Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä koulutuksella voi päästä koulusihteeriksi (tai toimistotyöhön ylipäätään)?

Vierailija
23.06.2021 |

Olen merkonomiksi valmistunut pari vuotta sitten, ja nyt pääsin opiskelemaan yhteiskuntatieteitä yliopistoon.

Minua kuitenkin kiinnostaisi kovasti sihteerin työt, tai samankaltaiset toimistotyöt, ja esimerkiksi koulusihteeri. Voiko noilla kahdella koulutuksella päästä sellaisiin hommiin, vai pitäisikö olla nimenomaan tradenomi?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up..

Vierailija
2/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen koulusihteerinä tradenomin koulutuksella. Tuskin estettä olisi tehdä samaa työtä merkonomin papereillakaan, mutta usein tuo korkeampi koulutus merkitsee jos on paljon hakijoita, eikä työkokemusta tehtävistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelet niin milloin teet töitä? Ei toimistotyöt oikein onnistu iltaisin/viikonloppuisin kuten esim. kaupan kassalla istuminen

Vierailija
4/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelet niin milloin teet töitä? Ei toimistotyöt oikein onnistu iltaisin/viikonloppuisin kuten esim. kaupan kassalla istuminen

Meinasinkin, että opiskelujen jälkeen. Olen pitkään miettinyt mikä olisi kiinnostava työ, ja nyt olen sen keksinyt. Hain kyllä myös tradenomiksi, mutta en sinne päässyt, ja kakkosena oli tuo yhteiskuntatiede.

Nyt siis mietin, kouluttaudunko yhteiskuntatieteisiin ihan turhaan jos haluan sihteeriksi.

- Ap

Vierailija
5/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä töitä olet merkonomin tutkinnolla tehnyt? Missä suorittanut harjoittelut? Valmistumisesta alkaa olla jo sen verran aikaa ja ohjelmat muuttuneet ym. että aika riskiä olisi palkata suoraan vaikka pätevä sinänsä olisitkin.

Vierailija
6/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka ei kovin korkea, mutta työ tärkeä, ilman koulusihteereitä koulujen hallinto kaatuisi. Työ- ja loma-ajat toimistotyön mukaan eli usein 8-15.45 ja lomille juhannuksesta 4-5 viikkoa. Hektisimpiä hetkiä kun koulut alkavat, arvioinnin ja erilaisten tilausten aikaan.

Vierailija
7/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole siis ottanut tuota yhteiskuntatieteiden paikkaa vastaan, eilen tuli ilmoitus että minut on sinne hyväksytty. Ja nyt mietin, kannattaako sitä ottaa jos siitä ei ole mitään hyötyä sihteerin työn kannalta? Mutta sitten toisaalta, varmasti paljon mahdollisuuksia tarjoaisi myös yliopisto, että en tiedä onko sekään järkevää että ei ota paikkaa vastaan.

Merkonomin jälkeen olen tehnyt töitä vain myyjänä, ja ainoastaan yksi harjoittelu oli taloushallinnossa (4 kk). Eli ei varmasti tällä aiemmalla kokemuksella suoraan kyllä mihinkään pääse.

- Ap

Vierailija
8/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole siis ottanut tuota yhteiskuntatieteiden paikkaa vastaan, eilen tuli ilmoitus että minut on sinne hyväksytty. Ja nyt mietin, kannattaako sitä ottaa jos siitä ei ole mitään hyötyä sihteerin työn kannalta? Mutta sitten toisaalta, varmasti paljon mahdollisuuksia tarjoaisi myös yliopisto, että en tiedä onko sekään järkevää että ei ota paikkaa vastaan.

Merkonomin jälkeen olen tehnyt töitä vain myyjänä, ja ainoastaan yksi harjoittelu oli taloushallinnossa (4 kk). Eli ei varmasti tällä aiemmalla kokemuksella suoraan kyllä mihinkään pääse.

- Ap

Kannattaa. Sitä kautta voi saada toimistotöissä, jos niitä edelleen haluaa, parempia ja korkeampipalkkaisia tehtäviä.

Vierailija
9/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastonsihteeriksi lähihoitaja, ammattitutkinnot, sihteeriksi muuten pääsee ihan merkonomikin.

Vierailija
10/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Kannattaa. Sitä kautta voi saada toimistotöissä, jos niitä edelleen haluaa, parempia ja korkeampipalkkaisia tehtäviä.

Tuotakin olen kyllä miettinyt. Ja paikkakunnallani järjestetään kyllä myös sihteerin/assistentin ammattitutkinto, että jos myöhemmin tuon koulutuksen käytyäni vielä siltä tuntuu, niin kai voisin sellaiseen ilmoittautua ja päästä sitten helpommin esim. koulusihteeriksi.

- Ap

Vierailija
11/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kyllä nähdä että sihteeri olisi jonkun unelma-ammatti kun usein tähän ajaudutaan tai ollaan vuosia tehty jotain muuta ja sitten hankkiudutaan helpompaan siistiin sisätyöhön jne :D t. sihteeri itsekin :D

Vierailija
12/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö koulusihteeriksi ole mitenkään mahdollista päästä yhteiskuntatieteiden tutkinnolla? Vaikka kävisi vielä sen jälkeen jonkun sihteerin ammattitutkinnon? Eli onko tradenomi ainoa mahdollisuus?

Vierailija
14/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Samaa mieltä, esim. eläkeyhtiöissä on ns. toimistotyötä tarjolla (ei suoraan sihteerin töitä, mutta sisäsiistiä toimistotyötä) ja vaatimuksena aika usein yliopistokoulutus tai vähintään amk.

Vierailija
15/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTM+merkonomi niin olet aika vahvoilla. Pelkkänä merkonomina tuskin saat hommia.

Vierailija
16/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomin koulutus taitaa olla koulusihteerin työhön vähimmäiskoulutus, sen verran tietoteknisestä työstä on nykyään kysymys . Yleensä koulutusvaatimuksena on tradenomi, joka on AMK-tasoinen koulutus.

Itse olen kasvatustieteen maisteri, tiesin jo koulutukseen hakiessani, että haluan töihin kouluhallintoon enkä opettajaksi, kun hallinnon linjalle hain, nykyään sellaista linjaa ei taida enää olla olemassa. YHteiskuntatieteiden maisterin koulutus on ehkä samalla tavalla vähän ylikoulutus, mutta itsehän ihminen päättää mitä koulutusta haluaa. Itse kävin yliopiston aika pitkälle omatoimisena etä- ja itseopiskeluna, kun lapset oli pieniä, amkissa se ei vielä silloin 20 vuotta sitten olisi onnistunut läsnäolovelvoitteen vuoksi.

Työ on aika helppoa ja mukavan monipuolista. Uusia juttuja tulee koko ajan, niin kiinnostus ja motivaatio pysyy yllä. Lomat on tosiaan pitkiä ja niitä sekä vapaapäiviä voi meillä pitää silloin kun opiskelijatkin lomailee. Kiireisimmät ajat on viimeinen viikko ennen opiskelijoiden kesälomaa ja elokuun alku. Suvantovaiheissa suunnittelen ja kehitän minulle tehtyjen toiveiden mukaan opintohallintoa ja muita kouluun liittyviä juttuja. Työyhteisöstä riippuu myös paljon, miten kokee viihtyvänsä ja miten motivoitunut oman työn kehittämiseen on. Meillä on pääsääntöisesti mukavat opettajat ja muu henkilökunta, joten koen olevani oikeassa paikassa.

Vierailija
17/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ne opinnot kiinnostaa sen verran, että niistä selviää. Viisi vuotta yhteiskuntatieteitä voi tuntua puuduttavalta jos ala ei muuten kiinnosta yhtään, mutta yrittää silti opiskella väkisin pelkkä haavekuva sihteerin työstä mielessään.

Vierailija
18/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkonomin koulutus taitaa olla koulusihteerin työhön vähimmäiskoulutus, sen verran tietoteknisestä työstä on nykyään kysymys . Yleensä koulutusvaatimuksena on tradenomi, joka on AMK-tasoinen koulutus.

Itse olen kasvatustieteen maisteri, tiesin jo koulutukseen hakiessani, että haluan töihin kouluhallintoon enkä opettajaksi, kun hallinnon linjalle hain, nykyään sellaista linjaa ei taida enää olla olemassa. YHteiskuntatieteiden maisterin koulutus on ehkä samalla tavalla vähän ylikoulutus, mutta itsehän ihminen päättää mitä koulutusta haluaa. Itse kävin yliopiston aika pitkälle omatoimisena etä- ja itseopiskeluna, kun lapset oli pieniä, amkissa se ei vielä silloin 20 vuotta sitten olisi onnistunut läsnäolovelvoitteen vuoksi.

Työ on aika helppoa ja mukavan monipuolista. Uusia juttuja tulee koko ajan, niin kiinnostus ja motivaatio pysyy yllä. Lomat on tosiaan pitkiä ja niitä sekä vapaapäiviä voi meillä pitää silloin kun opiskelijatkin lomailee. Kiireisimmät ajat on viimeinen viikko ennen opiskelijoiden kesälomaa ja elokuun alku. Suvantovaiheissa suunnittelen ja kehitän minulle tehtyjen toiveiden mukaan opintohallintoa ja muita kouluun liittyviä juttuja. Työyhteisöstä riippuu myös paljon, miten kokee viihtyvänsä ja miten motivoitunut oman työn kehittämiseen on. Meillä on pääsääntöisesti mukavat opettajat ja muu henkilökunta, joten koen olevani oikeassa paikassa.

Voisiko tuollaiseen samankaltaiseen työhön päästä myös yhteiskuntatieteiden koulutuksella?

Vierailija
19/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTM on mainio generalistitutkinto, joka avaa ovia moneen paikkaan. Ala on hyvin laaja, minkä vuoksi sivuaineilla voi hyvin ohjailla sitä, mihin haluaa "erikoistua". Toki yhteiskuntatieteetkin pitää sisällään eri pääaineita - mm. sosiologia, sosiaalipsykologia ja yhteiskuntapolitiikka tarkastelevat kaikki maailmaa vähän erilaisista näkökulmista ja painottavat eri ilmiöitä. Jos tähtäät koulupuolelle, sanoisin, että esimerkiksi kasvatustieteet voisi olla toimiva sivuaine.

Kouluttautuminen kannattaa aina, ties vaikka suunnitelmat muuttuisivatkin matkan varrella. Maisterin papereita myös arvostetaan enemmän esimerkiksi kuntien ja valtioiden töissä, jos verrataan vaikka tradenomeihin. Olen itse tradenomi (liiketalous) ja KTM.

Onnea opiskelupaikasta ja tsemppiä opintoihin!

Vierailija
20/45 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tuollaiseen samankaltaiseen työhön päästä myös yhteiskuntatieteiden koulutuksella?

Itseasiassa se jota tulin sijaistamaan, ja joka ei tähän työhön enää palannut, oli YTM . Mutta sanoisin että tietotekniikan koulutuksesta saattaisi olla enemmän hyötyä työtehtävien kannalta. Olen itse opiskellut perusopinnot, ja se oli kyllä hyödyllistä kokonaiskuvan kannalta, exceleitä ja Wordeja sun muita toimistosovelluksia tulee käytettyä joka päivä ja noissa perusopinnoissa ne tuli käytyä perusteellisesti läpi. Merkonomin koulutuksesta en tiedä miten paljon noihin perehdytään, mutta muissa kuin tietotekniikan tutkinnossa ei kokemukseni mukaan näitä käydä kuin gradun vaatiman osaamisen verran. Avoimessa yliopistossa nämä tulevat ehkä nopeimmin opiskeltua.

Mutta pelkällä koulutuksella ei vielä välttämättä pääse koulusihteeriksi, opintohallinnon ohjelmat on hyvä osata, ja niihin ei ole oikein mahdollista syventyä kuin jossain lyhyessä sijaisuudessa. Jos kilpailevalla hakijalla on kokemusta näistä ohjelmista, hän on aina etusijalla, vaikka muodollinen koulutus olisi korkeampi. Ohjelmien peruslogiikka on aika helppo omaksua, mutta soveltaminen, kehittäminen ja lain uudet säännökset vaativat silti jatkuvaa opiskelua työssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi