Suomen elokuvien tuet. Ei jeesus.
2.6.2025 Tukipäätös 700.000€ "Halima"
Seitsemänsataatuhattaeuroa elokuvalle, jonka kuvaus:
Halima on 10-vuotias somalityttö, joka rakastaa tanssia, popmusiikkia ja Leonardo DiCapriota. Tarina on täynnä huumoria ja lapsuuden unelmien viatonta viehätystä. Elokuva käsittelee ystävyyden, kulttuuri-identiteetin ja sietokyvyn teemoja ja se on rehellinen ikkuna nuoren tytön maailmaan 1990-luvun Suomessa.
Seitsemänsataatuhattueuroa. 700.000€
2.6.2025 Tukipäätös 180.000€ "Flight From Kabul"
Kuvaus:
Uskomaton tositarina palkitun elokuvaohjaajan paosta Kabulista Talibanin rynniessä kaupunkiin.
4.3.2025 Tukipäätös 150.000€ " Look at me now"
Kuvaus: Mukaansatempaava tarina pojasta jonka ääni on lahja Jumalalta mutta joka joutuu taistelemaan pärjätäkseen maailmassa.
Erilaisia tukimuotoja on yli 23 kappaletta. Eikun hakemaan.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosikymmenien suurin kaupallinen menestys, Myrskyluodon Maija, sai myös tukea - ja olisi jäänyt tekemättä ilman rahoitusta. Kuten myös uusin Tuntematon, Risto Räppääjät, Mielensäpahoittajat jne.
Miksi hyvää liikevoittoa ja reiluja osinkoja jakaville yrityksille pitää lapata veronmaksajien rahaa?
Tuki auttaa saamaan tuotannot liikkeelle. Elokuvien tekeminen on kallista.. Alussa on epävarmaa mitkä elokuvat menestyyy. Ja tukihan menee tuotantoyhtille eikä levittäjälle.
Ja tuotantoyhtiö Solar Filmsin liikevoitto on tässä 2020-2024. 2024 teki voittoa 7.000€
2020 / -253.000€
2021 / +727.000€
2022 / -201.000€
2023 / +542.000€
2024 / +7.000€
https://www.finder.fi/Tuotantoyhti%C3%B6/Solar+Films+Inc+Oy/Helsinki/yh…
Kuinkahan monta katsojaa Halima saa? Sitä tuskin menee katsomaan edes somalit kun ei nuo taiteet oikein kuulu uskontoon.
Mulla on elokuva idea. Mitä luulette, saisinko miljoonan vai kaksi?
dokumenttielokuva Abdulajamista, Afrikan Sarvesta kotoisin olevasta eksyneestä nuoresta miehestä joka elämänsä joutui esittämään 17 vuotiasta, vaikka oli oikeasti 28. Ikänsä joutui peittämään, kuten myös seksuaalisuutensa virkeyden. Kulttuurissa oli epäsuotavaa olla seksuaalinen, mutta sitä Abdulajami pohjimmiltaan oli. Luontaisten tarpeiden täyttämä nuori mies.
Tämä salailu kuormitti hänen henkistä tilaansa niin kovin, että syntyi hätätila. Seksuaalinen hätätila, jossa avuksi tulivat paikalliset nuoret Sanna, Jenni ja Sini, iältään 11-15 vuotiaita. Heistä tuli hetkeksi ystäviä jotka Abdulajamin mielestä olivat ainoita jotka todella ymmärsivät häntä. Hänen hätätilaansa.
Ikäväkseen vallitseva suomalainen yhteiskunta ei ymmärtänyt Abdulajamin tuskaa, vielä vähemmän hänen rakkauttaan Sannan, Jennin ja Sinin kanssa. Aitoa läheisenrakkautta, mitä Raamatussakin korostetaan.
Poliittisesti korruptoitunut Suomen poliisilaitos ja rasistinen oikeusjärjestelmä sulkivat Abdulajamin vuosiksi vankilaan. Silti hän ei murtunut. Oikeudessa kaikkien edessä hän myönsi olevansa suullinen.
Syyllinen rakkauteen.
The end.
(Raikuvat aplodit seisaaltaan tähän kohtaan)
Niin? Noissa kulttuurihauissa painotetaan, että halutaan kaikenlaisia ja värisiä ääniä, ei vain kantasuomalaisia. 700 000 on vielä pieni elokuvabudjetti. Kuukauden kuvaus 10 henkilöä paikalla on tuollainen 2 0 0 0 euron palkalla, ei huomioitu veroja. Opettele laskemaan uuvatti ja vingu sitten uudestaan
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta katsojaa Halima saa? Sitä tuskin menee katsomaan edes somalit kun ei nuo taiteet oikein kuulu uskontoon.
Niin onko se nyt siis huono juttu, että he omaksuvat länsimaalaista kulttuuria, kuten elokuvaa?
Päättäkää, perseet.
tuet voi lopettaa. Ei tarvita suomalaista elokuvaa, jos siitä ei kukaan maksa. Ja noi tuet on ihan naurettavia. Ei noita aloituksessa mainittuja elokuvia edes kukaan katso.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta katsojaa Halima saa? Sitä tuskin menee katsomaan edes somalit kun ei nuo taiteet oikein kuulu uskontoon.
Varmaan perinteinen suomalainen elokuva mitä ei koskaan mainosteta missään ja näytetään yhtenä viikonloppuna Kerimäen kirkonkylän Elokuvan Ystävien kerhohuoneella.
Sitten ihmetellään kovaan ääneen miksi kukaan ei tullut katsomaan, vaikka elokuva oli timanttinen.
Miksi työttömille saatanoille jaetaan rahaa vaikka nämä laiskuriveijarit eivät tee mitään hyödyllistä. Ovat vain toisten elätettävinä vuodesta toiseen ja Kela maksaa miljardeja mokomille veijareille. Työtön saasta olisi parasta uunittaa niin yhteiskunta kiittää. Työtön painuu hiiteen Suomesta kun vielä voit.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosikymmenien suurin kaupallinen menestys, Myrskyluodon Maija, sai myös tukea - ja olisi jäänyt tekemättä ilman rahoitusta. Kuten myös uusin Tuntematon, Risto Räppääjät, Mielensäpahoittajat jne.
Miksi hyvää liikevoittoa ja reiluja osinkoja jakaville yrityksille pitää lapata veronmaksajien rahaa?
Koska suomi on sivistysvaltio eikä mikään perselä.
Kaikissa Euroopan maissa tuetaan elokuvia, koska halutaan, että oma kulttuuri säilyy.
Ja kyllä, siihen omaan kulttuuriin kuuluu muutakin kuin Myrskyluodon Maija. Ruotsin Oscar-ehdokaskin on arabitaustainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta katsojaa Halima saa? Sitä tuskin menee katsomaan edes somalit kun ei nuo taiteet oikein kuulu uskontoon.
Varmaan perinteinen suomalainen elokuva mitä ei koskaan mainosteta missään ja näytetään yhtenä viikonloppuna Kerimäen kirkonkylän Elokuvan Ystävien kerhohuoneella.
Sitten ihmetellään kovaan ääneen miksi kukaan ei tullut katsomaan, vaikka elokuva oli timanttinen.
Viime vuoden katsotuin elokuva Suomessa oli suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Noissa kulttuurihauissa painotetaan, että halutaan kaikenlaisia ja värisiä ääniä, ei vain kantasuomalaisia. 700 000 on vielä pieni elokuvabudjetti. Kuukauden kuvaus 10 henkilöä paikalla on tuollainen 2 0 0 0 euron palkalla, ei huomioitu veroja. Opettele laskemaan uuvatti ja vingu sitten uudestaan
2000€/kk * 1,6 (palkan sivukulut)= 3200€/kk
Tämä kertaa kymmenen henkeä, 32 tuhatta euroa kuukaudessa.
Mihin ne loput 668 tonnia menevät, uuvatti?
Vierailija kirjoitti:
tuet voi lopettaa. Ei tarvita suomalaista elokuvaa, jos siitä ei kukaan maksa. Ja noi tuet on ihan naurettavia. Ei noita aloituksessa mainittuja elokuvia edes kukaan katso.
Tämähän se on tiettyjen poliittisten tahojen tarkoitus - ajaa kotimainen elokuva ja kulttuuri alas. Kuten myös Yle ja STT ja kaventaa muutenkin median sananvapautta ja moniäänisyyttä. Yleensä puhuvat vielä isänmaallisuudesta ja sanovat puolustavansa suomalaisuutta, vaikka toimivat AINA päinvastoin.
Millaista suomalaista kulttuuria ps kannattaa? Elokuvien tuet on väärin, kirjojen alv nostetaan. Yllä mainittu tuotantoyhtiö pyörittää paljon työpaikkoja, jos elokuvateattereissa olisi edes vähän kilpailua, leffaliput vois olla halvempia ja siten enemmän katsojia. Voittaja tässäkin finnkino.
Kaikenmaailman perselöissä jaetaan veronmaksajien varoja korruptiorahoina ympäriinsä ilman tulosvastuuta,
Suomi on juuri tällainen perselä.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosikymmenien suurin kaupallinen menestys, Myrskyluodon Maija, sai myös tukea - ja olisi jäänyt tekemättä ilman rahoitusta. Kuten myös uusin Tuntematon, Risto Räppääjät, Mielensäpahoittajat jne.
Miksi hyvää liikevoittoa ja reiluja osinkoja jakaville yrityksille pitää lapata veronmaksajien rahaa?
Tämä on sama juttu kuin yksittäisissä ihmisissä.
Yhteiskunta lappaa tukia persaukisille joka ikinen kuukausi, odottaen ihmeen tapahtumista.
Joka ikinen kuukausi samat ihmiset ovat taas vailla sitä rahaa. Kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen. Ei ne opi rahaa käyttämään tai saa elämäänsä kuntoon tuilla. Ilmaisella rahalla elämisen oppivat.
Siksi olisi mielestäni järkevämpää ohjata sosiaalituet hyvätuloisille. He saavat rahan poikimaan ja luovat kulutusta, työtä ja menestystä Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta katsojaa Halima saa? Sitä tuskin menee katsomaan edes somalit kun ei nuo taiteet oikein kuulu uskontoon.
No, sehän on taiteellisuuden merkki ettei kukaan halua katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta katsojaa Halima saa? Sitä tuskin menee katsomaan edes somalit kun ei nuo taiteet oikein kuulu uskontoon.
Varmaan perinteinen suomalainen elokuva mitä ei koskaan mainosteta missään ja näytetään yhtenä viikonloppuna Kerimäen kirkonkylän Elokuvan Ystävien kerhohuoneella.
Sitten ihmetellään kovaan ääneen miksi kukaan ei tullut katsomaan, vaikka elokuva oli timanttinen.
Viime vuoden katsotuin elokuva Suomessa oli suomalainen.
Yhtä menestynyttä kohden tehdään 200 paskaa ja ihmetellään että miksei se ollut yhtä kova menestyjä.
Viime vuosikymmenien suurin kaupallinen menestys, Myrskyluodon Maija, sai myös tukea - ja olisi jäänyt tekemättä ilman rahoitusta. Kuten myös uusin Tuntematon, Risto Räppääjät, Mielensäpahoittajat jne.
Miksi hyvää liikevoittoa ja reiluja osinkoja jakaville yrityksille pitää lapata veronmaksajien rahaa?