Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun on oltava 23vuotta kokoaikatyössä ennen kuin eläkekertymä samassa kuin takuueläke

Vierailija
26.06.2021 |

Eli 840€ takuueläkkeeseen. Palkka reilu kaksi tonnia eikä nousua näköpiirissä. Ei töitä ainakaan eläke mielessä kannata tehdä!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä opiskelu olisi ollut hyvä idea. Ja on edelleen.

Vierailija
2/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 vuotta on lyhyt aika olla työelämässä, ihminen elää noin 80 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin yonnin palkoille yleensä päästään lyhyellä koulutuksella, parikymppisenä.

Työaikaa siis 45 vuotta.

Vierailija
4/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somput saa saman vaikka kotihotukia koko elämä.

Vierailija
5/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 44-vuotias ja eläkekertymä 1080 Euroa. Joo, ei mikään kummoinen, mutta kyllä tämä tietysti oudolta tuntuu, kun kollegat eläköityy 60-vuotiaana tommoselle 2700 eläkkeelle. Mulla eläkeikä on 69 ja loppueläkkeestä ennuste 2300. Teemme samaa työtä, sama pohjakoulutus.

Vierailija
6/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kaksi tonnia miinus verot takaa kuitenkin mukavemman elämän kuin työkkärirahat. Ei tarvi myöskään hävetä silmiä päästä, kun joku kysyy mitä teet elääksesi.

Vierailija
7/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin alle 23- vuotiaana tehdystä työstä ei kerry eläkettä. Ja voihan siinä olla työttömyysjaksoja välillä.

Jos yt:t puraisevat 50 ikävuoden nurkilla, voi olla, ettei enää töihin pääse.

Vierailija
8/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen opiskellut, jopa kaksi tutkintoa, joista toinen ammatillinen (olen nyt niissä töissä). Valitettavasti vain palkka on hyvin pieni, samoin kuin eläkekertymä.

/eri

Vierailija
9/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin alle 23- vuotiaana tehdystä työstä ei kerry eläkettä. Ja voihan siinä olla työttömyysjaksoja välillä.

Nykyään kertyy. Tosin ei valitettavasti takautuvasti meille väliinputoajille (70-luvun lopun sukupolvi, joka ei päässyt eläkeputkeen ja "pääsi" kokemaan 90-luvun lamakauden täysi-ikäistyessään).

Vierailija
10/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että se eläkekertymä tulee peruskansaneläkkeen päälle. Onko se tuleva eläke tosiaan vain tuo eläkekertymä?

Vierailija
11/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut korkeakoulututkinnon ja brutto 3000€, mä saavutaan takuueläkkeen kun olen ollut täysipäiväisesti 19v töissä, olen halunnut hoitaa myös lapsia kotona tässä välissä eli kokopäivätyötä en ole nelikymppisenä tehnyt kuin 10vuotta

Vierailija
12/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kertyy. Tosin ei valitettavasti takautuvasti meille väliinputoajille (70-luvun lopun sukupolvi, joka ei päässyt eläkeputkeen ja "pääsi" kokemaan 90-luvun lamakauden täysi-ikäistyessään).

Totta. Nykyään kertyy myös äitiys-/vanhempainvapaalta ja hoitovapaalta eläkettä, mä olen niissäkin väliinputoaja. Eli tän hetken lakeihin nähden mulla on 15 vuotta sellaista aikaa, josta ei eläkettä kerry.

Vierailija
13/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap oletko sä niin tyh mä että aattelit olla samassa duunissa samalla palkalla sen 23 vuotta? Ootko kuullut että on ihan mahdollista opiskella lisää ja vaihtaa työpaikka sellaiseen missä maksetaan parempaa palkkaa?

Vierailija
14/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkekertymä jää pieneksi, niin sen lisäksi saa kansaneläkettä. Jo alle 400 euron eläkekertymällä kokonaiseläke on parempi kuin takuueläke.

Vierailija
15/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että se eläkekertymä tulee peruskansaneläkkeen päälle. Onko se tuleva eläke tosiaan vain tuo eläkekertymä?

Kumpikaan vaihtoehdoistasi ei ole täysin oikein. Työeläkkeen päälle voi saada kansaneläkettä, mutta sitä vähemmän mitä suurempi työeläke on. Ja jos työeläke on tarpeeksi suuri, ei kansaneläkettä saa lainkaan. Tarkemmat tiedot saa googlaamalla "työeläke kansaneläke yhteensovitus".

Vierailija
16/17 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee näin. Jos työeläke eläköityessä olisi tosiaan 840, siihen saisi ehkä 300 € kansaneläkettä päälle. Miinus verot, joita en usko takuueläkkeestä menevän.

Mutta kansaneläkkeen saamisen tuloraja on varsin pieni. Muistaakseni brutto siinä 1400-1500€ työeläkkeen osalta. Ja jos työeläke olisi esim. 1350, kansaneläke saattaisi olla siinä 50€, koska tuokin järjestelmä on progressiivinen.

Ja tosiaan, kun työeläke ylittää kansaneläkkeen saamisen maksimin joka siinä 1500, kansaneläkettä ei työeläkkeen päälle makseta senttiäkään.

T. Itse pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä

Vierailija
17/17 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke syrjäyttää tällä hetkellä 460 e/kk työeläkettä (parisuhteessa) ja vuoden päästä jo noin 500€. Ja vauhti kiihtyy tulevaisuudessa. 10 vuoden päästä puhutaan jo 1000 euron karttumasta, jolla ei siis käytännössä tee mitään.

1700 € kuukausipalkalla (10€/h) 40 vuotta tuottaa tarkalleen 1000 euron ansioeläkkeen.

Eläkevakuutusmaksuja tästä joutuu maksamaan noin 200000€ (br.).

Ansiosidonnaisuutta eläkejärjestelmässä heikennetään joka vuosi, systemaattisesti jatkunut jo 11 vuotta.

Tätä menoa 30 vuoden kuluttua 2000 €/kk karttumalla saa saman kuin takuueläke !!

Eli keskipalkkaisetkin ovat (tietämättään) tasaeläkejärjestelmässä.

Takuueläke syrjäyttää pieniä ansioeläkkeitä, eli on siis syrjivä pienipalkkaisia ja pientä työeläkettä saavia kohtaan. Eikös perustuslaki jo kiellä syrjinnän? Poliitikot ja ay-liike, haloo, nukutaanko siellä Arkadianmäellä ja Hakaniemessä ??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan