Masennus ja kauhea väsymys. Miten ihmeessä tästä pääsee eroon...?
Haluaisin tehdä kaikenlaista, mutta aivan mieletön uupumus painaa koko ajan päälle vaikka pidän huolta, että nukun tarpeeksi. Sitten masennun vielä enemmän, koska en pysty tekemään mitä haluan väsymyksen vuoksi. Miten ihmeessä tästä kierteestä pääsee eroon? Aivotkin on ihan sumua täynnä ja eivät pelaa ollenkaan niin kuin ennen. En tiedä johtuuko tuo väsymys ja aivosumu nimenomaan masennuksesta, mutta ainakaan verikokeista ei ole löytynyt mitään. Onko kukaan päässyt eroon lamaannuttavasta väsymyksestä? Syön terveellisesti ja koitan liikkua voimieni mukaan.
Kommentit (30)
Noita verikokeita on kyllä otettu aika monta, en muista onko ihan mitä kaikkia noita otettu mitä tässä on ehdotettu, pitää tarkastaa. Ruokavalio minulla tosiaan on kyllä jo suht terveellinen ja otan vielä varmuuden vuoksi monivitamiinia sekä omegaa siihen päälle. Voisihan vielä sitä kokeilla vähentää noita hiilareita, valkoista viljaa vältän jo tällä hetkellä.
T.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute-anemia.
Hae apteekista 100mg tabletteja tai marketista 50mg(x2) tabletteja, ota 3 viikkoa päivittäin ja tule sitten kertomaan onko vointi parentunut. Todennäköisesti on.
Juo myös vettä helteillä, urheilujuomat on samantapaisia kuin apteekin nesteytysjuomat, eli auttaa suolatasapainoon.Eiköhän tuo oo ensimmäisiä asioita, jotka on katsottu ap:lta. Ja hän sanoi, että veriarvot on ok.
Ei välttämättä ole katsottu. Monesti verikokeessa on vaan hemoglobiini joka voi olla normaali mutta varastorautaa ei ole mukana kokeessa. Itselläni hemoglobiini on ollut normaalin rajoissa mutta ferritiini lähes nollassa ja siitä on aiheutunut juuri tuo kauhea, kaikenkattava väsymys joka ei nukkumalla häviä. Eli kannattaa kumminkin vielä kysyä siitä ferritiinistä, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute-anemia.
Hae apteekista 100mg tabletteja tai marketista 50mg(x2) tabletteja, ota 3 viikkoa päivittäin ja tule sitten kertomaan onko vointi parentunut. Todennäköisesti on.
Juo myös vettä helteillä, urheilujuomat on samantapaisia kuin apteekin nesteytysjuomat, eli auttaa suolatasapainoon.Eiköhän tuo oo ensimmäisiä asioita, jotka on katsottu ap:lta. Ja hän sanoi, että veriarvot on ok.
Ei välttämättä ole katsottu. Monesti verikokeessa on vaan hemoglobiini joka voi olla normaali mutta varastorautaa ei ole mukana kokeessa. Itselläni hemoglobiini on ollut normaalin rajoissa mutta ferritiini lähes nollassa ja siitä on aiheutunut juuri tuo kauhea, kaikenkattava väsymys joka ei nukkumalla häviä. Eli kannattaa kumminkin vielä kysyä siitä ferritiinistä, ap.
Sen tiedän, että hemoglobiini on mulla hyvä, ferritiinistä en ainakaan muista lääkärin puhuneen...
Tiedän myös ferritiinijuttujen olevan melkoinen muoti-ilmiö, mutta kannattaa se silti tsekkauttaa. Itse kärsin myös samaisista oireista. En ole mielestäni masentunut, en vaan hitsi jaksa mitään. Olen miettinyt, onko se vaan luonteen piirrettä, että tykkään nukkua suurimmat osat työpäivän jälkeen enkä innostu mistään eikä kunto kohoa liikkuessa ja nukahtaa kaiken urheilun jälkeen. Ystävien ja perheen näkeminen vie kaikki voimat ja väkisin nähtynäkin nukahdan taas.
Kävin verikokeissa ja hemoglobiini oli 120, kaikki mcv ja mvch tms punasolujutu olivat viiterajan alimmalla numerolla ja se ferritiini oli 13. Ostin nyt rautaa, kun niin monta kokemusta luin samaisista oireista ja väsymyksestä ja passiivisuudesta, joka on helpottanut rauta-arvojen parannuttua.
Tottakai jokaista ihmistä välillä väsyttää, kaikki vaikuttaa kaikkeen ja nää helteet tms, mut on mun mielestä 25-vuotiaana outoa nukkua kaikki työpäivän jälkeiset päivät ja kunto ei kasva vaikka liikkuu ja pahentaa vaan ja olo rapistuu silmissä. Olen kalpea kuin kalkki. Tätä on jatkunut varmaan 5-7 vuotta ja on mulla kyllä todella runsaat kuukautisetkin.
Samaa oloa ollut täällä! Eli aivan normaalia tuo väsymyksen tunne. Olen itsekin hyvin terveellisiä elämäntapoja noudattava nuori, mutta pelkkä hyvin eläminen ei masennusta paranna.. Valitettavasti. Koita vain hyväksyä tämänhetkinen tilanteesi. Itsellä sekin auttoi jaksamiseen. Kun hyväksyy itsensä ja sairautensa, ei vaadi samanlaista suoriutumista kuin jaksoi vaikka ennen masennusta. Mene päivä ja hetki kerrallaan. Kyllä sen kanssa opppii elämään :-)
Samoin. Viimeisten kuukausien aikana vain pahentunut. Olen kesälomalla nyt, enkä jaksa tehdä mitään. Olen vain maannut sängyssä ja nukkunut.
Koko keho tuntuu raskaalta ja liikkuminen käy ihan työstä.
Olen niin uupunut ja masentunut tähän elämään.
Sertralin 150mg/pv ei tuo apua.
N27
Mulla monen lääkekokeilun jälkeen auttoi Voxra. Se on amfetamiinipohjainen hitaastivapautuva depot pilleri.
SITä tässä vain mietin että onko masennus ja väsymys sama asia??
Kun minun mielestä eivät ole.
Minulla on siis tosi paha uupumus ja väsymys ja siis minä HALUaISin niin paljon olla tälläkin hetkellä jossain nauttimassa kesästä esim mökillä mutya olen niin jumalattoman väsynyt että ei edes jaksa kotona mitään touhuta. Haukottelen ja keho on ihan voimaton : kaikki verikokeet ok.
Elikkä siis kyllähän sitä intoa olisk tehdä vaikka ja mitä jos vaan olisi toimiva keho joka jaksaisi. Mulla myös paha aivosumu joka vaikeuttaa arjen askareita ku tuntuu et aivot ei toimi yhtää
Samaa on, lievä uniapnea ja korkea verensokeri.
Ehkä jotain muutakin.
Nukuin äsken taas. Masennus ja väsymys.
Hemoglobiini on eri asia kuin rautavarastot. Anemia näkyy aina hemoglobiinissa, sitten on olemassa myös raudan puutetta ilman anemiaa eli alhainen ferritiini.
Onko sulta ap katsottu myös ferritiini?
Ja millaiset arvot olivat punasoluilla eli mcv, mch ja mchc?