Te runsaasti laihduttaneet
Miten saitte kilot pois? Mikä muuttui ajatuksen ja tunteiden tasolla? Ja ennenkaikkea, miten olette pysyneet hoikkana?
Kommentit (32)
Mysimban ja psykologin avustuksella laihdutin. Paino pysyy poissa lääkkeiden avulla, koska ne antaa vapauden itse päättää mitä suuhunsa laittaa.
Jos et ole ollut sairaalloisen ylipainoinen, ja mielestäsi "syö vähemmän kuin kulutat" on sopiva laihdutusvinkki, niin älä kommentoi tähän viestiin.
Unohdin vastata mikä muuttui ajatuksen ja tunteiden tasolla. Tajusin taas, miten huonosti lihavia kohdellaan. Olen katkaissut välini, tai ennemminkin lakannut pitämästä yhteyttä niihin tuttuihin, jotka nauttivat siitä että lihoin lihavaksi. Osa niistä kyllä lopetti yhteydenpidon ihan itsestään, kun olin laihtunut.
Pidän suuressa arvossa niitä, jotka olivat mulle ystävällisiä myös silloin kun olin lihava. Lapsuuden aikaisiin suhteisiin tämä ei vaikuttanut, mutta sellaisiin kaverisuhteisiin, jotka ovat alkaneet aikuisiällä.
Olen oppinut, että kaikki huonot tai myös vähemmän hyvät kaverisuhteet ovat turhia.
33kg vuodessa lähti, mikä muuttui? Aloitin hikiliikunnan 4-5krt viikko. Alkoholi kokonaan pois. Laskin kaloreita, mutta ei nyt varainaista nälkää tarvinnut nähdä. Pizzat, burgerit ja makeat pois, mutta riittävästi sai syödä ja pitikin, koska ei muuten olisi jaksanut urheilla. Se oli elämäntapamuutos. Sillä paino on pysynyt samana nyt 4v. Nyt edelleen urheilen saman määrän ja syön hyvin, mutta terveellisesti.
Olen kärsinnyt pitkäaikaesesta masennuksesta ja kevyestä päihdeongelmasta (tissuttelu ja ganja), ja paino on aikuisiällä jojoillut 80-125 kilon välillä (mies 178). Kun iskee mässäily ja juopottelu kaudet niin kiloja tulee nopeasti aina se 5-10 kiloa takaisin. Viime vuodet paino on ollut 90 molemmin puolin ilman järisyttäviä heilahduksia. Mässäilystä ja turpoamisesta kuitenkin aina seuraa ryhdistäytymisvaihe, kun jätän paskot ja lisään kevyttä liikuntaa. Silloin paino myös tippuu melko nopeasti, kun syöminenkin on paastomaisen kevyttä.
Nyt olen talven jäljiltä taas laihiksella, mutta nyt on tarkoitus pysytellä loppuelämä terveellisempien elämäntapojen parissa ja vakiinnuttaa paino tuonne 75-80 kilon paikkeille. Avainasemassa ruokavalion muutos ja herkkujen minimointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras on liikunnan ja ruokailun yhdistelmä. Aina sanotaan, että liikunta ei juurikaan laihduta, vaan ruokavalio ratkaisee, mutta tässä isosta elopainosta on "hyötyä". Kyllä siinä vaan kaloreita palaa, jos esim. 90 kg nainen liikkuu reippaasti tunnin päivässä. Kalorivaje kannattaa myös pitää maltillisena, ei mennä yli 1000 kcal vajeen edes tilapäisesti, 500 kcal vajekin on hyvä. Mitään 1200 kcal ruokavaliota ei kannata yrittää, jos on iso ja painava ihminen ja harrastaa liikuntaa päälle. Johtaa vaan hirveään nälkävelkaan ja ahmimiseen. Isolle, liikkuvalle ihmiselle sopii paremmin esim. 1600-1800 kcal. Monien on myös helpompi ottaa pysyväksi elämäntavaksi säännöllinen liikunta ja järkevä ruokavalio jokaisen suupalan kyttäämisen sijaan.
Ei liikunta juurikaan laihduta. Se on muuten terveellistä ja kiinteyttää.
Tjeha kenenkään luulla että liikkumalla laihtuu.
Kyllä laihduttaa, harhaluulo kuvitella muuta. Toki ravinto on tärkeää ja ei sitä liikunnan lisäämistä saa kompensoida syömällä enemmän.
Laihdutus on matematiikkaa. 1kg läskiä on ~7000kcal, ihmisestä riippuen. Itse juoksin -1000kcal lenkkejä lähes joka päivä. Välipäiviä on toki jonkin verran. Tuolla tahdilla kun juoksee, niin kilo fädää lähtee per viikko tuolla tahdilla ja mitään ei edes tarvitse muuttaa ravinnossa. Joku tulee sanomaan: ”ei tuo ole mahdollista”. No tasan on kun itse niin tein. Tahdosta ja mielen lujuudesta se on kiinni.
OZEMPIC. Paino on pudonnut vuodessa 24kg.
En ymmärrä tota että lihavia kohdeltais huonosti. Se johtuu jostain muusta kyl, tiiän lukuisia täysin Tavis näkösiä ihmisiä, rumia ja tavallisia ja kaikki kohtelee normaalisti
Vierailija kirjoitti:
Kyllä laihduttaa, harhaluulo kuvitella muuta. Toki ravinto on tärkeää ja ei sitä liikunnan lisäämistä saa kompensoida syömällä enemmän.
Laihdutus on matematiikkaa. 1kg läskiä on ~7000kcal, ihmisestä riippuen. Itse juoksin -1000kcal lenkkejä lähes joka päivä. Välipäiviä on toki jonkin verran. Tuolla tahdilla kun juoksee, niin kilo fädää lähtee per viikko tuolla tahdilla ja mitään ei edes tarvitse muuttaa ravinnossa. Joku tulee sanomaan: ”ei tuo ole mahdollista”. No tasan on kun itse niin tein. Tahdosta ja mielen lujuudesta se on kiinni.
Siis juoksitko jotain puolimaratoneja joka päivä? Mulla kuluu se noin 400ckal 7km pitkällä juoksulla, jossa keskinopeus on 11km/h. Toki olen pienikokoinen jo valmiiksi, jolloin kulutan myös vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan minun kropalle ei sopinut lautasmallisuositukset hiilareineen, laihduin heti parikymmentä kiloa kun aloin syödä enemmän rasvaa ja jätin hiilarit lähes kokonaan pois. Ei ole kilot tullut takaisin yli 10 vuodessa.
Samalla paranin bulimiasta.
Minä olen huomannut myös sen, että liika hiilareiden syöminen lisää makeanhimoa.
Ainakin minun tapauksessa. Ja silloin sitä tulee juuri syötyäkin karkkia, suklaata tai muuta epäterveellistä.
Totta, ja huomasin myös sen että jos aterian jälkeen en syö mitään makeaa niin nälkä tulee vasta 5-7h päästä, jos taas ottaa pienenkin jälkiruuan kuten keksin tai pari palaa suklaata niin jo tunnin sisään tuntuu siltä että voisi jotain taas napostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis juoksitko jotain puolimaratoneja joka päivä? Mulla kuluu se noin 400ckal 7km pitkällä juoksulla, jossa keskinopeus on 11km/h. Toki olen pienikokoinen jo valmiiksi, jolloin kulutan myös vähemmän.
Joo tai juoksin sykettä + aikaa, en matkaa. Tunti reipasta juoksua, niin tonni lähtee. Vauhti kiihtyi kunnon noustessa ja painon tippuessa. Isompana heikkokuntoisena riittä matkallisesti vähemmän, mutta katsoin aina että tunti tuli täyteen. Nykyisin menee puolimaratoni 1,5h mitä niitäkin silloin tällöin juoksen. Ja siinä palaa kyllä jo yli 1000kcal edelleen, vaikken iso olekaan.
Ylipaino on 99% tapauksista omaa laiskuutta.
Ainakin omalla kokemuksella voin sanoa, että laihduttaa. Paino rupesi heti tippumaan mitä enemmän liikuin. Tosin laihtumisen seurauksena myös tarvitsin vähemmän ruokaa ja ruokatottumuksetkin alkoivat muuttua pikkuhiljaa terveellisemmäksi.
T: Entinen ylipainoinen