Alkoholisti ei ole sairas?
Onko näin?
Astmaatikon keuhkoputket kiristyvät kiinni pähkinöiden, kävelyn tai esim kevään vaikutuksesta.
Sen sijaan kukaan, joka ei juo viinaa, ei ole historian aikana alkoholisoitunut.
Kevät tulee joka vuosi...ja viinakin sitten ilmeisesti, joka päivä?
Vai miten on?
Kommentit (51)
Se että alkoholismin sanotaan olevan sairaus juontuu jenkkien sairasvakuutussysteemistä, joka on yksityinen. Jotta alkoholin käytön haitat ja alkoholistit saatiin hoitoon, se piti määritellä sairaudeksi, jonka kulut maksaa vakuutus.
Ei se sairaus olekaan vaan sairasta lässytystä.
Alkoholisti -> katkolle tai metsään kuihtumaan
Ymmärrän hyvin aloittajan pointin. Minullakin on tuttuja, jotka sanovat, etteivät pysty olemaan juomatta, koska ”minulla on tämä sairaus”. Sairautta käytetään tekosyynä siihen, että elämässä on kaikki mennyt pieleen, eikä sille voi mitään, koska ei se ole omassa hallinnassa, jos sairastuu.
Alkkis on nautinnonhaluinen paskiainen.
Yhtä hyvin voisi väittää että covid-19 ei ole sairaus, koska sitä ei saa ilman altistumista.
Vierailija kirjoitti:
Ei alkoholisti saa nautintoa juomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pahasti alkoholisoituneelta ihmiseltä on nautinto juomisesta kadonnut aikoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvin voisi väittää että covid-19 ei ole sairaus, koska sitä ei saa ilman altistumista.
Onko sinusta riippuvuus ylipäänsä siis sairaus?
Mennään siinä tapauksessa seuraavaan yläkäsitteeseen, nimittäin sopeutumaan. Minä olen sopeutunut miljoonan euron viikkobudjettiin. Olen siis riippuvainen miljoonasta eurosta viikossa. Kuulostaako sairaudelta?
Vai voisiko tämän käsitteellistää samalla tavalla kuin kriminaalihuollossa käsitellään niinkin monimutkainen kokonaisuus, jota muinoin nnmettiin ”huonoksi luonteeksi” tms?
Lisäksi, mikäli alkoholismin välttämättä halutaan olevan ”sairaus”, niin siinä tapauksessa sitä ovat muutkin addiktiot. Miltä kuulostaa tällainen skenaario:
”Tuolla spitalin saarella on hieno ranta, mutta sinne matkaava ihminen saa jollakin todennäköisyydellä sairauden, jonka seurauksiin kuuluu kolmenkymmenen vuoden alamäki, perheväkivaltaa, rattijuopumus ja tappo, yleinen kusipäisyys, yksi rikkoutunut perhe ja yksi tuhottu uusioperhe, menetetty maine ja yritys sekä viisi vuotta nuotiossa löysät housussa istumista”
Tähän kuulija, pikku-jakkeli, esittää kysymyksen:
”Kuulostaa kerrassaan hirveältä! Miksi kukaan matkustaisi spitalin saarelle?”
Johon väiski väinölä vastaa:
”Siellä on se hieno ranta, ja lisäksi alle puolet kävijöistä saa tämän sairauden.”
Jakkeli vielä ihmettelee:
”Voi hyrskäsen pyrskäys sentään, karmealta silti kuulostaa! Onko niin, ettei tähän ole mitään parannuskeinoa?”
Johon väiskyläinen:
”Noh, itse asiassa, on. Homman nimi on se, että spitalin saarella asioineen ei ole mikään pakko asioida spitalilla. Halutessaan hän voi myös skipata löysät housussa nuotiossa istumisen, ja itse asiassa koko taudinkuva riippuu vain ja ainoastaan hänen päätöksestään.”
Tähän jakkeli:
”Voi jukranpujut! Luulin että spitaalisuus on paljon vakavampi sairaus! Eihän tuo kuulosta pahalta.”
Väiskyx:
”Ei, spitaalisuus on helwetillinen risti, ikään kuin kehon sisäinen mätäpaise, jonka seurauksena ihmisen iho ja ulokkeet tippuvat irtipoikki. Siihen kuolee.”
Alkoholimäärien mukaan olin hyvinkin alkoholisti reippaasti, join että sais pään rauhotettua.
Mutta olinko alkoholisti kuitenkaan? Nyt on adhd-lääkitys joka tekee saman eikä tarvi juoda .