Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isosisko jaksaa jatkuvasti muistuttaa tai vähintään vihjailla, että minä olen persaukinen.

Vierailija
24.06.2021 |

Juu, hänellä on hieno työ, hieno talo, hieno mieskin, puhumattakaan hienoista lapsista. Rahaa on ”keskivertopaljon”, ja hän osaa käyttää ne rahansa hyvin siten, että sitä tulee ja on aina lisää. Nelikymppisenä elämä vähintään ulkoapäin aika mallillaan.

Minä taas… Minä olen työkyvytön kolmevitonen. Kuten päätellä voi, kuukausittain saan takuueläkkeen, en muuta. Asun vuokralla (kaksiossa, onneksi, koska tarvitsen happea) ja pidän hyvää huolta kissastani. Avoimessa yliopistossa teen kurssin silloin ja toisen tällöin, ja olen vointini ja terveyteni rajoissa vapaa.

En koe siis olevani kuitenkaan köyhä, ainakaan henkisessä merkityksessä.

Olenko persaukinen? No olen. Mutta miksi siitä pitää muistuttaa?

”Lähdetään laivalle, kun nyt taas pääsee. Mutta irrotteluhan ei ole persaukisten hommaa.”

”Persaukisena en suunnittelisi [sitä tai tuota].”

”Persaukisella ei kannata olla haaveita, sitä vaan pettyy.”

Ja niin edelleen. Persaukisuuteni tulee puheeksi pari-kolme kertaa kuussa.

Ikään kuin olisin tilanteeni ja rahattomuuteni itse tietoisesti valinnut. Kliseistä, sori.

Olisitteko te jo pistäneet välit poikki sisareen tai muuhun lähisukulaiseen, joka ei ainoastaan ole (tarkoituksella?) ilkeä, vaan joka on saanut (niinikään tarkoituksella?) aikaan kateuden ilmapiirin?

Kaipaan rohkeutta sanoa suoraan mitä ajattelen, mutta isosisko nyt vaan on isosisko, jos tiedätte mitä tarkoitan.

Lisään vielä jotain positiivista, eli että sisko kyllä auttaa kun tarvitsen, konkreettisesti. Lainaa autoaan, lainaa jopa rahaa hätätapauksessa (tämä on tosin samaan aikaan kamalan nöyryyttävää, mutta silti korvaamatonta) ja ottaa yökylään kun on hätä (olkapääksi hänestä ei ole, mutta läsnäolo riittääkin). On vienyt minut sairaalaan ja on ollut, no, fyysisesti apuna.

Punnitsen tässä siis. Saa antaa ajatuksia. Juuri nyt keittää, mutta järkevä keskustelu olisi tarpeen, erityisesti vertaistuki olisi juuri nyt tarpeen ja tervetullutta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea. JSSisko.

Vierailija
2/7 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea. JSSisko.

Kieltämättä tuli aika pitkä teksti. Sori siitä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävä käytös isosiskoltasi. Ehkä hän yrittää saada sinut "ryhdistäytymään", mutta tuohan vain masentaa ja ahdistaa. Olen ollut vähän samassa tilanteessa. Rupea ihmeessä kehittämään muuta turvaverkkoa kuin tuo varsin ikävä tyyppi ja valmistaudu irtiottoon. Se voi hyvin olla, että hän huomaa senkin ja hetkeksi hellittää, jotta et katkaisisi talutusnuoran. Jatka vain sinnikkääsi siitä huolimatta, mieluiten salassa hänelta, se voi olla että hän siitä vihastuu ja tulee vielä ilkeämmäksi. Jos hänellä on jotain järkeä päässä hänelle voi yrittää sanoa välillä vähän suoremmin, mutta jos ei ole, niin se vaan pahentaa tilannetta. Googlaa ja lue narsismista, tuollainen alistaminen ei ole mitenkään viatonta.

Vierailija
4/7 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
5/7 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teit ap nuoruudessasi, silloin kun vielä olit terve?

Suorititko mitään tutkintoa missään koulussa?

Kävitkö töissä.

Jos sulla olisi jokin tietty koulutus ja tutkinto, voisit olla sairaudestasi huolimatta töissä tai ainakin osa-aikatöissä.

Kenties isosiskosi kuittailee sulle siksi, jos olet nuoruudessasi huithapeli bailaaja, etkä viitsinyt satsata mitään itseesi ja koulutukseen?

Ehkä hänestä tuntuu, että olet tahallasi nyt yhteiskunnan elätti ja valittelet itse joskus rahan puutetta.

Poltatko?  Käytätkö alkoholia runsaasti?

Vierailija
6/7 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän on kateellinen, että sinun ei tarvitse olla oravanpyörässä.

Vierailija
7/7 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teit ap nuoruudessasi, silloin kun vielä olit terve?

Suorititko mitään tutkintoa missään koulussa?

Kävitkö töissä.

Jos sulla olisi jokin tietty koulutus ja tutkinto, voisit olla sairaudestasi huolimatta töissä tai ainakin osa-aikatöissä.

Kenties isosiskosi kuittailee sulle siksi, jos olet nuoruudessasi huithapeli bailaaja, etkä viitsinyt satsata mitään itseesi ja koulutukseen?

Ehkä hänestä tuntuu, että olet tahallasi nyt yhteiskunnan elätti ja valittelet itse joskus rahan puutetta.

Poltatko?  Käytätkö alkoholia runsaasti?

Ei niitä työkyvyttömyyseläkkeitä jaeskella ihan miten sattuu. Taitaa olla siihen joku oikea syy, jos viranomaiset ovat siihen päätyneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän