Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19929)

Vierailija
14881/19929 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo 63v kirjoitti:

Johan on ihme juttua taas. Vai että pikkuisen iäkkäämmät on nuorempien riesana, kääk mitä sittiä. Tehkää itse 45,5 vuotta töitä, hoitakaa ja kouluttakaa lapset, omakotitalo sekä mökki jne. Huom. IKÄ ja ulkomuoto ei ole mikään totuus, vaan ihan joku muu, jos nuoremmat edes älyää.

Tässä taas esimerkki miten pihalla nää mummot on. Niitten päähän ei vaan mahdu se fakta että perusduunarin palkalla ei enää todellakaan osteta mitään omakotitaloja saati mökkejä!

Mitä siinä kiistelet. Älä yritä nähdä vaivaa mahduttaa asioita toisten päähän. Hoida hommas. Ja hoida kunnolla. Omat asias. Äläkä ulise. Älä osta omakotitaloja. Äläkä mökkejä. Ei niitä kaikilla muillakaan ole. Vaikka olis mahdollisuuskin. No hyvä sulla on ilmeisesti töitä. Vai eikö sitä kannata tehdä, kun ei sillä voi hankkia nyt heti sitä ja tätä. Älä rutise toisten päähän mahtumisesta yhtään mitään.

Vierailija
14882/19929 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan totta ettei suuret ikäluokat juuri kermapersepissiksiä kovin arvosta. Miksi pitäisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14883/19929 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

fed up kirjoitti:

Juu, niin nähtyä!!! Esim anoppi..

Ihmettelevät, miten pyykkäämiseen menee aikaa... No, enpä viitti sanoa, että meillä käydään pesulla ja vaihdetaan vaatteet "vähän" useammin kuin kerran viikossa lauantaina, kuten heillä lasten=mieheni ollessa pieniä :G

Ja lapset olivat erityislapsia ja juoksivat pellolla yksin jne. ei niitä ketää kukaan koskaan vahtinut.

Oon tosi ihmeissäni, kun säilyivät hengissä!!! Miestäni pitää nykyäänkin koko ajan vahtia (meinaa sytyttää unohdellessaan tulipalon jne) ja lapsemme on erityislapsi, mieheni ollut kuulema hyvin samanlainen...

Helppoa oli varmaan heillä vanhemmuus, kun lapset kasvo ittestään! :'D

Sinä olet rakentanut oikein mielikuvituksellisen pytinkikäsitteen aikaisemmin toimineiden elämästä. Niin no eihän pyykkiä ole ennen pesty, ei siis usein eikä kunnolla. Eikä vaatteita vaihdettu paljon koskaan. Käännettiin vaan ja sama päälle taas. Eikä pesty itteensä. Muuta kuin joka päivä kyllä pestiin. Ja aina oli puhdasta ja kaunista päälle pantavaa. No sori sen sun miehes takia.

Ja anoppikin on tollanen.

Vierailija
14884/19929 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttyäni asiaa avi keskuksesta huomasin aivan saman. Varmaan todella vaikeaa saada aika kulumaan lomien välillä Oikein perus kepulaista touhua poliittisine virkoineen. Työtä 1%.

Vierailija
14885/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

fed up kirjoitti:

Juu, niin nähtyä!!! Esim anoppi..

Ihmettelevät, miten pyykkäämiseen menee aikaa... No, enpä viitti sanoa, että meillä käydään pesulla ja vaihdetaan vaatteet "vähän" useammin kuin kerran viikossa lauantaina, kuten heillä lasten=mieheni ollessa pieniä :G

Ja lapset olivat erityislapsia ja juoksivat pellolla yksin jne. ei niitä ketää kukaan koskaan vahtinut.

Oon tosi ihmeissäni, kun säilyivät hengissä!!! Miestäni pitää nykyäänkin koko ajan vahtia (meinaa sytyttää unohdellessaan tulipalon jne) ja lapsemme on erityislapsi, mieheni ollut kuulema hyvin samanlainen...

Helppoa oli varmaan heillä vanhemmuus, kun lapset kasvo ittestään! :'D

Sinä olet rakentanut oikein mielikuvituksellisen pytinkikäsitteen aikaisemmin toimineiden elämästä. Niin no eihän pyykkiä ole ennen pesty, ei siis usein eikä kunnolla. Eikä vaatteita vaihdettu paljon koskaan. Käännettiin vaan ja sama päälle taas. Eikä pesty itteensä. Muuta kuin joka päivä kyllä pestiin. Ja aina oli puhdasta ja kaunista päälle pantavaa. No sori sen sun miehes takia.

Ja anoppikin on tollanen.

Ei ole kaikki muumit laaksossa jos elää tulipaloja sytyttävän miehen kanssa ja siitä netissä vinkuu.

Vierailija
14886/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tämä on ollut tykätyin ketju, kertoo paljon meidän kansamme epäyhtenäisyydestä, vanhojen ja nuorten huonoista väleistä ja siitä isosta  kuilusta, joka on syntynyt eri sukupolvien välille.

Itse olen jäämässä yläkoulun opettajan työstä eläkkeelle, ja juuri eilen katselin ruokakaupassa rattaissa istuvaa alle kaksivuotiasta, joka tuijotti apaattisena äidin hänelle antaman kännykän ruutua: onneksi minun ei tarvitse enää opettaa näitä ruutulapsia, jotka ovat eläneet niin meluisassa ja visuaalisesti sekavassa ympäristössä, että keskittymiskyky on kärsinyt, ja moni muu asia. Huomaan sen jo nyt seiskaluokkalaisissa.

Vierailija
14887/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että tämä on ollut tykätyin ketju, kertoo paljon meidän kansamme epäyhtenäisyydestä, vanhojen ja nuorten huonoista väleistä ja siitä isosta  kuilusta, joka on syntynyt eri sukupolvien välille.

Itse olen jäämässä yläkoulun opettajan työstä eläkkeelle, ja juuri eilen katselin ruokakaupassa rattaissa istuvaa alle kaksivuotiasta, joka tuijotti apaattisena äidin hänelle antaman kännykän ruutua: onneksi minun ei tarvitse enää opettaa näitä ruutulapsia, jotka ovat eläneet niin meluisassa ja visuaalisesti sekavassa ympäristössä, että keskittymiskyky on kärsinyt, ja moni muu asia. Huomaan sen jo nyt seiskaluokkalaisissa.

Eipäs, vaan riitaa kylvävän Pietarin trollin päästä tämä on. Vai tunteeko joku irl ketään, joka syyttää tällä tavoin jotakin yhtä ikäluokkaa suunnilleen siitäkin, että maa on pyöreä? Tuskin tuntee. Surullista on, ettei ihmiset tunnista silkkaa vaikuttamista, jos se ei ole erittäin tökeröä.

Vierailija
14888/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipäs, vaan riitaa kylvävän Pietarin trollin päästä tämä on. Vai tunteeko joku irl ketään, joka syyttää tällä tavoin jotakin yhtä ikäluokkaa suunnilleen siitäkin, että maa on pyöreä? Tuskin tuntee. Surullista on, ettei ihmiset tunnista silkkaa vaikuttamista, jos se ei ole erittäin tökeröä.

Ketju on alkanut vuosi sitten. Lukekaa kaikki viestit.

Vierailija
14889/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollit sieltä paljastuvat

Vierailija
14890/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollit sieltä paljastuvat

Joku on vajonnut täysin harhoisinsa. Kaikki maailmassa ei liity Venäjään ja Venäjän trolleihin! :D

Tässä näkyy rys sävihaisten mielenterveyden tila!

Vierailija
14891/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut somea tai internettiä, niin jäi enemmän aikaa tehdä asioita. Kyllä nytkin alkais tapahtumaan ihan erilailla jos yhtäkkiä ilmestyisi jotain 5 tuntia päivässä lisää tehokasta peliaikaa.

Vierailija
14892/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vastenmielinen ketju on hyvä esimerkki Venäjän vaikuttamisesta, kylvetään eripuraa eri ihmisryhmien välille. Ne johanbäckmannit on vain näön vuoksi, että luultaisiin kaiken Venäjän vaikuttamisen olevan tökeröä ja helppoa havaita. Tämä on sitä todellista vaikuttamista, ei kannata mennä lankaan.

Kaikki oman maailmankuvan vastainen ei aina ole hybridivaikuttamista. Muistetaan se nyt kuitenkin kaiken tämän hysterian keskellä, eiks joo?

Vierailija
14893/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitä tarkoitat "suurilla ikäluokilla"?   

Suomessa korkea syntyvyys, ne "suuret ikäluokat" ajoittuvat  hieman yli viiden vuoden ajalle -  elokuusta 1945 elokuuhun 1950.

Ei näistä ole enää montaa elossa, joten syytä epäonnisesta elämästäsi vaikka peilikuvaasi.

Ai ei ole montaa enää elossa? Minun ikäluokastani 1949 oli lukiossa kolmekymmentä oppilasta luokallani. Juuri meillä oli luokkakokous ja todettiin, että kuolleita oli kaksi. Sama suhde on ollut muillakin luokilla, yksi kaksi kuollutta per luokka, kaikilla ei sitäkään.

Eipä tainnut ikäluokastasi edes puolet mennä lukioon. Ja vaikka oli mennytkin, eipä tuosta yhden tai kahden luokan kuolleisuudesta kukaan järkevä vielä mitään johtopäätöksiä koko ikäluokan kuolleisuudesta vetäisi. Liian pieni ja väärin painottunut otanta.

Kyllä meni! Tuolloin elettiin jälleenrakentamisen aikakautta, ja koko maassa vallitsi innokas koulutusbuumi. Tyypillistä oli, että myös tavallisten ja köyhien perheen lapset pantiin pyrkimään oppikouluun, jotta heillä olisi parempi tulevaisuus kuin köyhillä vanhemmillaan, oli paljon vapaaoppilaspaikkoja ja stipendejä, omastakin kansakoululuokastani lähes kaikki pyrkivät oppikouluun ja useimmat sinne pääsivätkin.

Oli pikemminkin harvinaista, että lapsia ei kotoa usutettu pyrkimään oppikouluun. Itse elin maaseutuyhteiskunnassa, jossa oppikouluun meno oli itsestäänselvyys.

SUURIN osa eli yli puolet ikäluokasta päätyi muualle kuin lukioon. Ammattikouluun tai suoraan töihin. Selkeästi puolet ns. suurista ikäluokista hankki valkolakin.

Vierailija
14894/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo 63v kirjoitti:

Johan on ihme juttua taas. Vai että pikkuisen iäkkäämmät on nuorempien riesana, kääk mitä sittiä. Tehkää itse 45,5 vuotta töitä, hoitakaa ja kouluttakaa lapset, omakotitalo sekä mökki jne. Huom. IKÄ ja ulkomuoto ei ole mikään totuus, vaan ihan joku muu, jos nuoremmat edes älyää.

Tässä taas esimerkki miten pihalla nää mummot on. Niitten päähän ei vaan mahdu se fakta että perusduunarin palkalla ei enää todellakaan osteta mitään omakotitaloja saati mökkejä!

Perusduunarin palkka perusduuneista on selkeästi yli 3000€/kk. Kyllä sillä pankista lainaa saa ja pystyy omakotitalon tai muun mökin ostamaan sekä normaalissa ajassa lainan maksamaan poiskin. Ei toki enää ihan Helsingistä, mutta muualta Uudeltamaalta nyt kumminkin. Varsinkin, jos hankkii 1980-luvun laatu- ja varustelutasoa vastaavan tönön.

Vierailija
14895/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo 63v kirjoitti:

Perusduunarin palkka perusduuneista on selkeästi yli 3000€/kk. Kyllä sillä pankista lainaa saa ja pystyy omakotitalon tai muun mökin ostamaan sekä normaalissa ajassa lainan maksamaan poiskin. Ei toki enää ihan Helsingistä, mutta muualta Uudeltamaalta nyt kumminkin. Varsinkin, jos hankkii 1980-luvun laatu- ja varustelutasoa vastaavan tönön.

Kaikkien kokoaikaisten työntekijöiden keskipalkka on reilut 3000€ eli perusduunarilla kyllä reilusti sen alle.

Vierailija
14896/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää laittaa asiat tärkeysjärjestykseen jos haluaa oman talon ostaa. silloin ei lennellä "taimaaseehen" joka lomalla ja törsätä rahoja suoratoisto- ja jumppasalijäsenyyksiin. Niin ne suuret ikäluokatkin joutuivat tekemään, että saivat valesokkelilla olevan tasakattounelmansa hankittua.

Vierailija
14897/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo 63v kirjoitti:

Kaikkien kokoaikaisten työntekijöiden keskipalkka on reilut 3000€ eli perusduunarilla kyllä reilusti sen alle.

Just ne perusduunarit rakennuksilla ja teollisuudessa nostavat keskipalkkaa. "Paremmissa töissä" olevat kirjastovirkailijattaret ja päiväkotitädit ansaitsevat vähemmän.

Vierailija
14898/19929 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Venäjän vaikuttaminen on alkanut siitä kun keskustelupalstat tulivat, turha kuvitella muuta.

Oikeasti tervepäiset (enemmistö kuitenkin) nuoret eivät vihaa vanhempaa ikäluokkaa yhtään sen suuremmin kun vanhemmat ikäluokat vihaavat (omia) nuoriaan. Jos oikeasti luet koko ketjun, huomaat miten ammattimaisesti tänne on uudelleen ja uudelleen järjestelmällisesti  postattu ihan identtisiä vihaviestejä, ei tuota kukaan viitsi ellei saa siitä palkkaa. Älä mene naapurin provoiluun, ei Suomessa ole vihaa kuten tässä viestissä, jota y llä pito ei osaamattomuuttaan tunnista vihamieliseksi vaikuttamiseksi.

Vierailija
14899/19929 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo 63v kirjoitti:

Aika halpoja taloja on myynnissä, katselin juuri äskettäin.  Kolmellakymmenellätuhannella sai ostaa hyvin rempatun talon tuosta meidän läheltä, meni heti kaupaksi.  Piha kyllä ihan laittamaton ja katto uusittava, muuten kaikki ok.  Ei muuta kuin osta ja asu.

Mutta jos pitää saada se ihan uusi, niin tietysti se on sitten eri asia.  

Ei meidänkään rahat uuden rakentamiseen olisi riittäneet, ostettiin vanha mutta hyvin tehty, ja pikku hiljaa sitä sitten remontoitiin.

Tietysti edellyttää sen, että on työpaikat.  Myönnän, ettei kaikilla ole, eikä muuten ollut silloinkaan, kun me tämä hankittiin.  Kyllä 60- ja 70-luvuillakin oli työttömyyttä.

Suuret ikäluokat ei ole niitä helpoimmilla päässeitä, se ajatus on virhe.  Helpoimmilla pääsi minun ikäluokkani, 50- ja 60-luvuilla syntyneet.  Meille kaikki oli jo valmiina.  Suuret ikäluokat oli vielä paljolti maalaisnuoria, jotka joutui koviin töihin jo lapsina kotonaan ja kun menivät töihin, niin saattoihan sen työn saada helposti, mutta kyllä ne oli silloin vielä niitä ryskähommia.  Sisko oli baariapulainen ja teki siinä puljussa ihan kaiken ja sai palkaksi 70 markkaa kuussa.  Ei se sillä olisi elänyt, ellei olisi asunut kotona, mutta siitäkin piti sitten antaa kotiin ns. ruokarahaa.  Vanhimpia lapsia ei meillä koulutettu, kun ei ollut varaa, ei se oppikoulu pelkästään lukukausimaksuja ja kirjoja tarkoittanut.  Kaikki muutkin piti ostaa itse ja kunnon vaatteet myös, ei herrojen kouluun ryysyissä olisi voinut mennä.  

Minä nuorimpana sain sitten jo mennä oppikouluun, kun sisarukset oli jo isoja ja kävi töissä ja muutti pois kotoakin.  Minulle riitti jo paremmin kaikkea.  Minä se jo matkustelin festareillekin ja vietin muutenkin paljon huolettomampaa elämää kuin ne suuriin ikäluokkiin kuuluvat sisarukset.  

Nuoret ei vaan nykyään näitä vaiheita tiedä, ei tietenkään kun eivät ole niitä eläneet.  

Eiköhän kaikilla ikäluokilla kuitenkin ole ne omat hyvät ja huonot puolet.  Ja niitä on vaikea vertailla, kun yhteiskunta muuttuu koko ajan.  

Vierailija
14900/19929 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi aika leikata eläkkeitä ja lisätä maanpuolustukseen määrärahoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä