siitä kasvoi.
Nykyään kaikki on niin vaikeata.
Kun vesi kannettiin kaivosta tai otettiin karjakeittiöstä, ei tullut vesivahinkoja. Takapuoli jäädytettiin puuceessä ynnä muuta mukavaa.
Onhan nykyaika aivan ylivertaista siihen verrattuna, mutta onpa sitten ongelmiakin, joita ei ollut ennen. Ei tarvittu vakuutuksiakaan, kun ei ollut mitään vakuutettavaakaan. Voisin minä elää siinä ajassa vieläkin, mutta ainakaan lapsenlapset ei.
Voi ne vanhat talorötisköt jättää lahoamaankin, ellei ne ole jossain ihan keskellä taajamaa tai näkyy niitä olevan semmoisissakin. Täälläkin on yksi liiketalo puoliksi romahtanut, mutta onneksi takaa, niin ettei näy estraadipuolelle. Kukaan ei tiedä, kuka sen omistaa.
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää sitä, miksi sodan jälkeen syntynyttä sukupolvea haukutaan itsekkääksi ja ahneeksi. Itse olen tuon sukupolven edustajien jälkeläinen, ja tunnen vain kiitollisuutta. Kiitollisuutta siitä, kuinka tuo ikäluokka on luonut isolla panoksellaan sellaisen Suomen, jossa saamme elää. Sotien jälkeen olimme köyhä valtio, mutta niin vain noustiin ylös.
Uusia sukupolvia vaivaa kiittämättömyys. Tukiaiset kyllä kelpaa, mutta silti valitetaan kuinka p*ska maa tämä on. On unohdettu, että jokaisella on velvollisuus antaa panoksensa, jotta hyvinvoiva valtio pitää asemansa. Ennen ei yhteiskunta maksanut kotona loisimisesta, vaan täytyi puhaltaa yhteen hiileen ja tehdä töitä. Ja juurikin sodassa meille itsenäisyyden sotinut sukupolvi ja heidän jälkeläisensä ovat rakentaneet meille upean maan ja vahvan perustan hyvinvoinnille.
Lopettakaa se kitinä ja olkaa kiitollisia.
Niin, nykyään hyllytetään tavaroita kaupoissa 540 netto kuukaudessa työmarkkinatuella ja kulukorvaus 9 euroa työpäivä. Eli 700 kuukaudessa, kun tekee 20 päivää töitä ja samaan aikaan minimieläke 880 netto kuukaudessa.
Oikein eläkeläisyhteiskunta.
Meitä työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.
Se hyvä puoli, että ensi talvena, kun sähkö maksaa ainakin 4 kertaa sen mitä viime talvena niin nuo 1200 lämmityslaskut kuukaudessa tulee eläkeläisille eikä kukaan halua enää sähkölämmitteistä taloa eli rahat on laitettu suoraan sanoen p.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se kitinä ja olkaa kiitollisia.Niin, nykyään hyllytetään tavaroita kaupoissa 540 netto kuukaudessa työmarkkinatuella ja kulukorvaus 9 euroa työpäivä. Eli 700 kuukaudessa, kun tekee 20 päivää töitä ja samaan aikaan minimieläke 880 netto kuukaudessa.
Oikein eläkeläisyhteiskunta.
Meitä työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.
Se hyvä puoli, että ensi talvena, kun sähkö maksaa ainakin 4 kertaa sen mitä viime talvena niin nuo 1200 lämmityslaskut kuukaudessa tulee eläkeläisille eikä kukaan halua enää sähkölämmitteistä taloa eli rahat on laitettu suoraan sanoen p.....
Työmarkkinatukitöissä ei ole työterveyshuoltoa eli työttömät saavat samana päivänä ajan julkiselle, koska kela vaatii sairaslomatodistuksen. Eli pääsemme sentään eläkeläisten edelle terveyden hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KETÄ KIINNOSTAA!
Kuluta vähemmän sitä sähköä. Niin sitä tehtiin ennenkin. Ei ollut sähkövehkeitä joka asiaan. Se on paluuta siihen boomerien lapsuuteen ja nuoruuteen, joka teidän mielestä on ollut sitä auvoista aikaa. Olkaa hyvät, nyt saatte nauttia siitä. Istukaa pimeässä kynttilän valossa lukemassa läksyjänne ja monot jalassa sisätiloissakin, niin kuin minäkin olen joutunut tekemään. Oli niin kylmät asunnot ja puut kalliita, ettei joka huonetta pystytty aina lämmittämään. Tuulettakaa mattonne ulkona ja lakaiskaa lattiat harjalla ja pyyhkikää räsyllä, ei imureita ennenkään ollut sähköä kuluttamassa.
Jos asunnossa ei ole tarpeeksi lämpöasteita niin tulee esim. vesivahinko ja vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, kastunutta lattiaa jne. kyllä.
Oi joi. Mitenkähän se silloin ennen vanhoina hyvinä boomerien nuoruusaikoina olikaan? Vesivahingoista ei puhuttu mitään.
Asuttiin vanhoissa puutaloissa, joitten lattianraoista puhalsi viima. Sinne ne meni ne pesuvedetkin. Villasukkaa vaan jalkaan ja huopasia. Ihan hyvin se meni, ei olla sairastuneita.
Kaikissa vanhoissa asunnoissa haisi jollekin. Puhuttiin vaan, että haisee vanhalle. Semmoiseen vanhaan hörskään syntyi minun pikkuvelikin, konttasi lattialla kintaat kädessä. Iso terve miehenköriläs siitä kasvoi.
Nykyään kaikki on niin vaikeata.
Kun vesi kannettiin kaivosta tai otettiin karjakeittiöstä, ei tullut vesivahinkoja. Takapuoli jäädytettiin puuceessä ynnä muuta mukavaa.
Onhan nykyaika aivan ylivertaista siihen verrattuna, mutta onpa sitten ongelmiakin, joita ei ollut ennen. Ei tarvittu vakuutuksiakaan, kun ei ollut mitään vakuutettavaakaan. Voisin minä elää siinä ajassa vieläkin, mutta ainakaan lapsenlapset ei.
Voi ne vanhat talorötisköt jättää lahoamaankin, ellei ne ole jossain ihan keskellä taajamaa tai näkyy niitä olevan semmoisissakin. Täälläkin on yksi liiketalo puoliksi romahtanut, mutta onneksi takaa, niin ettei näy estraadipuolelle. Kukaan ei tiedä, kuka sen omistaa.
Niin mites ne eläkeläiset nyt elää, on asuntoa ja mökkiä ja eläkkeet saman suuruisia kuin nyky ajan palkat eli 1000 - 1600 netto, tosin työssäkäyvillä on lapsiakin.
Ennen vanhaan eläkeläiset eli toisten nurkissa eikä ollut omaa autoakaan.
Eläkeläisillä on uudempia autoja kuin töissäkäyvillä kauppojen parkkipaikoilla, vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisi mennä niin, että töissä tienaa enemmän kuin eläkkeellä, ennen se menikin niin, kun sodassa olleet sai pienen kansaneläkkeen. Nyt eläkeläiset saa saman verran tai enemmän kuin töissäkäyvät. Töissäkäyvillä on vielä lapsia, asuntolainaa tai korkea vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Eivät eläkeläiset yleisesti ottaen ole mitään tyhmiä tumpeloita.
Jos veroprosentti on eläkkeestä 30 % niin on ihan helvekon iso eläke ja sen maksavat työssäkäyvät eli he maksavat ne verotkin.
Te ette vahtineet lapsianne ja kyllä niitä onnettomuuksia sattuikin. Leipäjonoissa käy eläkeläisiä.