H*lvetillinen väsymys - mikä avuksi?
Olen ollut nyt pari kuukautta jatkuvasti väsynyt. Nukun noin 6h / yö ja herään ehkä kerran-pari yössä wc-käynnille.
Syön ainakin yhden monipuolisen aterian per päivä (lounaalla) ja iltaisin syön lähinnä puuroa tai pastaa. Aamupalana on proteiinijuoma. Voimistelen 2-3 kertaa viikossa ja kävelen päivittäin noin 4km arkiliikunnan muodossa.
Mitä voisin korjata tullakseni virkeämmäksi? Tunnen useinkin oloni zombieksi, varsinkin jos teen ylitöitä.
Kommentit (29)
Aiemmin oli lihaskipuja ja jäykkyyttäkin, mutta se voimistelun aloittaminen auttoi (teen punnerruksia ja askelkyykkyjä enimmäkseen). Olen hoikka ja hieman alle keski-iän. Usein korvaan sen lounaan salaatilla ja jälkiruoaksi syön jogurtin. En jaksaisi tällaisen asian vuoksi mennä lääkärille ainakaan.
Lääkäriin selvittämään mistä on kyse, jos ei ole liian vähäisten unien aiheuttamaa.
Vierailija kirjoitti:
Nukkuminen taukoineen voi olla liian vähän unen laatu ja sen eri vaiheet huomioiden?
Tuokin käväisi mielessä. En ole nyt kokeillut pitkään aikaan sitä, että menisin todella aikaisin nukkumaan. Yleensä menen nukkumaan noin klo 12 ja herään noin klo 6.
Uni ja ravitsemus kuntoon niin auttaa jo kummasti. Lisäksi kaikesta huolimatta kävisin verikokeissa. Äkillinen väsymys voi olla oire vakavastakin sairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin selvittämään mistä on kyse, jos ei ole liian vähäisten unien aiheuttamaa.
Googlettelin, niin diabetes ja kilpirauhasvaivat voisivat aiheuttaa myös väsymystä, tosin ainoa merkittävä oire on se väsymys. Täytyy ehkä sittenkin mennä lääkärille, jos ei tässä parin viikon sisään ala helpottaa.
Ensin vaikka sen, että vedät muutakin kuin hiilaria mahan täyteteen illalla.
Vierailija kirjoitti:
Uni ja ravitsemus kuntoon niin auttaa jo kummasti. Lisäksi kaikesta huolimatta kävisin verikokeissa. Äkillinen väsymys voi olla oire vakavastakin sairaudesta.
Ehkä voisi tietyt veriarvot mitata ja hemoglobiinin jne. Joskus oli lievää anemiaa ja silloin olin erittäin väsynyt ainakin.
Mulla pitää huone olla kunnolla pimeä, jos haluan nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlettelin, niin diabetes ja kilpirauhasvaivat voisivat aiheuttaa myös väsymystä, tosin ainoa merkittävä oire on se väsymys. Täytyy ehkä sittenkin mennä lääkärille, jos ei tässä parin viikon sisään ala helpottaa.
Väsymys voi olla oire käytännössä mistä vaan välillä anemia ja syöpä (ei tarkoitus pelotella). Aina kannattaa käydä tarkistuttamassa tilanne, jos ilmenee oireita.
No jos nukut noin vähän ja ruokavaliosi koostuu salaatista ja jogurtista, niin eihän tuota väsymyksen syytä tarvitse sen enempää miettiä?
6h yössä kuulostaa kyllä tosi vähältä. Itse pyrin nukkumaan 8h, mutta aina en siihen pääse, varsinkaan jos herätys on neljältä. Yhden päivän saatan selvitä 6h unilla, mutta silloin olen tietenki väsynyt ja menen illalla aikaisemmin nukkumaan. Ei olisi puhettakaan, että säännöllisesti jaksaisin millään 6h yöunilla.
Kuusi tuntia yössä on liian vähän suurimmalle osalle, etenkin kun sinulle tulee wc-käyntien vuoksi vielä rikkonaista unta. Kokeile siirtää ensin nukkumaanmenoa puoli tuntia aikaisemmaksi, sitten tunti. Vaikka 22-6 tai 22.30-6 voisi olla ihan hyvä tavoite ja tuntuisi todennäköisesti voinnissasi.
Tutkimusten mukaan alle 6 h unilla pärjää reilusti alle 1 prosentti maailman ihmisistä ilman vakavia terveysvaikutuksia.
Jotenkin en millään usko että sinulle riittää edes 6 h, se kuulostaa kovin vähältä.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan alle 6 h unilla pärjää reilusti alle 1 prosentti maailman ihmisistä ilman vakavia terveysvaikutuksia.
Jotenkin en millään usko että sinulle riittää edes 6 h, se kuulostaa kovin vähältä.
En ole varma. Mulla on kyllä tietty taipumus "rääkätä kehoani" eli siis en ajattele yleensä omaa mielihyvää tai hyvinvointia, vaan siten, että "nyt pitää jaksaa painaa vain vaikka väkisin". Tosin olen sitten toki jaksanutkin. Nyt vain parin viime kuukauden aikana olen ollut niin väsynyt, että on vaikeaa keskittyä entiseen tapaan asioihin.
Ihan käsittämätöntä, että ihminen nukkuu liian vähän ja alkaa pohtia sairauksia väsymyksen syiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole varma. Mulla on kyllä tietty taipumus "rääkätä kehoani" eli siis en ajattele yleensä omaa mielihyvää tai hyvinvointia, vaan siten, että "nyt pitää jaksaa painaa vain vaikka väkisin". Tosin olen sitten toki jaksanutkin. Nyt vain parin viime kuukauden aikana olen ollut niin väsynyt, että on vaikeaa keskittyä entiseen tapaan asioihin.
Eli kehosi kertoo sinulle että "rääkki seis ja anna minulle lepoa". Kannattaa kuunnella kehoa ennen kuin tulee pysyvämpiä haittoja.
t. 2 burn outia läpikäynyt jääräpää
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätöntä, että ihminen nukkuu liian vähän ja alkaa pohtia sairauksia väsymyksen syiksi.
Tosin nukuin todella vähän (tyyliin jopa vain 2-3 tuntia vähimmillään) joskus nuorempanakin ajoittain ja se väsymys korjaantui joillain vähän pidemmillä unilla. Nyt olen jo pidempään ollut ikäänkuin kroonisesti väsynyt eli väsynyt jo herätessäni. Ja kahvikaan ei auta.
Kannattaa jättää autosta öljyt vaihtamatta ja nestepinnat katsomatta, koska kyllähän se nyt jaksaa. Päälle vielä joku pihistely bensasta niin mitäpä veikkaat tapahtuvan? Entä koitapa pakottaa puhelin toimimaan ilman latausta.
Miksi sinun kehosi toimisi fysiikan lakeja vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin nukuin todella vähän (tyyliin jopa vain 2-3 tuntia vähimmillään) joskus nuorempanakin ajoittain ja se väsymys korjaantui joillain vähän pidemmillä unilla. Nyt olen jo pidempään ollut ikäänkuin kroonisesti väsynyt eli väsynyt jo herätessäni. Ja kahvikaan ei auta.
No kai nyt väsyttää, jos polttaa kehoaan hiljalleen loppuun. Ei ihminen ole robotti, vaikka osa kuvittelee olevansa. Parempi pistää stoppi loppuun polttamiselle ennen kuin on myöhäistä.
Nukkuminen taukoineen voi olla liian vähän unen laatu ja sen eri vaiheet huomioiden?