Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet meidän kotityöjaosta? Aika poikkeava mutta onko reilu?

Vierailija
09.08.2008 |

Itse olen usein väsynyt ja tulee valitettuakin miehelle. Mieskin on välillä väsynyt, mutta työnjaosta ei ole valittanut kertaakaan.

Eli minä käyn kokopäivätyössä. Lapset vajaa 6v ja 2v käyvät päivähoidossa. Aamuisin minä vien toisen lapsista ja mies toisen lapsista hoitoon. Ovat eri hoitopaikoissa. Nuorempi on perhepäivähoitajalla ja isompi "viskarieskaripäiväkodissa" jossa on vain 5-6v lapsia eli eskari-ikäisiä ja siitä vuoden nuorempia. Tämän viskarieskarin tarkoitus on pikkuhiljaa valmentaa kohti koulua (tämä ei liity itse asiaan mutta joku kuitenkin kysyisi).

Pääsen klo 16 töistä. Teen kiireistä, mutta suht kevyttä toimistotyötä. Haen molemmat lapset hoidosta, sitten käyn mahdollisesti lasten kanssa ruokakaupassa ja sitten menen kotiin tekemään lapsille ruokaa. Ruoan jälkeen lapset katsoo lastenohjelmia tai leikkii, minä käyn netissä, lueskelen lehtiä tms. Pistän pyykin ja tiskinpesukoneet pyörimään. Kerran viikossa imuroin. Pari kertaa viikossa järkkäilen tavaroita sen verran paljon että siivoamiseksi voi kutsua.

Mies opiskelee töiden ohessa. Miehelläkin työt loppuu klo 16, mutta menee suoraan töistä kouluun ja koulua kestää klo 16.30-19 ja mies on kotona seitsemän jälkeen. Usein mies kysyy tartteeko kaupasta tuoda jotain tai tuoko jotain valmista syötävää meille.

Lähiaikoina meillä on ollut keittiö- ja vessaremontti ja nämä mies hoiteli lähes yksinään, minä vähäsen auttelin. Kesäloma meni miehellä paljolti remontoidessa, minä enemmän lasten kanssa kävin rannalla ym.

Väsyttää välillä ja kiukuttaa se, että mulla on täällä kaksi enemmän tai vähemmän uhmaikäistä lasta hoidettavana ja hirveä kasa pyykkiä, siivottavaa, ruoanlaittoa jne. Mies ei siis koskaan pese pyykkiä, ikinä pese astioita, ei juurikaan siivoa, varsinkaan ei koskaan tee ruokaa.

Jos vaikka vaihdan joskus lakanoita niin mies saattaa tuoda mulle puhtaat jos pyydän. Samoin joskus se pesee vessan. Ja ehkä parin kuukauden välein imuroi kerran. Mutta se siis opiskelee töiden ohessa, tarkoituksena valmistua joskus parempipalkkaiseen työhön.

Itselläni välillä ottaa koteloon. Mies taas on sitä mieltä että mulla on leppoisaa ja rentoa häneen verrattuna. Mitä mieltä on ulkopuoliset?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet niin teillä on yhtä pitkä päivä.

Vierailija
2/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitteko siivota vaikka lauantaisin yhdessä ja sunnuntai olisi sitten ihan lepopäivä tai vastaava? Ymmärrän että sinulla on rankkaa pienten lasten kanssa, kotityöt siihen päälle jne jne mutta ei miehelläkään varmasti helppoa ole, opiskelut työn ohessa, remontin teko yms niin ei varmasti paljon ehdi sinua lasten kanssa auttamaan. Mutta jutelkaahan asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä taas teet kotitöitä, joka on KAIKKIEN etu.

Vierailija
4/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä aika rankaa,mutta tottahan ne kotityöt kuuluisivat kaikille. Nämä on näitä ikuisuuskysymyksiä--meilläkin edelleen 15 v yhteiselon jälkeen niistä riidellään ... :)

Vierailija
5/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies on tehnyt koulujuttuja, hakannut puita (tavallaan kotityö), korjannut autoa joka on nyt ollut jatkuvasti hajalla, tehnyt remonttia. Ja lisäksi ollaan yhdessä koko perhe lepäilty kotona sen minkä on ehtinyt, käyty kylässä tai lapsiperheiden kesäkohteissa jne. Viikonloput menee kyllä yhdessä hujauksessa.

Ollaan juteltu tästä kotityöasiasta useaan otteeseen. Välillä musta tuntuu että kaadun taakan alle. Mies tavallaan pitää sitä raukkamaisena. On sitä mieltä että kyllähän mun nyt pitäis ihan hyvin sen verran kestää. Välillä menee paremmin ja jaksan paremmin, sitten taas tulee kausi kun tuntuu että ihan masentaa ja elämä on yhtä tympeää puurtamista.

ap

Vierailija
6/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisin rättiväsyneenä seitsemältä koulusta pitkän työ- ja opiskelupäivän jälkeen miettien että pitäisi läksyjä jaksaa vielä tehdä, ja mies joka on oman työpäivänsä jälkeen surffannut netissä, lueskellut lehtiä ja ehkä täyttänyt tiskikoneen sillä aikaa kun lapset katsoo telkkaria alkaisi valittaa, että uupuu taakkansa alle.

Vierailija
7/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisin rättiväsyneenä seitsemältä koulusta pitkän työ- ja opiskelupäivän jälkeen miettien että pitäisi läksyjä jaksaa vielä tehdä, ja mies joka on oman työpäivänsä jälkeen surffannut netissä, lueskellut lehtiä ja ehkä täyttänyt tiskikoneen sillä aikaa kun lapset katsoo telkkaria alkaisi valittaa, että uupuu taakkansa alle.

Vierailija
8/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miettii pyykinpesua, se ei ole kovin rankkaa hommaa jos lajittelee vaatteet heti oikeisiin koreihin (vanhemmat lasten vaatteet ettei punainen sukka eksy valkopyykkiin tmv.) sitten vain heittää korin koneeseen ja kuivumaan, ei mene montaa minuuttia aikaa noihin!=) (Vert. että alkaisi jättimäisestä pyykkivuoresta etsimään tummia 40`C pestäviä ja valkoisia 60`C pestäviä jne. jne.)

Ruokaa kannattaa tehdä aina tuplasatsi. Käytännössä samalla vaivalla tekee vaikkapa spaghettikastiketta kahden päivän annoksen mitä yhden päivän, sama juttu melkein kaikissa muissakin ruuissa.

On sitten helppo heittää spaghetit/perunat kiehumaan ja ottaa kastike pakkasesta ja lämmittää se (vaikka ihan mikrossa). Laatikkoruuat voi aamulla laittaa jääkappiin sulamaan, ja lämmittää ne uunissa (tai mikrossa) töiden jälkeen.

Ja esim. kunkkukiusauksen voi tehdä eineksistä, ei mene pitkää aikaa sekoittaa kinkkusuikale pusiis, peruna-sipulipakaste sekoitus ja mausteet vuuoassa, päälle kermaa ja ehkä juustoraastetta ja uuniin.

Älä tee salaatteja, vaan pilko kulhoon kurkkua ja tomaattia, tai raasta porkkanaa ja laita tarjolle tölkkiananaspalojen kanssa "salaatiksi".

Helppo tapa säästää tiskiä on se, että ostaa jokaiselle perheenjäsenelle oman lasin (ja muut lasin jemmaa pois kaapin ylähyllylle tmv.) joka varsinkin lapsilla kannattaa olla heidän mieleisensä (muumi, batman tmv.) ja VAIN siitä lasista juodaan. Juomisen jälkeen huuhdellaan ja toki välillä ihan kunnolla pestäänkin;)

Siivoaminen taas on helpomaa kun ei ole paljon tavaraa. Eli jos lapsilla paljon tavaraa, osa niistä kerätään pois ja säännöllisin väliajoin saa ottaa osan pois kerätyistä leluista pois, jos antaa muita leluja varastoon tmv. säilytykseen. Ei enää sitä ongelmaa että joka paikka pursuaa leluja.

Muutenkin kannattaa miettiä onko turhaa tavaraa pitkin poikin, ja jos on, niin keksiä niille paikat/heittää menemään. (esim. pitkin poikin ajelehtivat lappuset voi kerätä lokerikkoon/mappiin jossa oma osastonsa "laskuille" "lasten jutut" "säilytettävät kuitit" "talopaperit" "vakuutusasiat" jne. joista kaikki löytyy tarvittaessa, mutta ovat siististi)

Vierailija
9/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan jälkeen lapset katsoo lastenohjelmia tai leikkii, minä käyn netissä, lueskelen lehtiä tms. Pistän pyykin ja tiskinpesukoneet pyörimään. Kerran viikossa imuroin. Pari kertaa viikossa järkkäilen tavaroita sen verran paljon että siivoamiseksi voi kutsua.

Vierailija
10/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla hieman samanlainen tilanne. En usko että sinä olet väsynyt fyysisesti tekemään niitä kotitöitä vaan lähinnä henkisesti siihen että teet kaiken yksin ja vastuu lapsista on käytännössä sinulla. Itse olen ainakin tullut tähän tulokseen asiaa pohtiessani.

Vierailija
11/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et katso kotitöiksi puiden pilkkomista, auton korjaamista tai remontin tekemistä? Kokeilepa itse tehdä sen tiski- tai pesukoneen täyttämisen sijaan... Ne ei kauheasti ainakaan mua rassaa näiden nassikoiden hoidon ohella. Nytkin on aikaa istua koneella viinilasillisen kanssa kun mies on vielä töissä.

Pääset suoraan sanoen aika helpolla. Tuohan on ihan normaalia elämää. Jos luksusta kaipaat, palkkaa kodinhoitaja. Mutta tuo kuulostaa ihanne-elämältä.

Vierailija
12/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidemmän päälle. Jos sitten pääsee parempi palkkaiseen työhön, niin olettaisi sen antavan perheellekin sitten jotain.

Olen kyllä sitä mieltä että se tekee kotihommia enemmän joka on kotona enemmän. Harvinaisen yksinkertaista.

Opiskelu vaatii myös kotitehtävien tekoa, joten kyllä siihenkin pitää antaa aikaa. Ei siitä opiskelusta mitään tule muuten.

*minun* mielestäni ap:n taakka ei kyllä ole ylitse pääsemätön. Asennetta vaan ap, kyllä opiskeluvaihe on joskus ohi.

Vierailija
13/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääse. Minusta opiskelu on arvokasta, ja tuleehan sitten se parempi palkka tietysti taas perheen hyväksi (mikäli teidän rahanjakotapanne on siis sellainen).

Varmaan kannattaisi yrittää ottaa rennommin, laskea vähän standardeja, ettette väsy liikaa.

Vierailija
14/14 |
09.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi uhrasi lomansa remonttihommiin eli käytännössä hänellä ei ollut lomaa ollenkaan.

Miehesi opiskelee työn ohella ja odotat että hän tekisi vielä kotityötkin. Voiko joku olla noin tyhmä.

Lisäksi vähättelet puiden pilkkomista ja autoremonttia (kerroit auton olevan jatkuvasti korjaustarpeen alla).

Pienestä valitat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi