Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko syödä D-vitamiinia 500 mg päivässä, kun kärsin D-vitamiinin puutteesta?

Vierailija
26.06.2021 |

Kävin verikokeissa joissa D-vitamiiniarvoni todettiin olevan vaivaiset 47. Puutostilan raja on 75, joten mulla on aika paha puutos. Voinko vetää hevoskuurina 5 x 100 mg tablettia päivässä, jotta saisin arvot nopeasti kohdalleen, vai liittyykö siihen jotain riskejä? Mikä on maksimimäärä jonka voin syödä turvallisesti, tietysti niin että käyn tarkastamassa vitamiinitasoni uudestaan ennen kuin tilanne riistäytyy käsistä?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lääkäriltä. Olen ottanut 25.000 IU:ta kerran viikossa nyt lääkärin kehoituksesta. 

Vierailija
2/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 mikrogrammaa kuuriluontoisesti kyllä, mutta älä nyt 500 milligrammaa sentään ota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja on 50 ja tilanteesi ei ole paha. Syöt 150 mikrograammaa vrk niin kyllä se korjaantuu vuoden sisällä.

Vierailija
4/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy lääkäriltä. Olen ottanut 25.000 IU:ta kerran viikossa nyt lääkärin kehoituksesta. 

Miksi vain kerran viikossa? Perusteliko lääkärisi sinulle tuota annosta ja annostiheyttä mitenkään?

Vierailija
5/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain kerran viikossa? Perusteliko lääkärisi sinulle tuota annosta ja annostiheyttä mitenkään?

Ohis, mutta otan itse 100 mcg kapselin kerran viikossa, koska se tulee paljon halvemmaksi kuin pienemmät kapselit joka päivä. 

Vierailija
6/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 mg päivässä saat kyllä D-vitamiinimyrkytyksen, kuten myös 500 ug päivässä, jota varmaan tarkoitit. Ota 100 ug päivässä, se on maksimiannos. 47 veriarvo ei ole mikään erityisen huono ja 75 päälle on jo ihan hyvä. 

Vierailija
7/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500 mg päivässä saat kyllä D-vitamiinimyrkytyksen, kuten myös 500 ug päivässä, jota varmaan tarkoitit. Ota 100 ug päivässä, se on maksimiannos. 47 veriarvo ei ole mikään erityisen huono ja 75 päälle on jo ihan hyvä. 

47 on itse asiassa erittäin huono arvo, sillä alle 50 kertoo vakavasta puutoksesta. Viitearvojen alaraja on 75 ja siitä voidaan mennä reippaasti yli, mieluusti yli 100.

100 mcg ei todellakaan ole mikään maksimivuorokausiannos.

Vierailija
8/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta otan itse 100 mcg kapselin kerran viikossa, koska se tulee paljon halvemmaksi kuin pienemmät kapselit joka päivä. 

Tuon 100 mcg voit hyvin ottaa päivittäin ilman mitään vaaraa. :)

Vierailija
9/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500 mg päi mä RFvässä saat kyllä D-vitamiinimyrkytyksen, kuten myös 500 ug päivässä, jota varmaan tarkoitit. Ota 100 ug päivässä, se on maksimiannos. 47 veriarvo ei ole mikään erityisen huono ja 75 päälle on jo ihan hyvä. 

Auringonpaisteesta voi etelän rannalla saada päivässä luokkaa 600 mikrogrammaa D3 päivässä.

Vierailija
10/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla korjaantu 32 ---> ihan 50-100 mikrogrammalla tyyliin neljässä - kuudessa kuukaudessa, ei se supertankkaus ole tarpeen.

Niistä on max päiväsuositus ihan syystä.

Vierailija
11/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt 250 mikrogrammaa vuoden. Elämäni kunnossa.

Vierailija
12/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 ---> 86 siis

Vierailija
13/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. 100 mcg/vrk on turvallisen päivittäisen saannin yläraja, ja siihen saantiin sisältyy myös kaikki ruuasta ja mahdollisista muista lisäravinteista saatava D-vitamiini. Jos siis ottaa 100 mcg tabletin joka päivä, turvallisen saannin raja ylittyy. 

Vierailija
14/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

47 on itse asiassa erittäin huono arvo, sillä alle 50 kertoo vakavasta puutoksesta. Viitearvojen alaraja on 75 ja siitä voidaan mennä reippaasti yli, mieluusti yli 100.

100 mcg ei todellakaan ole mikään maksimivuorokausiannos.

50 se vielä oli 4 vuotta sitten. Onko ne sitä rajaa nostaneet sen jälkeen?

Vierailija
15/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle lääkäri oli määränny 100 mikrogrammaa kun arvo oli ollu 39. Kyllä tuo 500 on liikaa.

Vierailija
16/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastan MS-tautia ja minulle D-vitamiinitason oikeana pitäminen on osa hoitoa. Neurologi sanoi minulle, että myös liika D-vitamiini on pahasta. Niinpä aiemmin käyttämäni annos, 100 mikrogrammaa per päivä puolitettiin.

Vierailija
17/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vetäisi koko hevoskuuria kerralla ja söisi saman tien koko paketin loppuun? 

Vierailija
18/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen mielestään voi ottaa tuollaisen kunnon ambullin kerran viikossa ja se riittää. 

Vierailija
19/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. 100 mcg/vrk on turvallisen päivittäisen saannin yläraja, ja siihen saantiin sisältyy myös kaikki ruuasta ja mahdollisista muista lisäravinteista saatava D-vitamiini. Jos siis ottaa 100 mcg tabletin joka päivä, turvallisen saannin raja ylittyy. 

Muista elintarvikkeista saatava D3:n määrä on niin pieni, että sillä ei ole mitään merkitystä, ei edes vaikka söisit päivittäin lohta. Otathan huomioon, että kaikki valmisteissa oleva D-vitamiini ei edes imeydy?

Tuolla Suomessa käytettävällä turvallisen saannin ylärajalla 100 mcg ei ole mitään perustetta. Itsekin olen syönyt 200 mcg/vrk jo vuosia, ei ole mitään myrkytykseen viittaavaakaan ja kaikki veriarvot erinomaiset - mittautan veriarvoni laajasti kahdesti vuodessa, myös D25-arvot. Ei hyperkalsemiaa eikä mitään vikaa munuaisissa myöskään.

Vierailija
20/38 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

32 ---> 86 siis

86 on vain hiukan viitearvojen alarajan yläpuolella eli ei mikään erinomainen tulos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi