Vegaanit taas vaatimuksineen liikenteessä...
Eräs fb-tutuistani oli kommentoinut keskusteluun jossa oli sydämistytty siitä, että kasvisruokavalio sisältää mm. maitoa, juustoa ja munia. Heidän mielestään veganismi on Ainoa Oikea tapa olla kasvissyöjä, koska se on OIKEASTI ainoa ruokavalio joka sisältää vain kasviksia. Ok, mutta eikö ne syö esim. sieniä? Ainakin minun tuntemani vegaanit syövät. Eli missä logiikka?
Kommentit (35)
Öö. Mikä sieni sit on? En tajuu.
Kuin en myöskään vegaaneja.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:39"]Minusta tuo on mielipide eikä vaatimus.
[/quote]
Kommenteissa vaadittiin käsitteen tarkennusta veganismin suuntaan.
Pakollinen sydämistyminen aiheesta vegaanit eivät ole yksi yhtenäinen rintama. Se että jollakulla on äkkijyrkkiä mielipiteitä ja joku vielä auliisti niitä ääneen lausuu, ei tarkoita että kaikki vegaanit ajattelisivat samalla lailla. Valitettavaa, että aloittajaa häiritsee ilmeisesti yhden tai korkeintaan muutaman kovaääninen julistus.
sienet ei oo kasveja, mutta ei ne ole eläimiäkään.
Eikös vegaanien ruokamaailma koostu ei-eläinperäisistä tuotteista? Sienet eivät kuulu eläinperäisiin tuotteisiin joten saa pistellä poskeen?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:49"]sienet ei oo kasveja, mutta ei ne ole eläimiäkään.
[/quote]
Eli sienejä syövä vegaani ei voi sanoa noudattavansa vain kasviksiin perustuvaa ruokavaliota.
Avauksen otsikko on perseestä vähän kuin homma foorumilla olisi
Ap, mikä on suhteesi tuohon fb-kaveriisi. Onko kenties joku, joka muutenkin aiheuttaa sinulle pahaa mieltä. Jotain kateutta tai omantunnontuskaa sun viestistä välittyy. Suosittelen poistamaan hänet, niin sun ei tarvi kesäaamuasi tuhlata täällä av:lla.
Mulle on ihan sama, mitä mun vegaanikaverit tekee. Jotkut laittaa teehen hunajaa, jotkut käyttää nahkakenkiä, jotkut syö vain kotimaista, jotkut ostaa Herkusta eksoottista, jotkut syö vegaanisesti saadakseen kuulaamman ihon, jne., MITÄ VÄLIÄ MULLE. Ei nekään arvostele minua, joka vannoutuneena lihansyöjänä mm. vastustan eläinkokeita ja koirien jalostamista sairaaksi sekä saatan esim. näin kesällä vetää viikonkin lihatta, vaikka rahkalättyjä ja mansikoita ja pinaattikeittoa, salaatteja ym.
Sienet ovat sieniä eivätkä kasveja, juntit, jäikö peruskoulu kesken? :D
Tosi hyvä trolli. Sienejä ja kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:49"]sienet ei oo kasveja, mutta ei ne ole eläimiäkään.
[/quote]
Eli sienejä syövä vegaani ei voi sanoa noudattavansa vain kasviksiin perustuvaa ruokavaliota.
[/quote]
Veganismi tarkoittaa yleensä ei-eläinperäisten tuotteiden käyttämistä.
Kaikki erikoisruoavaliot jotka ei ole lääketieteellisesti tarpeellisia ovat täysin turhia.
Miksi ihmiset ruikuttaa kasvisruokavaliosta ja vaativat saada sitä itselleen esim. juhlissa, kouluissa ja tapahtumissa?! Vaikka heillä ei ole siihen mitään lääketieteellistä perustelua?
Ihan sama, kun joku vaatisi koulussa itselleen vain ja ainostaan ravinnoksi puoliraakaa entrecote grillihiilillä paistettuna!
Mä en tunne ton puolen käsitteitä joten en niihin puutu.
Muissa jutuissa joskus ärsyttää kun ihmiset kutsuvat itseään tai jotain tekemäänsä asiaa ihan väärällä termillä. Silloin tekee mieli korjata, mutta harvoin viitsin koska se käsitteiden selitys tulkitaan kuitenkin niin että mä olisin siinä sanomassa mitä toiset saa tai ei saa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:55"]Ap, mikä on suhteesi tuohon fb-kaveriisi. Onko kenties joku, joka muutenkin aiheuttaa sinulle pahaa mieltä. Jotain kateutta tai omantunnontuskaa sun viestistä välittyy. Suosittelen poistamaan hänet, niin sun ei tarvi kesäaamuasi tuhlata täällä av:lla.
Mulle on ihan sama, mitä mun vegaanikaverit tekee. Jotkut laittaa teehen hunajaa, jotkut käyttää nahkakenkiä, jotkut syö vain kotimaista, jotkut ostaa Herkusta eksoottista, jotkut syö vegaanisesti saadakseen kuulaamman ihon, jne., MITÄ VÄLIÄ MULLE. Ei nekään arvostele minua, joka vannoutuneena lihansyöjänä mm. vastustan eläinkokeita ja koirien jalostamista sairaaksi sekä saatan esim. näin kesällä vetää viikonkin lihatta, vaikka rahkalättyjä ja mansikoita ja pinaattikeittoa, salaatteja ym.
[/quote]
Sukulainen, joka mielellään pilaa kaikki suvun kokoontumiset vaahtoamalla siitä miten me muut syömme väärin ja miten liha mätänee peräsuolessa tai jotain semmoista. Tosi leppoisaa seuraa siis. Kieltämättä tuo on vaikuttanut asenteeseeni kaikkia vegaaneja kohtaan, vierastan muutenkin kaikkea äärifanaattisuutta asioissa.
Ja eihän nyt ole enää aamu :) heräsin puoli kuudelta lenkille, sen jälkeen kyllä ehtii vaikka hetken viettämään av:lla - kun on lomakin. Mitäs itse täällä teet kun av-hengailu näyttäytyy sinulle noin negatiivisessa valossa?
-ap
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:55"]Ap, mikä on suhteesi tuohon fb-kaveriisi. Onko kenties joku, joka muutenkin aiheuttaa sinulle pahaa mieltä. Jotain kateutta tai omantunnontuskaa sun viestistä välittyy. Suosittelen poistamaan hänet, niin sun ei tarvi kesäaamuasi tuhlata täällä av:lla.
[/quote]
Sukulainen, joka mielellään pilaa kaikki suvun kokoontumiset vaahtoamalla siitä miten me muut syömme väärin ja miten liha mätänee peräsuolessa tai jotain semmoista. Tosi leppoisaa seuraa siis. Kieltämättä tuo on vaikuttanut asenteeseeni kaikkia vegaaneja kohtaan, vierastan muutenkin kaikkea äärifanaattisuutta asioissa.
Ja eihän nyt ole enää aamu :) heräsin puoli kuudelta lenkille, sen jälkeen kyllä ehtii vaikka hetken viettämään av:lla - kun on lomakin. Mitäs itse täällä teet kun av-hengailu näyttäytyy sinulle noin negatiivisessa valossa?
-ap
[/quote]
Ymmärsinkö oikein, onko vegaanisuus itsessään mielestäsi äärifanaattisuutta?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:55"]
Ap, mikä on suhteesi tuohon fb-kaveriisi. Onko kenties joku, joka muutenkin aiheuttaa sinulle pahaa mieltä. Jotain kateutta tai omantunnontuskaa sun viestistä välittyy. Suosittelen poistamaan hänet, niin sun ei tarvi kesäaamuasi tuhlata täällä av:lla.
[/quote]
Asiaa!
mulla on muutama kaveri joilla on omia idealistisia juttujaan. Irl kun tavataan eivät ole koskaan olleet mua käännyttämässä tai arvostelemassa, noista ollaan puhuttu lähinnä silloin kun olen itse kysellyt asioista. Silloinkin ihan asiallisesti perustellen, ei kiihkoilua.
fb-sivuillaan kyllä usein väittelevät noista ankarastikin, samoin jossain yhteisissä fb-ryhmissä. Niiden juttujen lukeminen ärsyttää, mutta silloin on hyvä muistaa ettei ne ihmiset ole tuollaisia irl, eikä ne väittelyt edes edusta kaikkia saman aatteen kannattajia. Siksi mä vaan nykyisin ohitan ne jutut.
Minusta tuo on mielipide eikä vaatimus.