Sijoittamisesta ja säästämisestä
Moi! Kyselin jo aikaisemmin sijoituksista täällä ja osakesijoituksesta erityisesti. Olen nyt opiskellut asioita vähän ja tullut siihen tulokseen, että kokemattomana säästäjänä valitsen rahastot osakkeiden sijaan.
Kyselen kuitenkin täältä vielä muutamaa asiaa, toivottavasti joku on viisaampi kuin minä :) Olen siis osuuspankin asiakas ja valitsen kai heidän rahastojaan. heiltä ei vain luultavasti saa rehellistä vastausta, että kuinka kannattavia ne on, kuinka paljon mun pitää vaikka maksaa kun laitan rahaa rahastoihin/otan pois.
Sitten, haluaisin pitää pari tonnia jossain, mistä voisin sen koska vain nostaa. Opiskelijana kun ei ikinä tiedä mitä rahareikiä tulee. Laitanko sen vain jonnekin tilille, missä 0,1% korko vai onko se järkevämpää laittaa sekin korkorahastoon. Yritin pankin sivuilta katsoa, mutta en löytänyt tietoa siitä, voiko yhdestä rahastosta (OP-varovainen), ottaa rahaa pois milloin vain, kuinka usein tahansa, maksutta.
Ja vielä, onko järkevää laittaa rahaa 4-5 eri rahastoon ja erityyppiseen rahastoon, vai isompia summia 1-2 rahastoon. Olen ajatellut laittaa johonkin Suomi-rahastoon, Maailmalle sijoittavaan rahastoon, kehitysmaahan sijoittavaan rahastoon ainakin.
Onko rahastoissa ylipäätään niin, että niistä "kannattaa" ottaa rahaa/voittoa pois vain kerran vuodessa, jotten kulut syö tuottoa.
Kommentit (19)
Kannattaa kysyä sieltä omasta pankista, heillä pitäisi olla viimeinen tieto kaikista kuluista jne.
Noedealla on ainakin rahastoja joista saa omansa ulos heti kun tarvitsee ja on myös joitain määräaikaisia, tarkoittaa sitä, että rahat ovat siellä kiinni kunnes määräaika on umpeutunut, itse en sellaisiin laittaisi.
Suosittelen kyllä ihan oikeaa osakesäästämistä jos halu on tehdä itselle voittoa eikä vain leikkiä siinä voiton haaveilussa, rahastot eivät tuota juurikaan.
Harkitse vielä haluatko oman kivijalkapankkisi rahastoja. Suosittelen tutustumaan seligsonin sekä nordnet:in (välittämiin) tuotteisiin. Vertaa kuluja!! Pankki tienaa hallinnointipalkkiolla myös huonona aikana ja raha on tuotostasi pois!
Vertaa kuluja. Missään nimessä ei ole tarpeen sitoutua vain omaan pankkiinsa, vaan rahstoja voi ottaa muistkin pankeista/rahastoyhtiöistä.
Nordnetilla aloittaa täysin kuluton Suomi-rahasto. Seligsonilta löytyy Suomi-etf. Kannattaa tutustua.
Sen pari tonnia pitäisin kyllä ihan tilillä. En tiedä nordeasta, mutta aktiassa saa 1 % koron säästötilille. jos on kyse sellaisesta rahasta, mitä ei tarvitse muutamaan vuoteen, toki lyhyen koron rahasto on hyvä vauihtoehto, koska tuotosta ei tarvitse maksaa lähdeveroa vuosittain. Sijoittamisessa on tärkeää, että voi nukkua yönsä rauhassa. Sen takia ei pidä sijoittaa rahoja, joira ei ole varaa menettää. minulla on 7 rahastossa rahaa. Ovat menneet ihan eri tavalla. Joissakin suuret hallinnointikustannukset mutta pienet lunastuskulut, joissakin päinvastoin. Minä kehoittaisin kyllä hajauttamaan, se tasaa riskiä. tällä hetkellä olen lievästi plussalla, vaikja sijoittanut useita vuosia, joten pitää varautua myös siihen ettei mene kovin hyvin, ainakaan muutaman vuoden tähtäimellä. Pankkien tuottolaskelmat näyttää hyviltä, mutta silti pitää muistaa riskit.
Pankkien rahastot ovat tyypillisesti "kalliimpia" kuin esim. juuri Nordnetin ja Seligsonin. Suoraan osakkeisiin sijoittamisessa on pienemmät kulut, mutta myös enemmän työtä, jos haluaa muuttaa painotuksia jne. Suosittelen vielä perehtymään vähän paremmin sijoittamiseen ja rahastojen ehtoihin.
Epämääräisemmät laitokset (kuten isot pankit) toimivat myös niin, että pudottavat huonosti tuottaneet rahastot listoiltaan ja perustavat uusia. Historialliseen tuottoon kannattaa siis todellakin suhtautua varauksella.
Omassa pankissa perinteisesti suuret kulut. Olet kuitenkin vasta-aloittelija ja säästäminen kivijalkapankin rahastoihin on parempi valinta kuin että jättää kokonaan ostaminen väliin sen takia, että pitäisi avata vaikka uuteen paikkaan arvo-osuustili ja se jää tekemättä.
Pikaiset vastaukset kysymyksiisi:
- Hajauta rahastoihin mahdollisimman paljon
- Osta OP:n indeksirahastoja, niissä kulut on pienet, eivät juuri häviä esim. tässä ketjussa mainituille vaikkapa Seligsonin rahastoille - vaihtoehtoja on 4: Eurooppa, Amerikka, Aasia ja Pohjola. Oikein hyvä setti mielestäni.
- se raha minkä haluat pitää vararahana voit pitää vaikka tilillä, sillä 2000 eurosta on aika se ja yks hailee, että saatko siitä sen 0,1 vai 0,5% vuodessa tuottoa. Korkorahastoissa on kuitenkin se vaara, että ne lähtee laskuun jos korot lähtevät nousuun.
- tuottoja en nostaisi ollenkaan ulos, jollei ole pakko
Hyviä neuvoja olet jo saanut. Vielä kehoittaisin valitsemaan sellaisen rahaston, jossa ei ole lunastuspalkkiota.
Alkuun pääsee hyvin niillä oman pankin rahastoilla. Kun olet vähän aikaa katsellut miten rahastot ja osakkeet elävät, niin sitten voit päättää siirtymisestä osakkeisiin.
Itse olen sijoittanut sellaisiin rahastoihin, jotka omistavat suoraan osakkeita (lisäksi ihan vähän korkorahastoissa). Jos sijoitat rahastoihin, jotka sijoittavat rahastoihin, niin suorat kulut ovat pienemmät, mutta silloin maksat myös piilokuluja niistä toisista rahastoista. Tuolla tavalla pääsee tietysti eksoottisemmille markkinoille, mutta onko sinulla jotain tietämystä itäaasialaisista osakkeista?
Pankit esittelevät rahastojen tuottoja ja ne pitävät kyllä varmasti paikkansa. Kannattaa kuitenkin huomata, että pankit lakkauttavat huonosti tuottavat rahastot, joten siksi niiden listoilla ei näy paljon pakkasen puolelle olevia kohteita.
Pieni hätävara kannattaa pitää tilillä, mutta jos sinulla on luottokortti, niin silloin voit turvautua siihen ja ajatella pitäväsi ylimääräiset rahat kiinni rahastoissa. Niistä saat kuitenkin nopeasti otettua rahaa irti jos tilanne tulee päälle.
En tajua mikä mörkö nuo osakkeet oikein ihmisille ovat. Eihän niihin ole tarkokitus omaisuuksia laittaa kiinni, vaan ihan pienelläkin voi ostaa jotain ja sitten kun kurssi nousee, myydä pois tai odotella seuraavaa osingonjakoa. Varsinkin jos sijoittaa ns.turvallisiin ja matalan riskin yrityksiin, niin ei ole pelkoa rahojensa menettämisestä.
Kiitos monista vastauksista! Olenkin nyt tutustunut muihin tarjontoihin kuin oman pankkini ja luulenkin, että sijoitan rahani seligsonin rahastoihin sekä tähän uuteen superrahastoon, joka on kuluiltaan ilmainen. Ainoastaan vain luotto puuttuu näihin yrityksiin, mutta tästäkin olen paljon tänään lukenut ja jos ne vaikka menisi konkurssiin, niin sijoittajien rahat ovat turvassa (vertaa varastonvuokrausyritys- ei ne siellä olevat tavarat mihinkään häviä).
Joku kysyi, miksi pelkään osakkeita. Yksinkertaisesti en vain tiedä niistä mitään. En tiedä mistä niitä voi ostaa, mitä kannattaa ostaa, kuinka usein kannattaa ostaa ja kuinka usein myydä ja milloin kannattaa ostaa/myydä, mikä on arvotili, mitä kuluja niistä menee jne.
Joku sanoi, ettei tuottoja kannata nostaa lainkaan. Tyhmä kysymys ehkä, mutta mitäs hyötyä on sijoittaa rahojaa jos ei tuottoja oteta koskaan pois ja nautita niistä tavalla tai toisella :D
AP
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:56"]
Kiitos monista vastauksista! Olenkin nyt tutustunut muihin tarjontoihin kuin oman pankkini ja luulenkin, että sijoitan rahani seligsonin rahastoihin sekä tähän uuteen superrahastoon, joka on kuluiltaan ilmainen. Ainoastaan vain luotto puuttuu näihin yrityksiin, mutta tästäkin olen paljon tänään lukenut ja jos ne vaikka menisi konkurssiin, niin sijoittajien rahat ovat turvassa (vertaa varastonvuokrausyritys- ei ne siellä olevat tavarat mihinkään häviä).
Joku kysyi, miksi pelkään osakkeita. Yksinkertaisesti en vain tiedä niistä mitään. En tiedä mistä niitä voi ostaa, mitä kannattaa ostaa, kuinka usein kannattaa ostaa ja kuinka usein myydä ja milloin kannattaa ostaa/myydä, mikä on arvotili, mitä kuluja niistä menee jne.
Joku sanoi, ettei tuottoja kannata nostaa lainkaan. Tyhmä kysymys ehkä, mutta mitäs hyötyä on sijoittaa rahojaa jos ei tuottoja oteta koskaan pois ja nautita niistä tavalla tai toisella :D
AP
[/quote]
Hyvä ettet sekoa kivijalkapankkien huonoihin, kalliisiin tuotteisiin.
Nordnetin ilmaisrahasto on houkutteleva. toisaalta suosittelen itse mieluummin Seligssonin kahta huippurahastoa, 25 top brands ja 25 top pharmaceuticals. tämä siitä syystä, että nordnetin ilmainen suomirahasto on vasta alussansa ja sijoittaa nimensä mukaan vain suomeen. yllämainitut seligssonin rahastot ovat kansainvälisiä, joten hajautus huomattavasti parempi.
Joo siis toki en sijoita vain yhteen rahastoon, mutta ajattelin siivun laittaa tohon nordnetin ilmaisrahastoon myös. Osuuspankissa mulla on muutaman vuoden ollu jo OP-focuksessa rahaa pari tonnia ja ne pidän siellä, mutta sen lisäksi ajattelin sijoittaa suomeen vielä, sillä nopealla katsauksella niillä rahastoilla on pyyhkinyt hyvin jo kauan, eikä heilahdukset ole niin suuria. Sitten pari rahastoa vielä jotka on hajautettu ympäri maailmaa.
Kannattaako kehitysmaihin (afrikka, aasia) sijoittaa? Mua kyllä kiinnostais vielä OP-vesi/OP-ilmasto ihan koska ne on aina pinnalla jo pelkästään eettisten syiden perusteella. Mahtaako mistään muualta saada tämäntyylistä rahastoa, vai laitanko vaan OP:lle kuluista huolimatta.
Sen vaan sanon, että kun kokematon alkaa näitä miettimään niin stressiähän tästä tulee :D Pelkään, että käy vielä niin, etten laita rahoja minnekkään, kun menee hermo. Vaihtoehtoja on ihan liikaa..
Siis toki tuottoja voi joskus nostaa pois, mutta keskiverrosti kun esimerkiksi osakkeisiin tai osakerahastoihin sijoitetaan, niin sijoitusjänne tulisi olla tyyliin 5 vuotta eikä 1 vuosi. Päiväkauppa tietysti erikseen, mutta tavalliselle ihmiselle säästäminen ja sijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa.
Kun tätä asiaa lähdet pohtimaan, niin on hyvä miettiä, että miksi ylipäätään haluat säästää / sijoittaa? Onko osakkeisiin / osakerahastoihin sijoittaminen sinulle se oikea tähän tarkoitukseen?
Itse ostan pitkään salkkuun ja tarkoitus on saavuttaa joskus taloudellinen riippumattomuus. Siitä olen vielä kaukana, mutta tänä vuonnakin jo pelkistä osingoista tuli yhden naisen palkan verran rahaa.
Kulujen puolesta (=se on ilmaista!) ostaisin ehdottomasti tuota Nordnetin uutta Super Suomi-rahastoa. Riski tuossa liittyy nähdäkseni lähinnä siihen, että Hgin pörssi on tällä hetkellä niin korkealla. Ken siis ei rommeliin usko niin antakoon mennä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 08:45"]
Ja vielä, onko järkevää laittaa rahaa 4-5 eri rahastoon ja erityyppiseen rahastoon, vai isompia summia 1-2 rahastoon.
Onko rahastoissa ylipäätään niin, että niistä "kannattaa" ottaa rahaa/voittoa pois vain kerran vuodessa, jotten kulut syö tuottoa.
[/quote]
Mua kiinnostaa tämä myös, joten tietävät vastatkaa! Itselläni vain yksi pidemmän tähtäimen rahasto, johon 20 euroa kuussa. Mietin pitäisikö alkaa vielä toiseen tai kolmanteen sijoittamaan... Hyvin pienillä summilla kuitenkin mennään, kun olen pienituloinen.
Sanot, että tänä vuonna tuli yhden naisen palkan verran rahaa, eli siis osakkeista osinkoja? Rapsahtaako nämä osingot sinne arvotilille (mikä lie), jonka jokainen perustaa osakkeita hankkiessaan. Ja näistä osingoista menee sitten 30% veroa?
Taloudellinen riippumattomuus sitten joskus? Eli joskus sinulla on niin paljon osakkeita, että niistä tulee vuosittain hirveä määrä osinkoja, joilla sitten elät? Vai joskus pitkän ajan päästä sulla on osakkeita esim. 1milj euron verran, jotka sitten myyt ja sinulla on miljoona riihikuivaa takataskussa.
AP
Vaihtoehtoja on paljon, joten ammattilaisten vinkit tuskin menee hukkaan. Kannattaa vilkasta esim. os. http://www.elinapl.fi/sijoituspalvelut/rahastosijoittaminen ja tarkastaa samalla sijoitusvakuutusten tarve.
http://www.elinapl.fi/sijoituspalvelut/sijoitusvakuutussijoitusvakuutus
http://www.elinapl.fi/sijoituspalvelut/sijoitusvakuutus
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 14:27"]
Rapsahtaako nämä osingot sinne arvotilille (mikä lie), jonka jokainen perustaa osakkeita hankkiessaan. Ja näistä osingoista menee sitten 30% veroa?
Taloudellinen riippumattomuus sitten joskus? AP
[/quote]
En ole tuo keneltä näitä kysyit mutta vastaan kuitenkin. Lisäksi leikkasin vähän lainauksia pienemmäksi jotta vievät vähemmän tilaa.
Osingot rapsahtavat automaattisesti tilille ilman että sinun tarvitsee tehdä mitään. Nordnetin tapauksessa (ja ehkä muillakin?) asia toimii jopa niin kätevästi että jos saat vaikka osingon dollareissa (eikä sinulla ole valuuttatiliä) niin he vaihtavat nämä rahat automaattisesti euroiksi. Ennakkopidätys tehdään automaattisesti ja tiedot siirtyvät verottajalle. Osa osingoista on verotonta tuloa joten todelliseksi veroprosentiksi tulee muistaakseni noin 25,5.
Ymmärtääkseni suuri osa heistä jotka pyrkivät taloudelliseen riippumattomuuteen ostaa osakkeita saadakseen osinkoja ja sitten suunnittelevat elävänsä näillä tuloilla. Jos jollakin on miljoonan edestä osakkeita ja saa tästä 50'000 osinkoja niin ei silloin kannata muuttaa osakkeita rahaksi. Paitsi tietenkin jos nämä rahat saa sijoitettua johonkin joka tuottaa vielä paremmin.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 08:45"]
Yritin pankin sivuilta katsoa, mutta en löytänyt tietoa siitä, voiko yhdestä rahastosta (OP-varovainen), ottaa rahaa pois milloin vain, kuinka usein tahansa, maksutta.
[/quote]
Sieltä pankin sivulta se tieto löytyy kohdasta lunastuspalkkio.