"Ollaan paikassa x" "lähdössä paikkaan y" "matkalla täällä" aaargh!!!
Joo, olen kateellinen. Mä haluun kans matkustaa, mut ei oo normaalilla työssäkäyvällä varaa. =( Nää matkustelijat on miehensä rahoilla eläviä loisia jotka jaksaa hehkuttaa. Vittu että maailma on epäreilu
Kommentit (69)
Meillä kaksi lasta ja tulot minulla ja miehelläni ovat yhteensä vähän päälle 2000 €/kk. Ja tuosta ei kyllä säästetä millään :( no onneksi tämä on väliaikaikasta!
Äidilläni aikoinaan kaksi lasta, koira ja olemattomat elatusmaksut tukena, kun isä ei osallistunut. Toisaalta sai yksin maksella aikoinaan kahdelle otettua asuntolainaa. Eipä siinä paljon matkusteltu, jos syödä haluttiin, vaikka hän ei koskaan ostellut itselleen mitään. Älä sure AP, toivottavasti tilanne joskus helpottaa.
Meillä samankaltainen tilanne kuin ap:lla, eikä ole varaa matkustaa. Mutta, mielummin asun mukavassa, uudehkossa, omakotitalossa, kaksi autoa helpottaa arkea huomattavasti, lasketteluvermeet ym omat. Miinua ei haittaa taas se, että ei ole varaa matkustaa Tallinnaa, tai Ruotsia pidemmälle. Inhoan nuukailua ja tarjousten perässä juoksemista nääs.
Tienaan noin tuhat euroa per kuukausi ja elätän 15-vuotiasta pikkusiskoni. Itse olen 20-vuotias. Opiskelen yliopistossa ja teen töitä. Asumme Tampereella vuokralla.
Silti minulla on varaa maksaa ulkomaanmatkoja, koska teen VALINTOJA ja olen valmis oikeasti TYÖSKENTELEMÄÄN ja JOUSTAMAAN.
Jos haluan vaikka lyhyen viikonloppumatkan, jaan lehtiä ja kerään pulloja viikonloppuisin sen kuukauden ja TADAA minulla on rahat siihen matkaan.
Joten älä jaksa valittaa. Ei kenelläkään ole automaattisesti helppoa. Se on sinusta itsestäsi kiinni.
Jos teillä ei oikeasti ole varaa matkaan, elätte yli varojenne. Pienempi asunto. Parempi työ. Lidl. Pyöräily. Lisätienestit. Kirpputori.
Elämä on täynnä valintoja.. Ois kantsinu miettiä tota rahaa ennenku teki niitä pentuja?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:34"]
Voi rakkaat kertokaa mulle miten matkustetaan pienellä budjetilla? Mikä on pieni budjetti? 2 aikuista ja kaks alle 5 v lastaa. Laskujen jälkeen jää vajaa 300€ ruokaan. Mistä kohtaa mä säästän? Laskuja on siis vastike, laina, sähköt, päikkäri, puhelin, opintolaina, vakuutukset n. 50e/kk EI NETTIÄ EDES. Autoa tankkaan kerran kahdessa kuussa. Työmatkat kävelen/ajan fillarilla. Lapset ovat juuri sen verran tarhassa kuin olen itse töissä..
ap
[/quote]
Olet jo tuhlannut rahasi. Sinulla on ainakin kaksi lainaa maksettetavana. Toiset käyttää rahansa vasta sitten kun sitä on ei etukäteen.
[/quote]
Usein tässä on juuri se ero niiden kohdalla joilla rahaa riittää ja joillain ei. Eli moni joka osaa hoitaa raha-asiansa, ei ota lainoja kuin vain asuntoon. Kaikki muu maksetaan säästöistä, kerralla pois eli esim. parempi auto ostetaan sitten kun se on varaa maksaa. Ne jotka eivät raha-asioitaan osaa hoitaa, ostavat kaiken velaksi huonekaluista lähtien. Eli ei eletä velaksi, rahaa käytetään sitten kun sitä on eikä ennakkoon. Pätee myös luotolla maksamiseen, tiliä ei ylitetä.
Ap:n pitäisi kertoa tarkat summat täällä jotta voisi häntä jotenkin jeesata. Suosittelen muutenkin miettimään että kannattaako aikaa tuhlata katkeruuteen, kun voisi tehdä tarkat budjetit ja alkaa oikeasti miettimään että miten tuloja saisi nostettua. Jotkut myös tekevät joskus paria duunia välillä, siis että ottavat vaikka jonkun lehdenjakohomman hetkeksi että saa lomarahat kasaan jos on pienipalkkaisessa työssä. Olisiko mahdollisuus kouluttautua paremmin?
Mutta, toki olen sitä mieltä että Suomessa pitäisi pärjätä yhdellä työllä ja siitä saatu palkka pitäisi riittää elämiseen. Mutta monella se "normaali elämä" on vain aika tuhlailevaista eikä suostuta ymmärtämään että jos ei ole isot tulot, ei saa olla isot menotkaan. Tietysti, sitä voisi aina miettiä myös niitä lapsia tehdessä että miten rahat riittävät silloin.
Tää rouva kyllä matkustelee, sen vähän mitä reissaa, ihan omilla tuloilla. Ja kylä, mainitsen sen myös facebookissa, aiheuttaa katkeruutta tahi ei.
Meillä nettotulot pariskuntana yhteensä noin 4300 €. Pakollisia menoja ovat vuokra 900 €, leasing-automaksu 400 €, bensat 200-300 €, matkakortti 23 €, puhelinlasku 20 € + muut laskut (n.100 €), kuten sähkö. Säästöön ja matkusteluun jää siis mukavasti. En silti näillä tuloilla todellakaan hankkisi lapsia, koska en halua kituuttaa ja olla matkustelematta. Onneksi palkkani nousee pian noin.1000 €/kk, jonka jälkeen ehkä tulomme alkavat olla sen verran, että jossain vaiheessa lapsia voisi harkitakin.
Mielestäni siis ap, sinun on turha valittaa siitä, että ei ole varaa matkustaa, jos olet itse itsesi sellaiseen tilanteesee ajanut. Eri asia se, jos taloudellinen tilanne on yllättäen romahtanut ennalta arvaamattomasti tms.
Nimim. elokuussa Meksikoon kolmeksi viikoksi
Meidän tulot on nettona n.4000e kuussa ja rahat kyllä menee asumiseen ja elämiseen ja harrastuksiin ja autokin vie vielä omansa, MUTTA siltikin tehdään matkoja ulkomaille ja kotimaassakin vietetään hotelliviikonloppuja ja mökkeillään myös. Ei se matkustaminen ole aina kallista, jos siitä ei tee kallista. Ja kaikkea ei aina voi saada, me asutaan kerrostalossa ja auto on parhaat päivänsä nähnyt eikä uuteen vaihdeta.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:29"]Oletpa katkera ihiminen ap. Matkustaminen on aivan mahdollista myös pienellä budjetilla niin koti- kuin ulkomailla.
[/quote] Aivan niin
Se on aivan sama onko tulot 2000 vai 6000. Siinä tapauksessa ettei ole hallinnassa rahankäyttö.
Pitää osata suhteuttaa tulot menoihin ja tehdä valintoja niiden mukaan.
Meillä on nettotulot plus lapsilisä noin 3600 euroa kuukaudessa ja silti pystytään matkustelemaan.
menot:
Asuntolaina ja korot n. 1050€
Vastike 300€
Netti 25€
Puhelimet 30€
Sähkö 50€
Kotivakuutus n. 150/vuosi
Autovakuutus n. 200/vuosi
Teinin mopovakuutus muutaman kympin per 3kk
autovero kerran vuoteen, summaa en muista
Muuta ei ole. Tai en nyt ainakaan muista. Tuosta jää hyvin vielä rahaa säästöön.
Niin, entä ne miehen tulot? Ap ei edelleenkään vastannut? Tuskin tuosta 1800/kk maksat kaikki laskut, lainat jne. ja vielä 300 ruokaan. Paljonko tulonne ovat yhteensä kuussa?
Normaali työssäkäyvä ja tulot 1800 euroa? Olisiko unohtunut mainita jotain, esim. lyhennetty työaika tai vastaava? Ja kai mieskin jotain tienaa (toivottavasti, ettei elele vaimon rahoilla, hui).
Jossain elämänvaiheessa voi tienata vähemmin ihan omasta valinnastaankin, vaikka hoitamalla lapsiansa kotona. Mutta silloin ei kutsuta itseä normaaliksi työssäkäyväksi. Ja silloin valinnat näkyvät esim. tinkimisestä jostain, vaikka sitten matkailusta.
Joku tässä ap:n ruikutuksessa ei nyt oikein täsmää, terv. pienituloinen perheenäiti.
Aika järkyttävää luettavaa taas tämä ketju. Ei minkäänlaista empatiaa niitä kohtaan, joilla elämä ei ole mennyt kuin oppikirjassa. En tiedä minkä ikäisiä ihmisiä täällä kirjoittelee, taitaa olla elämänkoulut kuitenkin vielä käymättä, tai on muuten vain vaikea kohdata totuutta, että kaikki eivät saa samoja lähtökohtia elämäänsä. Eivät taloudellisia eivätkä henkisiä.
Osa meistä syntyy esimerkiksi perheisiin, joissa vanhemmat eivät kykene suunnitelmalliseen rahan käyttöön syystä tai toisesta (alkoholismi, mielenterveysongelmat jne), jolloin vaatii todella paljon, että oppii itse sen taidon. Ja siinä vaiheessa kun sen oppii, saattaa olla tehnyt jo monta peruuttamatonta virhettä niin, että vaikka olisi käynyt koulut ja tekisi töitä niska limassa, maksaa velkoja/ulosottoja palkasta vuosien ajan.
Toisekseen keskituloisten on turha kertoa, kuinka jokainen suomalainen työssä käyvä voi matkustella. Pääkaupunkiseudulla elää paljon perheitä, joissa molemmat toimivat matalapalkka-aloilla, ja nämä perheet eivät todellakaan pysty säästämään saatika matkailemaan.
Mutta näitä elämän pieniä asioitahan av-raati ei tunnusta. Joko olet ihmisenä hyvä tai huono, rikas tai köyhä, onnistunut tai epäonnistunut. Niin helppoa se on. Ja ainoa ketä saat syyttää, katsoo peilistä. (oikeasti on asioita, joihin vain ei löydy syyllistä. ne vain on.)
On kyllä ihan yleistä että nettopalkka on jotain 1800 eur luokkaa kokopäivätyöstä. Kaikki eivät tienaa älyttömästi, mutta tälläkin pärjää ja voi matkustella. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:34"]Voi rakkaat kertokaa mulle miten matkustetaan pienellä budjetilla? Mikä on pieni budjetti? 2 aikuista ja kaks alle 5 v lastaa. Laskujen jälkeen jää vajaa 300€ ruokaan. Mistä kohtaa mä säästän?
[/quote]
Älä ehkäisystä ainakaan.
Meillä on vanha rivitalo-osake, pieni alle 80 neliötä. Auto on pakollinen osittain reissaavan työn vuoksi. Kaikki vanhat lasten vaatteet myyn eteenpäin. Mitään luksusta minulla ei ole. Voin luopua mistä tahansa esineestä. On myyty kännyköitä, tietokoneita,, huonekaluja, leluja, televisioita... Lista on loputon. Aina jotain kriittistä tapahtuu ja puff rahat meni. Pesukone ja pakastin vetelee viimeisiään, sairastumisia on, pari vuotta sitten oli vesivahinko (pieni). Ei vaan ymmärrä ku toisilla on millä mällätä...
Elämä on plaah... Näillä mennään ja nyt lopetan valittamisen. Lähdetään pihaan ulkoilmaan, eiköhän siinä ole reissua tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:50"]Äidilläni aikoinaan kaksi lasta, koira ja olemattomat elatusmaksut tukena, kun isä ei osallistunut. Toisaalta sai yksin maksella aikoinaan kahdelle otettua asuntolainaa. Eipä siinä paljon matkusteltu, jos syödä haluttiin, vaikka hän ei koskaan ostellut itselleen mitään. Älä sure AP, toivottavasti tilanne joskus helpottaa.
[/quote]
Jatkanpa muistaessani tähän vielä, että äidillä muutama krooninen sairaus ja ylimääräiset kulut sen mukaiset. Turha tulla huutelemaan, miten kaikilla on varaa matkustaa ja elämä on täynnä valintoja. Tuskin kukaan teistä pitää sairastumista tai miehen lähtöä huonona henk.koht. valintana, josta tuleekin kärsiä seuraamukset.
Minulle on tärkeämpää päästä matkustamaan kuin saada lapsia.