Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VALURAUTAPAISTINPANNU!

Vierailija
20.06.2014 |

Kun puhutaan paistinpannuista, silloin puhutaan ruoan paistamisesta eikä lämmittämisestä.

Paistinpannulla on vain yksi tehtävä, eikä sillä ole mitään muuta tehtävää: paistaa ruoka läpikotaisin kypsäksi ja kuumaksi, ulkopinnasta aina ruoan sisäosaan asti, ja kun se sen tekee, se samalla myös ruskistaa ruoan ulkopinnan. Väistämättä. Haluat sinä sitä tai et halua.

Teflonpaistinpannu on tehty alumiinista ja pinnoitettu sisäpinnaltaan muovilla nimeltä teflon (PTFE). Alumiini materiaalina ei kuumene riittävän kuumaksi, eikä sisäpinnan teflonmuovi kuumene riittävän kuumaksi, että ruoan saisi paistettua, ja että ruokaan saisi tasaisen ruskean pinnan. Teflonpannu on ainoastaan lämmityspannu, ei paistinpannu.

Yksi paistinpannu on, joka kypsentää ruoan läpikotaisin, ja joka antaa ruoalle täysruskean pinnan. Vain yksi. Se on valurautapaistinpannu.

Teflonpannulla sinä et voi käyttää metallisia paistinlastoja, koska ne raaputtavat teflonmuovin pois. Tosin sama ilmiö tapahtuu ajan kuluessa myös muovisia paistinlastoja käytettäessä; teflon raapiutuu pois pannun sisäpohjasta, ja sen teflonmuovin sinä syöt ruoan mukana. Sinä syöt muovia.

Normaalisti teflonpannut menevät kotikäytössä käyttökelvottomiksi jo alle vuodessa, ja ravintoloiden keittiöissä ne joudutaan vaihtamaan jopa kolmen kuukauden välein.

Valurautapannu ei metallisia paistinlastoja kavahda. Itse asiassa valurautapannussa pitää käyttää metallisia paistinlastoja, koska vuosien kuluessa ne hiovat valurautapannun valmistusprosessissa syntyneen sisäpohjan epätasaisuuden sileäksi.

Valurautapannu alkaa olla sopivasti sisäänajettu noin 10 vuoden käytön jälkeen. Siinä ajassa teflonmuovipannuja kuluu 10 kappaletta. Valurautapannu kestää helposti paljon yli 100 vuotta käyttöä. Itselläni on kesämökillä käytössä isoäidin noin 100 vuotta sitten ostama valurautapaistinpannu, ja se on todella hyvässä kunnossa.

Valurautapannussa on kuitenkin hiukan enemmän hoitamista kuin teflonmuovipannussa, mutta ei paljon. Pesu tiskiharjalla ja kuumalla vedellä käytön jälkeen, ja sitten kuivaus talouspaperilla ja sisäpinnan voiteleminen sulalla silavalla. Astianpesukonetta ei saa käyttää, eikä pesuainetta.

Huolellinen hoitaminen on kuitenkin pieni uhraus siitä, että ostat paistinpannun, jota sinä et elämäsi aikana saa kulutettua rikki. Eikä sinun lapsesi. Eikä sinun lapsenlapsesi. Miksi tyytyisit vähempään?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesu: pelkkä kuuma vesi ja harja. Kuivaus: jälkilämmölle lieden levyn päälle. Voitelu: liinansiemenöljyllä.

Vierailija
2/40 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 00:19"]

No miksi sitten ei ravintoloissa ole kokeilla käytössä pelkkiä valurautapannuja?

Joku muu pannu siis lyö ominaisuuksiltaan tuonkin, kun kyse on laadukkaan ruuan valmistuksesta.

[/quote]

Jos mestarikokki lanseeraa oman paistinpannusarjan niin mitä luulet, kumpaa kokit mieluummin käyttävät, valurautaa vai nimekästä designpannua? Tai jos joku pannufirma sponsoroi jotain ravintolaa, niin onko siinä ravintolassa sen firman pannuja? Kenen pannuja käytät, sen pihvejä syöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 22:37"]Mulla on hiiliteräspannu. Parempi kuin valurautapannu.[/quote]

Millä tavalla? Minusta ne ovat yhtä hyviä.

Vierailija
4/40 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 22:14"]
Paistinpannulla on vain yksi tehtävä, eikä sillä ole mitään muuta tehtävää: paistaa ruoka läpikotaisin kypsäksi ja kuumaksi, ulkopinnasta aina ruoan sisäosaan asti, ja kun se sen tekee, se samalla myös ruskistaa ruoan ulkopinnan. Väistämättä. Haluat sinä sitä tai et halua. [/quote]

Minäkin olen valuraudan kannattaja ja käyttäjä, mutta jos se alkaa tekemään kaikesta well donea, se menee vaihtoon. Onneksi minun pannuni tekevät mediumia, kun sellaista haluan.

Vierailija
5/40 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mikroaaltouunia joten lämmitän ruokaa myös paistinpannulla. Eiköhän jokaisella ole kotonaan itsellleen sopiva pannut. Minä vannon kuparipannun nimeen. Kakkonen hiiliterä ja kolmantena valurauta ja pinnoitetut. Valurauta on painava ja sillä ei pyöritellä ruokaa. Pihvit paistan parilapannulla en perinteisellä valurautapannulla.

Vierailija
6/40 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödynnän tätä ketjua kysyäkseni valurautapannun hoidosta: olen haaveillut pannusta jo kauan, mutta olen näköjään aivan kuutamolla näistä öljy/silava- tuotteista. Netissä olen lukenut ohjeita jossa joka käyttökeeran jälkeen pannu pitää pestä vedellä, kuumentaa ja öljytä. Kamala homma!
Ja mistä sitä silavaa saa? Jotain pekoninpalojako siihen hierotaan?? :D
Kertokaa ihmeessä käytyökokemuksia.
Meillä on 5-henkinen perhe ja tarvitsen ison kestävän pannun jolla tekisin arkiruokaa - lähinnä ruskistan lihaa pannussa ja teen kadtikkeita. Teflon ärsyttää, kun siitä irtoilee paloja jo kahden vuoden jälkeen.

Vierailija
7/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu valurautapannu käytössä 20 vuotta. Toimii aivan loistavasti! En enää tarvii mitään tefloneita!

Vierailija
8/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin?

Onko sinulla valurautapannuja myynnissä, vai miksi moinen purkaus?

Vierailija
9/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valurautapaistinpannusta ja -uunipadasta irtoaa ruokaan rautaa ja ainakaan meillä se ei ole ollut laisinkaan paha juttu.

Vierailija
10/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mää ton tiedän ja siksi mulla on vain valurautaa.

Vierailija
11/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 22:19"]

Niin?

Onko sinulla valurautapannuja myynnissä, vai miksi moinen purkaus?

[/quote]

Jos olisi myynnissä, olisin jo laittanut linkin nettikauppaan. Koska ei ole myynnissä mitään yksittäistä merkkiä, minä ainoastaan suosittelen valuraudan valmistustekniikaa, periaatetta ja ylivoimaisia ominaisuuksia. Sinä kai olet teflonpannujen jälleenmyyjä, olethan sinä? Ap.

Vierailija
12/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä titaniumpannu? Millainen luento siitä? 

Meiltä löytyy monenlaisia pannuja eri käyttötarkoituksiin, myös valurautapata ja teräskattiloita.

Vierailija
13/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin. Sama juttu lieden kanssa. Keraamisista liesistä ei ole mihinkään. Ovat vuodessa naarmutettu pilalle. Miksi nykyään tehdään roinaa, joka kestää alle vuoden?

Vierailija
14/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap:n kanssa, mutta ei tuota ylipitkää vuodatusta tarvitse joka päivä tänne laittaa. Lyhyemmän aloituksen jaksaisi useampi palstailija lukea ja syntyisi sitä keskustelua.

Vierailija
15/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hiiliteräspannu. Parempi kuin valurautapannu.

Vierailija
16/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hankin induktiolieden pari vuotta sitten, suurin huolenaiheeni oli se, käyvätkö valurauta-astiat sille. Sopivat, ja olin erittäin iloinen siitä. Se, että parit kattilat meni ät vaihtoon oli pieni menetys siihen verrattuna, jos olisi pitänyt vaihtaa parhaat paistoastiat.

Vierailija
17/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ruoka pitää ruskistaa?

Vierailija
18/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 22:37"]

Mulla on hiiliteräspannu. Parempi kuin valurautapannu.

[/quote]

Mulla myös ja samaa mieltä!

Vierailija
19/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitään muutahan ei ole olemassa kuin teflonpannut ja valurautapannut.

Vierailija
20/40 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa. Valurauta on paras. Se on kiistaton tosiasia mikä ei parane millään selityksellä. Jos jotain merkkejä pitää mainita niin Hackmannin Brasserie-sarjaa on syytä välttää koska ne on tehty teräsromusta ja jo viiden vuoden jälkeen alkaa näkemään käytön jälkiä. Seuraavaksi minulle tulee Skeppshultin valmistama. En ole vielä päättänyt mikä.