Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla ennen vuotta 2013 myönnetty ajokortti? Takautuvan lain myötä ajo-oikeutesi ei ole enää voimassa entiseen tapaan Ajokortteihin aikoinaan merkityt viimeiset voimassaolopäivät eivät pidä enää paikkansa.

Vierailija
26.06.2021 |

Minun ajokortissani, jonka olen saanut vuonna 1994, lukee, että ajo-oikeuteni on voimassa vuoteen 2046 (70 v). Oikeasti se onkin vuoden 2013 jälkeen voimassa vain vuoteen 2033 asti ja jos joudun uusimaan sen vaikka vain sen takia, että sukunimeni muuttuisi, olisi uusi kortti voimassa vain viisi vuotta kerrallaan. Siis mitä järkeä tällaisessa touhussa? Minkälaisia päättäjiä meillä oikein on?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee uusi kortti maksutta postissa ilman mitään erillisen toimenpiteen tarvetta minun suunnaltani (kuten myös esim. maksukorttien kanssa), voin kortin vaihtaa. Muuten ajan nykyiselläni vuoteen 2054. Tein aikanaan sopimuksen tuosta ajasta, en mistään vuodesta 2033.

Vierailija
22/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alkaa meininki olla kuin Pohjois-Koreassa. 

Jo myönnettyjä asiakirjoja muutellaan mielivaltaisesti jälkikäteen. 

Että siltä pohjalta suhtautumaan ininään seuraavan kerran kun Suomi kritisoi jotain ulkomaiden tapahtumia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan uusi. 

Tuosta tulee sitten joku sakko jos sattuu kiinni jäämään. Rikesakko, eli se on pienehkö. Todennäköisyys jäädä kiinni... kerran vuodessa? Olen valmis maksamaan rikesakon kerran vuodessa. 

Jossain se raja kulkee tälläkin kansalla ja kansalaistottelemattomuus on otettava käyttöön. 

Vierailija
24/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun b kortti on voimassa vuoteen 2057. Mä oon sen sillo vuonna 2005 maksanut ja mä ajan tasan siihen kun tossa kortissa lukee.. he*vetti mitä rahastusta ja Pa*kaa ja missä vaiheessa tämäkin meni läpi!?

Vierailija
25/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en enää uusi korttia. Ajan vanhalla kortilla kauppareissuni. Ei täällä ole edes ratsioita koskaan.

Vierailija
26/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi jotain muuta tekemistä kuin seurata ns. "Dementointunutta viisikymppistä". Vai eikö ole elämää?

Vierailija
27/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa pikkuhiljaa kypsyttää,aina jotain..

Vierailija
28/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mielensä pahoittaneet: tämä uudistus tuli voimaan jo 2018, kolme vuotta sitten.

Seurataan niitä kotimaan uutisia, jookoskookos? Ei tarvitse sitten vuosia jälkeenpäin raivota esim. täällä.

https://yle.fi/uutiset/3-10204584

Vierailija
29/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle annettuja lupauksia ei peruta. Saa kyttäpoliisit tulla kokeilemaan, ei ole muiltakaan onnistunut.

Vierailija
30/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkat ei nouse verot kasvaa eli kuritetaan kansalaista joka sektorilla.

Kyllä mulla nousee. Joka kerta on noussut työpaikkaa vaihtaessa. Valintakysymyksiä.

Vierailija
31/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, kohta et tarvitse korttia kun punavihreät haluavat, että valtion pitää päättää jatkossa kenellä on oikeus autoon. Vähän niin kuin Neuvostoliitossa ja Pohjois-Koreassa.

Vierailija
32/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan uusi. 

Tuosta tulee sitten joku sakko jos sattuu kiinni jäämään. Rikesakko, eli se on pienehkö. Todennäköisyys jäädä kiinni... kerran vuodessa? Olen valmis maksamaan rikesakon kerran vuodessa. 

Jossain se raja kulkee tälläkin kansalla ja kansalaistottelemattomuus on otettava käyttöön. 

Näin ajattelin itsekin toimia. Pienipalkkaisena sakko ei ole kovin suuri. Joten ajellaan vaan.

Vierailija
33/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat ei nouse verot kasvaa eli kuritetaan kansalaista joka sektorilla.

Kyllä mulla nousee. Joka kerta on noussut työpaikkaa vaihtaessa. Valintakysymyksiä.

Ei työpaikkaa aina niin vain vaihdeta 🙄

Vierailija
34/56 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...ajokortissani, jonka olen saanut vuonna 1994, lukee, että ajo-oikeuteni on voimassa vuoteen 2046 (70 v). "

Säilytä tuo kortti. Vaikka se ei ole Suomessa voimassa, voit ehkä käyttää korttiasi kaukomailla vuokratessasi autoa tai jos muutat asumaan johonkin kaukaiseen maahan, niin voit vaihtaa korttisi ehkä paikalliseen korttiin.

Vierailija
35/56 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä jännä, koska lakia ei saa muuttaa taannehtivasti. Minulla on kortti, joka on viranomaisen myöntämä ja voimassaoloaika jonnekin 2050 jotain... Niin ei sitä voida kumota.

Vierailija
36/56 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 vuoden sääntö ei koske b-korttia. Se on uusittunakin voimassa vuoteen 2033 saakka. Ainoastaan c-luokasta ylöspäin.

Mun ajokortissani lukee voimassaolovuotena 2050. Ja sinne asti kyllä jumalauta ajan koska se on mulle aikanaan luvattu!

Omapa on asiansa, sen saa sitten poliisien kanssa veivata asian kuntoon. Nykyään ei uskalla ilman korttia ajaa kun lukevat rekisterikilvet ruuhkissa ja kun kortti menee vanhaksi niin siinä on selittelemistä, virkavaltaa ei asia kiinnosta.

Itselle tuli uusi kirjain, ei ollut enään voimassa kuin vuoteen -25 koska C kirjain ja sitten pitää taas uusia viidelle vuodella eteenpäin.

Vierailija
37/56 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan uusi. 

Mikäli sinulla ei ole ajokortti voimassa, niin ei passaa mitään liikenneonnettomuutta tapahtua ja rekisterikilvet lukevat liikenteessä automaattisesti jos huono tuuri käy, omapa on asiansa miten siinä menettelee.

Vierailija
38/56 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha. Ilmeisesti ovat tekemässä tästäkin rahastusautomaattia niin kuin passeista ja henkilökorteista. Jos nostat tuosta metelin ap, komppaan sua. Onneksi takautuvan lain ehtii vielä muuttaa 10 vuoden aikana. 

Vierailija
39/56 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha. Ilmeisesti ovat tekemässä tästäkin rahastusautomaattia niin kuin passeista ja henkilökorteista. Jos nostat tuosta metelin ap, komppaan sua. Onneksi takautuvan lain ehtii vielä muuttaa 10 vuoden aikana. 

EU direktiivi, koskee kaikkia eu maita. Ei se muutu enään miksikään.

Vierailija
40/56 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin sukunimen 2017 ja uudistin siksi ajokortin. Nyt huomasin viime vuoden lopulla, että se on vanhentunut, tai itse en edes huomannut vaan postin virkailija joka ei hyväksynyt sitä henkkariksi.

Olin puulla päähän lyöty, luulin että ajokortti on voimassa jonnekin 2040 luvulle kuten takana oli lukenut alusta asti.

Tyhmän sukunimen vaihdon takia joudun nyt siis 5 vuoden välein tuota uusimaan ja siitä maksamaan, taas yksi syy ettei olisi pitänyt mennä avioon.