Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko olemassa jotain psykologista termiä tai selitystä sille miksi koronarokotteen "tyrkyttäminen" raivostuttaa?

Vierailija
26.06.2021 |

Tiedän jo että joku tulee vastaamaan tähän "ihmisten tyhmyys" :D mutta antakaas kun selitän:

Siis sellainen tunteisiin vetoava mainonta ärsyttää. "Välitäthän läheisistäsi ja muista ihmisistä, ota siis rokote :) <3". Tai kun joku postaa instagramiin #koronarokote "JEEE! Nyt se on otettu! Kommentoi alas milloin sä käyt ottaa omas ;)"

Mulle ei olisi mitään ongelmaa jos olisin saanut vain yhden asiallisen tiedotteen, milloin se on saatavilla mutta tälläisestä toistuvasta tyrkyttämisestä tulee semmoinen olo että v*tuttaa ja että onko tähän joku koira haudattuna kun noin paljon pitää mainostaa (todennäköisesti ei mutta silti tulee se olo)

Sama juttu muuten kuntavaaleissa ja äänestämisessä. Äänestän mielelläni mutta jos joka tuutista tulee jotain "kai sinä yhtään VÄLITÄT kunnastasi ja äänestät" mainontaa ja painostusta, muhun iskee aikuisen ihmisen uhmaikä ja tulee se olo että empäs kuulkaa äänestä kohta ollenkaan, lällällää!

Tiivistettynä: Osaako joku selittää miksi mun järki sano ota rokote mutta tunnepuoli sanoo lällällää kohta en ota ollenkaan.
?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrkyttäminen? Ihan itse piti varata, vieläpä kovinrajattu aika, jolloin onnistui.

Vierailija
2/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mekanismi, kun lasta ärsyttää vanhemman komentelu. "Kyl mä itte tiedän, älä vouhaa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auktoriteettiongelma

Vierailija
4/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissäkin terkkari tyrkytti. Meillä onmyönteinen rokoteilmapiiri ja päästään sitten nopeammin maskeista eroon jne.

Vierailija
5/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnepuolesi kuulostaa aika lapselliselta. En ole koskaan oikein ymmärtänyt tätä käyttäytymismallia, jossa joku tärkeä asia joka vaatii toimenpiteitä on esillä ja osa ihmisistä kiistää sen faktan ja vain ärsyyntyy. Oli sitten rokotukset, ympäristön suojelu, ilmastonmuutos tai rasismi kyseessä. Faktat kielletään kun vaikutuksia ei itse koeta sillä hetkellä. 

Vierailija
6/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkittynyt uhmaikä. Rasittavaa aikuisella. 

Vierailija
7/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaajat eivät ymmärtäneet aloitusta.

8/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaktanssi ehkä, en ole varma.

Vierailija
9/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en osaa vastata tuohon mitään muuta kuin sen tyhmyyden. Jos yhtään viitsii ajatella, niin pitäisi ymmärtää, miksi asiaa "tyrkytetään". Jos asiasta olisi vain yksi asiallinen tiedote, itse en välttämättä edes muistaisi, että asia pitää jossain vaiheessa pois alta. Sama juttu näissä verenluovuttamisissa ja unicef-keräyksissä. Kyllä kaikki tietävät näiden asioiden olemassaolosta, mutta on tarpeen välillä muistuttaa. Se, että tunteisiin vetoava viestintä ahdistaa ja saa aikaan jopa vastareaktion, kertoo siitä, että asiaa ei ole ihan sisäistetty. Normaalille ihmiselle se ei ole mikään ongelma. 

10/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://en.wikipedia.org/wiki/Reactance_(psychology)

Linkki ei toki toimi merkkien vuoksi, pitää copypastettaa.

Vierailija
11/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auktoriteettiongelma

Ei ole. Minulla ei ole ikinä ollut mitään auktoriteettiongelmia. Lapsena tottelin vanhempia, koulussa opettajia ja töissä esimiestä. Silti minuakin ärsyttää tuo syyllistäminen ja holhoaminen, mikä jatkuvasti koronan ympärillä pyörii.

Vierailija
12/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteisiin vetoaminen. Älyllinen ihminen tietää että päätös rokotteesta ja äänestämisestä pitää perustua faktoihin ja ärsyyntyy kun muut tekee niitä tunteella ja samoilla tunteilla koittaa vaikuttaa muihin.

Vierailija
13/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” onko tähän joku koira haudattuna”

Miksi olisi? Ehkä se innostus liittyy siihen, että henkilö pääsee koronasta eroon? Sinustako olisi ihan jees jatkaa elämää tällälailla, kuin nyt olemme 1,5 vuotta eläneet?

Vierailija
14/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteisiin vetoaminen. Älyllinen ihminen tietää että päätös rokotteesta ja äänestämisestä pitää perustua faktoihin ja ärsyyntyy kun muut tekee niitä tunteella ja samoilla tunteilla koittaa vaikuttaa muihin.

Miksi se älyllinen ihminen kokee rokotteen kuitenkin uhkana, jos tietää asiasta faktat? Ymmärrän, jos tunteisiin vetoaminen nähdään kyseenalaisena, jos sillä ajetaan jotain ikävämpää agendaa, mutta mitä pahaa on siinä, että hyvää (tai neutraalia) asiaa markkinoidaan tunnepohjaisesti? 

Vierailija
15/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeessä sitä tyrkytetään? Olen hiki päässä kytännyt terveyskeskuksen sivuja, jotta näen milloin oma ja lasten ikäryhmien rokotukset alkavat ja ajan voi varata.

Vierailija
16/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auktoriteettiongelma

Ei ole. Minulla ei ole ikinä ollut mitään auktoriteettiongelmia. Lapsena tottelin vanhempia, koulussa opettajia ja töissä esimiestä. Silti minuakin ärsyttää tuo syyllistäminen ja holhoaminen, mikä jatkuvasti koronan ympärillä pyörii.

Ai jaa. En mä vaan ole ottanut mitään syyllistämistä siitä. Mitä syyllistämistä tarkoitat? Vai tarkoitatko, että faktojen kertominen (käsien pesu on paras tapa estää koronaa, sosiaalista etäisyyttä on pidettävä, kun rokotekattavuus on yli 70% 2:lla annoksella tilanne helpottaa jne, on valehtelua ja siksi ainoastaan syyllistämistä?

Tai mikä holhoaminen? Kuka sua on holhonnut? Lehtikirjoittelu ei osoita sinulle holhoojaa, mitensinua voidaan holhota ilman holhoojaa?

Vierailija
17/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeessä sitä tyrkytetään? Olen hiki päässä kytännyt terveyskeskuksen sivuja, jotta näen milloin oma ja lasten ikäryhmien rokotukset alkavat ja ajan voi varata.

Nimenomaan! Tiedotus on ollut todella surkeaa! Olen töissä terveydenhuoltoalalla ja ilman sitä en olisi vieläkään kuullut, että ikäryhmäni (45-50v.) rokotukset ovat jo alkaneet! Eli tästäei todellakaan tiedoteta tarpeeksi.

Vierailija
18/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyrkyttäminen? Ihan itse piti varata, vieläpä kovinrajattu aika, jolloin onnistui.

Joo todellakaan ei tyrkytetty. Miten joku voi pitää jotain taviksen instakommenttia edes ajatuksen uhrauksen arvoisena, siis kokea tyrkyttämisenä? Vaikka niitä tulisi 50 kappaletta joka päivä, miten se olisi tyrkyttämistä? Ihmisiä rokotetaan, apon ihan että woooa, en tiennyt! Joku tyrkyttää jotain rokotetta koronaan, what

Vierailija
19/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin sinua kuvaava sana on typeryys.

Vierailija
20/21 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset on "vastarannankiiskiä", se oma pää on pidettävä, jopa senkin jälkeen kun huomataan että ollaan väärässä.

Nuo asiat usein korostuvat mm. naapuri- tie- tai mökkiriidoissa ymv. Siis se, että jaksetaan vaan valittaa ja valittaa.

Paras esimerkki on se ukko, joka ITSE ensin vaati saada mökkitien pois käytöstä (ehkä tiemaksujen takia?) ja sitten kun ei enää saanutkaan "oikaista" reittiä mm. sahasi moottorisahalla aidan pois (sai tuomionkin) ja nyt valittaa kun tietä ei enää ole, ja tuo jatkujut jo VUOSIKYMMENIÄ!

Joku mielenvika tuossa on, vaikea määritellä mikä.

Ja ns. elämää tuskin on noilla, jostain jutusta (on se sitten rokote tai naapurin nurmikonleikkuu tai mikä vaan) tulee "elämää suurempi" kysymys mihin kaikki energia laitetaan.

Yksi tuttu on koronarokotteiden ym. vastustaja, heimoaa somessa koko ajan. Mietin miksei kauniina kesäpäivänä mene vaikka rannalle nattimaan elämästä, vaan käyttää (siis varmasti oikeasti!) kaiken vapaaaikansa haukkumalla muita "koronahysteriasta" ja kommentoimalla asiallisiin juttuihin "myrkkypiikeistä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä