Millä koulutuksella voi päästä koulusihteeriksi (tai toimistotyöhön ylipäätään)?
Olen merkonomiksi valmistunut pari vuotta sitten, ja nyt pääsin opiskelemaan yhteiskuntatieteitä yliopistoon.
Minua kuitenkin kiinnostaisi kovasti sihteerin työt, tai samankaltaiset toimistotyöt, ja esimerkiksi koulusihteeri. Voiko noilla kahdella koulutuksella päästä sellaisiin hommiin, vai pitäisikö olla nimenomaan tradenomi?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ne opinnot kiinnostaa sen verran, että niistä selviää. Viisi vuotta yhteiskuntatieteitä voi tuntua puuduttavalta jos ala ei muuten kiinnosta yhtään, mutta yrittää silti opiskella väkisin pelkkä haavekuva sihteerin työstä mielessään.
Opinnoista voi muodostua melkoinen painajainen tarkasta alasta riippuen. Mieti lopputöiden tekemistä. Vuosi tai pari ei välttämättä riitä graduun, jos ala ei alunperin tunnu omalta.
Kannattaa hakea samalla töihin ja opiskella yhteiskunta-alaa aidosta motivaatiosta. Muista oman sitoutumisen tärkeys.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kyllä nähdä että sihteeri olisi jonkun unelma-ammatti kun usein tähän ajaudutaan tai ollaan vuosia tehty jotain muuta ja sitten hankkiudutaan helpompaan siistiin sisätyöhön jne :D t. sihteeri itsekin :D
Minä tein toimistosihteerin töitä 43 vuotta, kun jäin eläkkeelle toukokuun lopussa palkkani oli 4978 €/kk, puhelinetu, nettiyhteys ja huippuläppäri myös kotiin, edullinen lounas ja liikuntasetelit, hyvä työterveys. Työni mahdollisti n. 2 kk loman kesällä, jouluna reilu 2 vkoa ja syys- ja kevätloman, lisälomapäivät olivat ylityö- ja kokousvapaita.
Ei huono merkonomin koulutuksella. Opin lukemaan kun täytin viisi ja minulla oli jo tuolloin huoneessani toimisto, toimistoleikki oli mielipuuhaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kyllä nähdä että sihteeri olisi jonkun unelma-ammatti kun usein tähän ajaudutaan tai ollaan vuosia tehty jotain muuta ja sitten hankkiudutaan helpompaan siistiin sisätyöhön jne :D t. sihteeri itsekin :D
Minä tein toimistosihteerin töitä 43 vuotta, kun jäin eläkkeelle toukokuun lopussa palkkani oli 4978 €/kk, puhelinetu, nettiyhteys ja huippuläppäri myös kotiin, edullinen lounas ja liikuntasetelit, hyvä työterveys. Työni mahdollisti n. 2 kk loman kesällä, jouluna reilu 2 vkoa ja syys- ja kevätloman, lisälomapäivät olivat ylityö- ja kokousvapaita.
Ei huono merkonomin koulutuksella. Opin lukemaan kun täytin viisi ja minulla oli jo tuolloin huoneessani toimisto, toimistoleikki oli mielipuuhaani.
Tällainen juuri kuulostaisi hyvältä. Nyt olen varasijalla 49 tuonne tradenomiksi, en tiedä tuleeko varasijat miten paljon liikkumaan vielä tässä kuussa. Haluan kyllä korkeakoulutuksen, että sikäli mietin josko ottaisi tuon yhteiskuntatieteiden paikan vastaan. Sain vähän extempore idean alkuvuodesta sinne kakkosena hakea, kun aihe vaikutti ihan kiinnostavalta ja pääsykokeen artikkelitkin olivat kyllä kivaa luettavaa. Mutta juurikin tuollainen toimistosihteerin työ olisi kaikkein kiinnostavinta, tällä hetkellä ainakin.
- Ap
Itse teen monipuolisia toimistotöitä sairaanhoitajan koulutuksella. Kun osut oikeaan työpaikkaan, vain sillä on väliä, mitä osaat.
Ei ole koulusihteerellä akateemista yhteiskuntatieteellistä koulutusta. Täysin turhaa on yliopistossa opiskella, jos tavoite on tulla koulusihteeriksi.
Suomi on koulutususkovaisten ja tittelien maa. Kouluttaudu vain niin pitkälle kuin mahdollista niin voit ylikoulutettuna tehdä sihteeri hommia ja tilastot kaunistuvat siitä miten meillä Suomessa korkeasti koulutetut työllistyvät...
Ota sivuaineeksi hallintotiede niin pääset hallinnollisiin hommiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä boomereiden etuja! Nykyään toimistotöitä on todella vaikea saada ja palkka on huonompi
Sihteeriopisto. Setämiesten kontaktitkin löytyy opiskellessa.
Millaisiin töihin tuolla yhteiskuntatieteillä sitten olisi mahdollista päästä jos ei toimistohommiin? Ja onko nyt turhaa ottaa tuo koulupaikka vastaan jos koulusihteeri houkuttelee?
Kannattaisiko minun hakea varmuuden vuoksi sihteerin/assistentin ammattitutkintoon, haku on nyt menossa? Ja samalla vielä miettiä, otanko tuon paikan vastaan.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko minun hakea varmuuden vuoksi sihteerin/assistentin ammattitutkintoon, haku on nyt menossa? Ja samalla vielä miettiä, otanko tuon paikan vastaan.
- Ap
No jos tiedät haluavasi (koulu)sihteeriksi, niin kannattaisi hakea. Saat siitä samantien työllistymisen kannalta tärkeää työkokemusta, mikäli koulutukseen kuuluu työharjoittelu.
Meillä kys. koulutuksessa opettaja vinkkasi, että kouluihin on nimenomaan helppo päästä harjoitteluun. Itse olin sen 4 kk ala-asteella koulusihteeriharjoittelijana. Pärjäsin hyvin ilman sen kummempaa taustaa taloushallinnosta, ihan helppoa hommaa oli.
Up