Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako esikoinen parhaat geenit?

Vierailija
20.06.2014 |

Vai mistä johtuu, että esikoinen usein menestyy esim koulussa sisaruksiaan paremmin?

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät saa.

Vierailija
2/89 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ainakin kuopus on se porukan fiksuin ja filmaattisin. Kaikki kolme olemme yliopistossa opiskelleet (minä vanhimpana ainoa valmistunut toistaiseksi) ja ihan hyvin pärjänneetkin. Silti kuopus on koulumenestykseltään meistä selvästi "voittaja". Kirjoitti mm. 6 L:ää (sisältäen pitkää matikkaa, äidinkielen, venäjää jne). Nuorin ei kuitenkaan ole pelkästään kirjaviisas, vaan on meistän myös sosiaalisin ja on pärjännyt harrastuksissaankin hyvin. Myös työelämässä menee hyvin, vaikka yliopisto-opinnot on kesken: tekee opintojen ohessa oman alan työtä ja on tehnyt heti ensimmäisestä opiskeluvuodestaan asti.

Kiitän vaan onneani, että olen vanhempi sisarus tälle tehopakkaukselle. Olisi ehkä tullut nuorena pienet suorituspaineet ja alemmuuskompleksit, jos olisi pitänyt kulkea tällaisen tyypin jalanjäljissä pikkupaikkakunnan kouluissa ja harrastuspiireissä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 02:14"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 23:51"]

http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Kasvu-ja-kehitys/Sisarukset/Esikoinen-on-fiksu-kuopus-on-vitsiniekka/

[/quote]

Meidän perheessä esikoisesta tuli kouluja käynyt ja työteliäs tolkun ihminen. Kuopus on puolestaan koko ikänsä elänyt tuilla ja on epäsososiaalinen taivaanrannanmaalari. Ei millään uskoisi sisaruksiksi.

[/quote]

No kun havannoi miten lapsistasi kirjoitat, ei tässä tapauksessa ainakaan ole asia geeneisstä kiinni.

Vierailija
4/89 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisilta usein myös vaaditaan enemmän. Heidän täytyy pitää pienemmistä sisaristaan huolta ja näyttää hyvää mallia. Sillä on varmasti vaikutusta.

Vierailija
5/89 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen joutuu ottamaan myös eniten vastuuta nuoremmista. Siksi kehittyy vastuuntuntoiseksi ja ahkeraksi. Tuskin geenit ovat parhaat. Eihän miehen siittiöitä juuri se nopein voi tajuta, että tässä ollaan nyt ensimmäistä tekemässä juuri tähän reikään.

Vierailija
6/89 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 23:48"]

Voiko joku ihan oikeasti edes pohtia tällaista?

[/quote]

voi kuule, kaikki on mahdollista kun kyse naaraslaumasta :)

[/quote]

Nainen, tuo pahuuden ruumiillisssstuma. Paha paha nainen, hui hui. Eevakin yllytti ottamaan omenan!

Vierailija
7/89 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla ei pida paikkaansa tama. Nuorempi sisareni on saanut minua paremmat arvosanat ja on ollut ahkerampi muutenkin kuin mina. On myos meista kahdesta se kauniimpi. Mina taas olen menestynyt hanta paremmin, mika johtuu ehka siita etta olen ottanut suurempia riskeja. 

Vierailija
8/89 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kaksoset?

Vierailija
9/89 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 00:23"]Varmaan itserakasta sanoa näin kun olen itse esikoinen, mutta omassa perheessäni pätee.
[/quote]

Sama täällä. Pikkusisarukseni on kuitenkin taas itseäni menestyneempi sosiaalisesti.

Vierailija
10/89 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mun omissa sisaruksissa tämä pätee, isoveljeni on meistä menestynein, omissa lapsissani keskimmäinen on sattunut saamaan paljon hyviä ominaisuuksia on erittäin hyvä koulussa, lahjakas urheilussa, suosittu kavereiden keskuudessa, empaattinen, pitkä ja komea poika. Joskus sitä miettii miten voikin yhteen lapseen tulla kaikki hyvät geenit ainoastaan kovapäinen luonne voi vanhemmiten vielä aiheuttaa ongelmia tai koitua pelastukseksi.
Muut lapseni ovat ilman muuta ihania ja rakkaita omilla tavoillaan ja tulevat varmasti myös pärjäämään elämässään.

Vierailija
11/89 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko joku oikeesti luulla, että se johtuu geeneistä? 

Te vaan kohtelette lapsianne eriarvoisesti.

Vierailija
12/89 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas minä olen menestynyt parhaiten (koulu, työt) kolmesta sisaruksesta, seuraavaksi keskimmäinen ja esikoinen huonoiten (hyvin hänkin kuitenkin). Ei pidä yleistää.

Voisiko olla, että esikoisen kanssa vanhemmat jaksavat ja viitsivät nähdä enemmän vaivaa esimerkiksi vaatimalla koulussa hyviä suorituksia. Seuraavat lapset pääsevät vähemmällä.

Vierailija
13/89 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 22:12"]

Meillä taas minä olen menestynyt parhaiten (koulu, työt) kolmesta sisaruksesta, seuraavaksi keskimmäinen ja esikoinen huonoiten (hyvin hänkin kuitenkin). Ei pidä yleistää.

Voisiko olla, että esikoisen kanssa vanhemmat jaksavat ja viitsivät nähdä enemmän vaivaa esimerkiksi vaatimalla koulussa hyviä suorituksia. Seuraavat lapset pääsevät vähemmällä.

[/quote]

Niin ja olen siis nuorimmainen.

Vierailija
14/89 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä viesti tulee vähän myöhään, mutta omassa perheessäni isosisko on kauniimpi,sosiaalisempi,urheilullisempi ja parempi koulussa. Hänellä on myös suurempi kaveripiiri. Pärjään minäkin koulussa hyvin mutta en niin hyvin kuin siskoni.

Vierailija
15/89 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päde mun perheessä, meillä kuopus on kaunein ja menestynein.

Vierailija
16/89 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geeneistä ei voi mitenkään johtua esikoisen parempi koulumenestys. Mitä itse olen ympärilleni katsellut, niin esikoisiin ehkä panostetaan enemmän lisäksi vaaditaan enemmän lisäksi heille on usein tiukempia kuin nuoremmille ei enää jakseta/viitsitä.

Kovat vaatimukset ja kuri ainaki ruotsalaisilla maahanmuuttajatytöillä selittää eniten sitä että menestyvät koulussa hyvin.

Vierailija
17/89 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei kyllä ollut noin :D, esikoisella oli huonoin todistus aina. Keskimmäinen meillä on ollut paras koulussa, on matemaattisesti erityislahjakas, esikoinen ei niinkään. (keskimmäisellä oli matikka 10, esikoisella 6) Keskimmäistä myös aina kehuttiin kauniiksi, tyttö oli (on kyllä vieläkin) kyllä mallinmitoissa. Itse olen esikoinen, ja pikkusiskollani oli kyllä aina parempi todistus silloin kouluaikoina. Meidän suvussa ei taida olla totta tuo väittämä ;)

Vierailija
18/89 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon huomannut, että vanhimmalla lapsella usein parempi koulumenestys, mutts nuoremmat sisarukset saattavat olla muuten menestyneempiä.

Vierailija
19/89 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin meni yliopistoon, keskimmäinen amkiin ja nuorin ammattikouluun. Fiksuja nuoria ovat kaikki, mutta esikoinen analyyttisin. Kouluun panostanut jopa sisaruksiaan vähemmän mutta oppii todella nopeasti. Kaksi nuorimmaista taas urheilullisempia ja omaavat isomman kaveripiirin.

Vierailija
20/89 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, olen voittaja ja täysin lyömätön. Hakkaan kaikki muut esikoiset ihan missä tahansa lajissa milloin vain ja olen kuolematon. Riiittikö vai kehunko vielä lisää itseäni? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan