Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa, olen vuosia säästänyt mökkiin ja hinnat karkasivat

Vierailija
25.06.2021 |

Näin juhannuksena harmittaa kun ei ole mökkiä. Pidän mökkeilystä ja haluaisin oman mökin. Vanhemmillani on mökki mutta sinne ei saa mennä eikä sitä saa lainata, eivät annan kenenkään lapsistaan edes käväistä siellä. (En jaksa selittää tarkemmin, riittänee että sanon että toinen vanhempi on narsisti).
Olen säästänyt monta vuotta pienestä palkasta mökkiin (vaatimattomaan), budjetti n.35-40ke. Ja minulle siis riittää vaatimaton, toivon että kukaan ei tule ilkkumaan että tuolla ei saa lautakasaakaan.
Vielä pari vuotta sitten sai, oli paljon 40ke tason mökkejä, toki kaukana, ei niin hieno ranta, ei hirsimökki jne, mutta mökki kuitenkin. Pari vuotta sitten olin aivan varma että nyt 2021 säästöillä saa mökin.
No eipä saa. Hinnat oikeasti TUPLAANTUI. Se mikä oli ennen 40ke on nyt 70-80ke. Haave karkaa korona-mökkibuumin takia todella kauas.

Onkohan kuitenkin niin että kun taas saa matkustaa, mökkejä ehkä tulee myyntiin? Onko mitään toivoa että hinnat laskisi?
Ja kyllä, koko ajan säästän, eli parhaani mukaan teen itsekin asian eteen jotain.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö se mökki saada käteisellä vai voitko ottaa lainaa?

Vierailija
2/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan on hyvä pesämuna, jos voit ottaa lainaa. Mutta maksa mieluummin paikasta, älä seinistä niin arvo säilyy paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö se mökki saada käteisellä vai voitko ottaa lainaa?

Käteisellä, sillä asuntolaina on mitoitettu niin että mökkilainaa ei voi ottaa päälle. Ehkä pienen summan voisin saada, 10ke tai jotain, mutta tuskin riittää sillä hinnat ovat laukanneet karkuun. Ap

Vierailija
4/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää kannattaa odottaa, älä lannistu, sinähän olet säästänyt hienosti!

Itsellä vasta haaveilun ja suunnittelun asteella, olen hoitovapaalla ja kolmas lapsi syntyy joulukuussa, joten minulla tulee sellainen reilun 3.v katko jälleen säästämisen aloitukseen.

Odota vain seuraavaa lamaa tai notkahdusta, kun ihmiset myyvät mökkejää, kun ei ollutkaan heidän juttunsa.

Vierailija
5/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odottaisin sinuna kyllä, eiköhän ne hinnat tule alas kun ihmiset pääsee taas matkustamaan muuallekin kuin kotimaassa. Voi jopa olla, että tulee reippaasti myös mökkejä siinä kohtaa myyntiin, kun koronavuonna mökin ostaneet toteaa, ettei ollutkaan heidän juttu tämä ollenkaan. 

Vierailija
6/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan on hyvä pesämuna, jos voit ottaa lainaa. Mutta maksa mieluummin paikasta, älä seinistä niin arvo säilyy paremmin.

Mitä tämä tarkoitti? Siis että tontti on arvokas? Se on varmaan totta joo, mutta loistotontit maksavat itsessään (pelkkä tontti) 40-50ke. Tarvitsisin mökin samaan settiin ;)

Ap

Vierailija
7/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sinulla on sitä asuntolainaa?

Vierailija
8/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut myös saman että hinnat oikeasti tuplaantui. Käsittämätöntä. Varmaan niin iso kysyntäpiikki.

Vierailija
9/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sinulla on sitä asuntolainaa?

Jaetusti 300ke. Ap

Vierailija
10/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota pari vuotta. Hinnat tippuvat.

Vierailija
11/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän 40 000 €:lla jo mökki irtoaa, jos ei ole niin väliä sijainnilla, mukavuuksilla, koolla ja kunnolla.

Vierailija
12/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota muutama vuosi, niin hinnat laskee. Saat asuntolainaakin siinä ajassa lyhennettyä.

Tai osta nyt pelkkä tontti ja rakenna siihen vaikka pelkkä minisauna tai aitta. Ja sitten kun asuntolainaa on maksettu riittävästi ja asunto toimii vakuutena niin sitten lainaa vähän isompaa mökkiä varten?

Vierailija
13/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odota pari vuotta. Hinnat tippuvat.

Näin luulen myös. Pari vuotta menee niin varmasti saat kivan mökin itsellesi.

Uusi mökki viehättää, mutta siellä pitää oikeasti tehdä paljon hommia.

Siis jo pelkästään ne perusjutut vie aikaa.

Tiedän koska olen sitä joutunut tekemään.

Vierailija
14/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin olet mökkiä etsimässä? Järven rannalta vai kuivan maan?

Vierailija
15/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä mökin pitäisi olla?

Jos et vaadi aivan omaa rantaa ym. Voit saada mökin hyvin halvalla.

Naapurin vanhukset eivät enää pärjänneet vanhassa ok. Talossa missä ei mitään mukavuuksia, kantovesi, ulkohuussi ja sauna, mutta jos tuosta vierestä raivattaisiin metsää näkyisi saimaa.

200m kävelymatka saimaan rantaan todella hienolle hiekkarannalle missä ei ole kuin satunnaisia uimareita, 1-2km lammelle missä on hyvä uida.

Tuosta ei kannata maksaa kuin 10-15000€.

Vieressä on kanssa vanha talo minkä joku nainen osti vanhuksilta kesäpaikaksi 20000€ hintaan.

Nämä lappeenrannan syrjäkyliltä, 20km lappeenrannan keskustaan, 20km imatralle, lähikauppa 1km.

Vierailija
16/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että tippuu hinnat parin vuoden sisään.

Onko joku tietty seutu kiikarissa?

Vinkkinä, vuokraa mökki pidemmäksi aikaa ennen ostoa samoilta seuduilta. Käytännössä näet mihin kannattaa kiinnittää huomio mikä toimii mikä ei. Selkiintyy mitä haluat sitten joskus omalle mökille, mitä et.

Vierailija
17/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sanon vielä että on teillä kamalat vanhemmat. Kai he tajuaa että te lapset peritte mökin kuitenkin lopulta?

Vierailija
18/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kanssa katseltu pari vuotta. Viime kesä oli ihan hullua. Kaikki mökit myytiin hetkessä, oli ihan normaalia että jos on paikalla kun näyttö alkaa on siellä joku jo tarjousta jättämässä. Vielä keväällä kun lumet oli maassa eräästä mökistä oli jo viisi tarjousta jätetty. Mutta nyt tuntuu että tilanne rauhoittunut. Ne mökit mitkä olisi vielä viime kesänä mennyt heti ei nyt liiku ja hinnat näyttää etuovessa tippuvan. Oma arvioni on että pahin buumi on nyt ohi. Me ollaan ma menossa kattomaan yhtä mielenkiintoista. Paljonko kehtaisi tinkiä lähtöhinnasta ettei olisi liian loukkaavaa?

Vierailija
19/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta mökkitontti ja rakenna siine vaatimaton mökki (20k eurolla saat jo sellaisen rakennettua, jos nyt tosiaan puhutaan vaatimattomasta). tontin hinta sitten riippuu sijainnista.

Vierailija
20/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoitus.

Hinnat tulee vielä monissa kohteissa alas. Nyt ihmiset ostaa mökkejä kotimaan matkailubuumissa. Kun ulkomaat ja matkustus vapautuu, osalla ihmisistä se hoidettava omaisuus kotimaassa ei enää niin kiinnostakaan. Kohteissa voi olla pientä laittoa jos edellinen omistaja ollut peräti uusavuton tai laiska mökin kunnon ylläpitoon.