Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin osaa kävellä? Paljonko askeleita tarvitaan.

23.08.2006 |

Mietityttää, miten kävelytaito määritellään? Kun suurin osa lapsista oppii kävelemään 10-14 kk ikäisenä, niin aika iso erohan tulee jo siinä, minkä kukakin kävelemiseksi luokittelee.

Onko kävelyä kaksi askelta, vähintään seitsemän perättäistä askelta, vähintään 2 metrin matka, vai vasta kun lapsi osaa seurata kävellen äitiä huoneesta toiseen? Tuon 7 askeleen säännön olen kuullut jostain, onkohan se kuinka yleinen määritelmä?

Meillä yksittäisiä tai muutamia askelia otettiin useita viikkoja ennen kuin tuli 5-6 perättäistä askelta. Ja vielä odotellaan sitä seitsemättä ;-) Kun minulta kysytään osaako lapsi jo kävellä, vastaan että vielä ei osaa kävellä ilman tukea, mutta ottaa joitakin askelia itsekseen. Yksi kaverini kuitenkin kertoi lapsensa oppineen kävelemään nuorena, ja hän määritteli kävelyksi ekat kaksi askelta...

Eipä tämä ole mikään tärkein asia, mutta kuulisin mielelläni miten toimitte.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pohtinut samaa. Tuntuu että jotkut sanovat tosiaan että lapsi osaa kävellä vaikka ottaa vain pari askelta. Toisaalta, eihän sillä ole loppujen lopuksi mitään väliä, äkkiä ne oppivat kuitenkin kävelemään pitempiäkin matkoja:)

Omasta mielestäni on kuitenkin eri asia ottaako askeleita vai käveleekö. Esikoinen oli 11kk kun otti maksimissaan 4-5 askelta. En kuitenkaan laskenut että hän kävelee, se nyt oli lähinnä sellaista " syöksähtelyä" turvasta toiseen. Pari päivää molemmin puoli 1v synttäreitä sitten lähti kävelemään. Otti ja nousi seisomaan keskleltä lattiaa ja käveli huoneen poikki. Se oli mielestäni kävelyä.

Kuopus taas ei ns. ottanut askeleita ollenkaan ennen kuin oppi kävelemään. Oli 1v2kk kun yhtäkkiä lähti kuin juna ja käveli kerralla 4-5m.

Vierailija
2/8 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on tasan vuoden vanhempi tyttö, josta meidän neiti vissiin katsoi mallia.

Maanantaina tassutteli noin 4 askelta, tiistaina 5 askelta, pyllähdys ja sitten taas noin 6 askelta, ja keskiviikkona (1v synttäripäivänään) käveli jo huoneesta toiseen ja takaisin. Joten ehkä mä lasken, että aloitti kävelemään viime maanantaina :0)

heather ja neiti-nessukka 1v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika käveli tukia pitkin 11kk ikäisenä, ensiaskeleet 1v1kk ja nyt kun on viimeisen viikon kävellyt huoneesta toiseen niin voin jo sanoa että osaa kävellä.

manti ja poika 1v2,5kk

Vierailija
4/8 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lasken, että poika osaa kävellä, kun on kävellyt tarkoituksellisesti useita askelia peräkkäin ja mennyt tiettyyn paikkaan. Ekat askeleet otti 1v2kk iässä ja kaksi viikkoa sitten alkoi kävellä pitempiä matkoja, lasken että oppi kävelemään 1v3kk iässä

Mareila+Pojat 1v ja 5v

Vierailija
5/8 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaaditaan et kävelee jo useita metrejä. Itse taisinkin kertoa esikoisesta et se ottaa pari askelta muttei vielä kävele pitkiä matkoja. Et osaa kävellä muttei kävele vielä kuin ihan vähäsen. En tiennytkään tuommoisesta 7 askeleen määritelmästä. Meillä nimittäin muksu otti ekalla kerralla just 7 askelta!!! Sitä ennen oli ottanu ihan askeleen pari enkä sitä kävelemiseksi laskenut. Noista 7 askeleesta se sitten lähti, ensin pari pientä sarjaa ja kaatuminen ja viikon päästä voi jo sanoa et käveli kun alkoi mennä useita metrejä, kaatui ja nousi heti pystyyn ja jatkoi matkaa. Se on minusta enemmänkin kävelemistä kuin parin askeleen ottaminen.

Vierailija
6/8 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiaskelet, sellainen pari askelta kerrallaan, tapahtuivat aina jossain sohvan vieressä tai muuten tuen lähellä. Varsinaista kävelyä oli sitten se, kun kerran kiinnostui keskilattialla isosiskon pitämästä lelusta niin paljon, että rohkaistui kävelemään kerralla juuri tuon seitsemän askelta, hassua kun lukumääräkin jäi mieleen :) Muistan hyvin myös sen, että sinä viikonloppuna harjoiteltiin todella paljon kävelyä, ja oikeastaan jo viikon kuluttua poika useammin käveli kuin konttasi (tai karhukäveli, pojalla se oli ennen kävelyn oppimista yleisin tapa liikkua). Ikää tuolloin oli kypsät 9 kk. Ensiaskelia oli tullut ehkä pari viikkoa ennen kävelyn oppimista.

Vierailija
7/8 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jota olen itsekin miettinyt. Meillä nimittäin lapsi otti 10 askelta 1v 2kk:n iässä ja sitä seuraavana päivänä käveli jo huoneesta toiseen, mutta sen jälkeen ei kävellyt pariin viikkoon yhtään vaan vain konttasi. Nyt lapsi on jo 1v 5kk eikä edelleenkään suostu kävelemään. Aivan satunnaisesti saattaa kävellä 7-10 askelta, mutta siihen kiinnostus lopahtaa. Jos yrittää maanitella, niin vastaa kiukkuisena: " EI, konttaa" . Olen miettinyt mitä kysyjille sanoisi, että " ei osaa kävellä" vai " osaa kävellä, muttei suostu" tms.

Useimpien lasten kohdalla kai askelten määrällä kävelytaidon määrittelyssä ei ole merkitystä, koska käsitykseni mukaan useimmat oppivat kävelemään suht lyhyen ajan kuluessa ekoista askelista. (Tässäkin ketjussa monen lapsi ottanut muutamia askelia ja viikon kuluessa kävellyt.)

Vierailija
8/8 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 11kk käveli sitten jo kunnolla. Oon kans huomannu et jotkut sanoo lapsen oppineen kävelemään esim. 9kk vanhana jos on ottanu sillon vaikka 2 askelta. Musta se ei vielä ole kävelyä.