Mihin perustuu mökkeilyn keskeisin idea?
Voisitteko avata kun en ymmärrä miksi niin moni viihtyy ja menee mökille lomalla. Miksi? Eihän siinä ole mitään hauskaa kun joutuu töihin ja pahimmillaan ei ole juoksevaa vettä eikä oikeaa nykyaikaista vessaa. Aina kädet täynnä töitä ilman rentoutumista sääskeistä ja paarmoista puhumattakaan. Miksi oi miksi?
Kommentit (66)
En nyt ihan saa kiinni tuosta, että mökillä on aina kädet täynnä töitä. Mitä töitä?
Ettekö te kateelliset voi ihan rauhassa kyykkiä kaupungissa ja antakaa meidän mökkiläisten nauttia huviloistamme. Jos elämänne tarkoitus on maata laiskana sohvalla tai istua kuumalla terassilla mölinän keskellä ryystämässä viiniä niin se on ihan ok.
Me emme sellasta halua, haluamme olla veden ääressä ja nauttia luonnosta, saunoa, uida, retkeillä ja kalastaa. Lukea hyviä kirjoja, pelata pelejä ja ylipäätään nauttia elämässä.
Miksi meidän pitää teille koko ajan perustella elämäntyyliämme?
On kyllä laiskuuden huippu jos kerran viikossa ei tuntia jaksa nurmikkoa ajaa. Sellaisen ihmisen on hyvä pysyä kerrostalokopissaan av-palstaa kytäten. Ja se on minullahan ok, kukin tyylillään.
Ei kaikilla mökeillä edes ole mitään nurmikkoa, jota pitäisi leikata.
Vierailija kirjoitti:
Tutuillani naurettavaa se mökkeily. Se on ihan kamala työleiri ja kaupunkiin kerrostalo asuntoon tullaan lepäämään kun on joka paikka kipeenä. Pari kertaa viikossa ravataan mökillä raatamassa ja tullaan pariksi päiväksi kaupunkiin lepäämään. Samalla rahalla asuisi jossain syrjemmällä omakotitalossa mitä tämmöiseen harrastukseen kuluu. Tuntuu ihan hölmöläisten hommalta.
mökkielämällä on monia terveydellisiä hyötyjä
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla mökeillä edes ole mitään nurmikkoa, jota pitäisi leikata.
Ei meilläkään. Mökkimme on metsän keskellä järven rannassa, metsää on hehtaareja. Siellä on puutarha, jota sitten tietenkin hoidetaan, mutta eipä tuo niin hirveä työleiri ole. Tietenkin puutarha vie aikaa, kun pitää kitkeä ja tarvittaessa kastella, mutta enpä sanoisi työleiriksi ja ihan mielelläni hoidan kasveja. Kukaan ei perheestämme ole koskaan edes pohtinut, että pitäisikö nurmikkokin laittaa. Paljuilua emme ymmärrä, koska on järvikin vieressä emmekä ymmärrä miksi sitten pitäisi joku palju olla, ei edes syysilmoilla. Silloin istutaan saunassa ja meille se on riittävä. koemme, että palju vaatii liikaa työtä. lisäksi naapureilta varastetiin palju pihalta, joten jos sellaisen hankkisimme, se pitäisi kai valaa betoniin.
Oma rauha ja luonto on ne tärkeimmät. Uiminen järvessä on ihanaa, on myös ihanaa saunoa ihan joka ilta puukiukaan kunnollisissa löylyissä. Mökillä saa myös laiskotella ihan luvan kanssa ja lukea kirjaa vaikka koko päivän.
Meillä tulee juokseva vesi mökkiin, joten siitä ei aiheudu muuta vaivaa kuin että juomavesi pitää ottaa mukaan/hakea. Ulkohuussiin olen tottunut ihan lapsesta pitäen, joten siinä ei ole mitään erikoista minulle. Tokikaan sen tyhjennys ei ole lempparipuuhiani. Toki mökillä on töitäkin: ruuanlaitto, tiskaus, siivoaminen, puiden pilkkominen. Ei oikeastaan muuta. Ruokaa pitää laittaa kotonakin, samoin kotonakin pitää siivota. Ainut vaan että mökki on paljon pienempi, joten siivottavaa on paljon vähemmän. Kotona ei tarvitse tiskata, mutta toki tiskikone täyttää ja tyhjentää, mutta mökillä kun käyttää säästeliäästi astioita, niin ei tarvitse koko ajan olla tiskaamassa. Meillä on se hyvä, että mieheni tykkää puiden pilkkomisesta, joten minun harvoin tarvitsee. Sitä paitsi puutahan saa ostettua valmiina klapeina, joten ei ongelmaa sittenkään, kun vaan maksaa jollekin muulle siitä työstä.
Huoltotoimenpiteitä on toki mökilläkin silloin tällöin, mutta aika vähän loppujen lopulta, eikä se tunnu raskaalta silloin, jos mökillä pystyy viettämään riittävästi aiaa.
Keskeisin ideahan on useimmin että pääsee neukkukuutiosta pois.
Ei minullakaan omakotiasujana ole tarvetta mökille, ei juuri eroaisi kotona olemisesta, paitsi pihatyöt jne olisi kaksinkertaiset.
Vierailija kirjoitti:
Uiminen ja sauna. Uiminen ilman saunaa. Sauna ilman uimista. Siinä tärkeimmät minulle.
Minä en ymmärrä tuota uimista, käyn uimassa uimahallissa useinkin, mutta kun käydään lomareissulla mökillä esim viikko niin usein en ui kertaakaan, harvoin on niin hyvä liejuton ranta ja vesi kirkasta kuin hanavesi että nautinnon uimisesta saisi. Kylmääkin se aina on. Viimeksi 2014 oli lämmintä vettä 28 asteista pinnasta 2 metriin, silloin oli hyvä. Muutenkin järvien rannoilla on järkyttävä määrä itikoita. Tietysti eri asia jos asuu betoni punkkerissa ilman luontoa, mutta kun asuu maalla kokoajan kauniissa maisemissa ja omassa rauhassa niin ei kyllä tee mieli edes.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan saa kiinni tuosta, että mökillä on aina kädet täynnä töitä. Mitä töitä?
Toki ne rakennukset pysyy itsestään kunnossa, klapit hyppää varastoon itsestään jne.
Ryyppääminen, naapurille räyhääminen, saunominen, sammuminen, vaimonhakkaaminen ja hukkuminen sepalus auki, niistä rakentuu mukava ja rauhallinen mökkeily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uiminen ja sauna. Uiminen ilman saunaa. Sauna ilman uimista. Siinä tärkeimmät minulle.
Minä en ymmärrä tuota uimista, käyn uimassa uimahallissa useinkin, mutta kun käydään lomareissulla mökillä esim viikko niin usein en ui kertaakaan, harvoin on niin hyvä liejuton ranta ja vesi kirkasta kuin hanavesi että nautinnon uimisesta saisi. Kylmääkin se aina on. Viimeksi 2014 oli lämmintä vettä 28 asteista pinnasta 2 metriin, silloin oli hyvä. Muutenkin järvien rannoilla on järkyttävä määrä itikoita. Tietysti eri asia jos asuu betoni punkkerissa ilman luontoa, mutta kun asuu maalla kokoajan kauniissa maisemissa ja omassa rauhassa niin ei kyllä tee mieli edes.
No mulla menee täysin päinvastoin. Uin luonnonvesissä. Uimahalli on ikävä, ahdas ja pahanhajuinen kloorintuoksuihen paikka. Tosin menen sinnekin lasten takia joskus.
Mökillä on ajaton, pysähtynyt meininki eikä arkihuolet yllä sinne. Voi keskittyä hemmottelemaan itseään saunomalla, uimalla, ja grillaamalla.
Siihen että kotona ei viihdytä, tai siellä ei tohdita juopotella. Koskee sekä maaseutua että kaupunkia. Maaseudulla juttu kiertää heti kylällä jos omalla pihallaan römyää kännissä ja kerrostalossa kyylääjät hommaa varoituksen. Sitä varten on kehitetty tämmöinen mökki jonne voi mennä "irtautumaan arjesta"
Vierailija kirjoitti:
En saa oikein kiinni siitä, että joku (oletettavasti) aikuinen ei osaa käyttää mielikuvitustaan ja keksiä nopeasti ainakin 10 asiaa, joita mökkeilyyn liittyy. Ihan riippumatta siitä, mökkeileekö itse tai ei, tai tykkääkö siitä tai ei.
Toisaalta tyhmyys on yleistä tällä palstalla, ja joillain on kova tarve omasta tyhmyydestään ääntä pitää.
Meen mökille rentoutumaan. Otan olutta ja kalastan. Uin ja saunon. Otan lisää olutta. Grillaan makkaraa ja otan olusen.
Eipä ole mökille tarvetta kun asuu omakotitalossa eikä ole uimisesta kiinnostunut
En ole mikään himomökkeilijä, mutta on asioita, joista mökillä nautin. Ensimmäinen on irtiotto arkiympyröistä ja enemmän aikaa perheen kanssa. Kotona mennään enemmän omia menoja. Arjen vastuut ja projektit ovat myös vapaalla läsnä, nyt korona-aikaan koti on myös työpaikka.
Asun kerrostalossa, joten mökillä piha ja luonnonläheisyys ovat poikkeus arjesta. Minulla ei ole kotona takkaa, saunaa tai grilliä, ne ovat mökkeilyn iloja.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä on ajaton, pysähtynyt meininki eikä arkihuolet yllä sinne. Voi keskittyä hemmottelemaan itseään saunomalla, uimalla, ja grillaamalla.
Juurikin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Siihen että kotona ei viihdytä, tai siellä ei tohdita juopotella. Koskee sekä maaseutua että kaupunkia. Maaseudulla juttu kiertää heti kylällä jos omalla pihallaan römyää kännissä ja kerrostalossa kyylääjät hommaa varoituksen. Sitä varten on kehitetty tämmöinen mökki jonne voi mennä "irtautumaan arjesta"
Vapaus grillata, saunoa, uida. Vapaus ottaa olutta ja lonkeroa ja valvoa yöllä miten haluaa. Ja vapaus grillatakin milloin haluaa. Ei mitään klo 22-07 rajoituksia.
Ohessa voi kalastaa, jos kiinnostaa. Kasvimaat veks, tuotokset voi ostaa kaupasta parillakympillä.
Sääskeistä:D
Vaikea selittää, kai se on se alkukantaisuus, muutos arkeen ja luonnonläheisyys. Lisäksi jatkuvuus kun voi suunnitella ja tehdä mökillä asioita pitkällä aikavälillä, on jotain sananvaltaa toisin kuin töissä.
Ymmärrän kyllä jos jotakuta ei kiinnosta. Itse olen kova mökkeilijä.