Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastasyntynyt ei kakkaa, apua!

Vierailija
29.06.2014 |

Vauva syntyi tiistaina normaalipainoisena ja täysiaikaisena, imetys sujui ensimmäisinä päivinä hyvin ja vauva kakkasi ensimmäisen kerran vuorokauden ikäisenä. Pihkakakkaa tuli muutaman päivän ajan, mutta kolmeen vuorokauteen kakkaa ei ole tullut yhtään! Vauva pissaa normaalisti ja paukuttelee, mutta tavaraa ei tule vaippaan asti. Maito nousi n. kolmantena päivänä synnytyksestä, sitä ei tule tulvimalla mutta vauva on jaksanut imeä hyvin ja nukkua sopivasti. Korviketta on saanut nyt viikonlopun aikana n. 2dl yhteensä, koska huolestuin maidon riittävyydestä... mutta ei ole auttanut yhtään kakkaongelmaan.

Ensimmäinen neuvola on jo huomenna, mutta asia huolettaa silti kovasti. Ensimmäinen lapsi oli tässä vaiheessa jo ns. sinappitykki pelkällä rintamaidolla! Ymmärtääkseni näin pienen vauvan tulisi kakata edes päivittäin. Onko tämä normaalia?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:36"]Soita ambulanssi jos et itse pärjää lapsesi kanssa.

[/quote]

Älä viitsi, olen oikeasti huolissasi. - ap

Vierailija
2/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää! On ihan normaalia että vauva ei kakkaa kolmeen päivään - tai viiteen päivään! Meillä kaksi täysin erilaista "kakkaajavauvaa", toinen kakkasi kerran viidessä päivässä ja toinen viisi kertaa päivässä - ja kumpikin tapa on täysin normaali. Ei siitä maidosta niin paljon kakattavaa jää. Maidolla elävän vauvan ei todellakaan tulisi kakata joka päivä. Eli toiset kakkaa ja toiset ei. Ja tämä tosiasia lukee joka "vauvaoppaassa" joten huoli pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsilla juuri ensimmäinen korvikeannos aiheutti muutamana päivän "tukoksen". Imettämällä vatsa toimi usein. Korvikeummetus on ihan yleistä. Anna tissimaitoa niin vatsa toimii.

Vierailija
4/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille luumuja ne laittaa mahan toimimaan.

Vierailija
5/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muista vastasyntyneistä ja ohjeista yhtään mitäön, joten voin olla väärässäkin, mutta jos vauva pissaa kunnolla ja jaksaa hyvin imeä, niin eikö hänen pitäisi maalaisjärjellä ajateltuna saada riittävästi ravintoa...?

Vierailija
6/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin neuvolassa, että on normaalia jos vauva kakkaa joka vaippaan tai kahden viikon välein. Kaikki tällä välillä on normaalia...

Vierailija
7/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikähän asiaan tule huomenna selvyyttä neuvolassa. Muistan vaan synnäriltä kätilön kommentin että toiset vauvat kakkii 10 kertaa päivässä ja toiset kerran 10 päivässä, kaikki siltä väliltä on normaalia.

Vierailija
8/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nelonen, on kyllä kokemusta pidemmistä kakkaamisväleistä isomman vauvan kanssa, mutta en tiennyt että koskeeko sama näin pieniä ja vauvan ensipäiviä...

Vierailija
9/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita synnärille. Ne auttaa ihan mielellään. Joko vastaanottoon tai sitten sinne josta kotiuduitte. Voit soittaa vaikka nyt ja saat vähän apua tai mielenrauhaa, mutta ei tarttisi ainakaan itse tuota huomiseen saakka pohtia.

Vierailija
10/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kokeilla tuttipulloon pieni määrä vettä & luumusosetta. Korvike yleensä kovettaa vatsaa, sekä sinun syömäsi ruoka imetyksen kautta. Vauvan ollessa selällään, voit tehdä jaloilla jumppaliikettä vatsan päälle ja takaisin jalat suoraksi. Suoli voi alkaa toimimaan vilkkaammin.

Vierailija
11/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen kakkasi pari kertaa päivässä, mutta toinen lapsi 0-4kk ikäisenä vain kerran viikossa tai puolessatoista viikossa. Ihan normaalia vaihtelua. Jos kysyt neuvolasta, siellä varmaan kysytään, vaivaako pitkä ulostamisväli vauvaa. Jos ei vaivaa, ei yleensä ole mitään hätää. 

Vierailija
12/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva ei kakannut kuin pyllyä rassaamalla, kakkajumpalla ja levolacilla, sai napatyrän kovan vatsan takia.

Ensimmäinen löysä kakka tuli 2v iässä mahataudissa.

Vierailija
13/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan normaalilta. Mun vauva ei kakannut sairaala-aikana kun vissiin kerran, vai oisko sitäkään. Lastenhoitaja sitten näytti miten mahaa voi hieroa vauvaöljyn kanssa pyörivin liikkein, navan ympäri ja sitten työntää hellästi esim kuumemittaria tai vastaavaa ohutta esinettä pyllyyn (varovasti tietenkin, vain siihen syvyyteen kun nyt kuumemittari kuumetta mitatessakin). Silleen sai ainakin pahimmat jumit tulemaan ja tein homman muutamaan kertaan kotonakin. Itkeekö vauvasi mahakipuja? Johtuu kai vaan siitä ettei suolisto ole vielä tottunut maitoon ja lähtenyt kunnolla toimimaan, viikon sisällä pitäisi parantua itsekseen mutta tosiaan vauvan oloa voi vähän helpottaa :)

Vierailija
14/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kätilö näytti synnärillä seuraavan kikan: vauvan jalat laitetaan koukkuun vauvan vatsaa vasten, ja kuumemittarin/vanupuikon päällä (laita perusrasvaa liukasteeksi) pyöräytät VAROVASTI peräaukon suuta. Vauva ponnistaa itse kakan pois.

Varsinkin pihkakakka jää jumiin helposti. 

Vierailija
15/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauvalla tuli pihkat vasta3-4 päivän päästä ja sen jälkeen kakkaa on tullut enintään kerran viikossa

Vierailija
16/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ei suositella avittamaan kuumemittarilla tai topislla, suoli ärtyy ja pahimmillaan joutuu sitten aina auttamaan kakat, kun siihen tottuu.

Kakkajumppa auttaa, muista röyhtäyttää. Jos vauva ei vaikuta kärsivän, niin ei hätää.

Vierailija
17/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:53"]Nykyisin ei suositella avittamaan kuumemittarilla tai topislla, suoli ärtyy ja pahimmillaan joutuu sitten aina auttamaan kakat, kun siihen tottuu.

Kakkajumppa auttaa, muista röyhtäyttää. Jos vauva ei vaikuta kärsivän, niin ei hätää.

[/quote]

No äkkiä muuttuu suositukset. Kyseinen "vauva" on nyt vuoden ja 4kk :D ja eipä se siihen tottunut kun ei tervinut kovin montaa kertaa tehdä (ehkä 4)

T: 15

Vierailija
18/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut kyseisen sorkkimatta jättämis-neuvon kahdessa eri synnytyssairaalassa, kolmelle tenvalle.

Lienee eroja paikkakohtaisesti. Ei tarvitse kuitenkaan heti syyllistyä, jos itse on eri lailla toiminut.

Vierailija
19/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:53"]Nykyisin ei suositella avittamaan kuumemittarilla tai topislla, suoli ärtyy ja pahimmillaan joutuu sitten aina auttamaan kakat, kun siihen tottuu.

[/quote]

No äkkiä muuttuu suositukset. Kyseinen "vauva" on nyt vuoden ja 4kk :D ja eipä se siihen tottunut kun ei tervinut kovin montaa kertaa tehdä (ehkä 4)

T: 15

[/quote]

Naistenklinikalla annettiin myös tämä neuvo vuosina 2011, 2012 ja 2014 syntyneiden vauvojen hoitoon. :-) Ja on siis ihan virallinen suositus. Kaikille ei mene jakeluun, että niistä vanhoista konsteista pitää jossakin vaiheessa luopua.

Vierailija
20/31 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on normaalia. Minulla 3 viikon ikäinen vauva ja tuoreessa muistissa on iäkkään kätilön sanat "kakka voi olla tulematta kaksikin viikkoa ja se on normaalia" tämä sellaisen keskustelun yhteydessä, kun ihmettelin, että vauva ei ollut pissanut. No pissa onneksi tuli sitten illalla, ja sekin olisi ollut vastasyntyneellä normaalia, pääasia että ne eka pissa/kakkamerkit oli saatu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän