Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaanit taas vaatimuksineen liikenteessä...

Vierailija
23.06.2014 |

Eräs fb-tutuistani oli kommentoinut keskusteluun jossa oli sydämistytty siitä, että kasvisruokavalio sisältää mm. maitoa, juustoa ja munia. Heidän mielestään veganismi on Ainoa Oikea tapa olla kasvissyöjä, koska se on OIKEASTI ainoa ruokavalio joka sisältää vain kasviksia. Ok, mutta eikö ne syö esim. sieniä? Ainakin minun tuntemani vegaanit syövät. Eli missä logiikka?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:58"]

Kaikki erikoisruoavaliot jotka ei ole lääketieteellisesti tarpeellisia ovat täysin turhia.

Miksi ihmiset ruikuttaa kasvisruokavaliosta ja vaativat saada sitä itselleen esim. juhlissa, kouluissa ja tapahtumissa?! Vaikka heillä ei ole siihen mitään lääketieteellistä perustelua?

Ihan sama, kun joku vaatisi koulussa itselleen vain ja ainostaan ravinnoksi puoliraakaa entrecote grillihiilillä paistettuna!

[/quote]

Onko eettisyys ja etiikka ihan vieras käsite sinulle?

Pitäisikö lapsia tai vammaisia saada syödä? Sen kieltämiseksi ei ole mitään lääketieteelllistä perustetta.

Vierailija
22/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vegaanit suosivat luomutuoteita. Ottavatko he huomioon, että niiden kasvattamiseen on tarvittu eläinperäistä tuotetta eli lantaa? Kasvisruokaahan ne lehmät tietysti syövät, mutta sielä lehmän hännän alta se lanta joka tapauksessa putoilee. Hauska juttu, eikö? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hiivan käyttö? Tämä on aina kiinnostanut minua.

Vierailija
24/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 10:14"]

Miten hiivan käyttö? Tämä on aina kiinnostanut minua.

[/quote]

Hiiva on yhtä paljon eläin kuin sienet.

Vierailija
25/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kun lihansyöjät syövät välillisesti RUOHOA?!1! Sieltä se maasta puskee eläinten suuhun!!!

Vakavasti: Saanko arvata, ap:n vegaanisukulainen on veljen vaimo, miehen veljen vaimo tai oma miniä. Saadaan tähän taas tää hiekkalaatikkotasoinen "se toinen nainen varmaan luulee et se on mua parempi ja mulle tuli siitä tosi kurja olo, koska enkö nyt mä oo kuitenkin parempi sitä, yhyy, kompatkaa, vitsi mä vihaan sitä toista naista".

Mun yksi sukulainen on äärikokoomuslainen ja äärimmäisen yrittäjähenkinen. Hän kuitenkin rakastaa kierrellä talkoissa, tehdä vapaaehtoistyötä ja antaa rahaa ties mille loisille ihan huvikseen. Hän on kampanjoinut paikallisen julkisen terveydenhuollon puolesta. Yritti aikoinaan mahduttaa lapsensa steinerkouluun, SYKkiin sen sijaan myöhemmin ei. Tulisko mun nyt ähätellä hänelle tuosta elämäntavasta, että mikäs kokkare sä oot, kun teet hippien juttuja? Ei. Se on hänen elämäntapansa eikä vahingoita muita.

Vierailija
26/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 10:39"]Mites kun lihansyöjät syövät välillisesti RUOHOA?!1! Sieltä se maasta puskee eläinten suuhun!!!

Vakavasti: Saanko arvata, ap:n vegaanisukulainen on veljen vaimo, miehen veljen vaimo tai oma miniä. Saadaan tähän taas tää hiekkalaatikkotasoinen "se toinen nainen varmaan luulee et se on mua parempi ja mulle tuli siitä tosi kurja olo, koska enkö nyt mä oo kuitenkin parempi sitä, yhyy, kompatkaa, vitsi mä vihaan sitä toista naista".

Mun yksi sukulainen on äärikokoomuslainen ja äärimmäisen yrittäjähenkinen. Hän kuitenkin rakastaa kierrellä talkoissa, tehdä vapaaehtoistyötä ja antaa rahaa ties mille loisille ihan huvikseen. Hän on kampanjoinut paikallisen julkisen terveydenhuollon puolesta. Yritti aikoinaan mahduttaa lapsensa steinerkouluun, SYKkiin sen sijaan myöhemmin ei. Tulisko mun nyt ähätellä hänelle tuosta elämäntavasta, että mikäs kokkare sä oot, kun teet hippien juttuja? Ei. Se on hänen elämäntapansa eikä vahingoita muita.

[/quote]

Ihan on kuule verisukua, ja ollaan pienestä asti oltu ystäviä. Nyt aikuisena välit viilenneet, kun tämä veganismi on aiheuttanut mm. sen että ruokapöydässä puhutaan teurastamoista. Ei mitään tilannetajua enää. Sellainen on raskas seuralainen.

Mitä tulee fanaattisuus-kommentteihin, niin kyllä lasken ääripään veganismin sellaiseksi. Siihen liittyy suorastaan hurmoshenkinen puhe oman elämäntyylin ylivertaisuudesta, sairauksilla pelottelua ja väärän elämäntyylin sabotointia mm. pilaamalla toisten ruuat. Täysin verrattavissa esim uskonnollisiin tai jopa poliittisiin ääriryhmiin.

-ap

Vierailija
27/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 11:04"]

Mitä tulee fanaattisuus-kommentteihin, niin kyllä lasken ääripään veganismin sellaiseksi. Siihen liittyy suorastaan hurmoshenkinen puhe oman elämäntyylin ylivertaisuudesta, sairauksilla pelottelua ja väärän elämäntyylin sabotointia mm. pilaamalla toisten ruuat. Täysin verrattavissa esim uskonnollisiin tai jopa poliittisiin ääriryhmiin.

-ap

[/quote]

Olisko ongelma kuitenkin jossain muualla kuin ruokavaliossa? Ongelma kuulostaa olevan enemmän henkisellä puolella kuin veganismissa.

Itse en ole kuvaillun kaltaisia vegaaneja koskaan tavannut. Facebookissa tapaa joskus käännynnäisiä, jotka hakevat rajojaan.

Vierailija
28/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, nämä fanaattiset tapaukset ovat välillä ärsyttäviä, oli kyseessä sitten veganismi, karppaus, taikasienet tai joku muu "hurahdus". Minä jaksoin jossain vaiheessa ärsyyntynä kaverin miehestä, joka on muka-radikaalivihreä, ja jaksaa aina paasata yksityisautoilun pahuutta, mutta joka ei näe mitään vikaa siinä, että itse lentelee kaukomaille useamman kerran vuodessa. Ei muuten myöskään suostu esim. ostamaan vaatteita tai huonekaluja käytettynä, ja perustelee tätä sillä, että pitää jonkun ostaa niitä uusia tuotteita, mutta hän kyllä laittaa omat vanhansa kiertoon :D En jaksa enää välittää tämän ihmisen aivopieruista, ehkä hän jossain vaiheessa tajuaa ajatusvirheensä. Tai sitten ei. Eläkööt omaa elämäänsä.

Vierailija
29/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 10:39"]Mites kun lihansyöjät syövät välillisesti RUOHOA?!1! Sieltä se maasta puskee eläinten suuhun!!!

[/quote]

Ihan on kuule verisukua, ja ollaan pienestä asti oltu ystäviä. Nyt aikuisena välit viilenneet, kun tämä veganismi on aiheuttanut mm. sen että ruokapöydässä puhutaan teurastamoista. Ei mitään tilannetajua enää. Sellainen on raskas seuralainen.

-ap

[/quote]

Mitä sä haluat? Sukulaisesi on sanonut syövänsä ainoastaan kasviksia, mutta unohtanut että sienet eivät ole kasveja. Niin tätäkö meidän nyt kuuluisi täällä lynkata vai mitä?

Jos sukulaisesi on yleisesti urpo, sano niin. Jos haluat keskustella kasvissyönnin ja veganismin eroista, sano niin. Jos haluat keskustella eri ruokavalioiden eettisyydestä, sano niin.

Vierailija
30/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikohan on ekologisesti kannattavampaa;

Se, että jokainen syö mitä haluaa, eli nykyinen tilanne pysyisi ennallaan.

Se, että joka ikinen maapallon ihminen olisi vegaani. Kaadetaan kaikki metsät, jotta saadaan tilaa kasvattaa rehuja. Eläimet sikiäisivät valtoimenaan ja söisivät varmaan yli puolet ihmisille tarkoitetuista viljelyksistä. Eläimet villiintyisivät. Kaikki eläinperäiset lääkkeet lopetetaan, ihmisiä kuolee sairauksiin (rokotteet, armour thyroxin). Kissojen ja koirien jne ruokatuotanto lopetetaan, kotieläimet villiintyy kun joutuvat jälleen itse saalistaa. Pitäisi rakentaa täysin uusi maailma villieläinten varalta, eihän nykyaikaisissa asunnoissa voisi elää. Mitä tähän vielä lisäisi

Vierailija
31/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

31, jos katsot maapallon laajuisesti, mitä ihmiset syövät, niin kovin kasvispitoiselta näyttää. Se viidakot tuhoava soija sitä paitsi menee lihakarjan rehuksi, niin kuin kenties fiksuna ihmisenä tiedätkin. Samoin varmaan tiedät, mistä elinkeinosta saasteet tulee vesiin ja kumpi, kasvisolukko vai kudos, on kantanut viime vuosikymmenten tappavimpia epidemioita.

Mutta eihän tässä siitä ole kyse, että meidän tulisi ap:n mielestä elää raamatullisesti eli maapalloa halliten ja tuhoten, eläimiä syöden. Ap ei väittänyt mitään sellaista. Pyrki vain etsimään ristiriitaisuuksia erään sukulaisensa fb-puheista.

Vierailija
32/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 11:17"]

Kumpikohan on ekologisesti kannattavampaa;

Se, että joka ikinen maapallon ihminen olisi vegaani. Kaadetaan kaikki metsät, jotta saadaan tilaa kasvattaa rehuja. Eläimet sikiäisivät valtoimenaan ja söisivät varmaan yli puolet ihmisille tarkoitetuista viljelyksistä. Eläimet villiintyisivät. Kaikki eläinperäiset lääkkeet lopetetaan, ihmisiä kuolee sairauksiin (rokotteet, armour thyroxin). Kissojen ja koirien jne ruokatuotanto lopetetaan, kotieläimet villiintyy kun joutuvat jälleen itse saalistaa. Pitäisi rakentaa täysin uusi maailma villieläinten varalta, eihän nykyaikaisissa asunnoissa voisi elää. Mitä tähän vielä lisäisi

[/quote]

Lihakarja tarvitsee enemmän viljelypinta-alaa rehulle kuin ihmisten kasvisravinto vaatii.

Ravinnoksi syötävät kotieläimet häviäisivät sukupuuttoon, samoin lemmikit.

Mitkä eläimet villiintyisivät? Miten nykyiset asunnot muuttuisivat villieläinten takia asumiskelvottomiksi?

Veganismi tuskin tapahtuisi yhdessä yössä. Vaihtoehtoisia hoitomenetelmiä kehitellään.

Vierailija
33/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 11:17"]Kumpikohan on ekologisesti kannattavampaa;

[/quote]

Eläimet syö jo nyt viljelykset, jotta saadaan lihaa.

Vierailija
34/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 11:17"]Kumpikohan on ekologisesti kannattavampaa;

[/quote]

Oletko tyhmä, hullu vai provo? Vai kaikkia kolmea?

Vierailija
35/35 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, sienet ovat sieniä, eivät kasviksia. Tämä on kuitenkin tässä kohtaa asian kannalta irrelevantti asia. Veganismissa syötävät jaotellaan eläinperäisiin ja ei-eläinperäisiin, joten ko. erottelu on keskustelun kannalta ainoa relevantti. Se että tarttuu tässä yhteydessä johonkin "sienet eivät ole kasviksia" -juttuun, menee saivartelun puolelle, eikä liity itse asiaan millään lailla.