Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onnistuvatko sairaanhoitajaopinnot jos ei osaa matematiikkaa eikä englantia? Lääkelaskut ynnämuut huolestuttavat

Vierailija
24.06.2021 |

Valmistuin peruskoulusta vähän reilun kutosen keskivarvolla. Pääsin ammattikouluun ja valmistuin mutta haluan sairaanhoitajaksi.

Hain AMKhon kolme vuotta ja nyt pääsin sisään. Mutta minun pohja on just sitä, eli pohjat.

Englantia en osaa YHTÄÄN sen enempää kuin valintakokeen läpäisyyn vaadittiin. Matematiikka on aivan älyttömän vaikeaa ja pänttäsin sitä kolme vuotta. Tiedän ja tiedostan nämä asiat ja olemme ystävienkin kanssa asiasta puhuneet ja vähän asialle nauraneetkin, mutta olemme tulleet siihen tsemppitulokseen, että kun ahkeruudella pääsee sisään niin myös ahkeruudella pääsee valmistuen ulos.

Mutta onko ihan näin? Olen alkanut epäröimään että pääsenkö ikinä lääkelaskuja läpi, koska olen kuullut että ne itseasiassa aiheuttavat joskus koulusta putoamisia jopa ja entä jos kirjoja tai muuta materiaalia on eglanniksi eivätkä taitoni yksinkertaisesti riitä eikä minulla ihan yksinkertaisesti riitä kapasiteetti.

Tämä voi olla joku pitkittynyt kouluun pääsy sokki, mutta todelta tuntuu.

Onko muita jotka on kipuilleet kouluun pääsyn yhteydessä kun pelkää ettei pärjää ja että paikka ei kuulukaan minulle?

Voiko minusta edes koskaan tulla sairaanhoitajaa.

Kiitos tsempeistä ja muistakin ajatuksista

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kielistä saada kokonaan vapautuksen, jos on niin heikot taidot että ei yksinkertaisesti ole mitään mahdollisuutta selviytyä? Mitä näiden opiskelijoiden kanssa tehdään? Olen joskus kuullut että vapautuskin olisi mahdollista.

Vierailija
22/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko kielistä saada kokonaan vapautuksen, jos on niin heikot taidot että ei yksinkertaisesti ole mitään mahdollisuutta selviytyä? Mitä näiden opiskelijoiden kanssa tehdään? Olen joskus kuullut että vapautuskin olisi mahdollista.

Vastaan vaikka en tiedä, mutta haluan minä ainakin yrittää päästä kielikurssitkin läpi

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oamkissa ainaki enkun osalta päästävät säälistä läpi "suullisella"kokeella open kans.

Tietäsikki millasta sakkia sieltä tulee paperit kourassa..

1+1=lääkelasku läpi

Vierailija
24/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö oikeasti osata kirjoittaakin..?

Käsittääkseni pitäisi, mutta jos selviät puhumisestakin niin uskon että saat kielet läpi. Mahdotonta se on vaan sille jolla on erityisen heikot taidot ja pitäisi käytännössä aloittaa opiskelu alusta.

Vierailija
25/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko AMK on pelkkää laiskimmat ja huonommat armosta läpi-pelleilyä höystettynä paritenteillä ja ryhmätöillä joissa voi sluibailla fiksumpien siivellä.

Kielikursseja on yksi lyhyt enkusta ja toinen ruotsista. Ei voi olla ylivoimaista, voi hyvänen aika sentään. Onhan teillä koulussakin ollut kieliä jo monta vuotta jo peruskoulussa. Ei ammattikorkeakoulun pitäisi olla mikään apukoulu. Siitä vaan kertaamaan, perustaidoilla pääsee läpi.

Vierailija
26/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hÖPSIS TAAS! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkelaskut pitää olla aina täysin oikein. Jos matematiikka heikko, niin ei varmaan onnistu.

EI PIDÄ PAIKKAANSA!

Mulla oli matikka 4-5 ja aina armosta pääsin läpi.

Sitten lääkelaskut,naks,osasin soveltaa,osasin laskea,ne olivat niin yksinkertaisia. Kerto-jako-yhteen-vähennys-ja sovellus-ymmärrys.

Älä väitä .

Sama juttu täällä. Olen aina ollut huono matematiikassa ja ainoa luokallani joka halusi mahdollisimman paljon harjoittelua ennen lääkelaskutenttiä. Siellä ei tosiaan saa olla yhtäkään virhettä. Kuinka ollakaan olin yksi kymmenestä jotka pääsivät tentistä läpi ensi yrittämällä ja muut uusintaan. Ja pidin koetta varsin helppona. Aloittajalle, itse en osaa kuin pari sanaa ruotsia ja silti pääsin läpi. Käytännössä opettelin kappaleiden lauseet käännöksineen ulkoa ja sovelsin niitä, en loistavasti mutta pääsin läpi. Päivittäisessä työssäni en ole tarvinnut kertaakaan ruotsia.

Vierailija
27/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan AMK-sh-opettaja-äitini puolesta.

”Tietäisitkin millasta sakkia sieltä tulee ulos paperit kourassa”, sanoi joku, ja voin vahvistaa, että kun vielä asuin kotona sain todistaa, miten äitini istui hikisenä työpöytänsä ääressä ja melkolailla kirjaimellisesti repi hiuksia päästään korjatessaan opiskelijoidensa kokeita.

Uudestaan. Ja uudestaan. Samaa kurssia ja lähes samaa koetta sai pyörittää ja pyörittää, kun ei mene läpi. Ei vaan mene.

Onhan siellä koulussa - kuten missä tahansa koulussa - jyviäkin, mutta niin on akanoitakin. Joissain kouluissa enemmän kuin toisissa, kylläkin…

Lopulta nämä akanat vaan aina läpäisivät, ei ehkä tiedolla eikä taidolla vaan ennemminkin raivolla, ja nyt työskentelevät tuolla sairaaloissa ja terveyskeskuksissa ja jakavat meidän lääkkeemme.

Et tule ap putoamaan, mutta saatat aiheuttaa opettajille harmaita hiuksia. Se ei ole sinun ongelmasi. Teet vaan parhaasi.

Vierailija
28/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onhan teillä koulussakin ollut kieliä jo monta vuotta jo peruskoulussa"

On, mutta jos peruskoulussa numero oli 5 ja ammattiopinnoissa 1 ja niistäkin on aikaa parikymmentä vuotta eikä ikinä ole ollut minkäänlaista edes alkeellista kielitaitoa, niin kyllä sitä miettii pääseekö läpi. Kyllä se voi olla ylivoimaista. Muut aineet meni ihan hyvin.

Vierailija
29/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat taidot, matikka ja englanti vaatii paljon harjoittelua. On sillä väliä annatko morfiinia 1 mg vai puoli litraa. Englantia täytyy osata kuten ruotsiakin että voisit kommunikoida asiakkaiden kanssa. Kaikkihan ei suomea puhu.

Vierailija
30/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lähihoitajaksi opiskelevan on hallittava? Matikka ja enkku?

Vierailija
31/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajilla on matikka, englanti ja lääkelaskut. Kielissä on ihan perusjuttuja ja niistä voi ykkösellä päästä läpi vaikka ei osaisi mitään, kunhan muutaman edes yksittäisen sanan osaa kirjoittaa kokeeseen. Lääkelaskuihin pitää vähän panostaa mutta ovat suppeammat mitä ammattikorkeakoulussa.

Vierailija
32/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta on ollut noin vaikeaa, miksi et tyydy lähihoitajaksi? Siinä ei ole yhtä vaikeat lääkelaskut

Vierailija
33/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua pelottaisi olla AP:n hoidettavana.

Vierailija
34/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä mua pelottaisi olla AP:n hoidettavana."

Virheitä voi sattua jokaiselle, kyse ei ole pelkästään laskutaidosta. Eiköhän nykyisin turvallisuuteen vaikuta eniten se, että jatkuvasti on pulaa henkilökunnasta ympäri Suomen ja väki vaihtuu.

Vierailija
35/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaiset pudottaa sairaanhoitajien ammattitaitoa ja kenties arvostusta. Jos nuori ei tänä päivänä osaa yhtään englantia (missä puskassa olet elänyt?) kun joka tuutista tulee englanninkieltä niin miten ihmeessä osaat työssäsi hoitaa potilaita ja tarkkaila heidän oireitaan ja tehdä itsenäisiä päätöksiä.. opettelemalla ulkoa vai? Noi lääkelaskuthan on aika simppeleitä kun tajuaa miten ne esitetään mukamas vaikeina muttei todellisuudessa sitä ole. Huomaa kyllä usein kentällä kuka on lukion jälkeen päätynyt lukemaan sairaanhoitajaksi ja kuka on joltain diipadaapa opiston kautta päässyt sisään. Ero on valtava. On tyhmiä sairaanhoitajia ja on todella älykkäitä. Kumman valitset jos olisit itse potilaana?

Vierailija
36/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että jokainen normaali järjellä varustettu ihminen oppii kieliä ja matikkaa harjoittelemalla. Jos ei opi, niin silloin vika on syvemmällä. Itse en ole matematiikassa hyvä ja joka kerta, siis viiden vuoden välein, kun olen lääkelaskut uusinut, niin joudun kyllä harjoittelemaan niitä. Omassa työssäni niitä ei oikeastaan tarvitse, mutta silti on tentittävä kaikki. Katson mm YouTubesta ohjeita ja kertaan sieltä kunnes asia taas palautuu muistiin.

Vierailija
37/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut opiskelupaikasta, tosi hieno juttu! En tiedä juuri sh-opintojen vaikeustasosta, mutta uskoisin, että selviät kyllä. Aloita kertaaminen helposta ja mukavasta, jotta pääset yli peloista. Katsele kivaa englanninkielistä sarjaa. Jos jakso kestää esim. 30 min, päätä, että pidät tekstitykset englanniksi vaikka 5 min. Kasvata englanninkielisen tekstityksen osuutta pikkuhiljaa ja pian huomaat, että pysyt kärryillä täysin englanniksi! Kysy kirjastosta helppolukuisia kirjoja. Kyllä se siitä!

Matematiikka alkaa sujua, kun sitä tekee uudestaan ja uudestaan. Siitä tulee koukuttavaa ja palkitsevaa! Hanki alkuun vaikka yläkoulun materiaalia. Netissä on paljon, esim. pedanet.

Minäkin aloitan syksyllä sairaanhoitajaopinnot, ja olen myös huolissani, mutta eri asioista. Mulla on vahvat englanti ja matematiikka, mutta kaikki muu hirvittää. Lainasin kirjastosta lähihoitajien fysiologian ja anatomian kirjan "alkuverryttelyksi" ja olen järkyttynyt siitä, kuinka vähän ymmärrän kirjan asioista. Olen unohtanut kaiken yläkoulun ja lukion biologiasta ja kemiasta. Pelkään, etten kolmikymppisenä alanvaihtajana (taidealalta, eli täysin eri kuvioista) enää opi niin paljon uusia ja monimutkaisia asioita. Vaikka oppisinkin, miten voin muistaa kaiken! Lukiosta on E:n paperit, mutta siitä on kauan. Apua!

Vierailija
38/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaiset pudottaa sairaanhoitajien ammattitaitoa ja kenties arvostusta. Jos nuori ei tänä päivänä osaa yhtään englantia (missä puskassa olet elänyt?) kun joka tuutista tulee englanninkieltä niin miten ihmeessä osaat työssäsi hoitaa potilaita ja tarkkaila heidän oireitaan ja tehdä itsenäisiä päätöksiä.. opettelemalla ulkoa vai? Noi lääkelaskuthan on aika simppeleitä kun tajuaa miten ne esitetään mukamas vaikeina muttei todellisuudessa sitä ole. Huomaa kyllä usein kentällä kuka on lukion jälkeen päätynyt lukemaan sairaanhoitajaksi ja kuka on joltain diipadaapa opiston kautta päässyt sisään. Ero on valtava. On tyhmiä sairaanhoitajia ja on todella älykkäitä. Kumman valitset jos olisit itse potilaana?

Kun sinä joudut sairaalaan hoidettavaksi, kysytkö sinua hoitavalta saiaanhoitajalta hänen koulutustaustansa ja älykkyysosamääränsä? Ja jos ei kelpaa, huikkaatko ”NEXT!”?

Et. Tyydyt tasantarkkaan siihen hoitajaan, jonka saat, eikä sinulla ole tuon taivaallisen hajuakaan, millainen kutosen peruskouluoppilas-kosmetologi sinua hoitaa.

Vierailija
39/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkelaskut pitäisi osata koska kokeet täytyy suorittaa yhä uudelleen myös työpaikalla muutaman vuoden välein että lääkelupa pysyy voimassa. Muuten ei voi antaa lääkkeitä ja palkka tippuu.

En usko että kielistä selviää. En selviäisi itse. En osaa yhtään englantia enkä ruotsia. Olen aina päässyt rimaa hipoen läpi aiemmin perus ja ammattikoulussa, vaikka en ole osannut mitään. AMK:ssa pitäisi osata puhua ja kirjoittaa ja siitä ei tule mitään.

Lääkelaskut on perus matikkaa, jakolaskuja, kertolaskuja ja yhteen-.ja vähennyslaskuja. Eli peruskoulun matikalla selviää. Kielet ovat lähinnä ammattisanastoa jonka kyllä oppii kun opiskelee, kirjoittamista on vähän lopulta, enemmän keskitytään ehkä puhuttuun kieleen. 

terv. sh

Vierailija
40/52 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, kyllähän se hoitotyö suurimmaksi osaksi on kaikkea muuta kun kielillä puhumista ja matematiikkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan