Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
1021/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että rahnaset juuri nyt aika tiukassa ja tuot jonkin tuotavan tai tosiaan asetut siihen jo ehdotettuun koronakaranteeniin.

Vierailija
1022/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilevä kirjoitti:

Hei kysyjä, menitkö mökille?? Mitä veit??

Oliko muilla kutsutuilla samantapainen lista??

Oliko kyse koko Jussista?

Katosiko ap? Yleensä, jos ap ei enää vastaile tilanteen mentyä ohi, on kyseessä provo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt lopulta mikä on sitä "maksattamista".

Jos se on normaalituloisella ihmisellä noin 50 euron nyssäkän vieminen juhannuksena mökille, niin sallikaa minun nauraa.

Isäntäväki laittaa vähintään saman summan tai pikeasti reilusti tuplana. Plus muut mökin palvelut.

Mikä on tässä se vieraan suorittama omistajan mökin kulujen maksatusosuus ja millä matematiikalla?

Isäntäväki / kutsuja varautuu maksamaan hela hoidon, tai jättää kutsumatta. Vieras tuo tuliaisia, mutta isäntäväki ei VAADI mitään, ellei erikseen sovita heti kutsun yhteydessä kulujen jaosta, nyyttäriperiaatteesta tms. Kaikki muu on maksattamista.

Vierailija
1024/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä ihmiset tietävät mökin ylläpitokuluista tai mökkibisneksestä jos luulevat, että ruokakassin hinnalla mökin kuluja maksetaan ja bisnesvoittoa kertyy.

Oletteko katsoneet mitä juhannuksena oli vuokramökkien hinnat.

Ja mitä ovat mökkikulut.

Yhden vieraan tuomat makkarat ja kahvipaketti ei siinä tunnu mitään. Miinukselle menee joka vierailu. Eikä ole tarkpituskaan vierailla maksattaa ylimääräistä, kunhan jotain huomaavat tuoda.

Huomaavaisuus siinä onkin ensisijainen seikka.

Turha yhöttää täällä mökille kutsujien ahneudesta.

Kutsuttujen vieraiden ei kai ole tarkoitus maksaa mökin "kulumisesta"? Jos mökki kuluu käytössä ja siitä haluaa korvauksen, niin silloin mökki pitää laittaa vuokralle tai käyttää itse yksin, ei kutsua muita sinne.

Täytyykin seuraavalla mökkivierailulla viedä mukana saranapaketti ja pieni purkki maalia, niin kompensoituu minusta tulleet kulumat saranoihin ja maalipintaan.

Yksikään mökkiläinen ei ole täällä puhunut itse ensiksi mitään, että vieraiden tulisi kustantaa heidän MÖKKIKULUNSA.

Keskustelu koski alussa aihetta pitääkö viedä jotain mökille mennessään vai ei.

Jossain vaiheessa joku, ilmeisesti itse mökitön hminen, alkoi vetää juttuun mukaan tuon järjettömyyden, että jos vieras vie mukanaan ruokakassin tai edes jotain viemisiä, niin MÖKIN OMISTAJA RAHASTAA, MAKSATTAA OMIA MÖKKIKULUJAAN JA TEKEE SILLÄ BISNESTÄ!

Kertaan: MÖKIN OMISTAJAT EIVÄT TÄTÄ ÄLYTÖNTÄ VÄITETTÄ ALOITTANEET.

Itse olen sitten oikonut, oikeuteni on kai saada sanoa oma mielipiteeni, että viemällä joskus ruokakassin tai viinipullon ei omistaja maksata vierailla yhtään senttiä mökkikulujaan.

Päinvastoin, usein jää miinukselle ottaen huomioon mitä itse tarjoaa.

Älkää nyt kääntääkö tätä maksattamisjuttua nyt aivan päälaellenne, ottakaa nyt vastuu omista puheistanne.

Alkaa tuntua näitä lukiessa, että mökinomistajan täytyisi jopa maksaa päivärahaa vierailleen, niin paljon haukkuja olemme saaneet ahneudesta.

Ilmeisesti vaikka jokainen vieras saisi jatkuvan ilmaisen täysihoidon riippumatta vieraiden oleskeluajasta mökillä niin syyllistyisimme johonkin vierasta loukkaavaan toimintaan.

Vaikka löisimme viisikymppisen vieraan kouraan lähtiessä.

Älä pyydä vieraita, niin kaikille jää hyvä mieli.

Vierailija
1025/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt lopulta mikä on sitä "maksattamista".

Jos se on normaalituloisella ihmisellä noin 50 euron nyssäkän vieminen juhannuksena mökille, niin sallikaa minun nauraa.

Isäntäväki laittaa vähintään saman summan tai pikeasti reilusti tuplana. Plus muut mökin palvelut.

Mikä on tässä se vieraan suorittama omistajan mökin kulujen maksatusosuus ja millä matematiikalla?

Isäntäväki / kutsuja varautuu maksamaan hela hoidon, tai jättää kutsumatta. Vieras tuo tuliaisia, mutta isäntäväki ei VAADI mitään, ellei erikseen sovita heti kutsun yhteydessä kulujen jaosta, nyyttäriperiaatteesta tms. Kaikki muu on maksattamista.

Tämä. Siksi sanotaan isäntäväeksi.

Nyyttärit voi sitten pitää kutsulla ”pidettäiskö illanistujaiset porukalla? Nyyttärit olisi kiva. Meidän mökillä ainakin mahtuu majoittumaan [määrä]x henkeä.”

Vierailija
1026/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilevä kirjoitti:

Katosiko ap? Yleensä, jos ap ei enää vastaile tilanteen mentyä ohi, on kyseessä provo.

Lienee niin varaton, että maksamaton nettiliittymä on nyt suljettu.

Vierailija
1027/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, taas on mökin omistaja kitupiikki.

Tarjoaa ilmaiset oltavat.

Mutta vieraat eivät ole kitupiikkeja kun eivät raaski sitä yhtä poprillipakettia tuoda, johan on ihmiset hiukan sekaisin käsityskyvyltään.

Luitko aloituksen? Mistä luit, että vieraat ei raaski yhtä poprillipakettia tuoda?

Ymmärsitköhän tahallaan väärin?

Vierailija
1028/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilevä kirjoitti:

AP vastasi jo sivulla 9, että ei mene paikalle, vaan pysyy alkuperäisessä suunnitelmassa olla kotona. Samalla kertoi, ettei enää osallistu keskusteluun.

Vierailija
1029/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilevä kirjoitti:

Hän kertoi olikohan sivulla 11 ja viestissä 77, ettei hän mene mökille ja lopetti viestien lukemisen. 

Ajatella, että sellaisiakin ihmisiä on olemassa. 

Vierailija
1030/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sukujuhannus ensimmäistä kertaa. Aatto ja juhannuspäivä oltiin siellä.

Jotta kenenkään juhannus ei mene pelkkään kokkailuun, sovittiin, että yksi perhe hoitaa ekan päivän ruuan, toinen seuraavan päivän ja kolmas hoitaa ilta- ja aamupalan sekä virvoikkeet.

Oli ihana huomata, että porukkaan ei mahtunut yhtään nillittäjää. Kaikki olivat tehneet parhaansa, että muille maistuisi ja tarjottavaa olisi riittävästi.

Kaiken kaikkiaan siis onnistunut juhannus ja tällä porukalla juhlimme varmasti vielä uudestaan.

Vierailija
1031/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

177/1032 |

klo 14:23 | 24.6.2021

-----------------------------------------------A S I A L O P P U U N K Ä S I T E L T Y---------------------------------------------------

Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää.

Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa.

ap

P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vierailija
1032/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...

En edelleen valita, mutta onhan mökissä muutakin kuluvaa kuin se ruoka.

Näinhän se on. Lähdetään vaikka saunapuista. No joku ajattelee, että eihän se ole iso vaiva ne puut pilkkoa. No ei, jos unohdetaan, että sitä ennen se puu pitää kaataa, oksia, polttaa ne oksat, sahata pölleiksi ja kuskata ne pöllit kottikärryillä perämetsästä lähemmäs halkovajaa, pilkkoa ne pöllit joko kirveellä tai klapikoneella ja sitten vielä kuivatella niitä aika kauan, ennen kuin ne on valmiita pinottavaksi ja käytettäväksi polttopuuksi. Joka päivä kun saunotaan pitkään ja hartaasti (juhannuksena on helposti aamu- tai päiväsaunakin iltasaunan lisäksi)  ja se pesuvesikin pitää lämmittää, niin kyllähän niitä puita menee. Eivätkä ne puut sinne itsestään ilmaannu, aika paljon niissä on jo työtä takana ennen kuin ne saadaan kiukaan ja padan alle. 

Kyllä ne vieraat myös paskantaa ja mitä enemmän vieraita, sitä nopeammin huussi täyttyy. Eipä niitä vieraita ole tarjolla avuksi siinä kohtaa kun huussi pitää tyhjentää. Eikä niille oikein voi niitä paskoja antaa mukaankaan, että viekää kotiin ja laittakaa siellä pönttöön, niin ei meidän tarvitse teidän paskoja täällä hautoa. 

Vierailija
1033/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilevä kirjoitti:

Ei mennyt, sivulla 10 tai jotain sanoi ilmoittavansa, että viettää juhannuksen mieluummin itsekseen.

(Jostain syystä keskustelu vain jatkui sen jälkeen.)

Vierailija
1034/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tämäkin lehteen piti laittaa...

Vierailija
1035/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä tätä, että juuri mökillä pitäisi vieraiden  maksaa osuutensa tarkalleen. Odotan, että kun kutsun vieraita, he tietävät, että olen varautunut heidän tuloonsa kaikin tavoin, varaamalla ruokaa ja juomaa ja helkkari nyt ainakin vessapaperia!

Haluan heidän tietävän, että odotan tapaamista ja ilomielellä suunnittelen ruokia ja juomia. Sitäkään en näissä jutuissa ymmärrä, että hoetaan, että ihmiset ei tiedä, kuinka paljon ruokaa mökillä menee. Miten niin ei tiedä, kyllä minä ainakin olen osannut varautua siihen, että ihmiset syövät. Mutta loppujen lopuksi kun vähän katsoo, mitä ostaa, esim. lihat tarjouksesta tms. niin ei sitä maailmoja saa muutaman ihmisen ruokkimiseen. Lisäksi olen tehnyt aina ruokaisia salaatteja välipaloiksi, varannut hedelmiä jne. jotta hiukopaloja voi ottaa itse, olen huomannut, että tämä toimii parhaiten. Illalliset on syöty yhdessä, muuten ihmiset menee oman kellon mukaan. Aamiaiset menee sen mukaan, miten porukka heräilee, mutta aika usein on syöty yhdessä, se on kaikista kivaa.

Meitä on 5-6 hengen porukka ja saan samanlaisia kutsuja muilta sitten, eli menen vain pienten tuliaisten kanssa, kun tiedän jonkun toisen tarkoin suunnitelleen tarjoamiset.

Ihana kun löytyy vielä sinunlaisiakin ihmisiä! Todellisia ystäviä. Minulla oli juhannuksena paras ystäväni käymässä ja vaikka olen tällä hetkellä työtön, pystyin hyvin kustantamaan hänen käyntinsä. Yksi grilliateria, muuten mentiin vähän kevyemmillä ruuilla. Leivoin itse leivät ja kahvileivän. Ystäväni toi tuliaisiksi juurikin sen mansikkarasian ja ilahduin siitä todella paljon. Nautimme mansikat vaniljajäätelön kanssa.

Vierailija
1036/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vaikeus viedä vessapaperia ja hiiliä, kaiken varalta.

Ei vieraan mitenkään tarvitse tietää vessapaperi- ja hiilitilannetta.

Jokainen kuitenkin tietää, että niitä kuluu jatkuvasti.

No sen verran pitäisi olla perillä, että käytetäänkö siellä edes grillihiiliä. Ei meillä ainakaan käytetä, kun on kaasugrilli. Eikä kaikille uppoa viinitkään mökillä. On se hyvä vähän kysellä, mille on tarvetta ja mitä menee. WC-paperin kanssa harvemmin menee pieleen.

Vierailija
1037/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ruuan maksaminen vieraille ongelma. Mutta ei meillä ole mahdollisuutta sellaiseenkaan, että tänne tulisi ihmisiä vain hengaamaan. Meillä on koko ajan kaikenlaista tekemistä täällä niin että ollaan ihan liemessä ja hädin tuskin saadaan nenä pidettyä pinnalla. Sekin vielä menettelee, jos ei vieraat osallistu pihapuuhiin ja muuhun. Mutta meillä ei ole aikaa istuksia loputtomasti vieraiden kanssa seurustelemassa ja heitä viihdyttämässä. Tai olla laittamassa heille ruokaa ja lämmitellä saunaa. 

Että tulkaa vaan, mutta sillä mielellä, että keksitte itsellenne ajankulua jos ei mökkipuuhat puhuttele ja autatte sitten ruuanlaitossa, tiskien kanssa (tiskikone on) ja saunan lämmityksessä. Kyllä me teidät ruokitaan!

Vierailija
1038/1992 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

En edelleen valita, mutta onhan mökissä muutakin kuluvaa kuin se ruoka.

Näinhän se on. Lähdetään vaikka saunapuista. No joku ajattelee, että eihän se ole iso vaiva ne puut pilkkoa. No ei, jos unohdetaan, että sitä ennen se puu pitää kaataa, oksia, polttaa ne oksat, sahata pölleiksi ja kuskata ne pöllit kottikärryillä perämetsästä lähemmäs halkovajaa, pilkkoa ne pöllit joko kirveellä tai klapikoneella ja sitten vielä kuivatella niitä aika kauan, ennen kuin ne on valmiita pinottavaksi ja käytettäväksi polttopuuksi. Joka päivä kun saunotaan pitkään ja hartaasti (juhannuksena on helposti aamu- tai päiväsaunakin iltasaunan lisäksi)  ja se pesuvesikin pitää lämmittää, niin kyllähän niitä puita menee. Eivätkä ne puut sinne itsestään ilmaannu, aika paljon niissä on jo työtä takana ennen kuin ne saadaan kiukaan ja padan alle. 

Kyllä ne vieraat myös paskantaa ja mitä enemmän vieraita, sitä nopeammin huussi täyttyy. Eipä niitä vieraita ole tarjolla avuksi siinä kohtaa kun huussi pitää tyhjentää. Eikä niille oikein voi niitä paskoja antaa mukaankaan, että viekää kotiin ja laittakaa siellä pönttöön, niin ei meidän tarvitse teidän paskoja täällä hautoa. 

Puhut ihan asiaa, mutta alapeukkuja tulee, luulen. Polttopuissa on vielä sekin juttu, että ne pitää olla kuivia.

On ikäänkuin kiertokulku koko ajan. Tuoreita puita on kuivumassa ja kuivat siirretään vadtaavasti toiseen paikkaan, että tulee uusille puille tilaa.

Puuhommia on kaiken aikaa, ei voi jäädä lepäilemään laakereilla siinäkään hommassa.

En käsitä millä aivoilla jotkut täällä ajattelevat.

Vierailija
1039/1992 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, nyt valoja päälle: juhannus oli ja meni jo

Vierailija
1040/1992 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei, nyt valoja päälle: juhannus oli ja meni jo"

Ei haittaa. Mökillä käydään ja vieraillaan pitkin kesää. Asia on aina ajankohtainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi