Kotiin hautautunut 12-vuotias
Nyt alkaa jo kärsivällisyys olla koetuksella. 12-vuotias lapseni on hiljakseen hautautunut kotiin neljän seinän sisälle kesäloman alkamisen jälkeen. "En mä halua" on vastaus, kun koitan patistaa häntä ulos ja/tai pyytämään kaveria itselleen. Ei ole kuulemmasta mikään vialla, hän vain haluaa olla 'yksin'.
En ymmärrä. Lapsella ei ole mitään kesäharrastuksiakaan (koska lukuvuoden aikana koulu ja harrastukset vie aikaa runsaasti), missä pääsisi luontaisesti kohtaamaan ikätovereita. Enimmäkseen lukee kirjaa, piirtelee tai katsoo telkkaria tai chattaa whatsappissa (on siis sentään jotain kontaktia kavereihin, jos puhelimen kanssa puljaamisessa haluaa nähdä jotain positiivista). Lukuvuoden aikana on kuitenkin aktiivisesti mukana luokan menoissa ja harrastuksissa, ja tykkää, että "on kivaa".
Pitäisikö tähän äitinä puuttua jotenkin tiukemmin??
Kommentit (38)
Täällä toinen :P
Äsken jo innostuin, kun pojan kaveri soitti ja pyysi pelaamaan jotain. Nyt ne pelaa yhdessä. VERKOSSA!
Jos lapsi on kerran aktiivinen kouluvuoden aikana, niin ehkä hän nyt haluaa vain olla rauhassa ja levätä? Eihän kesälomaa ole ehtinyt olla vasta kuin pari viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:31"]
Täällä toinen :P
Äsken jo innostuin, kun pojan kaveri soitti ja pyysi pelaamaan jotain. Nyt ne pelaa yhdessä. VERKOSSA!
[/quote]
Hitto, olenko monistunut? Meillä tismalleen samaa, huoh!
Kiva kuulla, että muillakin on näitä nörttejä. Toivottavasti itse ovat tyytyväisiä. Meillä tosin aktiivisemmat kaverit kutsuvat itsensä kylään välillä. Eivät sentään kiellä tulemasta.
Taitaa olla niin, että suurin osa perheellisistä haluaa leikkiä kotia ihan keskenään ja lapset leikkivät sisarusten kanssa, jos niitä on. Loma-ajat ja muut pyritään viettämään omissa oloissa. Matkustelevat ihan perheen ja sukulaisten kesken oman aikataulun mukaan. Lapsilla on kesällä ja muina loma-aikoina kaveriseuraa niissä puitteissa mitä vanhemmat järjestävät. Ei se ole sen 12-vuotiaan syy, jos vanhemmat ovat sosiaalisesti erakoita. Mene itse ulos kerjäämään kavereita. Ehkä naapurin eukko haluaa jutskata sinun kanssasi. Hei haloo! Koulukaverit ovat työkavereita. Harvan työkaverin kanssa halutaan olla lomalla. Kuka jättää lapsensa kavereiden löytämisen koulun varaan? Kuka luuseri aikuinen valittaa työttömänä, kun ei ole sosiaalista elämää ja kuvittelee töihin menon ratkaisevan yksinäisyyden?
Se voi ihmisillä olla tuo murrosikäkin erilainen, jotkut kapinoi huolella ja toiset vetäytyy kuoreensa. Kummassakin voi tietysti mennä liiallisuuksiin.
Meillä ihan samaa kohta 12 täyttävän kanssa. Kaverit ovat enimmäkseen muissa maisemissa ja näkee heitä silloin kun näkee, mutta tosiaan tuntuu viihtyvän yksin ja ärsyyntyy jopa kun soittelen ja kyselen mitä kuuluu. En ole huolestunut mutta on vaan niin outo tilanne kun lapsi on ennen ollut aktiivinen kavereiden ja tekemisen suhteen mutta nyt vaan piirtelee, on tietsikalla tai whatsappissa tai puuhailee jotain ihan omiaan hissukseen omassa huoneessa.
Sama juttu, poika 13 v. Kavereita näkee vain kun menevät jonnekin musiikkitapahtumiin yhdessä, ei kaverit lähde kalastamaan tai muuten vaan kesästä nauttimaan. Onneksi on edes pikkuveli, vaikkakin reippaasti nuorempi, että saa joskus seuraa. Pikkuveli tosin viilettää paljon kavereidensa kanssa, on hyvin sosiaalinen.
Meillä samanlainen, mutta harrastaa kyllä kesälläkin, en mäkään jaksa työkavereita vapaalla, so...
Mitä ihmettä? Miksei saa olla omissa oloissaan välillä? Ekstroverttien maailma tää näköjään on.. Olisin huolestunut jos lapsi olisi oikeasti yksinäinen ja syrjäytynyt.
Meillä samalainen 13-vuotias tyttö, olen kyllä vähän huolestunut.
Minä ymmärsin vasta aikuisena kuinka mukavaa on olla yksin. Aina hehkutetaaan niitää ystäviä, ystäviä pitää olla. Rehellisesti sanoen, olen mieluiten yksin, teen mitä haluan. Jos sinun 12-vuotiaasi on jo nyt oivaltanut tämän.
Kyllä tuossa iässä ne yksinäisetkin lapset kaipaavat seuraa ja kavereita. Kokemusta nimittäin on. :( Tuossa iässä opetellaan sosiaalisia taitoja ja elämästä voi tulla aika karua jos niitä ei opi. Jos joku aikuinen työssäkäyvä introvertti sanoo nauttivansa yksinolosta, niin se on mielestäni eri asia.
ne on ylilaudalla huorittelemassa ja vihaamassa naisia
"Enimmäkseen lukee kirjaa, piirtelee tai katsoo telkkaria tai chattaa whatsappissa.."
IHANA LAPSI SINULLA!
Loma-aikana perheillä on omat ohjelmansa ja lapset seilaavat heidän mukanaan ympäri Suomea ja maailmaa. Jos ei aikataulut natsaa, niin ei niitä kavereita välttämättä ole edes mahdollista nähdä kovin usein kesän aikana.
Minun tytöllä on yksi bestis, jonka kanssa on aina mahdollisuuksien mukaan. Kouluaikoina tämä onnistui kahtena päivänä viikossa ja lisäksi joka toinen viikonloppu. Nyt kesälomalla, kun ei ole harrastuksia, perheiden eri ohjelmat rajoittavat yhdessäoloa. Silloin kun tyttö ei ole bestiksensä kanssa, niin hän on juuri tuollainen, että piirtää ja lukee. Uutena juttuna on tullut piirrustusten laittaminen nettiin ja sitä kautta tulevat kontaktit muihin harrastajiin. Sama juttu on ollut kirjoitusten kanssa jo aiemmin.
Silloin kun nuo kaksi ovat yhdessä, he joko pelaavat Nintendoilla, piirtävät yhdessä tai sitten on niin, että toinen lukee ja toinen piirtää/pelaa. Joskus on niinkin, että molemmat lukee. Se on hauskaa seurattavaa, kun kaksi tyttöä istuu hiljaa vierekkäin nenä kirjassa :-)
Jos lapsillenne ei ole ongelma, että kesällä saa olla välillä rauhassa ja tehdä omia juttujaan, niin älkää tehkö siitä itsellenne ongelmaa!
Se on saatanan palvoja lopeta sen touhut HETI heillä on pakollinen epäsosiaalisuus"kuuri" kesäisin, valmistautuvat heinäkuun rituaaleihin. Mahdollisesti juodaan lehmän VERTA ja uhrataan oravia sipulialttarille että Belzebub saa arvoisensa sitten ihmetellään missä on sielu?? Missä Jeesus Isä?? Turmion tie on helppo nykypäivän hapatuksissa maa on mennyttä sanokaa mun sanoneen!!
Itse tykkäsin ainakin tuon ikäisenä hieman eristäytyä ja lomilla tuskin näin lainkaan kavereita. Siinä 15v-> kavereista tuli tärkeämpiä ja 18v kun tuli täyteen, niin kaikki lomat meni kavereiden kanssa. En huolestuisi vielä.