28-vuotiaana lääkikseen, mitä mieltä?
Valmistun sitten reilusti yli 30-vuotiaana. Onko fiksua?
Kommentit (24)
On. Ehdottomasti.
Saat itsellesi hyvän ammatin ja muutaman opiskeluvuoden jälkeen voit jo alkaa tekemään töitä opiskelujen ohessa, joten koko aikaa ei tarvitse kituuttaa opintotuellä ja -lainalla.
Niin? Sä ehdit tehdä töitä aika pitkään:) Lääkikseen vaan!
Itsekin aion ens vuonna hakea 27-vuotiaana :)
Minulla tosiaan on jo ammatti terveydenhuoltoalalta (ei kuitenkaan sh). Opintotukea en voisi nostaa kuin muutaman vuoden. Luultavasti voisin kuitenkin tehdä keikkaa entisessä ammatissani opintojen ohella. Myös lasten hankkiminen mietityttää, sillä niitä ei vielä ole. Olisikohan se opintojen ohella suuri rasite esim. kandiksi tulon jälkeen? Kellään kokemuksia tästä?
ap
Ja onko siis edes mahdollista enää päästä sisään, jos on jo yksi amk-tutkinto?
ap
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 19:40"]
Ja onko siis edes mahdollista enää päästä sisään, jos on jo yksi amk-tutkinto?
ap
[/quote]
riippuu ottaako hakemasi yliopisto käyttöön sen uuden asetuksen
Tunnen useita kolmikymppisenä lääkikseen menneitä. Osa on jo valmistunut ja töissä, osa vielä opiskelee. Potilaiden parissa hieman vanhempi vastavalmistunut koetaan varmasti jopa luotettavammaksi ja osaavammaksi lääkäriksi kuin nuoremman näköinen kurssikaveri (vaikka todellisuudessa mitään eroa ei osaamisessa pitäisi olla).
Pitää siis tosissaan yrittää ensi vuonna. Olen haaveillut tästä koko pienen ikäni, mutta ajautunut aivan väärälle alalle miellyttääkseni muita. Kiinnostukseni alaa kohtaan on kyltymätön,
ap
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 19:33"]
[/quote]
mietipä vielä? peruskoulutus 6 vuotta, erikoistuminen toiset 6 vuotta lisää.
olet 40 kun olet valmis erikoislääkäri. Siinä iässä kollegasi ovat normaalisti olleet alalla jo 20 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 19:55"]
olet 40 kun olet valmis erikoislääkäri. Siinä iässä kollegasi ovat normaalisti olleet alalla jo 20 vuotta.
[/quote]
Ja mitähän merkitystä tällä on? Tuskin vaikuttaa esim. ap:n työllistymismahdollisuuksiin tässä lääkäripulan maassa, joillain muilla aloilla toki voisi vaikuttaa.
Ap, tervetuloa lääkikseen :) Jos tiedät että se on sun juttusi, niin suosittelen hakemaan vaikka olisit 50. Varaudu tekemään paljon töitä, mutta sen todennäköisesti tiesitkin. Äläkä luovuta, mikäli ekalla kertaa ei tärppää!
Sinne vaan! Itsekin tein uranvaihdoksen ja aloitin 30v yliopisto-opinnot! vihdoinkin olen löytänyt alan josta pidän, kyllä niitä töitä kerkee tekemään myöhemminkin! Itsellänikin on vielä opinnot kesken, ja kyllä opiskelun ja perheen pystyy yhdistämään, se on itsestä kiinni miten asioihin suhtautuu. Mielummin tekee sitä mistä on aina haaveillut/ nauttiin kun jotain mikä ei kiinnosta yhtään.
[/quote]
[/quote]
Et taida osaa laskea.....
Okei, ap olisi jotain 40 kun olisi erikoislääkäri.
Mutta niinpä ne parikymppisenä aloittaneetkin on noin 32-vuotiaita ennen kuin ovat erikoislääkäreitä. Sitä paitsi sen yleislääkärin tutkinnon saa 5-6 vuodessa ja yleislääkärilläkin on hyvä palkka. Ja jo opiskeluaikana voi tehdä töitä. Ei ole siis rahallisesti juurikaan huolta. Eikä kaikki edes halua erikoislääkäreiksi, tarvitaan niitä yleislääkäreitäkin.
Lisäksi tulevaisuudessa todennäköisesti ollaan töissä 70-75-vuotiaiksi asti, joten ap:lla on kyllä runsaasti aikaa tehdä töitä.
P.S Tässä lehtijuttu yhdestä todella hyvästä kirurgista. Meni lääkikseen joskus 3-kymppisenä.
[/quote]
Amislainen voi olla ollut työssä 20 vuotta, mutta jos menet yliopsitoon, niin et. Jos olet kirjoittanut ylioppilaaksi 19-vuotiaana, ihme tapaus täytyy olla, jos vuodessa suorittaa 5-6 vuoden opinnot. :)
Kuule, mä olen 32 ja haen ens keväänä eläinlääkikseen!
Onko hammaslääketieteellisen opinnot muuten helpommat/nopeammin suoritetut kuin yleisen lääketieteen? Sama pääsykoehan niissä kuitenkin on, mutta 26v täyttävänä humanistina mietityttää tuo kesto. Saavatko hammaslääkärit yhtä hyvää palkkaa kuin yleisestä valmistuneet (mahdollisesti erikoistuneet)?
Pärjääkö huonolla matematiikalla pääsykokeissa? Fysiikan & kemian kaavoja mahdollisesti voin oppia ulkoa..
Niin, eläinlääkis... Sekin kiinnostaisi! T: ylläoleva. Miten helppo päästä? Kauanko opinnot kestävät ja liekö töitä sillä osa-alueella?
Sinne vaan! Pitkä ura kuitenkin vielä edessä. Hieman kokeneempiakin (kokemusta elämästä & muista töistä/opinnoista) lääkäreitä tarvitaan! Hyvin ehdit valmistua ja uraa tehdä. Itse olen 30 kun valmistun, eikä yhtään heikota. Kovasti kannustan vuotta nuorempaa ystävää, joka meinaa myös jatkossa sinne hakea!