Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yksityis-sektorilla kuluu 6 lomapäivää/vkossa?

Vierailija
21.06.2014 |

Ja kunnallisella 5?!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin yksityisellä on huonommat palkat, ainakin siis sosiaalialalla.

Vierailija
2/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset työehtosopimukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä:/ esimerkkinä kertynyt 22 lomapäivää niin yksityisellä puolella se tekee vain reilut 3vkoa palkallista lomaa kun taas kunnallisella puolella yli 4vkoa.

Vierailija
4/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kertyminen? Olen yksityisellä sosiaalialalla ja mulla lomakertymä on 36+3. Paljonko kunnallisilla on?

Vierailija
5/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 11:25"]

Ja kunnallisella 5?!

[/quote]

Kunnallisesta en tiedä mutta 99% Suomessa menee 6 lomapäivää viikossa, muualla maailmassa 5.... taas meitä kusetetaan kunnolla

Vierailija
6/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 11:56"]

Entäs kertyminen? Olen yksityisellä sosiaalialalla ja mulla lomakertymä on 36+3. Paljonko kunnallisilla on?

[/quote]

Niin ja tämä siis tarkoittaa lomaa 6,5 viikkoa vuodessa.

Vierailija
7/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja ärsytti suunnattomasti kun eräs kunnallisella puolella työskennellyt ei millään meinannut uskoa että se yleisin lomaviikkomalli on se neljä viikkoa kesällä ja 1 talvella silloin kun ei työskennellä kunnallisella puolella. Tyyppi oli luullut että kaikilla on samat lomat kun hänellä eikä tajunnut että kunnallisella on enemmän kun yksityisellä eikä meinannut hyväksyä tai uskoa kun tämän hänelle selitin.

Vierailija
8/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko siellä kunnallisella sitten on? Koko vuosiloma?

Vierailija
9/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalla ja valtiolla ei lauantaita lasketa lomapäiviin, mutta toisaalta lomien kertyminen toimii toisin kuin yksityisellä puolella.

Vierailija
10/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksityiselläkin on eroja, miten lomakertymä on. Mulla oli aikaisemmassa paikassa yksityisellä enemmän, kuin nykyisellä.

Vierailija
11/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Saahan valtiolla ja kummallakin olla yli 6 viikkoa, oliko Se jopa 7 vkoa, kun on ollut siellä 15 vuotta. Eikä jokaisella yksityisellä todellakaan ole 6 viikkoa. Esim. Tietoalan tes on sellainen, että maximi lomat on tuo 5 viikkoa vuodessa, enempää ei tule koskaan. Vakuutusalalla maksimi on 6 viikkoa, kun olet ollut alalla 10 vuotta. Sitten on vielä yrityskohtaisia etuja. Meillä tuo tarkoittaa, että kun olet ollut 10 v. Alalla saat 3 lisäpäivää vielä tesin lomatason lisäksi. Minulla Se tarkoittaa että palkallista lomaa on vuodessa 6 viikkoa 3 pv.

Vierailija
12/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallisella puolella maksimiloma on 38 päivää eli 7 viikkoa ja 3 päivää 

Vierailija
13/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 12:20"]

Höh. Saahan valtiolla ja kummallakin olla yli 6 viikkoa, oliko Se jopa 7 vkoa, kun on ollut siellä 15 vuotta. Eikä jokaisella yksityisellä todellakaan ole 6 viikkoa. Esim. Tietoalan tes on sellainen, että maximi lomat on tuo 5 viikkoa vuodessa, enempää ei tule koskaan. Vakuutusalalla maksimi on 6 viikkoa, kun olet ollut alalla 10 vuotta. Sitten on vielä yrityskohtaisia etuja. Meillä tuo tarkoittaa, että kun olet ollut 10 v. Alalla saat 3 lisäpäivää vielä tesin lomatason lisäksi. Minulla Se tarkoittaa että palkallista lomaa on vuodessa 6 viikkoa 3 pv.

[/quote]

Nimenomaan näin, eli ei ole yksiselitteistä. Mullakin yksityisellä on tuo 6 viikkoa 3 päivää.  Mutta kukaan ei ole vastannut, mikä se "normaali" loma-aika on kunnallisella.

Vierailija
14/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 12:07"]

Kunnallisesta en tiedä mutta 99% Suomessa menee 6 lomapäivää viikossa, muualla maailmassa 5.... taas meitä kusetetaan kunnolla

[/quote]

Eli haluaisit takaisin 6-päiväiseen työviikkoon? Ei riitä, että on lyhennetty 5-päiväiseksi, pitäisi lomaakin vielä enemmän saada?

ps. työsopimuksessa voidaan sopia paremmasta palkasta, lomasta tai mistä vaan, kuin mitä laki taikka TES lupaa. Eikö ihmiset neuvottele työsoppareitaan?

Vierailija
15/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lomaa kunnallisella puolella 28 päivää. Se on se normaali. Vasta 10 vuoden kohdalla määrä nousee. Mä olen ollut työsuhteessa 2,5 vuotta.

Vierailija
16/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallisella puolella on 28pv lomaa eli 5 viikkoa ja 3pv.

10 vuoden jälkeen on 6 viikkoa.

15v jälkeen on 7 viikkoa ja 3 pv.

Ja muistakaaps, että kunnallisella puolella ei ole MITÄÄN muita etuja!! En ole koskaan saanut lounas enkä liikuntaseteleitä, ei ole koskaan mitään "firman juhlia" tms. Kaikki kustannetaan itse.

Vierailija
17/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 12:27"]

Kunnallisella puolella on 28pv lomaa eli 5 viikkoa ja 3pv.

10 vuoden jälkeen on 6 viikkoa.

15v jälkeen on 7 viikkoa ja 3 pv.

Ja muistakaaps, että kunnallisella puolella ei ole MITÄÄN muita etuja!! En ole koskaan saanut lounas enkä liikuntaseteleitä, ei ole koskaan mitään "firman juhlia" tms. Kaikki kustannetaan itse.

[/quote]

Kiitos tästä! Olen yksityisellä ja mulla kaikki mahdolliset lisät, lomaa 39 päivää, eli 6 viikkoa ja 3 päivää.  Ei muita etuja ja mm. yövuorolisät vain 30%.

Vierailija
18/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä nyt on pari vuotta kun olen viimeksi ollut valtiolla töissä, mutta silloin vanhoilla työntekijöillä oli lomakertymä 35 päivää ja uusilla 30 päivää. Ja valtiolla on tuo sama kuin kunnallisella, että lomaviikko kuluttaa viisi päivää. Kuitenkin moni kollegani oli lomalla paljon enemmänkin kuin tuon 35 päivää, koska he pitivät saldovapaita ja vaihtoivat lomarahaa lomapäiviksi. Ei ollut lainkaan tavatonta, että lomalla oltiin kesällä 4-5 viikkoa, syksyllä viikko, jouluna kaksi viikkoa, perheelliset pitivät lisäksi helmi-maaliskuussa talvilomaa viikon ja useimmat vielä viikon loman pääsiäisen aikaan. Plus tietysti kaikki irtolomapäivät arkipyhien yhteydessä, jolloin vuodessa tuli suunnilleen 4 pidennettyä viikonloppua.

Vierailija
19/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kunnallisella ei saa edes lomarahoja vaihtaa vapaaksi. Ei ainakaan meillä hoitoalalla.

Vierailija
20/30 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerrotta näistä lomista niin pointtihan on se että lasketaanko lauantait lomapäiviksi vai ei. Sehän vaikuttaa ratkaisevasti paljon sitä lomaa on oikeasti eli vaikka yksityisellä on virallisesti usein 24+6 lomapäiviä niin käytännössä se tarkoittaa sitä että lomapäiviä on vain yhteensä 5 viikkoa koska lauantait lasketaan noihin lomapäiviin kun taas kunnallisella lauantaita ei lasketa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan