Millä koulutuksella voi päästä koulusihteeriksi (tai toimistotyöhön ylipäätään)?
Olen merkonomiksi valmistunut pari vuotta sitten, ja nyt pääsin opiskelemaan yhteiskuntatieteitä yliopistoon.
Minua kuitenkin kiinnostaisi kovasti sihteerin työt, tai samankaltaiset toimistotyöt, ja esimerkiksi koulusihteeri. Voiko noilla kahdella koulutuksella päästä sellaisiin hommiin, vai pitäisikö olla nimenomaan tradenomi?
Kommentit (45)
Meillä jäi eläkkeelle pari vuotta sitten vanha kanslisti tai toimistonhoitajaksi tuota virallisesti kutsutaan. Kyse isosta yläkoulusta. Entinen oli merkonomi. Teki lähes 40 vuotta sitä työtä. Uusi on tradenomi. Hakijoita vakihommaan oli joku 20-30, mutta rehtorin mukaan vain pari potentiaalista. Hakijat oli sinällään hyvinkin päteviä monessa suhteessa, mutta koska kunta säästää ja vain kaksi päivää oli varattu "tiedonsiirtoon", niin halusivat henkilön, joka on aiemminkin tehnyt edes jotain pätkää koulumaailmassa. Tuo kaksi päivää oli täysin järjetön. Siinä on niin paljon sellaista hommaa, ettei niitä oikein kukaan muu hallitse ja kahdessa päivässä pitää koko se tehtäväkenttä siirtää uudelle tekijälle. Säästöä näes, ei voida maksaa kahdelle palkkaa samasta hommasta kauempaa. Siksi sinänsä hyvät ja kokeneetkin tradenomit ohitettiin, koska työhön pitäisi kyetä heti ja todistusaikakin oli jo tulossa parin kuukauden päästä.
Lienee siis järkevintä ainakin noiden toimistotöiden kannalta, jos menisin vain tuonne sihteerin/assistentin ammattitutkintoon. Varmaan pääsisin kun merkonomi olen. Se kestää vain 1-1,5 v, jonka jälkeen sitten voisin yrittää uudestaan korkeakouluun eikä ensikertalaisuus ole mennyt.
Tuntuu vaan jotenkin vähän pelottavalta jättää ottamatta yliopiston paikka, kun sinne sisään päässyt. Mutta kun ei mitään hajua mitä sitä koulutuksella työkseni tekisin, tutkijaksi en ainakaan halua.. äh, en tiedä..
- Ap
Oikeustrademoni näkyy olevan vaatimksena lähes jokaisessa sihteerin paikassa.
Up