Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 13-vuotias vahtia 4-vuotiasta päivät?

Vierailija
19.06.2014 |

Voiko 13-vuotias isosisko vahtia 4-vuotiasta pikkusiskoa päivät? Pitäisikö isosiskolle maksaa tästä palkkaa? Mikä olisi sopiva summa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 13 vuotiaalle vastuuksi 4 vuotiasta päiviksi. Ei todellakaan. Ja _jos_ nyt kuitenkin moiseen ratkaisuun päädyt niin totta kai kesätyöstä palkka kuuluu maksaa.

Vierailija
2/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen se 13-vuotias on? Tietääkö, miten pientä lasta hoidetaan? Jos on tosi vastuullinen murkku, niin mielestäni voi jättää. Tehkää vaikka lista turvaohjeista ja laittakaa jääkaapin oveen. Pitäkää huoli, että joku aikuinen on puhelinsoiton päässä koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisitko nelivuotiaan sellaiseen päiväkerhoon, jonka vetäjänä on joku 13-vuotias eikä aikuisia mailla halmeilla?

Vierailija
4/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsenvahtina monille lapsille, kun olin 13. Olen tosin mies, mutta hyvin kaikki aina hoitui, olin pidetty ja luotettava lapsenvahti. Jos tyttö on kypsä, hän on varmasti hyvä hoitaja. Jos lapsellisempi tapaus, en jättäisi häntä vahdiksi.

Vierailija
5/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu siitä, millainen tämä tytteli on. Onko luotettava? Onko tottunut huolehtimaan pienemmästä sisaruksesta? Onko tytöllä eden auttavat taidot laittaa ruokaa? Luottaako pikkusisko isoonsiskoon ja suostuuko jäämään hänen kanssaan lyhyemäksikään ajaksi? Koko päivä on molemmilla hurjan pitkä aika. Entä jos jotain odottamatonta sattuu, onko lähellä joku luotettava aikuinen, jota saisi apua?

13-vuotias on muuten työlainsäädännön mukaan liian nuori tekemään täyttä työpäivää. Muistaakseni kuusi tuntia on maksimi. Mutta jos päädyt pestaamaan isomman tyttäresi kesäksi lapsenpiiaksi, niin tietysti maksat käypäsen korvauksen. Vai ajattelitko pakottaa lapsen työhön ilman palkkaa? Kysele ja selaa nettiä, niin eiköhän sopiva korvaus löydy.

Vierailija
6/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan 13-vuotiaan kehitystasosta. Onko ihan lapsi vielä vai jo vastuullinen ja kykenevä pientä vahtimaan? Tottakai jonkinlainen korvaus on paikallaan.

Itse tuon ikäisenä hoidin serkkuani ja vahdin pikkusisaruksiani, mutta tiedän erään 13-vuotiaan, jolle ei missään nimessä voisi antaa noin pientä hoitoon.

Vierailija
7/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin tuon ikäisenä pikkuveljeäni koko kesän. Ihan hyvässä hoivassa oli. Riippuu paljon kuitenkin minälainen 13 vuotias on kyseessä. Ja kannattaa huolehtia, että hänelläkin on mahdollisuus viettää lomaa. Ja toki tuosta on maksettava.

Vierailija
8/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävän rankkaa sille 13 vuotiaalle olla vastuussa yksin.

Mua pyydettiin 12 vuotiaana hoitamaan 7 vuotiasta ekaluokkalaista. En olisi pärjännyt. Onneksi kieltäydyin. 

Minulla ei olisi ollut yhtään auktoriteettia, ei tajua laittaa ruokaa.. en olisi tajunnut mistään mitään.

13 vuotias on vasta lapsi.

Vierailija
9/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotettava ja vastuuntuntoinen 13-vuotias voi mielestäni vahtia, mutta ei todellakaan koko kesää.. Pitää olla lomaa ja omaa aikaa myös tuon ikäisellä. Ja palkka pitää tietysti maksaa, onhan hän vastuussa toisesta! Olisiko hyvä summa n. 20-30 €/päivä?

Vierailija
10/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, yleisesti kai 15-v. on sopiva ikä lapsenvahdiksi/palkkatöihin mutta nuoria on niin moneen junaan, joku 13 v. voi olla järkevämpi kuin 16 v. Alle 14 v. ei edes saa mennä  palkkatöihin, 15 v. saa tehdä jo hyvinkin paljon töitä. 13 v. saa tehdä tyylliin nurmikonleikkuu taskurahaa vastaan, varmaan  tunnin lapsen katsominen tai puistokeikalle vienti taskurahaa vastaan samaa luokkaa, ei varsinainen lapsen hoito.

Vierailija
11/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vuosi, niin molemmat isompia. 

Vierailija
12/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pärjäisikin, olisi tytölle hyvin ankeaa olla sidottuna päivät pikkulapseen, kun voisi olla nauttimassa kesälomasta. Ei ole hänen tehtävänsä huolehtia pikkusisaruksestaan vaikka olisi 20, vaan se vastuu kuuluu äidille.

Vierailija
13/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoidin 13-vuotiaana pari-kolme tuntia kerrallaan satunnaisesti naapurin vauvaa ja 4 vuotiasta.  

Vierailija
14/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:29"]

Voiko 13-vuotias isosisko vahtia 4-vuotiasta pikkusiskoa päivät? Pitäisikö isosiskolle maksaa tästä palkkaa? Mikä olisi sopiva summa?

[/quote]

Ensimmäinen kysymys :HALUAAKO 13-v hoitaa pikkusiskoaan? Koska aika huonoa jälkeä voi tulla, jos väkisin pakotetaan.

Toisekseen: miettikää työpäivän pituus järkeväksi. Hoidon helppous tai vaikeus riippuu tosi paljon MOLEMPIEN lasten luonteista. Jos 4 v on helppo ja tottelevainen, sitä on ihan kiva hoitaa, mutta jos kauhukakara, 13-v ei siihen välttämättä kykene. Ihan on kokemusta kun jouduin puuttumaan naapurin lastenhoitojärjestelyihin, kun isosisko itki aamuisin pihalla, kun pikkusisko ei suostunut tekemään mitään, siis pukemaan tai syömään tms.

Jos nämä ehdot täyttyy, niin totta kai sitten sille isosiskolle myös maksetaan siitä hoitamisesta.

Vierailija
15/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Palkkaa teidän tulojen mukaan kolmesta kympistä sataseen per viikko.

Vierailija
16/16 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että riippuu eniten siitä 4-vuotiaasta! oma 4-vuotiaani on niin kiltti ja omatoiminen, että pärjää hetken yksinäänkin, joten keskiverto 13v varmasti pärjäisi hänen kanssaan.

Koko kesäksi on epäreilua sitoa 13-vuotiasta - pitää hänellä omaakin lomaa olla. Mutta esim. viikon verran vanhempien lomien välissä menisi varmasti hyvin tuolla järjestelyllä. Ensisijaisen tärkeää on tosiaan se, että 13v on itse järjestelyyn suostuvainen. Jos pakotat, niin mitäs teet sitten jos olet töissä ja 13v ilmoittaa että kiitti nyt riitti, jätän tän kakaran tänne yksin ja häivyn rannalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän