Masennus ja kauhea väsymys. Miten ihmeessä tästä pääsee eroon...?
Haluaisin tehdä kaikenlaista, mutta aivan mieletön uupumus painaa koko ajan päälle vaikka pidän huolta, että nukun tarpeeksi. Sitten masennun vielä enemmän, koska en pysty tekemään mitä haluan väsymyksen vuoksi. Miten ihmeessä tästä kierteestä pääsee eroon? Aivotkin on ihan sumua täynnä ja eivät pelaa ollenkaan niin kuin ennen. En tiedä johtuuko tuo väsymys ja aivosumu nimenomaan masennuksesta, mutta ainakaan verikokeista ei ole löytynyt mitään. Onko kukaan päässyt eroon lamaannuttavasta väsymyksestä? Syön terveellisesti ja koitan liikkua voimieni mukaan.
Kommentit (30)
Kaikki muut masentuneet reippaita ja pirteitä?
Ihan normaalia. Saatko vertaistukea paikalliselta mielenterveysseuralta? Entä lääkitys, terapia, tukihenkilöt?
Täällä on toinen masentunut:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3791311/olen-masentunut-34v-mies-kyselk…
Tuommoistahan masennus usein on. Vaikka jotain yrittää puuhastella niin väsyttää koko ajan. Itse huomasin aikoinaan parhaaksi piristykseksi paastomaisen ruokavalion ja kevyehkön liikunnan. Sekä tietenkin tietyt piristävät huummeet.
Kilpirauhasarvot voi olla ihan normaalit mutta silti on selkeä vajaatoiminta kyseessä. Olin itse vielä 2 kk sitten ihan loppu, koko ajan uupunut, mikään uni ei virkistänyt, mitään ei jaksanut, kuljin kuin sumussa, ajattelukin oli työlästä, lihakset maitohapoilla, kompastelin, törmäilin, tavarat tippui käsistä jne. Sain onneksi lääkekokeilun ja jo viikossa olo parani niin että vain hymyilytti. masennus täysin poissa, uni maistuu, en ole enää kämpelö ym.
Mua autto masennuslääkkeet (ei ssri). Kylkeen tietenkin terapia ja arjen säännöllinen rytmi. Sosiaaliset suhteet on tosi tärkeitä, samoin perustarpeista huolehtiminen niin hyvin kuin jaksaa
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Saatko vertaistukea paikalliselta mielenterveysseuralta? Entä lääkitys, terapia, tukihenkilöt?
Terapiassa käyn, on auttanut jonkun verran. Lääkitystä en ainakaan tässä vaiheessa vielä halua, koska pelkään että se turruttaa minut vieläkin pahemmin. Tuntuu, että se on lähinnä tuo väsymys joka minua tällä hetkellä masentaa eikä niinkään ne muut asiat. Kun siitä pääsisi eroon niin jaksaisin tehdä asioita, joita haluan tehdä enkä vaan maata sängyn pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapiassa käyn, on auttanut jonkun verran. Lääkitystä en ainakaan tässä vaiheessa vielä halua, koska pelkään että se turruttaa minut vieläkin pahemmin. Tuntuu, että se on lähinnä tuo väsymys joka minua tällä hetkellä masentaa eikä niinkään ne muut asiat. Kun siitä pääsisi eroon niin jaksaisin tehdä asioita, joita haluan tehdä enkä vaan maata sängyn pohjalla.
Monia potilaita hoidetaan mielialalääkkeillä vaikka kyseessä onkin fyysinen sairaus. Lisätutkimuksiin sinuna menisin., mene ensin vaikka endokrinologille ja näytä hänelle verikoetulokset.
Vierailija kirjoitti:
Tuommoistahan masennus usein on. Vaikka jotain yrittää puuhastella niin väsyttää koko ajan. Itse huomasin aikoinaan parhaaksi piristykseksi paastomaisen ruokavalion ja kevyehkön liikunnan. Sekä tietenkin tietyt piristävät huummeet.
Jotain pikku paastoilua voisi kokeilla, aika paljon sitä ihmiset tuntuu kehuvan. Huumeet taidan jättää välistä, aivot on muutenkin jo tarpeeksi tokkurassa...
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasarvot voi olla ihan normaalit mutta silti on selkeä vajaatoiminta kyseessä. Olin itse vielä 2 kk sitten ihan loppu, koko ajan uupunut, mikään uni ei virkistänyt, mitään ei jaksanut, kuljin kuin sumussa, ajattelukin oli työlästä, lihakset maitohapoilla, kompastelin, törmäilin, tavarat tippui käsistä jne. Sain onneksi lääkekokeilun ja jo viikossa olo parani niin että vain hymyilytti. masennus täysin poissa, uni maistuu, en ole enää kämpelö ym.
Hienoa, että paranit! Kilppisarvot on mulla ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Mua autto masennuslääkkeet (ei ssri). Kylkeen tietenkin terapia ja arjen säännöllinen rytmi. Sosiaaliset suhteet on tosi tärkeitä, samoin perustarpeista huolehtiminen niin hyvin kuin jaksaa
Juu koitan nähdä kavereita silloin tällön, mutta siitäkään en saa hirveästi irti kun en jaksa väsyneenä oikein keskustella ja haluaisin vaan mennä lepäämään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia potilaita hoidetaan mielialalääkkeillä vaikka kyseessä onkin fyysinen sairaus. Lisätutkimuksiin sinuna menisin., mene ensin vaikka endokrinologille ja näytä hänelle verikoetulokset.
Endokrinologista en ole kuullut ennen. Otan selvää kiitos.
Raudanpuute-anemia.
Hae apteekista 100mg tabletteja tai marketista 50mg(x2) tabletteja, ota 3 viikkoa päivittäin ja tule sitten kertomaan onko vointi parentunut. Todennäköisesti on.
Juo myös vettä helteillä, urheilujuomat on samantapaisia kuin apteekin nesteytysjuomat, eli auttaa suolatasapainoon.
Mulla on auttanut ketogeeninen ruokavalio.
Joskus on jäänyt hiilariputki päälle esim juhlien jälkeen eli syönyt ns normiruokaa useamman päivän tai viikon, niin sitä on taas ihan vetämätön ja muuta ei jaksais kuin maata. Sitten, kun on palannut takas ketolle, niin muutaman päivän päästä alkaa taas olo helpottua ja piristyy ihan kummasti.
Tää on mulla oikeesti ainoa, mikä on auttanut.
Toki on myös Target 1 luontaistuote, josta olen saanut hetkellistä piristystä ja jaksamista, mutta sitä on tarvinnut joka päivä ja toisinaan useampi per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä lääkäriä kertomaan eri lääkevaihtoehdoista. On olemassa mielialalääkkeitä, jotka tehoaa enssijasesti just tohon väsymykseen. Kaikki lääketyypit ei turruta tunteita ollenkaan. Mua pelotti vuosia lääkkeiden alottaminen, mutta osu ekalla oikeeseen eikä sivuoireita oo tullu. Tunteet on lääkkeen myötä pikemminkin vahvistunu tavanomaselle tasolle eikä turtunu
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute-anemia.
Hae apteekista 100mg tabletteja tai marketista 50mg(x2) tabletteja, ota 3 viikkoa päivittäin ja tule sitten kertomaan onko vointi parentunut. Todennäköisesti on.
Juo myös vettä helteillä, urheilujuomat on samantapaisia kuin apteekin nesteytysjuomat, eli auttaa suolatasapainoon.
Eiköhän tuo oo ensimmäisiä asioita, jotka on katsottu ap:lta. Ja hän sanoi, että veriarvot on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä lääkäriä kertomaan eri lääkevaihtoehdoista. On olemassa mielialalääkkeitä, jotka tehoaa enssijasesti just tohon väsymykseen. Kaikki lääketyypit ei turruta tunteita ollenkaan. Mua pelotti vuosia lääkkeiden alottaminen, mutta osu ekalla oikeeseen eikä sivuoireita oo tullu. Tunteet on lääkkeen myötä pikemminkin vahvistunu tavanomaselle tasolle eikä turtunu
Lääkkeitä kannattaa välttää viimeiseen asti! Ne myös toimivat hyvin yksilöllisesti eli luultavasti joutuisit ap kokeilemaan useampaa lääkettä ennen kuin löytyisi sopiva. Ja niiden sivuvaikutusten lista on mittava. Pysy erossa niistä, jos vaan suinkin mahdollista. Ei kyllä kuulosta aloituksen tai vastaustesi perusteella siltä, että niitä oikeasti tarvitsisit.
Matala-asteinen tulehdus voi aiheuttaa usein kuvaamaasi väsymystä ja siihen auttaa hyvin vähähiilihydraattinen ruokavalio. Tai tuo keto ruokavalio. Kannattaa kokeilla!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on auttanut ketogeeninen ruokavalio.
Joskus on jäänyt hiilariputki päälle esim juhlien jälkeen eli syönyt ns normiruokaa useamman päivän tai viikon, niin sitä on taas ihan vetämätön ja muuta ei jaksais kuin maata. Sitten, kun on palannut takas ketolle, niin muutaman päivän päästä alkaa taas olo helpottua ja piristyy ihan kummasti.
Tää on mulla oikeesti ainoa, mikä on auttanut.Toki on myös Target 1 luontaistuote, josta olen saanut hetkellistä piristystä ja jaksamista, mutta sitä on tarvinnut joka päivä ja toisinaan useampi per päivä.
Lisään tähän vielä, että tuota Targetia otin ennen kuin kokeilin tätä ketoilua. Nykyään en sitä enää tarvitse. Aiemmin on kokeiltu myös kaikki mahdolliset luontaistuoteet, lisäravinteet, vitamiinit ym. Ei apua. Ketoilu on oikeasti pelastunut mun arjen ja elämän! Vahva suositus sille. Voi kuulostaa uskomattomalta, mutta ehdottomasti kannattaa lukea siitä ja testata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute-anemia.
Juo myös vettä helteillä, urheilujuomat on samantapaisia kuin apteekin nesteytysjuomat, eli auttaa suolatasapainoon.Eiköhän tuo oo ensimmäisiä asioita, jotka on katsottu ap:lta. Ja hän sanoi, että veriarvot on ok.
pelkkä hemoglobiini ei kerro vielä mitään rautavarastoista elimistössä.
Entäs muut vitamiinitasot: D ja B12??
Ja onko tää siis ihan normaalia, että masentuneena tuntee kuin jääneensä katujyrän alle ja aivot ei pelaa?
T. Ap