Jättääkö muut tekemättä raskaustestin?
En itse viime vauvan kanssa testiä tehnyt, koska oli niin selvää että olin raskaana. Nyt olen taas raskaana ja en aio testiä tehdä.
Testit maksavat paljon ja kun kuukautiset ovat aina muuten säännölliset ja sitten niiden pois jäädessä alkavat aina samat vahvat oireet, niin eipä siinä paljon epäilykselle jää sijaa. Ensimmäiset vauvan kanssa tein kyllä kolme testiä kun kaikki oli niin uutta:)
Kommentit (16)
Ei ne testit enää niin paljoa maksa, netistäkin saa halvalla tilattua, että se ei voi olla syy tekemättä testiä. Hienoa, jos tunnet kehosi noin hyvin ja voit olla testittä.
Prisman tikutkin on 2kpl/n 3e eli ryöstöhintahan se toki on. Kivempi arvuutella ja antaa ajan kulua
Testit maksavat paljon? Mitenköhän paljon se lapsen kasvatus maksaa?
No mulla kans ollut selvää että raskaana olen mutta lähinnä testivärin voimakkuus kertoo milloin ovulaatio tapahtunut ja näin tiedosta on hyötyä esim neuvolassa.
Mulla on myös tosi monta keskenmenoa takana ja se on hyvä tietää milloin raskaus on ollut mitattavissa, että missä tilanteessa hcg arvon tulisi olla milloinkin
Niin tosiaan testi voidaan tehdä jopa ilmaiseksi terveydenhoitajalla tai lääkärin määräyksestä labrassa. Joillakin voi olla raskausoireina mm. Kovaa mahakipua ja huimausta jotka taas voi johtua muustakin.
Raslaustestit maksavat 2e-16e riippuen haluaako sellaisen missä näkyy noin arvio viikoista eli 1-3 tai 3+. Ihan tavallisista kaupoista kuten esim. Citymarketista saa parilla eurolla raskaustestin joka kyllä näyttää jos on raskaana. Testit eivät siis ole kalliita ja monelle se jopa tuo enemmän selvyyttä asiaan kun näkee ne kaksi viivaa :)
Jokainen tuntee oman kehonsa parhaiten mutta pelkkä kuukautisten poisjääminen ei aina tarkoita raskautta. Itselläni oli todella säännölliset kuukautiset ja yllättäin pienen stressin takia jäi pois melkein 2kk ajan. Silti en ollut raskaana.
Tiedän myös naisen jolla oli epäsäännölliset kuukautiset ja lääkäri sanoi että se on normaalia vaikka puoleen vuoteen niitä tulisi. Niinpä vain selvisi tämän naisen olevan liki 5 kuulla raskaana ja hän luuli vain lihonneensa :)
mammaksi.fissä on noin neljä euroa kolme testiä. Tosi kallista siis :D
Itselläni jäi juuri kuukautiset pois ja ei käynyt mielessäkään etten tekisi testiä. Voi ne oireet kuvitellakin ja menkat voi jäädä pois monesta muusta syystä.
Ompa kiva mennä neuvolaan "oon raskaana, ultrataan!!" ja selviääkin että olet tyhjää täynnä.
Itse en voisi olla testaamatta :-) ja en ollutkaan vaikka positiovinen tikkuun pärähtikin.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 15:55"]
Prisman tikutkin on 2kpl/n 3e eli ryöstöhintahan se toki on. Kivempi arvuutella ja antaa ajan kulua
[/quote]
Ai niitä on niin halvalla nykyään:). Minä ostin esikoisen testit apteekista ja muistelisin, että yksi maksoi kymmenen euron luokkaa 9v sitten. Mutta suurin syy testin jättämättä tekemiseen on se, että en vain tunne tarvetta siihen kun raskaus on niin selvä. Viimeksi menin neuvolaan viikolla 8 jolloin sydänäänet kuuluivat jo selvästi, ja nyt taidan mennä vähän myöhemmin.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 16:01"]No mulla kans ollut selvää että raskaana olen mutta lähinnä testivärin voimakkuus kertoo milloin ovulaatio tapahtunut ja näin tiedosta on hyötyä esim neuvolassa.
Mulla on myös tosi monta keskenmenoa takana ja se on hyvä tietää milloin raskaus on ollut mitattavissa, että missä tilanteessa hcg arvon tulisi olla milloinkin
[/quote]
Tarkennan että olen 4 lapsen äiti. Kertaakaan en ole testannut itseäni varten, vaan olen ihan tiennyt olevani raskaana.
Tässä toisessa raskaudessa testasin sitten lopulta, kun niin moni oli sitä mieltä, että neuvolaa varten pitää tehdä, mutta ei olisi kuulemma tarvinnut tehdä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 16:03"]mammaksi.fissä on noin neljä euroa kolme testiä. Tosi kallista siis :D Itselläni jäi juuri kuukautiset pois ja ei käynyt mielessäkään etten tekisi testiä. Voi ne oireet kuvitellakin ja menkat voi jäädä pois monesta muusta syystä. Ompa kiva mennä neuvolaan "oon raskaana, ultrataan!!" ja selviääkin että olet tyhjää täynnä. Itse en voisi olla testaamatta :-) ja en ollutkaan vaikka positiovinen tikkuun pärähtikin.[/quote]
En ole ihmistyyppiä, joka kuvittelee oireita;). Ymmärrän toki, että monessa tapauksessa kannattaa testi tehdä ja enhän minäkään voi 100% varma olla, mutta oireet tosiaan ovat aina samat ja vahvat. Eli minun tapauksessani muutoin litteä vatsani turpoaa heti selvästi (paljon ennen kuin voisin edes raskaustestiä tehdä) ja ei palaudu enää yön jälkeenkään. Lisäksi on aina samat himot tiettyihin juomiin ja toisia ruokia en taas voi enää ajatellakaan, vaikka muutoin syön niitä päivittäin. Ja näin ei ole ikinä kuukautisten aikaan tai muulloin. Eli outoa olisi jos en raskaana olisi nytkin taas.
Ja jos sattuisi niin, että ultratessa (tai ehkä lähinnä sydänääniä kuunnellessa) olisin ""tyhjää täys", niin eipä tuo nyt niin noloa olisi, mutta menee siihen:)
ap
Piti tietysti sanoa edellisen viestin loppulauseessa, että "tuskin menee siihen"
ap
Minun on oikeastaan "pakko" tehdä testi jos raskautta epäilen, koska olen alalla jossa altistuu joka päivä röntgensäteilylle.
Etkö halua pidellä positiivista raskaustestiä kädessä, ihastella kahta viivaa ja leijua pää pilvissä vauva mielessä? :)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 16:44"]
Etkö halua pidellä positiivista raskaustestiä kädessä, ihastella kahta viivaa ja leijua pää pilvissä vauva mielessä? :)
[/quote]
Ei mulla ole liittynyt raskaustestin tekemiseen kummallakaan kerralla mitään tuollaista. Oonkohan jotenkin lattea ihminen?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 16:44"]
[/quote]
Ensimmäisen kanssa kyllä. Nyt leijun pilvissä ihan ilman testiäkin ja mietin paljon vauvajuttuja:). Neuvolaan kyllä ajattelin mennä vasta siinä viikolla 10. Nyt on kulunut 2 1/2 viikkoa siitä kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa ja raskausmerkit vain voimistuvat, eli nyt ovat myös rinnat jo pullistuneet ja huonovointisuus on alkanut.
ap
Moi.
Minäkin olen jättänyt tekemättä, kun olen ollut vuorenvarma raskaudesta muutenkin. Ainakaan yhtä enempää testitikkuja ei kannata ostaa, rahan hukkaa;)..