Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 vuoden välein kortinuusimisrumba

Vierailija
26.06.2021 |

https://www.is.fi/autot/art-2000008071883.html

Eli ajokorttiakin pitää alkaa uusimaan viiden vuoden välein kuten henkilökorttia ja passia, kivaa. Muuttuukohan pian kirjastokortit ja bonuskortitkin samanlaisiksi tiheesti uusittaviksi? Ainiin juu ei, koska nehän on ilmaisia.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti käy edelleen pankissakin tunnisteena jos pankki on ollut kauan sama. Mulla on 2004 myönnetty ajokortti, passini meni vanhaksi joskus 2012. En tarvitse uutta. Ajokortilla olen pärjännyt kaikki asioinnit.

Vierailija
22/27 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkiasiointi hoituu ajokortilla kunhan kortti myönnetty 1999 jälkeen, ihan esim OP:n sivuilta löytyy tämä tieto. Postissa pakettia noutaessa käy ajokortti. Jos kaupassa tms kysytään paperit, käy ajokortti. En keksi tilannetta jossa arjessani en voisi asioida pelkällä ajokortilla kun tarvitsee tunnistautua. En matkaile ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei lue iltalehtiä, niin voi ajella korttiin merkittyyn päivään, ellei tule ilmoitusta tai poliisi kehota uusimaan.

Ei voi. Vanhalla kortilla voi ajaa vain vuoteen 2033 asti riippumatta mitä siinä kortissa lukee viimeisenä voimassaoloaikana.

Vierailija
24/27 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkkari pitäisi olla ilmainen. Ilman sitä ei voi edes tehdä osoitteen muutosta.

Täh? Aiemmat muutot on onnistunut helposti, kohta olisi taas edessä eikä ole henkilökorttia tai passia, ainoastaan ajokortti. Pitääkö siis hankkia jompikumpi ennen muuton toteutumista?

Vierailija
25/27 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkkari pitäisi olla ilmainen. Ilman sitä ei voi edes tehdä osoitteen muutosta.

Täh? Aiemmat muutot on onnistunut helposti, kohta olisi taas edessä eikä ole henkilökorttia tai passia, ainoastaan ajokortti. Pitääkö siis hankkia jompikumpi ennen muuton toteutumista?

Ei tarvitse. Riippuu tietenkin millaisia rituaaleja muuttoon liittyy. Itse tein osoitteenmuutoksen netissä eikä siinä tarvita kortteja, kunhan on mahdollista tunnistautua sähköisesti esim verkkopankin kautta.

Vierailija
26/27 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niistäkin vielä maksullisia saadaan.

Mutta joo, rahastustahan tuo ajokortin jatkuva uusinta. En muutenkaan ymmärrä miksi tuota ajokorttilakia pitää jatkuvasti uudistaa.

Jo Sauli Niinistöhän valtiovaraianministerinä ollessaan vaati kirjastoja maksullisiksi.

ei kylläkään vaatinut

Vierailija
27/27 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tarvitsen korttia lähinnä henkilöllisyyden todistamiseen, kun en ole passia tarvinnut n 10 vuoteen. Nyt olen päättänyt et en tarvitse enää muuta kuin ab-kortin ja annan muiden oikeuksien jäädä pois. Ehkä annan koko kortin vanheta ja hommaan sen passin. Vai onkohan henkilötodistus pidempään voimassa.

Ajokortti ei kelpaa enää, kuin jäätölökiskalla tötterön ostossa... Edes kaupassa omien synttäri rahojen tilille tallettamiseen ei kelvannut! Paketin noutamiseen postista/matkahuollosta ei kelvannut... Puhelinliitymään ei kelvannut... Pankkiasiointiin (vaikka henkilö tuntee minut vuosien takaa ja on koulu kaveri) EI KELVANNUT!

Niinpä olin PEKOTETTU ottamaan sen pent...een henkilökortin A 70 euroa ja ajelut päälle 2 x 100 km. kun poliisisedän piti nähdä minut, etten vain ole kukaan muu kuin minä... AJOKORTTI KELPASI TODISTEEKSI SIITÄ!!!  Aijai jum...auta! Ihan hölmön hommaa. Miksi se AJOKORTTI ei voisi olla samalla HENKILÖLLISYYSKORTTI - sama voimassa olo aikakin!

Toki omaa henkilökorttini en saanut sitten pois postista sillä ajokortilla... Siihen piti valjastaa ihan ventovieras passin omaava henkilö eli se virkailija, joka mulle sen passin siitä tiskin yli ojensi... Valtakirjalla... Helpottaa kuulemma heitin elämää kyseinen käytäntö ellei vaihtoehtoja ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan