Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reikä hampaan ienrajassa!! :(

Vierailija
19.06.2014 |

Vittu! Oon ihan paniikissa tän asian kanssa, eli siis mun toisen etuhampaan ienrajassa on ihan selkeä reikä. Huomasin sen muutama kuukaus sitten mutta pelkään ihan julmetusti hammaslääkäriä ja ajattelin että kyllä se siitä. Mutta nyt se on ollut viikon ihan helkutin kipeä ja nyt musta tuntuu jopa että koko hammas heiluu! :( En uskalla oikeasti kokeilla mutta tuntuu oudolta. Pelottaa ihan sairaasti ja nytkin sydän hakkaa tuhatta ja sataa kun tätä kirjoitan. Luin justiin jostain parodontiitista, eli kaiketi ientasku on tulehtunut ja sitten bakteerit päässeet tekemään reiän sinne :( 

Voisiko joku lohduttaa mua tai vielä parempi jos jollain on ollut samanlainen ongelma? Hoiditteko kunnallisella ja mitä maksoi? Mulla ei ois tosiaankaan varaa mihinkään suun täyshoitoon :(

Että hyvää juhannusta mullekin!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 16:46"]

Minulla on ollut useammankin hampaan ienrajassa reikä. Ole huoleti ei se satu ja paikkaus onnistuu nopeasti.

[/quote]

yäh, viimeksi kun olin hammaslääkärissä niin ei se poraaminen juurikaan tuntunut. Se sitten taas tuntui sitäkin enemmän kun se lääkäri survoi jotain kiiloja hampaiden väliin jä yhdessä kohdassa se kiila painoi ihan hauskasti ikeneen.

ps. nyt kun on omat hampaat paikattu niin voi varmaan kertoa kaikki kauhutarinat näille jotka odottavat omaa vuoroaan :)

Vierailija
2/10 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en tajua miksi pitää tulla heti valittamaan ja sanomaan että mee hoitoon? Tiedän kyllä itsekin että pitää mennä hoitoon, enkä missään kysynyt että pitääkö mennä hammaslääkärille vai ei :D Eiköhän tällä palstalla ole monesta muustakin asiasta höpötelty ja etsitty vertaistukea ja kyselty muiden kokemuksia eikä niihinkään tulla tiuskimaan, että miks ees kyselet :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli yhden vuoden aikana tullut kuusi reikää alahampaiden ienrajaan. Hammaslääkäri ihmetteli kovasti niiden ilmestymistä. En ollut muuttanut ruokailu- tai hampaidenhoitotottumuksia millään lailla. Epäili, että oli jotenkin hormonaalista. Reiät paikattiin kerralla, kunnon puudutuksessa. Sen koommin mulla ei ole ollut reikiä. Ihme juttu.

Vierailija
4/10 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään hammaslääkärissä viiden vuoden tauon jälkeen. Tarkistusta ei ole tehty kymmeneen vuoteen. Hoidettiin pari huonokuntoista hammasta. Toiseen riitti paikkaus, toiseen nysään tehtiin juurihoito, vaikka luulin, että pakko repiä irti. Pari edeltävää viikkoa kärsin hammassärystä ja pelkäsin saavani verenmyrkytyksen huonojen hampaiden seurauksena.

Häpeän takia en kehdannut mennä hammaslääkäriin. Nyt olen tosi helpottunut, kun homma saatiin alkuun. Parin viikon päästä viimeistellään juurihoito ja epäilen, että pari paikattavaa hammasta vielä löytyy. Suurin helpotus oli Se, että hammaslääkäri hoiti homman, ei tuominnut, eikä kauhistellut.

Nyt vain reippaasti varaat ajan ja otat mitä tuleman pitää. Nykyisin harvoin joudutaan hampaita poistamaan ja paikkausainekin on valkoista.

Vierailija
5/10 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut useammankin hampaan ienrajassa reikä. Ole huoleti ei se satu ja paikkaus onnistuu nopeasti.

Vierailija
6/10 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sullakin ollut etuhampaassa? :o 

ap

Vierailija
7/10 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 16:59"]Onko sullakin ollut etuhampaassa? :o 

ap

[/quote]

Ei etuhampaassa mutta se paikkausmuovi on ihan hampaan väristä, joten ei se paikka tule edes näkymään, toki se tummuu ajan mittaan mutta sen voi varmaankin vaihtaa. Mulla on kyllä etuhampaiden takapinnalla paikka.

Vierailija
8/10 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlainen joka näytti ihan reiältä ja oli kipee, mutta se ei ollutkaan reikä vaan rikkoutunut kiille jolloin hammasluu oli paljastunut. Hiilihappojuomat ja liian kova harjaus aiheutti. :( Oli just tolleen ienrajassa. Eli lääkäriin vaan, voi olla että ei tarvikaan porata.

Vierailija
9/10 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun hampaita palstan kautta voi hoitaa. Miksi edes näin tyhmää kyselet?

Heti hammaslääkärille, ettei tilanne pahene. Jos et mene, edessä voi olla ennemmin tai myöhemmin juurihoito tai hampaan poisto. Jos on kyseessä reikä, se ajan myötä mahdollisesti etenee hampaan juuria myöten alaspäin. Pitkittämällä lääkäriin menoa vain pahennat tilannetta.

Soitat nyt omalle terveysasemallesi ja vaadit hammaslääkärille käyntiä. Kunnalliselle pääsee suht nopeasti, kun sanoo, että hammasta särkee.

Esim. Espoossa särkytapauksissa saa ajan samalle päivälle päivystykseen, kun aamulla soittaa. Terveysaseman hammashuoltoon pääsee  kiireellisessä tapauksessa 3-6 vkon sisään.

Vierailija
10/10 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä ap huudat VITTUA? Miten VITTU liittyy hammashoitoon?

Jos sä et VITTU mene hammaslääkärille, niin VITTU kärsit sitten vaan.

Haloo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi